PDA

Vis full versjon : 850 2.0 sugis, jagende og ujevn tomgang helt plutselig?



TheStig
25/11/13, 17:54
I morges når jeg starta bilen så gikk turtallet rett opp på ca 3000 og sto der, noe jeg aldri har opplevd før. Det var ca 6 minusgrader og jeg måtte skrape masse hard is av rutene så jeg regnet med at det kanskje kunne ha noe med luftfuktighet brå kulde å gjøre.
Tomgangen gikk litt ned når jeg pumpet lett en gang på gasspedalen, så jeg begynte bare å kjøre. Men etterhvert så merket jeg at noe ikke var helt som det skulle, for gasspådraget liksom hang igjen etpar sekunder etter at jeg slapp gasspedalen, og når jeg begynte å gi gass igjen så kom den veldig brått på hver gang sånn at bilen rykket til. Det var nesten plent umulig å få til en jevn pågang med gasspedalen uten at bilen kvapp til, uansett hvor forsiktig jeg prøvde å være.
Så jeg tenkte at det kanskje var frosset is i tomgangsspjeldet eller noe slikt, og at det sikkert ville gå seg til etterhvert. Men etter en timelang kjøretur så virket det nesten som det bare ble værre og værre. Når jeg skulle parkere så fløy tomgangen konstant mellom 1000 og 3000, opp og ned i jevn hurtig takt uten at jeg var borti gasspedalen..
Merket ikke noe jaging mens jeg kjørte i jevn fart med bilen, men når jeg prøvde å krypkjøre i førstegir så drev den og jaget. Så det gir seg liksom så snart jeg gir litt gass, det er når jeg slipper gassen at problemet oppstår.

Så jeg tenker tomgangsspjeld, falskluft, lmm, vacuumslanger, kondens..

Kan legge til at sist jeg tanket bensin så tanket jeg ca 40% E85 på tanken, resten med 95 oktan. Men det har jeg gjort flere ganger før uten at det har gitt noen problemer. Bilen er en 97 modell.

Hva mener ekspertene?

Naske
26/11/13, 02:50
Jeg er ingen ekspert, men trøblete tomgangsmotor er det jeg hadde begynt med. Den sitter lett tilgjengelig, og det er alltid lurt å vaske ut av den med litt løsemidler, q-tips og tannbørste for å få bort skitten som alltid akkumulerer seg der inne. Mange har fikset trøbbel med tomgangen på denne måten.

mrstfu
26/11/13, 09:20
Som Naske sier, tomgangsmotor er første stoppested. Litt avhengig av modell, kan man fort oppleve at et helt åpent tomgangsspjeld legger tomgangen på ca 3k rpm, opplevde samme på en 850R for litt siden. Ta å vask gasspjeldet i samme slengen, med bremserens og Qtips, kanskje tilogmed litt svint.

LMM har du ikke, så den kan du utelukke med en gang.

Svartedal
26/11/13, 09:52
Kanskje du sliter med noe av det samme jeg gjorde.. :p

Link til min tråd:
http://forum.vccn.no/showthread.php?39631-L%C3%98ST-Tomgangsproblemer-850-sedan-93

mrstfu
26/11/13, 10:33
Regner med Stig kjenner til metoden for å søke seg frem til falskluftpunkter?

Kjøp en boks startgass, start motoren og la den gå på tomgang, spray rundt i motorrommet, alle steder fra tempsensor på innsuget og inn mot innsuget, inkludert alle vakuumslanger. Om gangen endrer seg betydelig når du sprayer på et bestemt sted, og dette skjer repetitivt, har du funnet lekkasjen:-)

