PDA

Vis full versjon : Stabilitetssensor artikelnr?



Anders Dybvadsskog
17/11/13, 13:01
Har en kjenning som var innom meg å feklsøkte bilen. Fant ut det var stabilitetskontrolgiver som var død. Men finner ingen artikkelnr. Noen som kan hjelpe?

robert-karlsen
18/11/13, 11:51
Ingen som har noe tips her? ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

aarnes
19/11/13, 15:06
Snakker vi om den som sitter i rattet?

Anders Dybvadsskog
19/11/13, 15:10
Kanskje robert over her kan legge inn bilde som ble tatt fra vida? Problemet er at han mista traction controllen. Så kom det opp feilkode på denne. Men det kommer ikke opp no artikkelnr eller hvor denne sitter. Søker vi på vida kommer bare hele ledningsmatta opp.

MadAss
19/11/13, 17:15
Er det YAC sensor (Active Yaw Control) eller girvinkelgiver som det også heter, du snakker om? Husker du feilkoden?
Det finnes en hel haug med forskjellige artikkelnr på denne alt etter 2wd/4wd og chassi nr.

Anders Dybvadsskog
19/11/13, 17:32
BCM-C006101 accelerasjonsgivare sidorikning

Både akselerasjonsgiver og girvinkelgiver er to av giverne som er innebygd i stabilitetssensoren står det i vida. Men finner ingenting om noen av dem på vida..

robert-karlsen
19/11/13, 17:48
Hei. Får du lastet opp den feil loggen Anders? Er ikke hjemme nå.
Hvis du fremdeles har de ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

robert-karlsen
19/11/13, 19:19
Hei igjen.

Her er det jeg får opp av meldinger.
Hvordan får jeg opp bilder? må de ligge på nett?


Mvh Robert

FroBe
19/11/13, 19:39
Ja, de må ligge på en nettside, det er mange som gir mulighet til å laste opp bilder gratis.
Forumet lagrer ikke bilder, de bruker bare linken du gir til å vise dem i trådene.
Alternativt kan du skaffe deg en gratis Dropbox, Box, Google Drive eller iCloud-konto og legge dem der, da kan du velge å dele dem og kopiere denne offentlige adressen inn i posten din.

robert-karlsen
19/11/13, 23:41
Da prøver vi igjen :)

https://www.dropbox.com/s/whj0v8txog6d2z9/2.bmp
https://www.dropbox.com/s/18loby66gl6avr5/3.bmp
https://www.dropbox.com/s/iv2x8kr7r6mnzpc/4.bmp

Håper dere får litt info ut av dette, jeg er ikke noe verdensmester i vida enda :)


Mvh Robert.

robert-karlsen
21/11/13, 19:49
Noen som skjønner noe av bildene? noen som skjønner litt mere enn meg?

Mvh Robert.

locked
21/11/13, 20:26
Noen som skjønner noe av bildene? noen som skjønner litt mere enn meg?

Mvh Robert.
DEM-U041568 kan du berre drite i, det er ein følgefeil av hovedfeilen.

BCM-C006101 er den reelle feilen, for meir utfyllande informasjon så gå til faneark "REFERENSINFORMATION" og velg "BCM" og rull ned til BCM-C006101 så får du feilsøkingsrutine og mulige feilkilder.

robert-karlsen
23/11/13, 13:17
Her er den teksten som jeg finner på feilinformasjonen.
Etter det jeg skjønner av svensk så tyder denne feilmeldingen ikke på at enheten er gåen, men at man kan kjøre en "test"
Skal prøve dette når bærbaren får fullt batteri igjen :)

Hva mener dere om teksten?

Noe jeg bør gjøre med det samme jeg er inne i bilen?

https://www.dropbox.com/s/peilb2zk3w1450p/593%20BCM-C006101%20Accelerationsgivare%20sidoriktning_%20Ge nerell%20felinformation_%20Generellt%20elektriskt% 20fel.txt

Mvh Robert.

robert-karlsen
23/11/13, 14:44
Her er litt mere info. Tyder på at den stabilitetssensoren er gåen. Fikk bort feilen i kort tid, og når jeg startet bilen igjen, så kom den opp.

https://www.dropbox.com/s/w7hbrwmpjt1svrc/xmlDocPrintPreview_jsp.txt

Skal jeg da bare bytte den enheten? hvor ligger den?


