PDA

Vis full versjon : Vovlo 850 1993 GLE, defekt dynamo? (LØST)



Svartedal
20/11/13, 12:11
Kan noen bekrefte at problemet er defekt dynamo?

Bilen står på tomgang.. Slipper ned brekket, men lampa lyser fortsatt sammen med de andre på bildet.
Tror det er samme feilen jeg fikk forrige gang dynamoen gikk. :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1007.jpg

brynna
20/11/13, 16:13
Kan godt være defekte dioder i din dynamo ja.

Mål ladespenning. Bør være 14,5 v ++. Er dette tallet lavere og i kombinasjon med lysende lamper hadde jeg vurder å få målt dynamo på elektroverksted

hgnubel
20/11/13, 16:28
Låner tråden litt: Synes bilen min har vært litt treg å starte om morgenen noen dager og spontanhandlet en enkel dum "batteritester" på jula siden jeg tilfeldigvis fikk øye på den i hyllen.. den viste ok på batteri, men alt for lav spenning med motoren i gang.

Det kan vel like gjerne være dårlig jording av motoren (som antagelig fungerer som jord for generatoren)?

R-M-I
21/11/13, 00:06
Låner tråden litt: Synes bilen min har vært litt treg å starte om morgenen noen dager og spontanhandlet en enkel dum "batteritester" på jula siden jeg tilfeldigvis fikk øye på den i hyllen.. den viste ok på batteri, men alt for lav spenning med motoren i gang.

Det kan vel like gjerne være dårlig jording av motoren (som antagelig fungerer som jord for generatoren)?

Jess.. Dårlig jord er vel et greit vanlig problem på alle "eldre" biler..
Skader uansett ikke å bare legge opp noen nye/flere jordingspunkter fra batteri til kaross, dynamo osv?
Pusse godt ned først. Og bruke ledning med litt størrelse på :)

Svartedal
22/11/13, 13:32
Byttet til ny Borsch 100A dynamo, problem solved! :D

brynna
22/11/13, 19:33
Låner tråden litt: Synes bilen min har vært litt treg å starte om morgenen noen dager og spontanhandlet en enkel dum "batteritester" på jula siden jeg tilfeldigvis fikk øye på den i hyllen.. den viste ok på batteri, men alt for lav spenning med motoren i gang.

Det kan vel like gjerne være dårlig jording av motoren (som antagelig fungerer som jord for generatoren)?

Disse "billige" batteritesterne er kun brukbare til å måle om det er nok strøm på batteriet akkurat ved måling. Skal et batteri testes er det de "gode gamle" som verkstedene hadde i "gamle dager", da de kunne skru av toppa til hver enkelt celle og sette på belastningstesteren. Hvis syra i en celle kokte var det enkelt å se om en eller flere celler var defekte.

Enkel "selvtest" for batteri: Lad opp batteriet med hjemmelader som yter 2-4 ah i minimum 24 timer. Vent en time eller to, mål spenning på batteri. Vent 2-4 timer mål på nytt. Differansen mellom disse 2 målingene skal ikke ha et avvik på mer enn 0,1-0,2 v.
OBS, OBS. Har du gelbatteri skal de lades med max 0,2-0,5 ah

Er avviket større er det et batteri som ikke er i den tilstand det bør være. Bytte bør vurderes

850GLTsilver
22/11/13, 20:40
Sikker på den om gel-batterier Brynna?

Vil jo bety at man må ha GEL-batteri på 160-500AH i bilen om de ikke kan lades med mer enn en faktor på 0,2-0,5XAH-spec. :p

Ladere yter forøvrig ikke AH, de lader med A(mpere)

Batterier lagrer strøm, med kapasitet oppgitt i AH. (Antall Ampere*Timer de kan belastes før batterispenningen er under nominelt nivå.)

Testen din på om batteriet er kass eller ikke er i grunnen helt grei.

Ikke for å være pirkete, men begrepsjungelen er helt håpløs til tider å orientere seg i.

brynna
22/11/13, 21:51
Sikker på den om gel-batterier Brynna?

Vil jo bety at man må ha GEL-batteri på 160-500AH i bilen om de ikke kan lades med mer enn en faktor på 0,2-0,5XAH-spec. :p

Ladere yter forøvrig ikke AH, de lader med A(mpere)

Batterier lagrer strøm, med kapasitet oppgitt i AH. (Antall Ampere*Timer de kan belastes før batterispenningen er under nominelt nivå.)

Testen din på om batteriet er kass eller ikke er i grunnen helt grei.

Ikke for å være pirkete, men begrepsjungelen er helt håpløs til tider å orientere seg i.

