PDA

Vis full versjon : Volvo 850/855 96mod lakering av front fanger og bakfanger litt hjelp :)



Olli.95
24/11/13, 16:17
Heisann, jeg har nå fått kjøpt meg en volvo 850 Stv eller 855 om du vil. Jeg har egentlig aldri skrudd så mye på bil, men det jeg har fått til mens jeg har eid den(2mnd) er bytte baklykter, lakkert de grå listene til dørene til svart og monter anlegg.

Jeg hadde egentlig tenkt til å lage en slags prosjekt tråd eller noe sånt siden jeg har tenkt til å gjøre litt med denne bilen. Blant annet å ta rust i alle hjulbuer, lakkere front og bakfanger samt å lakere takrails. Det jeg lurer litt på er om det er noen som har noen anbefalinger til hvordan jeg skal gå fram når jeg skal demontere øvre del på frontfanger og bakfanger? Det ser utrolig tåpelig ut når listene på siden er helt svarte og plastikken på øvre del frontfanger og bakfanger er grå aktig. Takk for alle tips og svar :)

Marius Skau
24/11/13, 16:41
Ville plukket av fangerne, maskert det som ikke ska lakkeres så lakkert :)

Olli.95
25/11/13, 14:51
Heisann :) takk for svar!

Jeg mener å ha lest på et annet forum for en stund tilbake at man kan ta av hele fangeren også dele frontfangeren inn i 2 deler om du skjønner hva jeg mener? Eller er det enklere å ta av hele fangern også bare maskere over nedre del som du sier enn å dele opp fangern?

Marius Skau
25/11/13, 14:58
Kan dele fangern :) Men da må du vell gjerne av med hele uansett :)

Olli.95
25/11/13, 15:00
Ja ja, skal jo ha av hele fangere uansett, beklager dårlig formulering..

hvordan er øvre del festet med nedre del? er det limt eller noe sånt?

Marius Skau
25/11/13, 15:03
Trur det kunn er klips :) Har ikke noe slik fanger liggandes lenger da alt av 850 deler er kastet :P

Olli.95
25/11/13, 15:07
ja okei :) satser på å få lakkert nærmere våren igjen kanskje, har ikke noe sted å lakkere nå for tiden pluss at det er helt uaktuelt å stå ute å lakkere nå!

mrstfu
26/11/13, 09:27
Hadde tatt en mye enklere løsning. Tatt av dørlistene og fjernet lakken, og deretter gått over all ulakkert plastikk med Owatrol Polytrol (200kr på Jernia). Da får fangerplastikken den originale, mørkegrå fargen, og ikke den tydelig etterlakkerte svartfargen uten riktig tekstur. Lettere vedlikehold, mindre synlig steinsprut, og lettere å selge, når den tid kommer.

TheStig
26/11/13, 15:50
Min 850 har tydelig fått lakkert øvre delen av framfangeren en gang i tiden med svart lakk, og nå er den tydelig skjoldete, flak har flasset av og det gjør at helhetsinntrykket av bilen gjør at den ser litt sliten ut.
Resten av listverket og bakfangeren var ikke lakkert, men var tydelig lysegrått og bleket av sola. Så her fulgte jeg rådene om å smøre på owatrol, og det hadde utrolig stor effekt. Jeg smurte owatrol i to omganger med en vanlig kjøkkensvamp, maskerte over og under dørlister og rundt bakfanger så det ikke skulle komme owatrol borti lakken på bilen. Og resultatet ble straks mye bedre, nå litt over ett år etter ser jeg at det kan trengs å gjenta behandlingen til våren igjen da listverket begynner å bli litt lysere igjen. Men ei sånn lita kanne owatrol holder sikkert til 5 år med mitt forbruk. :p

