PDA

Vis full versjon : Volvo Leikebil/Herjebil!



Henning Paulsen
17/11/13, 01:05
Hei, sitter her og leser side opp og side ned for tiden da jeg er i gang med å planlegge et fremtidig prosjekt. Det går jo igrunn bare ut på å bygge en bil som skal lekes med :p planen er å ta utgangspunkt i en 940 turbo og få ut litt gamp av den og få gjort den litt stivere.

200hk skal jo være billig, men jeg er lysten på rundt 300hk. i og med at bilen skal herjes med så er jeg litt i tvil om hvor mye penger man skal begynne og spytte i det her? blir å kjøre med original innmat i blokka om det så må gå utover nattesøvnen :p



300hk oppsett:

3" eksos
3,5" downpipe
3" lmm
968 dyser
større IC
wallbro bensinpumpe
300hk chipper
kkk27 eller hx35 turbo
wastegate
dumpventil
orginal grenrør, ajden grenrør eller hjemmesveiset
530 eller 531 topp
vx3 kam (kom gjerne med andre forslag)
enkelmasse svinghjul
forsterka clutch

noen som har noen formeninger til andre deler, løsninger, oppsett osv. ??? ser jo det blir penger av det her så er det noe man kan unnlate? må gå

mulig at jeg kan gå for noe lavere effekt, men må ha et gøyalt oppsett som funker til å leke med og vanlig kjøring selv om ikke jeg har planer om å bruke bilen daglig da jeg har annen bil til det :)



siden 940 turbo har m90 orginalt så blir det jo å kjøre med denne og muligens forsterke 3 giret.


diffen er vel igrunn bare og sveise da bilen skal lekes med og ikke blir brukt daglig.

men når det kommer til å få den stivere hva gjør man? bare senke fjærer og krengestang? noen som har erfaringer med dette?

prosjektet er igrunn ment som en hobby og for å ha et leketøy. vet de er i full gang med å prøve å få igang bygging av en bane her å da må jeg ha noe som man kan få rast fra seg litt med, ihvertfall om det blir bygging! hadde vært gøy om dere deler deres erfaringer, tips og triks. men greit å ha en plan før man setter i gang tenker jeg. så noen som har noe å komme med :confused:

kermitt
17/11/13, 01:50
Bruk A eller V kam i stedet for den VX3 kammen. Du vil få bedre spool med en så svær turbo og du får mer ut av det. Ellers er alt "rett" etter mitt syn. Men du MÅ ha en breibandslambda.

Ben
17/11/13, 12:25
.Men du MÅ ha en breibandslambda.

Hva er breibandslambda? :) og hva gjør forskjellen på den og orginal?

Henning Paulsen
17/11/13, 13:16
takker for svar kermitt :)

så er det jo å prøve og skaffebillige deler da (ikke alltid et+ kanskje)


1. eksos er vel greit å bare kjøpe på biltema og sveise selv.
2. så en solgte kobi av TLAO og viking chipper for 600 her inne
3. ic kan vel kjøpes brukt.
4. clutch fra pedersen racing
5. topp blir vel og satse på den originale 530 toppen
6. om jeg skal ha enkeltmasse svinghjul så leste jeg hat det lønner seg og hente i Sverige
7. turbo er jo et vanskelig valg da, og hva lønner det seg og gå for og åssen få tak i det til grei pris? (en av de tinga det er dumt å spare penger på vel)
8. dyser kan man vel kjøpe på ebay
9. bensinpumpe, wallbro 255 selger de jo på ebay
10. 3 lmm har ebay
11. ajden grenrør står på ønskelisa og koster vel 4-5000?
12. dumventil og wastgate vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe eller hvor
13. kam kan kjøpes brukt fra en sugemotor vel
14. breibandslambda så jeg vel pris på til ca 800 for et kit
15. luft filtere har jo biltema
16. diverse slanger rør og klemmer er jeg usikker på hvor jeg får tak i og hva jeg trenger.

mye som skal med gitt :P tørr nesten ikke å begynne og regne på det er..

noen andre som vil dele sine oppsett med meg? gjerne om de har fått til noe litt rimelig og velfungerende :D

Skårholen
17/11/13, 15:17
Eksos er biltema greit, 3 toms er kurrant. 2 enten kan du kjøpe kopi chip eller et brukt sprut koster fra 2000kr og oppover det er vel kanskje beste løsningen. IC har biltema. Clutch er mye rart å få tak i av. Topp kan du porte litt selv kanskje, men org skal holde til rundt 400 mener jeg det var. Svinghjul er vel ikke noe problem her heller tror jeg. Turbo burde du bruke penger på, kjøp gjerne en brukt kvalitets turbo enn en ny kina. Dyser kan du kjøpe på summit, samme med bensinpumpe men biltema selger en kopi 044 elns som duger visstnok. 3 lmm, kan du bruke fra 960 eller kjøpe ombygd org på kl racing. Grenrør kan du egentlig bruke org ft/fk om du vil men ajden gjør ingenting det heller. dump og wastegate er en fordel å kjøpe fra kjente merker, turbosmart selges vel med god rabatt. Kam får du ratt med når du kjøper 530n - en på kjøp og salg på facebook skal ha 500kr for det altså 530 med a kam. bbl her kan du gjerne bruke en 2000kr for å være sikker. Luftfilter kan du kjøpe for 99kr på biltema. slanger og klemmer selger biltema også.

Send meg en pm hvis du vil så kan jeg gi deg noen svar hvis du lurer på noe for jeg får sikkert ikke med meg tråden videre.

kermitt
18/11/13, 00:51
Ta deg en kikk på KL racing, resten skaffer du på biltema og ebay.