PDA

Vis full versjon : Tenker på ny bil.



xerox
19/11/13, 08:34
Kjører idag en VW Passat og tenker og bytte inn og kjøpe en 2001 mod. XC70 2.4 Bensin, Automat.
Er det noen kjente feil med disse bilene.? og evt. om det koster flesk for reparasjoner.
Den bilen jeg har sett på har gått 213000km, og ble importert til norge ifra USA. ikke helt sikker når.
Hva bør jeg se etter som kan by på problemer det første året.?
Vil ha en bil jeg kan stole på til alle døgnets tider.

Om ikke dette er riktig plass og spørre om slikt beklager jeg.

sekse
19/11/13, 10:11
Min mor har en slik V70 XC som de het i 2001, makan til mandagsbil skal du lete lenge etter.

Dette er en som er USA-import.

Det er fortsatt jevnt og trutt feil på den bilen. Understell generelt er for svakt, div feil på elektronikk, vannlekkasje, oljeforbruk/lekkasje på motor, svak girkasse... For å nevne noe.

Ikke kjøp deg en slik bil med mindre du har en særdeles stor konto til verkstedsutgifter :)

xerox
19/11/13, 13:02
Høres ut som det er bil som ikke er spesielt bra da, er fortsatt bare i tenkefasen.

Hva kan du/dere anbefale da.?
Må ha plass til 2 barnestoler og tvillingvogn, siden har 2 på 1,5år

sekse
19/11/13, 17:14
Ja kvaliteten på første årsmodellene av XC70 var ikke helt bra.

Kjøp deg heller en litt nyere :)

FroBe
19/11/13, 17:58
Gamle biler er ikke feilfrie, de er gamle. Det er likevel ikke uten grunn at Volvo blir eldre enn VW før de skrotes.

Gamle XC70 har akkurat de samme problemene som de andre variantene S60/V70N/S80 fra samme årganger, mulig med unntak av at en hylse i vinkelkassen for AWD kan ryke.
Fra 2003 kom Haldex, det gav bedre firehjulstrekk men flere problemer med sensorer og pumper i Haldex-styringen.
Jeg er godt fornøyd med min XC70 2001, bortsett fra at den fortsatt har miles istedenfor kilometerteller (min er også importert fra USA). Har byttet radio til HU-603 for å få europeisk FM.
Den har hatt litt småfeil, men jeg har hatt god hjelp her med råd og har reparert disse for en billig penge.


Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang (pruteliste?), forøvrig er det veldig kjekke biler:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgng.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm.
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM kan bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.
Motorene må få skikkelig olje og mye bensin...

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

Ola Hagen
20/11/13, 09:59
Mora mi hadde en svensk 2001 xc med 200hk bensin motor. Hu hadde den i 6 år uten problemer, utenom den siste året så kom det ulyd i diffen bak, og siden volvo ikke kunne skaffe deler separat så var det slik at bakakslingen må skrus av og sende til fabrikken for overhaling. Det kom på 2-30 000 mener jeg å huske.

Motoren går godt også, og feil hadde vi ingenting av. Fulgte service og slitasje deler ble byttet i understell ett par ganger. Men det er lite i forhold til toyota avensisen til søstera og vw'n til fatter'n.

Hu kjører idag en v70 2008 modell med 185hk motoren med chip boks, da foreldra kom fram til at det ikke var nødvendig med 4 hjuls trekk.

Vi har hytte og seter i to forskjellige almenninger med dårlig brøyting om vinteren og en gardsvei som kan være noe krevende på vinterstid, dagens biler har jo anti spinn og anti sladd og anti drite seg ut teknologi så man kjem jo langt med en vanlig fwd egentlig..


Så hvorfor vurderer du ikke vanlig v70n? er jo mange ute til salgs med grom motor i D5 og div istedenfor små riskokere.

xerox
21/11/13, 16:40
Takker for svar.

Her var det mye positivt og noe negativt, ikke lett og tenke på om man da skal kjøpe seg XC70.
Noe ev grunnen til bilbytte er at jeg er lei av alle de feilene jeg har hatt med min VW og vil tilbake til volvo, hadde en 40 tidligere men det ble trangt med 2 barnestoler og tvillingvogn, men skjelden eller aldri noen problemer.

Kanskje litt dumt spm. men hva er forskjellen på V70 og V70n.? Evt. om det er noen andre forslag til en bra volvo. Har bestemt meg, det skal være volvo.


