PDA

Vis full versjon : Tips til kjøp av V70



Sveinung
04/06/10, 11:44
Hei godtfolk. Jeg kjenner det er på tide å bytte ut bilen da den begynner å bli litt gammel. Jeg har i utgangspunktet lyst på en andre generasjons V70, men skal kjøpe ny leilighet snart så jeg har bestemt meg får og finne en billig og fin første generasjons V70.

Jeg lurer rett og slett på hva slags modeller som er det mest populære blant entusiastene her inne. Jeg har selv sett mest på 2.4T AWD. Det er jo ca. 200 hk i den og 4 hjuls-trekk. Dette syns jeg trekker opp. Det hadde også vært kult om noen med AWD kan dele litt erfaringer.

Sveinung

Tore
04/06/10, 11:51
Har en 1998 modell AWD med automat som har gått snart 220.000 km. Kjøpte den i 2004 og kjørt på den ca 100.000km selv. Grei og solid bil som med riktig bruk og vedlikehold ikke har voldt store problemer. Mange syter og klager over at viskose-awd ikke funker men jeg har kun positive erfaringer både hva gjelder fremkommelighet og stabilitet sammenlignet med 2wd-biler. Heller ikke hatt noen utgifter knyttet til awd'n så jeg skjønner ikke hva disse snakker om.

Men i dag ville jeg nok gått for en 1999-2000 modell da disse har oppdatert motor etc.

Sveinung
04/06/10, 12:23
Takk for kjapt svar Tore!

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet en 2000 model hvis jeg går for en slik. Hva er viskose-AWD?

gaupe
04/06/10, 12:36
2000 har fleire oppdaterte delar i AWD-systemet, og er det beste året om du er bekymra for dette.

Tore
04/06/10, 12:46
Takk for kjapt svar Tore!

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet en 2000 model hvis jeg går for en slik. Hva er viskose-AWD?

Viskose-AWD er det systemet Volvo benyttet på V70/XC70 frem til og med 2003 eller deromkring.

Denne fungerer som en slags clutch mellom for og bakakselen; Denne clutchen ligger i en olje som stivner når det blir hastighetsforskjell mellom for og bakskselen, som i sin tur fører til at du får en sterkere kobling mellom akslingene, altså AWD.

Senere har Volvo gått over til haldex som er en elektronisk styrt kobling mellom akslingene.

Sveinung
04/06/10, 12:53
Flott forklaring!

Er det mye vektforskjell på V70 og 940? Nå har en 940 Classic med turbo og 165 HK. En V70 2.4T AWD går forhåpentligvis mye bedre opp i fart en min gamle.

Tore
04/06/10, 13:21
Flott forklaring!

Er det mye vektforskjell på V70 og 940? Nå har en 940 Classic med turbo og 165 HK. En V70 2.4T AWD går forhåpentligvis mye bedre opp i fart en min gamle.

Finn en slik bil du ønsker å sammenligne med på finn.no - så bruker du mekonomen å søker på reg nr så får du opp data på bilen - sammenlign så vekten...

Alternativt kan du bruke BP65531 som reg nr men da får du opp data på en 1998 modell (min).

Sveinung
04/06/10, 13:53
En slik V70 veier 100 kg mer en min. Den går nok litt bedre da.. :-)

Sveinung
04/06/10, 14:25
Har et lite spørsmål. Ser at noen på nettet er 2.5T og noen er 2.4T

Hva er den store forskjellen?

gaupe
04/06/10, 14:30
Har et lite spørsmål. Ser at noen på nettet er 2.5T og noen er 2.4T

Hva er den store forskjellen?

Årsmodellen, elles er det store forskjellar mellom 98-99, der dette skillet er. 99 er ein meir moderne bil, med alle fordelar og ulemper det gir.

Nénmacil
04/06/10, 16:53
2000 har fleire oppdaterte delar i AWD-systemet, og er det beste året om du er bekymra for dette.
Ja, men samtidig har '00-modellene en svakere 5-trinns girkasse. Har inntrykk av at disse er ganske svake mot de som satt i 97-98 og den adaptive kassa i 99-modellene. En ny viskosekobling koster ca. 16.000,- i deler - en girkasse koster nok betydelig mer ;)

gaupe
04/06/10, 19:15
Ja, men samtidig har '00-modellene en svakere 5-trinns girkasse. Har inntrykk av at disse er ganske svake mot de som satt i 97-98 og den adaptive kassa i 99-modellene. En ny viskosekobling koster ca. 16.000,- i deler - en girkasse koster nok betydelig mer ;)

Kvar har du det i frå at den er svakare? Den treng oftare oljeskift og den er temmeleg vanskeleg å få tak i brukt, men svakare er den nok ikkje. Spørs om ikkje ein del av havaria, har kome frå bilar som har fått den gamle olja.

volvojoachim
04/06/10, 19:58
Kvar har du det i frå at den er svakare? Den treng oftare oljeskift og den er temmeleg vanskeleg å få tak i brukt, men svakare er den nok ikkje. Spørs om ikkje ein del av havaria, har kome frå bilar som har fått den gamle olja.

eller ikke fått olje i det heletatt :)

tromidt
04/06/10, 21:10
Du kan få kjøpe min V70 AWD 2.5 Turbo 98m (aut) 193hk chippet til ca.220hk. kmst 207000.

Sveinung
14/06/10, 12:37
Har noen lyst til å fortelle meg litt om hva slags automat-kasse som står i disse billene (2000 mod.)? Jeg er også litt nysgjerrig på AWD. Hvordan den virker og om den kan sammenlignes med noen andre kjente systemer.

