PDA

Vis full versjon : turbotrykk avlesning i innstrumentpanel ?



tommyak
17/11/13, 15:51
Jeg har sett på noen av volvo v70'ne. At de ser turbotrykket og hvor mye bilen ladder i innstrumentpanele. Hvordan får vi til det ?
Er det noe som er med på de nye bilene, eller får vi til å programere det på de bilene som er 2006 modeller ?

FroBe
17/11/13, 17:02
Kanskje dette kan implementeres i fremtidige versjoner av Volvotech sin CFE?
http://www.volvotech.eu/cfe

Har ikke koblet på min for å sjekke hvilke sensorparametre man kan få se i dag, men jeg har i alle fall mulighet til å vise batterispenning, innetemperatur, kjølevanntemperatur og tanknivå i liter på displayet i instrumentpanelet.

andreas
17/11/13, 17:06
Ingen avlesing av turbotrykk enno (siste beta, 8.59_B).

Jakke
18/11/13, 07:32
Såvidt jeg vet går det på P1-plattformen, altså V50 osv. Det jobbes vel med saken på P2

Jimmen
20/11/13, 19:32
Kanskje dette kan implementeres i fremtidige versjoner av Volvotech sin CFE?
http://www.volvotech.eu/cfe

Har ikke koblet på min for å sjekke hvilke sensorparametre man kan få se i dag, men jeg har i alle fall mulighet til å vise batterispenning, innetemperatur, kjølevanntemperatur og tanknivå i liter på displayet i instrumentpanelet.

Kan du forklare litt nærmere, hvordan du får til dette?
Leste litt om den linken du la ut her, men skulle gjerne hatt litt info om det om det ikke er for mye bry, og at trådstarter tillater det :)

tommyak
20/11/13, 21:30
Er bare å snakk i vei d.:-)

FroBe
20/11/13, 22:37
Kan du forklare litt nærmere, hvordan du får til dette?
Leste litt om den linken du la ut her, men skulle gjerne hatt litt info om det om det ikke er for mye bry, og at trådstarter tillater det :)

Her er en screenshot av dagens innstillinger for displayet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14567375/ETM_test/CFE_screenshot.jpg

Jimmen
21/11/13, 17:06
Dævven, det der ser ut som en pen julegave til meg selv.
Hvordan kobla du opp dette da?

OBD?

FroBe
21/11/13, 20:39
OBD var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte, og uansett så anbefaler de den bare for nyere modeller.
Jeg har ikke AEM i bagasjerommet, dermed valgte jeg HU-tilkoblingen.
Man tar ut radioen og kobler et skjøtestykke mellom kabelen og radioen for å få tilgang på CAN-bussen. Ledningen til den sorte boksen la jeg ut til hanskerommet, dermed er den lett å få tak i når jeg vil ta den inn og omprogrammere den på PCen.
(Alternativt kan man ta PC ut i bilen for å omprogrammere den).
De blå spørsmålstegnene er forklaringer på funksjonene, plasserer man musepekeren over dukker det opp et lite vindu med hjelpetekst.

locked
24/11/13, 11:00
Eg har OBDII tilkobling, og må sei eg syns den e jævla jalla. Greit nok at den er enkel å montere MEN:

1. Dekselet som skal beskytte OBD kontakten må tas vekk for godt (ikkje plass)
2. Kontakten til CFE opptar OBD kontakten permanent og må demonterast for å koble på ex. VIDA.

Mykje bedre å koble seg på CAN nettet ein anna plass, og du kan forsåvidt koble deg til akkurat der du vil, men då bør du vete kva du driv på med. Bilar uten el.førerstol har ledig CAN og 12V i et kontaktstikk under førerstolen :)

Jimmen
24/11/13, 17:48
OBD var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte, og uansett så anbefaler de den bare for nyere modeller.
Jeg har ikke AEM i bagasjerommet, dermed valgte jeg HU-tilkoblingen.
Man tar ut radioen og kobler et skjøtestykke mellom kabelen og radioen for å få tilgang på CAN-bussen. Ledningen til den sorte boksen la jeg ut til hanskerommet, dermed er den lett å få tak i når jeg vil ta den inn og omprogrammere den på PCen.
(Alternativt kan man ta PC ut i bilen for å omprogrammere den).
De blå spørsmålstegnene er forklaringer på funksjonene, plasserer man musepekeren over dukker det opp et lite vindu med hjelpetekst.

Jeg har byttet ut min Hu603 med Pioneer spiller, funker fordi vil jeg anta..?
Må spørre før jeg bestiller! :)

Vil tro det er bedre og bruke HU kontakten istedet for ODB så man slipper at det vises..

FroBe
24/11/13, 19:21
Jeg har byttet ut min Hu603 med Pioneer spiller, funker fordi vil jeg anta..?
Må spørre før jeg bestiller! :)

Vil tro det er bedre og bruke HU kontakten istedet for ODB så man slipper at det vises..

Godt spørsmål, jeg har ikke tenkt på hva som skjer med CAN-bussen når man kobler vekk original spiller.
Siden jeg ikke har hørt om problemer eller at det må monteres en ny terminering på kabelen så antar jeg at avstanden fra CAN-bussen er så kort at det går bra som en stub (CAN-bus stub <31cm).
For sikkerhets skyld kan du sende spørsmål om dette når du bestiller.

locked
24/11/13, 22:49
Jeg har byttet ut min Hu603 med Pioneer spiller, funker fordi vil jeg anta..?
Må spørre før jeg bestiller! :)

Vil tro det er bedre og bruke HU kontakten istedet for ODB så man slipper at det vises..
Så lenge du ikkje har klipt i dei orginale kontaktene så er CANbus tilgjengelig fortsatt, kvit og grønn ledning :)

Jimmen
25/11/13, 00:17
Selvfølgelig ikke klippet :)

Siden fruen blir dyrere for hver julaften skal jeg avvente til neste lønning! ;)