PDA

Vis full versjon : Hvordan strammer jeg håndbrekket & ABS lampen lyser av og til på Volvo 850 1995?



Leify94
18/11/13, 00:04
Hei!

Sprøsmål 1

Håndbrekket på volvoen min (850 1995mod) er ikke stramt nok da den ikke holder igjen i bakker, hvordan strammer jeg det?

Spørsmål 2

Av og til lyser ABS lyset. Viss jeg rikker litt på nøkkelen så slår det seg av... hvordan fikser jeg dette?

Spørsmål 3.

Bilen var nettopp på service der den fikk nytt oljefilter, motorrens og oljeskift, men nå lyser en service lampe. Hva gjør jeg?

Takker for svar på forhånd. :)

solbergens
18/11/13, 08:41
Hei!

Sprøsmål 1

Håndbrekket på volvoen min (850 1995mod) er ikke stramt nok da den ikke holder igjen i bakker, hvordan strammer jeg det?

Spørsmål 2

Av og til lyser ABS lyset. Viss jeg rikker litt på nøkkelen så slår det seg av... hvordan fikser jeg dette?

Spørsmål 3.

Bilen var nettopp på service der den fikk nytt oljefilter, motorrens og oljeskift, men nå lyser en service lampe. Hva gjør jeg?

Takker for svar på forhånd. :)


Håndbrekk kan strammen under midtkonsoll, eller bak ved bremseskiven! Det ligger bremsetromler bak bremseskiven som kan strammes der. Se i instruksjonsboka om du har den/Volvo bok fra biltema :)

850GLTsilver
18/11/13, 12:39
Strammeprosedyre for håndbrekk er som følger:
Først slakke skruen i midtkonsollen (under et lokk i fremkant av oppbevaringsrommet der)
Deretter så skal man ganske enkelt løfte bilen, av med bakhjulene, flytte justeringshullet til overkant av hjulsirkelen og lete opp justeringskransen der inne.
Med en flat skrutrekker flytter man da på denne kransen inntil hjulet er låst. Deretter to hakk tilbake så hjulet løper fritt igjen.
Gjenta dette for den andre siden og monter hjulene.
sjekk nå at hjulene låser, men vær ikke bekymret for at den ender på 5-7 hakk opp. Juster eventuelt litt på skruen i midtkonsollen.

ABS-lyset samt servicelampa må resettes.
Alt etter årsmodell og OBD-system så er prosedyrene litt forskjellige.
Punkt en er i alle tilfelle å få lest ut feilkoder.