TheStig
26/11/13, 11:10
Hmm, takker for gode innspill. Da har jeg litt å forske på når jeg får tid, får ikke sett på dette nå iløpet av uka men håper på å kunne ta saken i nærmere øyesyn til helga iallefall. Bare jeg kommer meg hjem med bilen til helga.
Saken er den at jeg er for øyeblikket til innleggelse på sykehus for undersøkelser og kartlegging av rygg og kneproblematikken min, og jeg kjørte bil dit. Bilen blir dermed stående ubrukt ei hel uke nå, og jeg går og er litt småbekymra for om jeg kommer meg helt hjem til helga uten at bilen kneler ved veikanten på halvveien.
Men det går vel helst bra, jeg kom meg jo hit så får håpe bilen holder hjem også. :)

Det litt merkelige er jo hvordan dette brått oppsto over natta liksom, så jeg tenker litt på dette med E85.. Kan det være at E85 har tæret høl i innsugspakningen min mon tro? Jeg får gå til innkjøp av ei flaske startgass så jeg får sjekket for lekkasjer først og fremst. Bilen må helst bli klar iløpet av helga nå, for på mandag skal jeg tilbake til sykehuset for ei ny uke med undersøkelser. Og det frister lite å drive å kjøre fram og tilbake over skauen her med en bil som kanskje stopper når tid som helst. Det var ikke verdens mest bebodde strøk jeg måtte kjøre gjennom, var lange strekninger med bare skog og mark så det kan bli spennende å få stopp der i kulda. :p

mrstfu
26/11/13, 11:24
E85 kan jo være synderen, biler som kjøres kun på E85 må jo konverteres, altså en del pakninger og slikt må byttes og slikt... men dette burde ikke påvirke annet enn dysepakninger og innsugsmanifoldpakningen, de eneste to pakningene som bli utsatt for E85en. Innsugspakningen koster vel en drøy hundrings, samme med fem dysepakninger, om det blir til at du bytter disse, ta med deg en gasspjeldpakning og vask det i samme slengen.

Gasspjeldpakning kan lages av pakningspapir, fås kjøpt på rull på Tema. Ikke verdens største sak, men det koster ikke stort på Volvo heller.

hammerpaal
26/11/13, 18:24
Den genuine Volvo-gasspjeldpakningen funket svært dårlig i mitt tilfelle. Syltynn som kopipapiret i printeren. Gikk heller til innkjøp av en Victor Reinz-pakning som var atskillig tykkere og gjorde jobben sin mye bedre.

Helge
27/11/13, 10:16
Den genuine Volvo-gasspjeldpakningen funket svært dårlig i mitt tilfelle. Syltynn som kopipapiret i printeren. Gikk heller til innkjøp av en Victor Reinz-pakning som var atskillig tykkere og gjorde jobben sin mye bedre.
Noe tips om hvor du kjøpte dette og artikkelnr? Det hadde vært fint for en Volvogrønnskolling ;-)

hammerpaal
28/11/13, 19:17
Noe tips om hvor du kjøpte dette og artikkelnr? Det hadde vært fint for en Volvogrønnskolling ;-)

Kjøpte denne rett og slett fra eBay. :) http://www.ebay.com/itm/VOLVO-FUEL-INJECTION-THROTTLE-BODY-BASE-GASKET-9135990-/360639600433?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo|Model%3A850&hash=item53f7cb9731&vxp=mtr

Følte den var tykkere enn den jeg fikk fra Volvo, men tror tykkelsen varierer litt etter hvilket merke man velger.

TheStig
28/11/13, 19:39
Nå var jeg ute å kjørte litt med bilen i dag, til å begynne med så gikk den på 2500rpm rett etter oppstart så roet den ned til ca 1500rpm etter å ha kjørt litt. Etter ei god stund med god driftstemp så virket det som jagingen ble bare mindre og mindre, etterhvert så lå tomgangen på ca 1100rpm konstant uten noe hopping opp og ned. Så jeg fortsatte å kjøre, var nydelig pent vær i dag så fikk spylt rein bilen for støv og skitt etter grisete saltlake og kjørt endel timer hit og dit bare. Resultatet ble at tomgangen etterhvert ble helt normal igjen, og absolutt ingen tendenser til at noe skal være galt plutselig. :confused:

