PDA

Vis full versjon : brun kjøleveske ???



Sondretrek
25/11/13, 15:50
hei kan noen fortelle meg hvorfor kjøleveska mi har blitt brun. det er bare på toppen. det har skilt seg fra kjøleveska, for når jeg klemmer på slangen mellom radiator og termostat så ser jeg at det kommer kjøleveske gjennom laget med brun guffe. har akuratt bytta kjøleveske.

Takker for svar :-)

Tace
25/11/13, 15:54
Toppakningen er gåen og olja kommer inn i kjølevæska. :rolleyes:

Hadde selv en bil med lekk pakning (ikke volvo), kjølevæska fikk brun/grå guffe på toppen. Men det gikk bare den veien, olje til vann.
Olja fikk aldri vann i seg, kjørte med det i flere år faktisk før jeg gadd å gjøre noe med det.

Forbikjøring var bare å glemme den gang, gira ned, turtallet gikk opp, farta gikk ned ;)

Men din er sikkert ikke så ille, var bare det første som slo meg.

Sondretrek
25/11/13, 16:45
men olja er fin og svart, har også kjørt komp test med bra resultat

Øygard
25/11/13, 16:56
Det kan vera rustvatn, viss det har rusta litt inni kjølesystemet, for eksempel viss det har vore reint vatn på han. I so fall er det ikkje farleg :)

PyrionZ
25/11/13, 17:02
Du har ikke blanda forskjellige farger da? Man skal aldri blande kjølevæske i forskjellige farger, i verste fall, blir det grøt og tetter systemet ditt.
Bobler det i ekspansjostanken når motor går på tomgang? Ha lokket av, og se etter bobler.

Sondretrek
25/11/13, 17:08
har ikke hatt forskjellige farger nei, kjører kun med blå, har nok kjørt litt på reint vann ja.

Øygard
25/11/13, 17:10
Då er det sikkert litt rust.

Dan Bay-Johansen
25/11/13, 17:14
Ville prøvd å renset kjølesystemet, spylt det godt og se om problemet vender tilbake.

Tidl. daain83.

Sondretrek
25/11/13, 17:15
går det an å f.eks. " flushe"

Batland
25/11/13, 17:34
hei kan noen fortelle meg hvorfor kjøleveska mi har blitt brun. det er bare på toppen. det har skilt seg fra kjøleveska, for når jeg klemmer på slangen mellom radiator og termostat så ser jeg at det kommer kjøleveske gjennom laget med brun guffe. har akuratt bytta kjøleveske.

Takker for svar :-)
Vanligvis alt for dårlig vedlikehold. Du bør vaske godt gjennom hele kjølesystemet ett par ganger og så fylle ny kjølevæske som klarer minst -36 grader C.

Hvis man kjiper på frostvæsken så ruster motoren innvendig.

Voolvoo
06/12/13, 20:15
Olja er fin og svart?? Skal da ikke være svart! :) skal være klar å fin den :)

Hadde også rustfarge i min b19at, forsvant ved å pelle ut radiator å spyle godt igjennom og samme med alle vannslanger (pell av termostaten også for få skylla igjennom)

Hell på ny frostvæske. funka supert for min del :)