PDA

Vis full versjon : vaske bil på vintern



Ben
23/11/13, 18:39
Halla

Vet jo at det er viktig å vaske bilen gjennom vintertiden pga salt osv, men problemene blir jo da også at dører fryser og lignende.

Noen som har noen tips til vasking av bil på vinteren? tar dere bilen i vaskehall eller vasker et sted inne?

del gjerne deres tips. :)

Marius Skau
23/11/13, 18:45
Kjører bilen igenom vaskemaskin 1-2 ganger i uken. Underspyling og polering på anna hver vask :)

Ben
23/11/13, 19:15
ok :) men dører og låser fryser seg ikke da?

Marius Skau
23/11/13, 19:16
ok :) men dører og låser fryser seg ikke da?

Bruker låsolje og sånn listolje etter hver gang :)

Ben
23/11/13, 19:31
ok :) da blir det vell en bilvask på meg imorra. Kjøpte listolje istad faktisk og fikk smurt det på listene, låsolje har jeg også så da bør det ikke være noen sak :)

Anders E
23/11/13, 20:01
Vask bilen og la den stå ute med dørene åpne i 5 minutter+ ;)
Da fryser listene og null problem med at dørene ikke går opp :)

MadAss
23/11/13, 21:01
Anbefaler ikke "listolje" fra bensinstasjoner og biltema. Disse holder ikke lenge.
Låsoljen på Statoil har jeg svært dårlig erfaring med, da denne fryser under 10 minus.

Jeg har selv brukt KENT sin S100 silikonspray på mine biler. Sprayer du rikelig så holder det i mange år. Denne holder listene myke, samtidig som at det tvinger vekk vann. Hadde store problemer hver vinter med en Vectra C pga fryste lister, men KENT sin silikonspray gjorde susen.

buster83
23/11/13, 21:27
Silikon er bra til sitt bruk. Men som billakkerer så forbanner jeg silikon. ;)
Jeg tørker bare av lister så dem blir helt tørre.
Mulig det funker å smøre på frostvæske med ei fille...

Petter M
24/11/13, 00:34
Vasker bilen i selvvasken, så parkerer eg i parkhuset på det lokale kjøpesenteret..så er den tørket når damen e ferdig fjase rundt :P

MadAss
24/11/13, 00:55
Silikon er bra til sitt bruk. Men som billakkerer så forbanner jeg silikon. ;)
Jeg tørker bare av lister så dem blir helt tørre.
Mulig det funker å smøre på frostvæske med ei fille...

Ja, jeg vet at dere lakkerere hater silikon, men det funker iallefall utrolig bra mot frost ;)

Sent from my GT-I9100

hgnubel
24/11/13, 10:07
Carpro P.E.R.L. er et fantastisk bilpleieprodukt som frisker opp og beskytter:

Plastic
Engine
Rubber
Leather

Jeg bruker den ren på alt av gummilister og det holder dem fra å fryse over et år etter. Effekten der vil jeg si er minst like bra Swissvax Seal Feed for de som kjenner den

Flott som dekkfornyer, ren for "high gloss" og blandet f.eks. 1:3 med vann for mer nøytralt utseende.

Gir et nyvasket motorrom et fantastisk løft, gjerne blandet 1:5. Spray på og tørk av.

Interiørdetaljer liker også denne, med unntak av gummimatter (blir glatte) og toppen av dashbordet (blir for blankt). Ville heller ikke brukt den på rattet.. men alt i alt et av de mest anvendelige bilpleieproduktene jeg har prøvd.

Partsandretards.no er importør av Carpro, de bør kunne skaffe denne selv om jeg ikke ser den i nettbutikken deres nå.

Ben
24/11/13, 17:29
takktakk for svar:)

Øyvind G
28/11/13, 19:48
Du reduserer dette problemet ved å tørke inni dørkarmer og selve pakkningene etter du har vasket bilen. Trykkluft i låssylinder er også effektivt (dette bør du gjøre før du sprayer med smørespray eller låsolje). Husk at det er forskjell på låsolje og låsspray der sistnevnte ikke har like gode smøreegenskaper som låsoljen.

Selv har jeg en flaske med Swissvax Seal Fead (http://www.swissvax.no/art-259-swissvax-seal-fead-250-ml) som jeg bruker på pakkninger. Denne er dyr, men drøy i bruk. Meget godt produkt, men du kan selvfølgelig gå for billigere løsninger som f.eks hgnubel sitt forslag over her eller 1Z Rubber Care Stick (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_51&products_id=149).

Ben
28/11/13, 23:16
takk for svar Øyvind :) Har gått til innkjøp av låsolje og silikon til lister, og har vasket bilen etter det uten problemer :)

skurk
28/11/13, 23:42
Vasker som regel i selvvaskehall og lar`n stå i garasjen om natta.
Alltid plussgrader der.

Øyvind G
29/11/13, 22:44
Anbefaler ikke "listolje" fra bensinstasjoner og biltema. Disse holder ikke lenge.
Låsoljen på Statoil har jeg svært dårlig erfaring med, da denne fryser under 10 minus.

Jeg har selv brukt KENT sin S100 silikonspray på mine biler. Sprayer du rikelig så holder det i mange år. Denne holder listene myke, samtidig som at det tvinger vekk vann. Hadde store problemer hver vinter med en Vectra C pga fryste lister, men KENT sin silikonspray gjorde susen.

Kent S100 er en meget god siliconspray. Har brukt den mye til montering av gummideler ol. Aldri brukt den på pakkninger, men den fungerer nok til det også. Maskerer du før du sprayer da eller?
Det skal sies at S100 ahr en meget "spenstig" lukt som jeg ikke vil ha i min bil hvertfall, men dette er jo en smakssak som vi alle har forskjellig syn på. :)


Silikon er bra til sitt bruk. Men som billakkerer så forbanner jeg silikon. ;)
Jeg tørker bare av lister så dem blir helt tørre.
Mulig det funker å smøre på frostvæske med ei fille...

Det finnes mange gode produkter uten silicon som fungerer minst like bra som det silicon gjør. Tror ikke de produktene jeg nevner over her inneholder silicon (har riktignok ikke skjekket ut dette skikkelig).
Uansett om man bruker silicon eller ei, det er vel meningen å ha dette på pakkningene og ikke på lakken. ;)