PDA

Vis full versjon : hvor mye tåler???



kristoffer_v
25/11/13, 11:28
lurer litt på hvor mye jeg har å gå på når ting er orginalt??

hvor mye tåler:
orginale rådene i en b230et
veiva
bensinpume
bensintrykksregulator
turbo

alle mulige form for svar blir jeg taknemlig for :)

alle delene er fra en b230et 87mod
andre er fra en 240 91mod

samaron
25/11/13, 16:24
Mener å ha lest et sted her på forumet tidligere at B230ET har svake råder. B23ET og B230FK har sterkere råder. Det jeg leste var at ET motoren tåler ca 0,8-1,0 bar trykk, da er du allerede i faresonen. Resten av delene kjenner jeg ikke til.

kristoffer_v
26/11/13, 07:52
hmmm mins å ha hørt noe sånt jeg å når du sier det, men tenkte litt mer på HK og NM :)

kimove
26/11/13, 13:13
lurer litt på hvor mye jeg har å gå på når ting er orginalt??

hvor mye tåler:
orginale rådene i en b230et
veiva
bensinpume
bensintrykksregulator
turbo

alle mulige form for svar blir jeg taknemlig for :)

alle delene er fra en b230et 87mod
andre er fra en 240 91mod

9mm råder i b230et og 13mm i en 91mod F motor, da bør jo valget være enkelt :p

Koff
26/11/13, 13:22
Enkelt valg ja! H-råder! Så slipper man råder som senker kompresjon etterhvert!

Batland
26/11/13, 16:27
lurer litt på hvor mye jeg har å gå på når ting er orginalt??

hvor mye tåler:
orginale rådene i en b230et
veiva
bensinpume
bensintrykksregulator
turbo

alle mulige form for svar blir jeg taknemlig for :)

alle delene er fra en b230et 87mod
andre er fra en 240 91mod
Min versjon av sannheten lyder slik:
1.
9 mm rådene er dårlige til turbo da de ikke tåler ladetrykk og dreiemoment. En bekjent knakk sine når ladetrykket ble oppjustert til ca. 1,2 BAR.
De nyere rådene som kom i 1989 er 13 mm tykke (+50%) og har med suksess vært brukt på 500 + hk motorer.

2.
Folk kjører med både 500 hk og 600 hk på orginal veiv uten noen problemer.

4. Den orginale fuelrailen og BTR brukes med suksess opp til 1600 ccm dyser.

5. Den orginale turboen har kapasitet til ca. 230 + hk.

larsverm
26/11/13, 22:59
Det kom diverse lettere innmat på 85-modellen for å bedre drivstofføkonomien, men visse deler viste seg kanskje etter hvert å være litt lite holdbare (selv om det muligens ikke er nødvendig å prioritere originalmotorer med tanke på mulighet for hard trimming).

kristoffer_v
27/11/13, 08:51
tusen takk for kjempe bra info :D da trur jeg at jeg tar rådene fra f motoren og setter over i ET'n :-P så holder det hvertfall til 350 hk :)

kristoffer_v
27/11/13, 11:02
jeg har en k mottor fra mitten av 80 talle kan det være noe bedre deler fra den?

kermitt
27/11/13, 15:35
Samme sorgen av innmat der. Den har sær stempel-topp kombinasjon som ikke går overens med noe annet heller.

Batland
27/11/13, 16:14
tusen takk for kjempe bra info :D da trur jeg at jeg tar rådene fra f motoren og setter over i ET'n :-P så holder det hvertfall til 350 hk :)
Hvis 350 hk er målet så foreslår jeg at du vurdere å dreie en større grop i stemplene slik at du kan kjøre høyere ladetrykk med suksess.

Batland
27/11/13, 16:15
jeg har en k mottor fra mitten av 80 talle kan det være noe bedre deler fra den?
Rådene i motorer fra 1985, 1986, 1987 og 1988 er 9 mm og er ikke særlig godt egnet i en trimmet turbomotor.

Hondreåfleiråførr
27/11/13, 17:31
Litt offtopic, men hvor mye kan man trygt dreie av b19a stemplene, Batland?

Team Tynner
27/11/13, 17:38
Jeg dreia av 2,5mm,å det funker iallfall fint:)

Hondreåfleiråførr
27/11/13, 17:49
Av heile stemple? regna du ut kompen du fikk?

kimove
27/11/13, 17:53
Litt offtopic, men hvor mye kan man trygt dreie av b19a stemplene, Batland?

Har ikke B19 sånn der ca en plass mellom 7,5 og 8 i komp originalt da ?

Team Tynner
27/11/13, 17:54
Tok av heile ja,skulle nok ikkje gjort det,litt dau fra bunn.Men funker heilt fint når en blir litt vant med den.Brukte en komp kalkulator på nettet,kom ned på 7,ettelleranna,husker ikkje lengere.Men har å tatt litt ut forbrennings kammera,så resultatet fra kalkulatoren stemmer uansett ikkje lengere..

Batland
27/11/13, 18:57
Litt offtopic, men hvor mye kan man trygt dreie av b19a stemplene, Batland?
For stempelet sin styrke sin del så kan du trygt dreie av minst 3,5 mm.
Hvis sluttresultatet er ett helt flatt stempel som snur 3,5 mm nedi sylinderen så blir kompresjonsforholdet i en B19/B200 med uklødd topp ca. 6,98:1 og så lavt eller lavere enn dette er det ingen grunn til å gå.

Det råeste eksempelet vi har er ett ihjeldreiet støpt orginalstempel som på det tynneste kun var 1,2 mm. Med 1,6 BAR ladetrykk var det overhode ingen problemer før det ble tenningsbank som gjorde at ett ringland knakk.

Erfaringene rundtom her er at neddreide stempler er 100% problemfrie så lenge man unngå magre høy AFR og tenningsbank.

Batland
27/11/13, 19:00
Har ikke B19 sånn der ca en plass mellom 7,5 og 8 i komp originalt da ?
B19A har så vidt jeg husker i farten 8,5:1, det samme som de eldre B21A.

Batland
27/11/13, 19:04
Tok av heile ja,skulle nok ikkje gjort det,litt dau fra bunn.Men funker heilt fint når en blir litt vant med den.Brukte en komp kalkulator på nettet,kom ned på 7,ettelleranna,husker ikkje lengere.Men har å tatt litt ut forbrennings kammera,så resultatet fra kalkulatoren stemmer uansett ikkje lengere..
Direkte utregnet så blir det 7,1:1 med urørt topp.

kristoffer_v
04/12/13, 12:04
litt off offtopic men må nå bare spørre:-P hvorfor må man ha 3"lmm og må jeg da bytte ut alle luftrøra med 3"?? på 300hp oppsett:)

ClassicTurbo
04/12/13, 14:47
litt off offtopic men må nå bare spørre:-P hvorfor må man ha 3"lmm og må jeg da bytte ut alle luftrøra med 3"?? på 300hp oppsett:)

Fordi at økningen fra org lmm til 3" macher økningen fra org dyser til såkalte r-dyser, ved å bare bytte dyser vil den drukne i bensin.

Må ikke bytte trykkrør nei, tviler på org rør bremser fryktelig mye for effekter under 300hk. Om mulig kan det kansje gi tregere respons pga større volum turbo må trykke opp igjen etter du slipper gassen.