PDA

Vis full versjon : Byttet til el. stoler foran. fungerer ikke. hva må til? hvordan få ut baksete rygg? HJELP!



daihatsu93
18/11/13, 17:02
Hei. Som tittelen sier så har jeg satt inn el. Stoler i min 98 mod v70. Det satt manuelle stoler i denne før. Kontaktene under passet om hverandre. Men ikke noe skjer. Må et rele monteres? Isåfall hvor? Ledninger som må trekkes? Lurer også på om noen vet åssen man tar ut baksete ryggen uten og måtte kappe den ut!
Mvh Daihatsu93

daihatsu93
18/11/13, 19:47
Interiøret lommer fra en 98 v70 r. Og bilen min er også 98. Men går ikke strøm i ledninga til under stola. Og jeg har ikke brytere til setevarme. Men dit går det strøm. Er ingen steder det mangler sikringer heller.

daihatsu93
18/11/13, 21:57
Ingen som vet? noen som vet hvordan man får ut baksete ryggen da?

Sagen
19/11/13, 07:02
Hei! Jeg bytta akkurat ut mine original stoler mot R-stoler med el. justering. Jeg måtte legge opp en ny strømledning til begge stolene, pluss at jeg måtte ha en ekstra jording til den høyre. Jeg hentet strøm fra sigarettenneren bak. Fant ut at det var enklere enn å ta det fra bryter til setevarmer. Etter det jeg har skjønt, så skal den venstre stolen ha fast strøm, så den kan justeres uten at tenningen må være på (Sigarettenneren bak virker bare med tenning på). I og for seg ingen big deal. Men i noen tilfeller kunne det kanskje vært greit.

Bakseteryggen: Ta av sideputene på hver side, så ser du en holder som sitter nede i et spor ved hjulhuset. Seteryggene har en tapp som går inn i holderen (kaller det holder jeg..). Holderen er igjen festet med et klips. Ta ut klipset, så kan du løfte opp seteryggen/holderen. Klipset er fjærspent med mothaker, så det må vippes "til siden" før du drar det opp.

Lykke til :)

daihatsu93
19/11/13, 08:20
Jeg prøvde og tvangskjøre stolene led pluss og minus uten hell :P men det kan nok være at jeg må legge opp mer. På høyre stol er det en kontakt i gulvet. Med to poler inni. Samme på stolen. Men så sitter det en helt annen kontakt der som ikke finnes på venstre stol. Og den går det heller ingen kontakt. Mens på venstre stol så var det to kontakter under som passet omhverandre. Isåfall. Husker du fargen på ledningen og hvem av kontaktene som det måtte trekkes ny ledning til?:) bakstete ryggen fant jeg disse låse splint ene og knakk den ene og fikk av den andre. Men det var ikke snakk om av dem skulle gå av for det :P sitter like godt. Prøvd med spett og hammer også hehe.

Sagen
19/11/13, 10:15
Det skal være ganske rett frem å koble de opp.. Husker ikke fargene her og nå, men kan sjekke i kveld.

daihatsu93
19/11/13, 10:19
Det hadde vært flott!:) takk :)

mrstfu
19/11/13, 11:53
Baksete: På midten møtes bakseteryggene, den ene har en aksel som går inn i den andres tilsvarende hull for aksel. Begynner med de minste delen, etter å ha fått opp låseplatene, skrudd av beltene og eventuelt baksetevarme, ta godt tak under, røsk rett opp, mens du står med en flattrekker og presser seteakselen vekk fra hjulbuen, altså inn mot midten.

daihatsu93
19/11/13, 11:58
Takk for svar. Da får jeg prøve igjen i kveld :)

Sagen
19/11/13, 20:34
Venstre stol: Koblet strøm (+) til grønn/rød ledning.
Høyre stol: Koblet strøm (+) til grønn og grønn/lilla ledninger. Jording til svart ledning.

