PDA

Vis full versjon : B230FK som fjusker på lavt turtal og jager på turtall på tomgang?



Lundstrøm
18/11/13, 18:52
Heisann. Som topic sier så har jeg en 96 945 med B230FK som fjusker/napper litt på lavt turtall. Itilleg så jager den på turtall ( 800rpm - 1500rpm ) Har en bitte liten misstanke på att det er lmm'n som kuker.. ( lambda/lmm lampa lyser )
Om noen har opplevd det samme og kan fortelle meg hva det er så sparer jeg fort noen kroner :)
PS! Bilen er 100% orginal

PVT
18/11/13, 20:39
feilkoder?

Lundstrøm
19/11/13, 00:55
Hadde jeg hatt en obd tester hadde jeg jo ikke skrevet her :P

Lundstrøm
28/11/13, 19:50
Prøvde å koble i fra tomgangs regulatoren i dag men ingen forskjell? Den som har tatt kvelden da? Bilen "hoster" også mens jeg kjører å er såvidt nær gasspedalen.. Lamda lampa lyser ikke lenger forresten etter jeg "resetta" med å koble fra batteriet i 5 minutter.

PVT
28/11/13, 22:27
hvis den er 100% orginal trenger du ikke obd tester.

kjapp tur på google og vips
http://forum.vccn.no/showthread.php?650-Feils%C3%B8king-lh-2-4

jacobsen
28/11/13, 22:32
Er ikke slik boks på 95modell :)

Ben
28/11/13, 23:14
hadde samme problem på min 940 95modell, spesielt på tomgang. Lampdalampa mi lyser, og har lyst så lenge jeg har eid bilen og før den begynte å lyse etter at chippen i bilen ble satt inn. Tenkte det kunne være lambdaen eller noe lignende, men så sa en kompis det kunne være dumpventilen, så jeg bytta den og nå er problemet løst.

Lundstrøm
29/11/13, 16:32
stemmer.. har ikke den der diagnose boksen på min

Lundstrøm
29/11/13, 16:36
hadde samme problem på min 940 95modell, spesielt på tomgang. Lampdalampa mi lyser, og har lyst så lenge jeg har eid bilen og før den begynte å lyse etter at chippen i bilen ble satt inn. Tenkte det kunne være lambdaen eller noe lignende, men så sa en kompis det kunne være dumpventilen, så jeg bytta den og nå er problemet løst.

Var din sånn att den "fjuska" når du såvidt var ner gassen.. Si du har gassen 5-10% inne så hoster/fjuska den.. Men på f.eks fult pådrag så drar den som den skal

Ben
30/11/13, 12:19
Var din sånn att den "fjuska" når du såvidt var ner gassen.. Si du har gassen 5-10% inne så hoster/fjuska den.. Men på f.eks fult pådrag så drar den som den skal

den gikk ujenvt på tomgang, turtallet kunne nesten gå helt til bånn og så opp til rundt 1000 osv. Vis jeg kjørte og slapp gass og alt annet og bare trilla bortover kunne det hende den begynte å fuske og hakke litt, selvom ikke turtallet ble for lavt. Generelt ved fult pådrag eller høy hastighet var det ingen problemer.

Lundstrøm
01/12/13, 13:14
Ikke det samme problemet jeg har. Min er stuck på 1000-2000omdr og jager mellom 1k-2k. Trodde først det var spjellet som hang igjen men det er det ikke. På kald motor så ligger tomgangen på 6-700omdr..

Ben
02/12/13, 20:53
hm, da vet jeg ikke :S

Lundstrøm
03/12/13, 18:54
Ingen som vet?

Einar_S
11/12/13, 00:54
Jeg ville satt pengene på falsk luft eller tomgangsregulator.
På min 780 hadde forrige eier byttet tomgangsregulator og feilsøkt i hytt og gevær.
Problemet var en avgrening på den tykke "slangen" fra luftmengde måleren til spjellhuset.
Men etter så mange år kan alle gummislanger som er koblet etter mengdemåleren regnes som mistenkte.
Har du falsk luft så vil ECU gjerne kaste feilkoder og tenne CEL enten av og til, eller kontinuerlig. Men den skylder ofte på mengdemåler eller lambda sonde. :p (Dette gjør at salget av mengdemålere og lambdasonder holdes oppe.)
Den oppdager bare at det ikke er sammenheng mellom målt luft og restgass.
Er det tomgangsregulatoren er det ikke alltid den tenner CEL.

Oops! Jeg la merke til at den går OK på kald motor.
Da bør du sjekke temperatur sensoren. Om den er defekt eller en kobling har dårlig kontakt så vil ECU tro at motoren er kald (alltid) og spa på litt "choke". Hvis motoren faktisk er kald så er jo dette som det skal være, men ikke når motoren er varm. På min tidligere AR GTV viste temperatur sensoren 44 kuldegrader ifølge diagnose maskinen. Alltid! Rens av kontakten fikset det. Symptom var som du nevner.

OlaBoy
25/12/13, 11:48
Falskluft? Innsugspakning? Spray litt atartgass rundt mens motoren går på tomgang og hør om den ruser seg opp