PDA

Vis full versjon : Godkjenning av Coilovers



Arne94
18/11/13, 23:37
Har coilovers med tuv for 60mm forran og 50mm eller 60mm bak, husker ikke helt.

Men hvordan vet man at bilen er senket 60mm?
tror de senker opptil 90mm.

Hvordan måler de dette?

Robinsp
18/11/13, 23:54
I TUV papira på BMWen min sto det att det skulle målest fra en vist plass på fjørbeinet og opp til justerings mutteren. Mener det var ett mål fra en bolt og opp til mutteren som ikke kunne blir kortere enn ett vist mål.

Arne94
19/11/13, 00:14
Okei, vil jo godkjenne V70'n på lavest mulig punkt da den skal helt ned til våren :)

Robinsp
19/11/13, 00:31
Okei, vil jo godkjenne V70'n på lavest mulig punkt da den skal helt ned til våren :)

Jepp :) men har hørt om andre der de bare har målt fra det laveste punktet fra bilen og ned og.. Men det gjøres sikkert på forskjellige måter alt etter hvor en godkjenner :P

Arne94
19/11/13, 00:45
Stemmer nok bra det :) må vel lese igjennom TUV papirene å se om jeg skjønner noe av de!

Anders Dybvadsskog
19/11/13, 10:59
la inn hver setning i google translate selv når jeg gjorde dette:p

Arne94
19/11/13, 12:43
la inn hver setning i google translate selv når jeg gjorde dette:p

Hvilken bil godkjennte du da, Anders? :)

Anders Dybvadsskog
19/11/13, 14:11
Gjorde det på min 2005 mod v70. men de slo seg vrange på grunn av at kravene bak i hjulstillinga ble ikke grei. jeg var på steinkjer. en kompis dro på stjørdal å gikk rett igjenom med samme papir. neste gang drar jeg å dit:p

TheStig
19/11/13, 16:56
Gjorde det på min 2005 mod v70. men de slo seg vrange på grunn av at kravene bak i hjulstillinga ble ikke grei. jeg var på steinkjer. en kompis dro på stjørdal å gikk rett igjenom med samme papir. neste gang drar jeg å dit:p

Gikk den igjennom på Stjørdal?!? Har de ramla på huet i smøregrava nå?? Stjørdal har vært beryktet for å være det mest nazi biltilsynet i hele landet i årevis...

Go figure.. :confused:

Anders Dybvadsskog
19/11/13, 17:28
Stjørdal skal være kjempegreie nå har jeg hørt. Steinkjer er altid nazi. Aldri fått igjenom noe på første forsøk der..tenkte meg til stjørdal med 740n når den er grei å.

TheStig
19/11/13, 19:00
Pussige greier.. Før i tida pleide de med litt spesielle biler å dra til Steinkjer eller Verdal for å få godkjent bilene sine, fordi Stjørdal kicket på absolutt allt som ikke var originalt. Enten så har trenden snudd helomvending, eller så er det rett og slett det at de ikke tåler folk fra lokale trakter på noen av plassene.
Jeg for min del har kjempegode erfaringer med Namsos, iallefall han fyren som jeg hadde med å gjøre der. Trond tror jeg han het..
Ellers har jeg vært innom Ørsta, og der virket det som de hadde et ganske avslappet forhold til hjul, senk og div ekstra ting og tang. Men det blir jo litt langt å kjøre bare for et senkesett, er vel bare jeg som kan finne på å kjøre halve landet for å unngå Stjørdal for enhver pris.. :p

Gjenstår å se hvordan de er her sørpå, har ikke bodd her så lenge at jeg har fått gjort meg noen erfaringer her nede ennå.

Anders E
19/11/13, 20:05
Thestig,
Hønefoss er meget oppegående folk som bruker fornuften :) Mener å ha hørt at kongsvinge er bra sted for visning også.

Gjøvik er ubrukelig. Til og med lokale bilforhandlere styrer unna Gjøvik.

Men vil tro det er bra i Østfold ettersom det går mye amerikanske grombiler der ;)

EDIT Kongsvinger mente jeg.

mrstfu
19/11/13, 20:05
Pussige greier.. Før i tida pleide de med litt spesielle biler å dra til Steinkjer eller Verdal for å få godkjent bilene sine, fordi Stjørdal kicket på absolutt allt som ikke var originalt. Enten så har trenden snudd helomvending, eller så er det rett og slett det at de ikke tåler folk fra lokale trakter på noen av plassene.
Jeg for min del har kjempegode erfaringer med Namsos, iallefall han fyren som jeg hadde med å gjøre der. Trond tror jeg han het..
Ellers har jeg vært innom Ørsta, og der virket det som de hadde et ganske avslappet forhold til hjul, senk og div ekstra ting og tang. Men det blir jo litt langt å kjøre bare for et senkesett, er vel bare jeg som kan finne på å kjøre halve landet for å unngå Stjørdal for enhver pris.. :p

Gjenstår å se hvordan de er her sørpå, har ikke bodd her så lenge at jeg har fått gjort meg noen erfaringer her nede ennå.

Unngå Jessheim, dra til Kongsvinger.

TheStig
19/11/13, 22:44
Thestig,
Hønefoss er meget oppegående folk som bruker fornuften Mener å ha hørt at kongsvinge er bra sted for visning også.

Gjøvik er ubrukelig. Til og med lokale bilforhandlere styrer unna Gjøvik.