Venstre:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/958.jpg (http://s398.photobucket.com/user/Sagen76/media/Venstre.jpg.html)

Høyre:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/959.jpg (http://s398.photobucket.com/user/Sagen76/media/Hoslashyre.jpg.html)

daihatsu93
19/11/13, 21:17
Da har jeg omsider fått bytta ut baksetet :) Takk for bilder! da har jeg litt mer og gå ut i fra :) er forresten alcantara/ delskinn el stoler fra v70 r jeg har fått tak i :)

daihatsu93
19/11/13, 21:20
den kontakten til høyre på høyre side, den har jeg ikke kontakt til. det blir kanskje et problem?

Sagen
20/11/13, 06:33
Hadde du setevarme? På bildet her, så er den høyre kontakten (høyre bilde) setevarmen. Den venstre kontakten/setejustering (blå kabelsko) måtte jeg legge opp strøm til den grønne og gul/lilla. Ser jeg skrev grønn/lilla over her.. Den svarte måtte jeg legge til jord. Det er R-seter med alcantara jeg satt inn selv. Flotte seter :)

daihatsu93
20/11/13, 18:58
Jeg fikk til stolen på venstre side. Men ikke høyre. For jeg hadde ikke den samme ledningen som deg der. Men jeg hadde en annen ledig. Grå var den vel. Eneste som skjedde ble at setet ble varmt

daihatsu93
20/11/13, 21:06
Er kunn to stikk i kontakta til høyre stol.

850GLTsilver
21/11/13, 04:08
Jeg fikk til stolen på venstre side. Men ikke høyre. For jeg hadde ikke den samme ledningen som deg der. Men jeg hadde en annen ledig. Grå var den vel. Eneste som skjedde ble at setet ble varmt

Ledningen til setevarmeren er en ting. Godt den virker da :D

Men ledningene til EL-sete er seriøse kontakter.
10mm brede spadestikk.
Ble ikke lagt opp ferdig i alle biler, og til setet på passasjersiden så er det som nevnt kun +12V og jord. RØD og SORT.

Sagen
21/11/13, 06:37
Kjedelig du mangler ferdig opplegg til setejusteringen da.. Men det er jo en smal sak å legge opp et par ledninger, så det fikser du :)

daihatsu93
10/04/14, 14:49
Skjønner meg ikke helt på dette. pluss og minus er tydlighvis ikke nok til og få det høyre sete til og fungere, trenger denne signal fra noen steder? for hvis den høyre kontakta i høyre bilde her, kun er til setevarme, så bryr jeg meg ikke om den, men kontakta til venstre, der er det jo kun 2 stikk inne i kontakta. og 3-4 ledninger inn på kontakta.

850GLTsilver
10/04/14, 17:47
Skal fungere med kun + og minus ja.

+ inn på kontakt A1 på passasjersetet, minus inn på kontakt A3.

Skal se om jeg finner noe som viser det litt bedre visuelt.
Skjemaene som ligger inne her "mangler" passasjersetet i figurene sine.

daihatsu93
10/04/14, 19:18
Hadde vært flott med litt tips, for jeg mangler mange kabler. men selv med pluss og minus så får jeg det ikke til og funke.

850GLTsilver
10/04/14, 19:26
Ah. My bad.

Gul/Fiolett ledning inn på kontakt A2.
De må jo selvsagt ha spenning fra tenningen.

daihatsu93
10/04/14, 19:32
Så de må ha styrestrøm da? :)

850GLTsilver
10/04/14, 19:43
Styrestrøm ja.

+12V fra X-kontaktrele.
Sikring Nr. 33
Finner den på kontakt 24/2, klemme 17 Gul/Fiolett. 0,6mm ledning (tynn)

daihatsu93
11/04/14, 10:31
Da kan jeg kanskje prøve og strekke kabler fra venstre side da? :) takk for svar :)

850GLTsilver
11/04/14, 19:11
Vil være samme kontakt på venstre stol også ja.