Takker for hjelp og svar. =)

hgnubel
21/11/13, 17:00
Modellen heter V70 fra 1997 og frem til i dag.. for å skille de tre generasjonene er det vanlig å kalle 1997-2000 for V70, 2000-2007 for V70N og 2008- for V70II.

Angående automatgirkassen aw55-50 i disse er forsinket rykking når du setter den i D og R, og harde nedgiringer (som om kassen bestemmer seg for å gire, men "henger" et halvt sekund og smeller i gir plutselig i steden for å bruke det halve sekundet på å gire mykt) et faresignal.

Jeg fikk fabrikkny kasse for snart et år siden etter omtrent to år med det der..

Daniel V
21/11/13, 17:07
Modellen heter V70 fra 1997 og frem til i dag.. for å skille de tre generasjonene er det vanlig å kalle 1997-2000 for V70, 2000-2007 for V70N og 2008- for V70II.

Angående automatgirkassen aw55-50 i disse er forsinket rykking når du setter den i D og R, og harde nedgiringer (som om kassen bestemmer seg for å gire, men "henger" et halvt sekund og smeller i gir plutselig i steden for å bruke det halve sekundet på å gire mykt) et faresignal.

Jeg fikk fabrikkny kasse for snart et år siden etter omtrent to år med det der..

Er det AW55-50 i din nubel?

hgnubel
22/11/13, 22:00
Er det AW55-50 i din nubel?

Volvo er litt utydelige på om de kaller den AW55-50 (eller AW55-51 som Asin mener AWD-utgaven egentlig skal hete), men ja det er den kassen :)

locked
24/11/13, 11:05
Eg er egentlig veldig godt fornøgd med min V70 AWD. Det som skille min V70 AWD frå ein XC70 er ikkje mykje. Litt ekstra bakkeklaring (min er bra høg egentlig) og det kosmetiske.

Der eg ikkje kjem fram med denna bilen er det ikkje noko poeng i å køyre egentlig :)

xerox
28/11/13, 19:36
Etter en del input og gode grunner her inne blir vel min neste bil en V70. (Rundt 2000 - 2005) vet ikke helt hva jeg finner.
Er litt kresen på hva jeg vil ha av ekstra utstyr.

om det er 4x4 eller vanlig framhjulstrekker er vel ikke så farlig, bare så lenge den kommer seg fram dit jeg vil. :P

Må også finne en forhandler som er villing til og ta mitt "vrak" i innbytte. (er lei av bilewn jeg har idag, forbanna dritbil.)


Takker for svar så langt..

Daniel V
28/11/13, 19:51
Har du vurdert S80 som et alternativ? Der får du i alle fall VANVITTIG mye bil for pengene, da disse er blitt litt glemt oppe i V70-trenden. Bagasjerommet er jo gedigent, kupéen er større enn i V70, og de koster langt mindre! :) Jeg er i alle fall kjempe fornøyd med min, som har rullet 325 000km. Masse utstyr og god komfort! :)

xerox
28/11/13, 20:13
Kanksje ikke så dumt og ta en liten titt på de, har ikke tenkt over de bilene der.
Bare jeg kan sitte normalt og ikke sitte på dashbordet så er jeg happy. =)

Er V70 og S80 like på motor og gear.?

Volvo-turbo
28/11/13, 20:51
V70 er en bil det mest sannsynlig er lettere å selge når den dagen kommer, vi nordmenn elsker stasjonsvogn. For min egen del så er det lettere med transport av barnevogn i V70 enn i S80.

Daniel V
28/11/13, 20:55
De er bygget på samme plattformen, så mye av det er likt. :)

Motor og gir på de fleste av dem er det samme. Bortsett fra den første dieselen (som jeg har) som kommer fra VAG, og jeg har AW50-42 (4 trinnsautomaten) mens 99% av S80ene har AW55-50, som er 5 trinnsen, akkurat den samme som du finner i V70N.

S80 får du også i masse morsomme motorvarianter. 2,5T, 2,0T, T5, T6 (272HK Twinturbo) 2,4S, pluss endel forskjellige dieselvarianter. Både med og uten AWD. Fra 99-03 er de første, så kom de med facelift fra 03/04 fram til 06, og 07 og nyere har det nye skallet som dagens S80er har.