Men vil tro det er bra i Østfold ettersom det går mye amerikanske grombiler der

EDIT Kongsvinger mente jeg.

Jeg vet ikke hvor nærmeste trafikkstasjon ligger engang i forhold til Fredrikstad, men det er vel sikkert i Sarpsborg muligens?
Ja det er et enormt amcar miljø her, noe som gjør at man helst skulle hatt 360graders svingskive i nakken og øyne på hvert gatehjørne for å få med seg alt. :p





Unngå Jessheim, dra til Kongsvinger.

Det er notert, Jessheim er ut. Kongsvinger er jo et stykke unna, men det spiller jo ingen rolle hvis man får oppegående service og hjelp til å få bilen igjennom nåløyet selv om man er på litt tynn is med tanke på marginene her og der. Innafor er innafor, helt i grenseland kan også bli innafor bare man ser det fra en litt annen vinkel pleier jeg å si.. :p

mrstfu
19/11/13, 22:53
Ryktes at de hadde en episode på Jessheim før de antok Gestaporollen, visstnok hadde noen vært litt sånn i grenseland, fått det godkjent, og hatt et uhell som følger. Konsekvensene ble selvfølgelig at ingen tør ta ansvar lenger... or so I heard.

Robinsp
20/11/13, 02:21
Pussige greier.. Før i tida pleide de med litt spesielle biler å dra til Steinkjer eller Verdal for å få godkjent bilene sine, fordi Stjørdal kicket på absolutt allt som ikke var originalt. Enten så har trenden snudd helomvending, eller så er det rett og slett det at de ikke tåler folk fra lokale trakter på noen av plassene.
Jeg for min del har kjempegode erfaringer med Namsos, iallefall han fyren som jeg hadde med å gjøre der. Trond tror jeg han het..
Ellers har jeg vært innom Ørsta, og der virket det som de hadde et ganske avslappet forhold til hjul, senk og div ekstra ting og tang. Men det blir jo litt langt å kjøre bare for et senkesett, er vel bare jeg som kan finne på å kjøre halve landet for å unngå Stjørdal for enhver pris.. :p

Gjenstår å se hvordan de er her sørpå, har ikke bodd her så lenge at jeg har fått gjort meg noen erfaringer her nede ennå.

I Ørsta jeg har vært.. var der totalt 4 ganger før jeg fikk godkjent bilen :p var omtrent samme leksa med bilen til søstra mi også

Ikke mye avslappet forhold til felger og senk der lenger ihvertfall :p hehe men blir vell bare verre og verre med åra

PyrionZ
20/11/13, 10:18
Husk at selv om du har coilovers, har du ikke lov å justere høyda etter godkjenning. Spurte om dette da jeg fikk mitt godkjent, og fikk beskjed om at det måtte godkjennes på nytt hvis jeg justerte høyda etter godkjenning.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Arne94
20/11/13, 11:30
Husk at selv om du har coilovers, har du ikke lov å justere høyda etter godkjenning. Spurte om dette da jeg fikk mitt godkjent, og fikk beskjed om at det måtte godkjennes på nytt hvis jeg justerte høyda etter godkjenning.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

Vet at det ikke er lov å godkjenne en viss høyde og slippe den lavere etterpå, men det er mer troverdig når onkel blå kommer og spørr om senk og hjul er inn i vognkort. også står det faktisk at den er godkjennt senket og med 18-19" hjul :)

apex_s2k
25/11/13, 15:42
Thestig,
Hønefoss er meget oppegående folk som bruker fornuften :) Mener å ha hørt at kongsvinge er bra sted for visning også.

Gjøvik er ubrukelig. Til og med lokale bilforhandlere styrer unna Gjøvik.

Men vil tro det er bra i Østfold ettersom det går mye amerikanske grombiler der ;)

EDIT Kongsvinger mente jeg.

Hadde min V70 R på Gjøvik for visning, og jeg må si at jeg er fornøyd med dem. Ikke noe problemer i det hele tatt. Ene fjøra var faktisk litt løs på coilovers'ene mine der. Fikk muligheten til å feste det skikkelig der selv når de hadde den oppe på bukk. Var ene settskruen til høydejusteringsskruen som ikke satt skikkelig. Han sa at han ikke kom til å skrive noen mangellapp på det uansett, men at jeg kunne benytte sjansen til å fikse det selv når bilen allikevel var på bukk.

Forøvrig er det målene fra senter i nav og til skjermbuekanten som er gjeldende målesteder.

jimhojem
28/11/13, 16:36
Er ikke det noen regel om att den minimum må være 10cm på det laveste pungtet under bilen? Mener jeg har hørt det..

Anders Dybvadsskog
28/11/13, 19:50
8 cm var det på steinkjer

-Tommy
28/11/13, 20:05
Laveste punkt finnes vel ikke lenger? Var oppe å godkjente min C30 hos biltilsynet i Bergen og i TUV papirene så står det at avstand skal måles mellom senter av felg til bunn av hjulbue. Sånn som min er godkjent nå (31cm fra senter av felg til bunn av hjulbue) så har jeg 7cm klaring fra bakke til laveste punkt.

turb00le
28/11/13, 20:16
8cm til faste punkt som travers og 7cm til fleksible ting som støtfangere og plast under motor.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

-Tommy
28/11/13, 20:24
Jeg har 7cm til kanal så det er nå noe jeg ville kalt et fast punkt? Men dette var ikke noe som han brydde seg om på godkjenning uansett, eneste målene han tok var felg til hjulbue.