PDA

Vis full versjon : Tips til bytte av lenkearmer? Vanskelig å komme til to bolter fremme.



FroBe
16/11/13, 19:13
Jeg prøver å bytte lenkearmer på min XC70, men sliter med å få løsne de to fremre boltene som sitter på innsiden av motorrammen på høyre side.
Haynes anbefaler å løsne motorfestene og jekke opp motoren 25mm, men det er kanskje noen som har klart å finne en måte å unngå dette?

C.Erstad
16/11/13, 20:40
Pleier å ta disse med muttertrekker.

Men hvor stor plass det er kommer jo ann på kombinasjonen med motor og gir. Ellers virker leddnøkkel og skrallenøkkel fint og ta disse med.

Jekke opp motoren går fint og. Har aldri løsnet motorfeste for å ta den jobben der! :)

FroBe
16/11/13, 21:29
Jeg har bare elektrisk muttertrekker, og de rikker seg ikke.
Den har klart de andre boltene, men ikke de to siste.
Nå prøver jeg å skjære spor i andre enden med Dremel, men det er lite effektivt, må kanskje prøve å lete frem vinkelsliperen for å dele den i to.
Hadde jeg hatt ekstra bolter hadde jeg kappet de originale.

FroBe
17/11/13, 01:27
Vinkelsliper hjalp, nå er lenkearm byttet sammen med bremseslange og fjærbeinslager på høyre side.
Dermed er det bare venstre side igjen før bilen blir godkjent.

Lønner det seg å ta vare på de originale Volvo lenkearmene for å få byttet foringer ved anledning, eller er det lite vits i dette?
Måtte kjøpe lenkearmer fra Mekonomen, håper de holder i noen år fremover

C.Erstad
17/11/13, 11:03
Vinkelsliper hjalp, nå er lenkearm byttet sammen med bremseslange og fjærbeinslager på høyre side.
Dermed er det bare venstre side igjen før bilen blir godkjent.

Lønner det seg å ta vare på de originale Volvo lenkearmene for å få byttet foringer ved anledning, eller er det lite vits i dette?
Måtte kjøpe lenkearmer fra Mekonomen, håper de holder i noen år fremover
Okei. Har aldri måtte kappe noe for at det sto såpass fast :)
Men det må vel kanskje til engang det og! :P

Jo du kan jo ta vare på de. Eg personlig foretrekker disse foran uorginalt.
Volvo sine foringer er jo "best" så det kan jo være en fordel å ha disse liggende på lur.

FroBe
18/11/13, 15:28
Nå er begge sider skiftet, måtte bare bruke vinkelsliper en gang.
På venstre side klarte jeg å finne verktøy som jeg kunne slå på med stor hammer til boltene løsnet.
Det lønner seg å ha et assortert utvalg verktøy som tåler juling og mishandling.
Mulig jeg vil skaffe meg litt luftverktøy til neste gang.