Hadde akkurat en kamerat som solgte en 2007 S80 D5 Executive med ALT utstyr bortsett fra AWD, gått 60 000km. 230 000,- fikk han for den. Prøv å finn en tilsvarende V70 med samme utstyrsnivå og km til den prisen med det nye skallet. Det nytter ikke :)

Så jeg vil absolutt anbefale deg å ta en titt på S80. Der kan du virkelig gjøre et ordentlig kupp! :) S80 var jo liksom det mest ekslusive Volvo laget på begynnelsen av 2000-tallet, så de fleste bilene er godt utstyrt. Her i huset har vi jo min S80, + at mine foreldre har en 07 V70N (siste modellen med N-karrosseriet) og både jeg og min far er enige i at S80en føles større om mer lukseriøs. Den har også lenger akselavstand og sporvidde, som gjør at du kjenner at den ligger utrolig godt på veien. Jeg kjører daglig med min i tillegg til langkjøringer i helgene, og jeg skal innrømme at jeg nyter hvert sekund jeg tilbringer i denne.

Jeg hadde flaks og fikk tak i en billig en med intergrert telefon, navigasjon, takluke og cruisecontrol, så jeg koser meg virkelig når jeg skal ut på langtur! :)

Hvor i landet holder du til, og hvilken prisklasse tenker du deg?

Bare sånn for å illustrere med den første og beste jeg fant, så ser du jo hvor mye bil du får for 50 000,-:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44967904

Denne har jo grei km, automat og alcantarainteriør. Bare som en illustrasjon. :)

Daniel V
28/11/13, 21:03
V70 er en bil det mest sannsynlig er lettere å selge når den dagen kommer, vi nordmenn elsker stasjonsvogn. For min egen del så er det lettere med transport av barnevogn i V70 enn i S80.

Det er godt mulig, men folk har begynt å få øynene opp for S80 også nå i det siste. De som er i god og brukbar stand forsvinner ganske fort har jeg sett, etter å ha fulgt med markedet på Finn.no daglig de 2,5 siste månedene. :)

Det begynner også å bli voldsomt mange V70er til salgs, noe som gjør at man må utmerke seg mer for å få solgt. Det ligger nå 153 S80er ute, kontra 1174 V70er.

Nå har ikke jeg lest hele tråden og vet ikke om trådstarter har små barn og alt det der. Hvis barnevogn er et kriterium er det enklere med en V70 ja, men de koster jo til gjengjeld mer. Hvis han ikke er på barnevognstadiet vil jeg helt klart se S80 som et god ertatning. :)

Trådstarter sier jo også at han er kresen på utstyr, noe som taler godt for S80, ved at det var en bil de fleste kjøpte godt spekket med utstyr. :)

Volvo-turbo
28/11/13, 21:42
Klart det er mange flere V70ier til salgs, har jo alltid vært en populær bil. Er også bite litt eldre enn S80. Jeg har sansen for stv også mange år før barnevogn behovet melde seg, har hatt 245, 2stk 855, v70xc og nå V70n.
Når det gjelder utstyrsnivået så får du fullspekka V70 som fint kan måle seg med S80. Denne har bra med utstyr: http://forum.vccn.no/showthread.php?56526-Volvo-turbo-s-Volvo-V70-D5-Summum enda er det mere utstyr som kunne ha vært fabrikkmontert (4c chassie, RSE, el.barnesikring, integrerte barneseter +++)
Synes S80 blir gubbebil ;)

Daniel V
28/11/13, 22:09
Alt det får man jo på S80 også (bortsett fra inscription vel), bare at den vil være billigere med samme kombinasjonen.

S80 er en gubbebil originalt, men med små modifikasjoner, så blir de utrolig stilige! :)

Men missforstå meg rett, jeg er også glad i STV, og er jo en grunn til at jeg har STV som finbil. :)

Men en feit S80 med mye utstyr er ikke feil det heller :) Det jeg prøver å si er at det er verdt å sjekke ut S80, for det er en litt glemt bil, hvor man kan få ekstremt mye bil for en liten sum penger. Legger du 50K på bordet vil jeg være så vågal å si at man får mer S80 for 50 eller 100K enn det man får V70 :p

xerox
28/11/13, 22:11
Har to unger som er 1,5 år gamle og har to stk Britax barnestoler i baksetet nå, har med vogn stort sett på langturer, noe som hender titt og ofte.
Pluss at det bruker og komme en del rot i bilen fra tid til annen. :rolleyes:

Tenker på rundt 100.000kr +- og vil gjerne ha en bil som tåler litt og at den er sikker om det skal skje ett eller annet en dag. så den linken som ble lagt ut, og den var fin den, men er litt usikker på plassen i den, ved tanke på hva jeg trenger. Men takk. =) Bor forresten i Nord-Trøndelag. Må si meg litt enig med Volvo-Turbo at vi Nordmenn elsker stasjonsvogn. ;-)

Daniel V
28/11/13, 22:36
Det er faktisk bedre bakseteplass i S80 enn hva det er i V70N, rett og slett fordi hele bilen er lengre i kupeen. Det eneste som er drit med S80 og barnevogn er jo det at bagasjerommet er gedigent, men åpningen inn kan være litt vrien med vogn.