Eneste forskjellen er at jeg føler at den har blitt en smule sprekere til å dra på turtall over 3500-4000ish og oppover i rødfeltet. Syns den var ganske sprek til 2.0 å være før også jeg, men nå virker det som om den har fått en liten ekstra piff nesten? Pussige greier.. :p

matros72
29/11/13, 01:29
Da er vel motoren som den skal være da:)

TheStig
29/11/13, 13:06
Da er vel motoren som den skal være da:)

Tja, kan nesten virke sånn. Men noe må det ha vært som plaget den, men nå blir det jo litt som nåla i høystakken å lete etter da når bilen plutselig er helt fin igjen. Var ute og kjørte i dag også, kaldstart var null problem. Startet momentant og la seg på helt normal rolig tomgang under 1000rpm, har kjørt mye i dag og ikke merket et eneste symptom på at noe plaget motoren i dag.
Men får følge med litt utover vinteren her, nå er det jo mildvær og tørt og fint i været igjen. Da den fikk plagene var det ekstrem underkjølt tåke som frøs på frontruta fortere enn jeg rakk å kjøre vinduspusserne. Parkerte bilen for natta og temperaturen krøp ned under 6-7 minusgrader ganske kjapt, så det kan ha vært noe med væromslaget bilen ikke helt likte. Første dagen jeg kjørte lå temperaturen mellom 6-11 minusgrader på strekningen jeg kjørte så det kan være grunnen til at det ikke ble noen merkbar bedring før det ble varmere i været.
Nå er den iallefall helt fin igjen. :)

TheStig
29/11/13, 17:34
Men får vel uansett ta opp og rengjøre inni tomgangsmotoren en dag tenker jeg, det er nok ett eller annet der som gjerne skulle hatt seg en liten rens.

mrstfu
29/11/13, 22:15
Ikke utenkelig at det er problemet. Ettersom tomgangsmotoren sitter rett i luftveien, er det absolutt en mulighet at motoren kan gå treigere eller stoppe helt, om innsugslufta er godt på minussida, og det har kommet fuktighet i innsuget.

Ikke forferdelig vanlig, men ikke utenkelig heller. Tilfeldigheters samspill, kanskje.

TheStig
29/11/13, 22:58
Ikke utenkelig at det er problemet. Ettersom tomgangsmotoren sitter rett i luftveien, er det absolutt en mulighet at motoren kan gå treigere eller stoppe helt, om innsugslufta er godt på minussida, og det har kommet fuktighet i innsuget.

Ikke forferdelig vanlig, men ikke utenkelig heller. Tilfeldigheters samspill, kanskje.

Ja, det er mye som kan tyde på at tilfeldighetene lå perfekt til rette her. At jeg måtte en kjapp tur på butikken den kvelden det var graut-tåke som frøs til is momentant den la seg på bilen, at jeg ikke fikk kjørt bilen varm iløpet av den korte turen, at bilen ble parkert mens kuldegradene kom krypende, og i tillegg ble parkert rett i kondensstimen fra varmepumpa til husverten nedenunder. For det dampet godt rundt hjørnet der bilen ble parkert husker jeg nå. Og når jeg skulle ta bilen på mårran så var den dekt av et tykt lag med is som jeg nesten knakk isskrapa på når jeg skulle ha den av rutene. Og iløpet av kjøreturen denne dagen så ble det bare kaldere og kaldere i været jo lenger jeg kjørte, etterfulgt av noen dager med regn. Det var først når sola kom og veiene ble tørre at bilen begynte å vise tegn til bedring igjen.
Og er det i tillegg urenheter i tomgangsmotoren så vil den muligens lagre bedre på fuktigheta enn om den hadde vært helt rengjort tenker jeg.

mrstfu
30/11/13, 00:30
Tror vi kanskje haf funnet feilkilden her. Kjør på med høytrykk, trykkluft og WD40.