Ok det:)
Skrev vel dette innlegget for å gjøre det enklest (kanskje forståelig for "menigmann"???. Var meningen min i hvertfall. Dette med begrepsjungel vedr. volt, watt, ampere, ampere timer.
Ampere er styrke. Volt er spenning. Watt er effekt
At jeg "blemma" med A/Ah... OK:o

Vedrørende lading av gel-batterier anbefaler Sønnak "smartladere". Ved utladet gelbatteri kan dette lades inntil 4 A. For vedlikeholdslading gir disse laderne 0,2-05 A

Lades batteri med en eldre lader med konstant ut-effekt på 4-8 A vil dette redusere levetiden på et Gelbatteri

850GLTsilver
22/11/13, 22:54
Slett ikke for å lage stor sak av det Brynna, men jeg tror det er noen misforståelser med hva Gelebatterier tåler av slik lading.

De ville ikke vært mulige å bruke i kjøretøy om det skulle være slike begrensninger som de du beskriver her.
Nøkkelpunkter ved gelebatterier er tross alt disse:
Tåler stor grad av utladning
Tåler kraftige ladestrømmer
Mister ikke væske(den er jo fanget i gele)
Meget bredt temperaturområde.

Og da blir dette med å kun tåle 0,2 - 0,5 ganger kapasiteten i ladestrøm litt gæernt for å si det enkelt.


Greia er den at gelebatterier har vært i bruk i blant annet alle typer alarmanlegg i "evigheter", påkoblet konstantspenningsladere.
Disse laderne er som regel dimensjonert til å kunne levere strøm nok både til å lade batteriene, samt drifte alarmanlegget, og en reserve på toppen.
MEN, det er viktig: De skal IKKE ha ladespenning som er for høy. Og det er her gelebatterier er "svakere" enn alminnelige syrefylte batterier.
Dette fordi vanlige syrefylte batterier kan slippe "dampen". Det kan ikke gelebatteriene.

I en bil slipper man unna dette med å ha en velfungerende regulator på generatoren.
Gelebatterier kan lades med opptil 14,7V uten å bli for heite.
Siden regulatorene som regel holder spenningen på 14V, noen ganger opp til 14,5V så er jo ikke dette noe problem.

Hjemmeladere, særlig av den gamle gode sorten derimot, er oftest en konstantstrømlader(Inn til et visst punkt) hvor ladestrømmen er avhengig av hvor mye produsenten har lagt inn av spenningsreserve, for å kunne presse strøm inn i batteriene. Dersom man måler "tomgangsspenningen" på en del av disse hjemmeladerne (Særlig de eldste) så finner vi gjerne spenninger opp mot 16-18V. Hvilket IKKE er å anbefale.
Heldigvis fikk laderne etterhvert mer eller mindre smarte reguleringskretsløp som helt eller delvis forhindret denne "Overspenningen". Men ikke godt nok egentlig.
Faktisk så er enkelte av disse "smartladerne" ikke fullt så smarte likevel når alt kommer til alt. De pøser på for mye spenning i deler av ladeforløpet.
Og det er disse laderne man må holde unna gelebatteriene.

Husk også dette: I en bil vil det KUNNE være tilgjengelig 100-120A kontinuerlig gjennom hele kjøreturen, som gjerne kan vare i time etter time.

De fleste av disse eldre laderne du peker på gir kanhende 4A i starten, men etterhvert som spenningen på batteriet øker opp mot ønsket verdi, så forsvinner ladernes evne til å levere disse 4A. Noe avhengig av hvilken tomgangsspenning laderen faktisk har.

MEN, og her er ankepuktet, noe som gjelder ALLE batterier. Skal batteriet tilkobles lader og IKKE bli overvåket, så må man tenke over dette:
Er laderen uten elektronisk styring av ladeforløpet, bør den ikke tilkobles mindre batterier enn de som har en strømkapasitet på minst ti ganger laderens ladestrøm.
Dette gjelder i grunnan ALLE typer ladbare batterier. (NiMh og LiIon har litt andre ladebehov enn blybatterier riktignok.)

Er laderen på opp mot det halve av batteriets oppgitte kapasitet, kan man la det bli ladet over natten uovervåket, men ikke å anbefale. Gjelder alle blybatterier.

Og med overvåkning av ladeforløpet så har vi disse tilpassede laderne som er kommet etterhvert.
Disse tar hensyn til "alt" fra maks ladespenning, maks ladestrøm, kondisjonering av batteriet, tilstandskontroll og gjerne flere parametre, alt etter hva bruksområdet og viktigheten av topp ytelse under alle forhold.

Ett er sikkert: Det er i grunnen ikke bare å koble opp en lader, hvor liten eller stor den er, og tro at man har gjort seg selv en tjeneste om man glemmer å tilpasse lader og batteri til hverandre.

Men Gel-batterier tåler fint ladestrømmer(A) på et par ganger påstemplet kapasitet (AH) uten det minste problem.
Det er først når denne strømmen holdes der oppe i time etter time vi skal være våkna.

Ble mye dette, men jeg syns det er viktig å plassere slik informasjon, så vi unngår misforståelser.
Var i grunnen derfor jeg "arresterte" deg på første innlegget i denne delen av tråden også.

Helt uten noen som helst intensjon i å henge ut noen som helst.
Har arbeidet med batterisystemer i en del år, og klarte ikke helt å la denne gå.