Mvh Robert.

MadAss
23/11/13, 18:48
Skal sitte skrudd i gulvet under passasjerstolen foran.

robert-karlsen
23/11/13, 18:51
Ok, så da løsner jeg bare stolen og finner den der. Er det noen som vet ca pris på enheten? er det tusenlappen eller 5 tusen?


Mvh Robert.

MadAss
23/11/13, 19:12
Regner med at det er snakk om 2009 modell XC70 M66 AWD, som du forøvrig har postet på feil forum.
Har lett litt i Vida og er ganske sikker på at jeg har funnet giveren.
Ligger på gruppe 593 : Styrenhet parkeringsbroms (PBM).
Art nr er 30667400 og denne koster 6068,36 kr! hos Frydenbø.

Du bør nok snakke med en på delelageret evt for å være 100% på at dette er rette giveren.
Jeg ville også kontrollert kabel mellom giver og BCM for å vite at alt er i orden der.

MadAss
23/11/13, 19:18
Felsøkningsprosedyre via Vida

593: BCM-C006101 Accelerationsgivare sidoriktning. Generell felinformation. Generellt elektriskt fel

Felsökning
Kontroll av komponent
Obs! Kontrollera om en stabilitetssensor (BSC) för fordon med AWD är ditsatt. Om fel sensor är ditsatt byt till rätt modell.
Felkoden tyder på att stabilitetssensor (BSC) har ett internt fel.

Byt stabilitetssensor (BSC).


Bytte av girvinkelgiver


Ta bort följande komponenter:

Framstol
Styrenhet ljudanläggning

Säkerställ att givaren är korrekt ditsatt.
Åtdragningsmoment: Girvinkelgivare , 3.7 Nm

VIKTIGT: En ny givare ska sättas dit om den av misstag tappas.
Ditsättning


Sätt dit i omvänd ordning.


Kalibrera enligt: DIAGNOSTIK/BILKOMMUNIKATION/Avancerad/BCM/Kalibrering

FroBe
23/11/13, 19:26
Jeg synes å huske at jeg har hørt om en dyr yaw-sensor som ligger under passasjersetet på XC90, og som druknes og ødelegges hvis bilen utsettes for mye regn.
Kan dette være det samme på din nye XC70?

robert-karlsen
23/11/13, 19:27
Jupp. Skal teste dette.
Jeg er ikke noen bilmekaniker, så jeg må spørre. Det er ikke noe under setet som det er skummelt å være borti? Som f.eks airbag kontakter el.l?


6000? :P blæh.. har jo nettopp kjøpt bilen..

Mvh Robert.

MadAss
23/11/13, 19:35
Der er en stor kontakt (skrue) under setet som du må løsne. Denne går bla annet til airbag. En skal i grunn koble av batteriet for å koble av denne, men jeg har aldri brydd meg med det.



Jeg synes å huske at jeg har hørt om en dyr yaw-sensor som ligger under passasjersetet på XC90, og som druknes og ødelegges hvis bilen utsettes for mye regn.
Kan dette være det samme på din nye XC70?
Stemmer at det er samme plassering. Vann kan være årsak til defekt giver ja. Så har du vått gulv, MÅ du finne årsaken før du bytter giver.

robert-karlsen
23/11/13, 20:04
Men hvordan får du prisene hos Frydenbø? eller vet du prisen ifra før?


Mvh Robert.

locked
23/11/13, 21:22
Men hvordan får du prisene hos Frydenbø? eller vet du prisen ifra før?


Mvh Robert.
Han jobba der... ;-)

robert-karlsen
23/11/13, 21:46
Ok ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

robert-karlsen
08/12/13, 17:34
Da er det vel på tide å gjøre noen inngrep her.. Hvis det ikke blir noen bedring når jeg går over alle kabler og slikt.
Bør jeg da kjøpe en ny enhet til 6000,- ??
Er jo et litt vanskelig spørsmål da men...


Mvh Robert.