PDA

Vis full versjon : 240 stv baklys



jabbajohn
25/11/13, 00:05
Hei, lurer enkelt og greit på om noen har et koblingskjema el. til og koble opp baklys på en 240 stasjonsvogn ? Gjerne hva de forskjellige lysene er til og hvilken farge det er på ledninga som skal hit og dit :)

Takker for hjelp/tips på forhånd :D

volvo245gl
26/11/13, 19:46
En godt forklarende video her: http://www.youtube.com/watch?v=lUWtSCUE_L4

jabbajohn
26/11/13, 20:01
Takk skal du ha :)

jabbajohn
02/01/14, 00:18
Er tydeligvis forskjellig farge på ledningene fra årsmod til årsmodell eller fra land til land :( min er 86 modell så kanskje noen kunne tatt et bilde av koblingene på både høre og venstre baklys ? :)

Daruu
02/01/14, 01:36
Får du med deg en kompis + har ett multimeter tilgjengelig så er det ganske enkelt å måle seg fram til ;)

jabbajohn
02/01/14, 01:41
Har testa det men er helt grønn på slikt :p han kompisen min jeg hadde med den gangen går elektro og sleit mer enn meg med og finne utav det xP
Men får prøve igjen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Agrostar
02/01/14, 06:16
Ifra topp til bunn på venstre side
Tåkelys
Ryggelys
Blinklys
Park+brems

Høgre side
Ingenting
Ryggelys
Blinklys
Park+brems

So du skal ha 5-6 ledingar inn på kvar lykt, + til kvar av lysa og 1 til jord.

jabbajohn
02/01/14, 13:16
Det vet jeg :) lurer på farge på ledningene jeg :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Agrostar
02/01/14, 15:49
Du seier jo sjøl at fargane er forskjellige på årsmodell, so om ein ikkje set på nøyaktige data so lyt ein nesten måle. Ta eit multimeter, eller koble til jordingen på lykta, ogso prøver du deg fram med å koble til 1 ledning og sjå når det blir lys. Da vil du jo finne ut kva ledning som går til kva.

jabbajohn
05/01/14, 00:45
Skjønner meg overhodet ikke på dette her :( Har fått kobla riktig men ingenting virker når det er kobla til lykta utenom blinklys og kjørelys/bremselys på ene lykta... er sikker på at det er kobla riktig for jeg fikk strøm når jeg testa med prøvelampe og da satt jeg på alt riktig :) Og med ryggelyset får jeg ikke strøm uansett :/ Har tenkt litt på om det kan vær feil ledning på feil plass på ryggelysbryteren, men det skal vel ikke ha noe og si ?

jabbajohn
05/01/14, 16:30
Nå virker alle lysa på venstre side utenom ryggelys.... og på høyre sida virker alt utenom bremselys og ryggelys... noen som vet hva problemet der kan vær ? :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Brisendal
05/01/14, 17:09
Jeg ville prøvd å koble opp lykta uten pærene, og så målt på kontaktpunktene til pærene. Det kan være at strømmen ikke kommer fram på grunn av korrosjon på kontaktene til lysene, men det kan også være at den ikke kommer videre til jordingspunktet.

Alternativt kan du ha dårlig kontakt i pæreholderene ved at motholdene rett og slett har blitt for slappe.

jabbajohn
05/01/14, 17:10
Takk for tips :) skal prøves ut ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk