PDA

Vis full versjon : Søker hjelp fra koblingsskjemaspesialister, eksempelvis 850GLTsilver



mrstfu
19/11/13, 10:43
Sliter med bakluka på min 99 V70, varmetrådene fungerer ikke, ei heller sentrallåsen har noen effekt på bakluka. Alarmen går som bare pokker når jeg åpner luka og alarmen er på. Sentrallåsen eller, og og varmetrådene i speilene fungerer, så det er ikke noe galt med sikringer eller bryter. På innsiden av venstre D-stolpe finnes denne kontakten:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/911.jpg

Har noen mulighet til å peke meg i retning riktige ledninger å måle på? Har ikke veldig lyst til å ta av bakluketrekket pga engangsklipsene der, om jeg vet hvilke ledninger det dreier seg om kan jeg hvertfall etablere om feilen ligger i luka eller lenger inn i bilen.

Setter pris på all hjelp.

brekkjen
19/11/13, 10:58
Hadde brudd på en drøss av ledningene der på min 01mod V70, lokalisert etter koblinga der strømpa går over i bakluka. Måtte fram med loddebolten og krympestrømpe.



Sent from my GT-I8750 using Tapatalk

mrstfu
19/11/13, 11:33
Rene brudd, eller delvis slitasje?

TheStig
19/11/13, 17:06
Har du prøvd å bevege på luka mens varmetrådene er innkoblet? Er nok ganske sannsynlig at det er enten helt eller delvis brudd der oppe hvor kablene bøyes på hver eneste gang luka blir brukt. Men hvis det er helt brudd så kanskje du kan få kontakt med luka halvåpen, eller kanskje du kan høre gnistrelyder eller muligens starte en liten bilbrann.. Da har du ihvertfall fått lokalisert bruddet. :p

mrstfu
19/11/13, 17:21
Come to think of it, når jeg åpner luka tennes lyset i bagasjen, helt til luka når vannrett stilling, da slukker den.. åpner jeg den helt, altså 20-30° til, tennes lampa igjen. Da burde feilen ligge i den bevegelige delen der, ikke sant? Eller finnes det noen merkelig anlagt trykkbryter for å avgjøre om lyset skal av eller på?

brekkjen
19/11/13, 18:16
Var nok slitasje pga bøying når luka ble åpnet og lukket med meg. Prøvde å legge kabelstrømpa bedre etter at eg hadde skøyta sammen salaten igjen og det holdt iallefall så lenge eg hadde bilen.



Sent from my GT-I8750 using Tapatalk

850GLTsilver
21/11/13, 04:18
Slett ikke uvanlig med den tåpelige konstruksjonen på kabeloverføringen til bakluka.
Du kan kanskje se en litt grå ring rundt ledningene, men bruddet oppstår i kobberet inni ledningene, gjerne uten at du ser noe som helst på utsiden.
Hadde vært til god hjelp dersom de hadde spandert på fintrådet RK istedet for noe som mer ligner på PN (Du kjenner forskjellen på de du MRSTFU)

Kos deg i vnterkulda med loddebolt og varmluftpistol :D

mrstfu
21/11/13, 08:17
Jo, takk. Blir nok til at jeg tjuvlåner en garasje her. Og som du sier, er veldig kjent med de forskjelloge egenskapene til RK og PN. Kan rett og slett være at jeg demonterer luka og bytter ut alle ledningene i bøyen derr til RK.

TheStig
21/11/13, 14:01
Vet ikke hvor mye plass det er akkurat på det verste stedet der ledningene blir bøyd som mest, men problemet er vel at det oppstår en ganske kvass knekk der som bruddet oppstår. Så over tid blir det samme prinsippet som når man bøyer en ståltåd.
En mulighet for å minske problemet hadde vært å splittet opp en gummislange a la hageslange eller noe og teipet den rundt knekken for å jevne ut bøyen til en lengre bøy, hvis det er plass da vel og merke. Er det for trangt så flytter man vel bare knekken litt lenger bort.
Men det aller beste er nok å bytte ut ledningene til en type som er litt mer fleksibel ja.