Framfangeren min derimot får jeg ikke gjort så mye med uten å strippe den for dårlig gammel lakk først, så den har jeg ikke orket å brydd meg så særlig hardt om foreløpig. Dette er kun snakk om en gammel bruksbil for min del, så showfaktoren er egentlig ikke særlig viktig. Selv om man gjerne vil at bilen skal se sånn nogenlunde bra ut og ikke som en utedass selvsagt. :)

mrstfu
26/11/13, 15:52
Min 850 har tydelig fått lakkert øvre delen av framfangeren en gang i tiden med svart lakk, og nå er den tydelig skjoldete, flak har flasset av og det gjør at helhetsinntrykket av bilen gjør at den ser litt sliten ut.
Resten av listverket og bakfangeren var ikke lakkert, men var tydelig lysegrått og bleket av sola. Så her fulgte jeg rådene om å smøre på owatrol, og det hadde utrolig stor effekt. Jeg smurte owatrol i to omganger med en vanlig kjøkkensvamp, maskerte over og under dørlister og rundt bakfanger så det ikke skulle komme owatrol borti lakken på bilen. Og resultatet ble straks mye bedre, nå litt over ett år etter ser jeg at det kan trengs å gjenta behandlingen til våren igjen da listverket begynner å bli litt lysere igjen. Men ei sånn lita kanne owatrol holder sikkert til 5 år med mitt forbruk. :p

Framfangeren min derimot får jeg ikke gjort så mye med uten å strippe den for dårlig gammel lakk først, så den har jeg ikke orket å brydd meg så særlig hardt om foreløpig. Dette er kun snakk om en gammel bruksbil for min del, så showfaktoren er egentlig ikke særlig viktig. Selv om man gjerne vil at bilen skal se sånn nogenlunde bra ut og ikke som en utedass selvsagt. :)

Aceton, svamp og god ventilasjon.

Olli.95
27/11/13, 19:15
Hadde tatt en mye enklere løsning. Tatt av dørlistene og fjernet lakken, og deretter gått over all ulakkert plastikk med Owatrol Polytrol (200kr på Jernia). Da får fangerplastikken den originale, mørkegrå fargen, og ikke den tydelig etterlakkerte svartfargen uten riktig tekstur. Lettere vedlikehold, mindre synlig steinsprut, og lettere å selge, når den tid kommer.

Jeg har allerede lakkert listene som er til dørene på bilen, ja jeg kan skjønne hva du mener med ikke riktig tekstur, men jeg syns det ble veldig bra, og det ser helt okey ut. Som sagt så blir dette en bruksbil da jeg ikke gidder å legge alt for mye penger å overstyle den. Takk for gode råd og tips! :D

mrstfu
27/11/13, 20:22
Jeg har allerede lakkert listene som er til dørene på bilen, ja jeg kan skjønne hva du mener med ikke riktig tekstur, men jeg syns det ble veldig bra, og det ser helt okey ut. Som sagt så blir dette en bruksbil da jeg ikke gidder å legge alt for mye penger å overstyle den. Takk for gode råd og tips! :D

Skal leite lenge etter en billigere og penere løsning enn litt Aceton og Polytrol, som du ikke trenger å demontere fangeren for... men det er din bil.

Olli.95
29/11/13, 16:13
Skal leite lenge etter en billigere og penere løsning enn litt Aceton og Polytrol, som du ikke trenger å demontere fangeren for... men det er din bil.

Skjønner hva du mener, men blir ikke det utrolig teit når jeg har lakkert listene i svart også skal jeg bruke aceton og polytrol på front og bakfangeren? blir ikke det en veldig rar fargecombo?

mrstfu
29/11/13, 17:14
Skjønner hva du mener, men blir ikke det utrolig teit når jeg har lakkert listene i svart også skal jeg bruke aceton og polytrol på front og bakfangeren? blir ikke det en veldig rar fargecombo?

Du misforstår litt. Det JEG ville ha gjort, er å bruke Aceton eller annen lakkfjerner på dørlistene, og fjernet lakken. Deretter hadde jeg satt inn den ulakkerte plasten på front og bakfanger, samt dørlistene, så all den ulakkerte plasten får tilbake sin originale farge.

Legg merke til at det er noe JEG hadde gjort, rett og slett fordi jeg synes lakkerte fangerlister på 850 ser helt jævlig ut. Du gjør som du vil, men en originalt utseende bil vil som regel være mye lettere å selge.