PDA

Vis full versjon : Ombygging fra automat til manuell.. V70 2.0LT



volvojoachim
05/06/10, 04:28
Heisann.. ettersom at automaten min har gått til helvette.. så vurderer jeg sterkt å kjøpe manuellkasse, da dette blir billigste utvei.. Dette er en V70 2.0 LT 180hk.

Men har en del kompiser som forteller meg at dette er en stor "operasjon" og inkluderer bytte av svinghjul, drivaksler og motorstyring, med mere..

Men problemet er at folket sier så mye forskjelligt..
Så da håpte jeg at en av dere som er dyktige på volvo kan forklare meg hva som egentlig må gjøres, ved et bytte fra automat til manuell.

og som et lite ekstra spørsmål.

Leter også etter priser på automatkasser som er brukt, og overalt jeg går skal folk ha et form for serie nummer eller noe sånt, som skal stå på selve automatkassen.. hvordan finner jeg frem dette? må eg under bilen, eller evt nedi motoren å flytte på diverse ting? :P

takker som alltid for svar :)

Mvh Joachim, som savner v70en som for øyeblikket er støvsamler.. :(

mrstfu
05/06/10, 12:59
leit å høre, det er no dritt.... dette bør du spørre morgis her på forumet om, han har bygd om T5-Ren sin til manuell, riktignok til AWD og, men han kan nok hjelpe deg. veit at han har hatt noen runder med BT, men aner ikke hva de sier om bytte av kasse. trur hvertfall det ikke er "plug&play" en liten operasjon er det nok. lykke til....

hvis du er interessert, kan vi bytte bil! jeg har manuell og hele pakka.

Morgis
05/06/10, 13:05
ombygging til manuell trenger du ingen godkjenning hos BT.

Ganske grei operasjon, men man må jo ha alt man trenger, ellers blir man stående.

Du trenger svinghjul til manuell, komplett girkasse med drivaksler, utløserlager, hydraulikk til kløtsj, pedalsett. Så trenger du girspake med tilhørende vaiere.
Så trenger du ledningsnettet i selve motorrommet (fraogmed ECU boksen og helt ut til girkasse.).
Du trenger ikke å bytte ECU. bare å fjerne TCUen (automatkassemodulen). Fungerte fint for meg hvertfall.

mrstfu
05/06/10, 13:08
kan være lettere å bytte bil med meg, så kan jeg ta den jobben!:D

Kjell V70
05/06/10, 18:05
Jeg vil vel tro at den billigste utveien er å få tak i en automatkasse i bra stand. koster en del disse delene til manuell, så hvis du skal ha en del av det nytt, kløtsh osv.. er greit med noe nytt... :)

_s90r_
05/06/10, 20:04
Hvorfor må han bytte ledningsnetT?

volvojoachim
05/06/10, 22:31
mrstfu, er desverre ikke interessert i 850.. eneste 850en jeg ville hatt, er morgis sin t-superkulgul :P men takk for forslaget..

og til morgis.. tusentakk for et fantastisk svar :)

men nå kommer neste spørsmål. har en dude som skal selge en manuellkasse med "alt eg trenger" som har stått på en 850 t5. kan alle disse delene smukkes på min v70 ? Kassen har forøvrig et navn som følger - M56H - stått på en 96 model.

mrstfu
05/06/10, 23:47
mrstfu, er desverre ikke interessert i 850.. eneste 850en jeg ville hatt, er morgis sin t-superkulgul :P men takk for forslaget..


neinei, takk for at du gadd å svare. jeg og vil ha morgis sin, prøver meg ca en gang i måneden, inget hell hittil. lykke til videre!

GMV
06/06/10, 11:22
Kan være skille mellom ekstern/intern slavesylinder på clutchen, men siden du tar hele greia ifra samme bil så burde det ikke by på problemer.

Morgis
06/06/10, 12:03
Hvorfor må han bytte ledningsnetT?

er et svært kontaktstykke på automatkassen til styring og slikt som ikke passer på manuell kassen. manuellkassen har bare 1 liten kontakt til revers bryteren.
Du kan såklart splitte automatkasse kontakten, og finne riktige ledninger til reversbryteren, men det er lett å bytte ledningsnettet så blir det ordentlig :)

Morgis
06/06/10, 21:14
neinei, takk for at du gadd å svare. jeg og vil ha morgis sin, prøver meg ca en gang i måneden, inget hell hittil. lykke til videre!

alt er til salgs for rett pris :D

_s90r_
06/06/10, 22:16
Ja det er sant.. men han Må ikke det i allefall. men enklest som du sier. :)

volvojoachim
06/06/10, 22:53
har en dude som skal selge en manuellkasse med "alt eg trenger" som har stått på en 850 t5. kan alle disse delene smukkes på min v70 ? Kassen har forøvrig et navn som følger - M56H - stått på en 96 model.

volvojoachim
08/06/10, 17:37
*bump*