Selv er jeg og broders oppvokst bak i en 740 da vi var små. Det gikk jammen fint det også :) Men på 740 er jo åpningen på bagasjerommet større igjen da.

Ut ifra bagasjeplass kan jeg skjønne behovet for stv, men mtp på plass i kupeen er man bedre rustet med en S80 :)

P2 plattformen er generelt bra, så det er lite å frykte her. Eneste er at hvis du kjøper en tidlig 2000 mod med automat må du se til at vedlikeholdet på automatkassene er der, hvis ikke kan du fort støte på problemer :)

Grunnen til at jeg liker S80 så godt er at jeg måler godt over 1.90 på sokkelesten, og er avhengig av god kupéplass. Har også ofte med meg folk bak i bruksbilen, og da er det kjedelig å enten sitte med seteryggen inntil sitteputa i baksetet på V70en, eller trykt opp i rattet. I S80en kan jeg både ha setet langt bak, og folk i baksetet uten at det blir ukomfortalbelt for noen :) Men så har jeg ingen barn og barnevogner jeg må ta hensyn til da :)

hgnubel
28/11/13, 22:56
Men så har jeg ingen barn og barnevogner jeg må ta hensyn til da :)

Ingen gamle flammer som banket på døren på farsdagen nå nylig altså? :)

Daniel V
29/11/13, 10:43
Ingen gamle flammer som banket på døren på farsdagen nå nylig altså? :)

Haha, dårlig med det gitt. :p HELDIGVIS! :D

Da hadde jeg nok fort hatt to STVer jeg også.. :p

Torsen67
29/11/13, 14:03
Hva med denne? Er ikke dette billig? Gått ett stykke men...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45430000

hgnubel
29/11/13, 14:26
Jeg synes det er grisebillig, men bilen kan jo være ganske sliten. Spesielt at selger ikke skriver noe i annonsen, så min første tanke er egentlig "ihjelkjørt"... Men kan jo kanskje være et godt kjøp om f.eks. girkassen er skrot også.

TommyG
29/11/13, 15:30
det ligger vel en bakgrunn for den prisen, men helt klart vert å ringe på den

Torsen67
29/11/13, 15:45
Ikke godt å si hva som ligger til grunn. I blant skal folk også bare kvitte seg med ting.

xerox
29/11/13, 16:05
Bilen som kom sist her nå, er fin den men liker ikke dashbordet med den tynne midtkonsollen. også var det privatperson, jeg er avhengig av å få byttet inn bilen jeg har nå..

Daniel V
29/11/13, 17:16
Girkassen på de nye pleier ikke være et problem. Har en kamerat som va naboen min i kristiansand, som hadde en sånn 07 som drosje. Den har nå gått 407 000 på samme motor og gir, uten noe problem. Prisen trenger ikke bety at noe er galt, men at selger MÅ selge, og at han da legger den billig for å bli kvitt den :)

xerox
03/12/13, 11:11
Tror jeg skal ta og prøvekjøre en S80, og se om det er plass i baksetet for 2 store barneseter av modellen britax.

Takker for all input så langt.. =)

Daniel V
03/12/13, 11:30
Jeg tør ikke mene noe om bakseteplassen på 07--> for det vet jeg ikke, men på P2-skallet 99-06 så vet jeg at det er større og bedre plass innvendig :)

FroBe
03/12/13, 12:13
Min XC70 2001 er ikke bredere i baksetet enn min gamle 850 1995, det var vanskelig å ha 3 barneseter. To barneseter og en sittepute går greit, to barneseter og en tynn voksen går også selv om det ikke er behagelig (det var nesten bedre i 850). Bakovervendte barneseter var ikke noe problem, men ingen av oss voksne er over 1,80. Har ikke fått testet ISOFIX da vi ikke har stol for dette, ungene var for store da vi fikk XC70.

Daniel V
03/12/13, 17:38
V70N, 850 og første gen V70 (p80 karrossen) er mindre i kupéen enn S80. Det kan jeg skrive under på, for jeg er 1,92 høy, og i familiens bilpark utenfor døren her står det både en S80 1.gen, en V70N 2007 og en 850 :p Samt en 343 da ;)