Tore
14/06/10, 13:53
Har noen lyst til å fortelle meg litt om hva slags automat-kasse som står i disse billene (2000 mod.)?

Det står en Aisin-Warner AW50/51AWD


Jeg er også litt nysgjerrig på AWD. Hvordan den virker og om den kan sammenlignes med noen andre kjente systemer.

AWD'n fungerer slik at man har ett "kraftuttak" på differensialen foran (bilen har jo egentlig framhjulsdrift). Fra dette "kraftuttaket" går det en mellomaksling til bakhjulene. På denne mellomakslingen ligger det en viskosekobling. Den kan sammenlignes med en clutch som automatisk kobler inn bakhjulsdriften mer når det blir hastighetsforskjell mellom for og bakakslingen (ved at vesken i viskosekoblingen stivner).

Her kan du lese litt om viskosekobligen:
http://auto.howstuffworks.com/differential5.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit

gaupe
14/06/10, 14:21
AW50-55SN fann ein berre i 2000 R AWD, i vanleg AWD, så har ein AW42. AW50-55SN er den nye kassa som du finn i V70N, femtrinns adaptiv kasse, som er betraktleg meir avansert.

MrX
14/06/10, 14:37
Hadde for meg at AW50-55SN også ble levert til 2000 2.5T AWD, men nå skal det være sakt at jeg ikke er helt 100% sikker.

gaupe
14/06/10, 14:59
Hadde for meg at AW50-55SN også ble levert til 2000 2.5T AWD, men nå skal det være sakt at jeg ikke er helt 100% sikker.

Nei, skal vere berre på 2000 R AWD og 2000 2,4S

Tore
14/06/10, 15:13
AW50-42LE er vel den korrekte fulle typebetegnelsen på automaten i en 2000 V70AWD?
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19496356

gaupe
14/06/10, 15:15
AW50-42LE er vel den korrekte fulle typebetegnelsen på automaten i en 2000 V70AWD?
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19496356

Det kan nok stemme det ja, det andre er eit Volvonamn.

volvojoachim
15/06/10, 02:02
AW50-42LE er vel den korrekte fulle typebetegnelsen på automaten i en 2000 V70AWD?
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19496356

AW50-42LE er samme kasse som jeg har på min 98 2.0LT . den ødelagte :P var å skrev av alt av serie nummer, delenr og kassenavnet.. da dukket 50-42LE opp. som kassenavn. = aw42 kasse ..

Sveinung
18/06/10, 10:02
Flotte svar folkens. Jeg så inn vindue på en slik Volvo V70 2.4T AWD (2000 mod.). Da jeg så ned på girspaken (automat) så jeg to ekstra knapper. Hva er de til?

gaupe
18/06/10, 10:05
Flotte svar folkens. Jeg så inn vindue på en slik Volvo V70 2.4T AWD (2000 mod.). Da jeg så ned på girspaken (automat) så jeg to ekstra knapper. Hva er de til?

Er vel berre W for winter på ein slik, sport/economy/winter var vel sist på 98 modellen. Men du har ein annan knapp for "Shift lock override".

Sveinung
06/09/10, 15:36
Ait. Hva er shift lock overrid?

Tore
06/09/10, 17:16
Ait. Hva er shift lock overrid?

Det er en "nødknapp" dersom noe går galt slik at kassa ikke vil ut av P når bilen er startet. Trykk inn knappen og P-modus-låsen ignoreres.

Sveinung
12/10/10, 22:03
OK. Jeg har enda ikke fått handlet meg V70 enda, men det er ikke lenge før jeg har en nå.

Lurer på en liten ting til. På 940 min har jeg 2 sett med air-bags. Er det dette på V70 2.4T AWD 2000?

Morgis
12/10/10, 22:46
2 sett med airbag? hvordan fungerer det?
Er ei pute i rattet, ett i dashbordet, et par i sideputen i setene.

Sveinung
13/10/10, 07:50
Ja, det var det jeg mente. :)

gaupe
13/10/10, 09:17
Lurer på en liten ting til. På 940 min har jeg 2 sett med air-bags. Er det dette på V70 2.4T AWD 2000?

På airbag-sidan skjedde det store forandringar i 99, på måten airbagen i stolane vert løyst ut. På 2000 modellen kom WHIPS-seta, som skal hjelpe mot whiplash.

Om det er slike ting du tenker på :)

Sveinung
13/10/10, 16:20
Det var akkurat det jeg tenkte på. Takk for svar.

yearbogen
16/10/10, 12:03
Årsmodellen, elles er det store forskjellar mellom 98-99, der dette skillet er. 99 er ein meir moderne bil, med alle fordelar og ulemper det gir.

Hva er de mest merkbare forskjellene fra 98 til 99?

gaupe
16/10/10, 12:05
Hva er de mest merkbare forskjellene fra 98 til 99?

Det skjedde ganske mykje i desse åra, vvt-topp, nytt innsug, me7-motorstyring, canbus, i praksis ganske store forskjellar.

kristiaj
16/10/10, 15:34
Er vel berre W for winter på ein slik, sport/economy/winter var vel sist på 98 modellen. Men du har ein annan knapp for "Shift lock override".

Har W knapp på min bil. Har forstått at denne skal brukes når det er glatt og hjelper til å hindre spinn. Har testet det på grusvei, og hjula slipper ikke så fort hvis jeg kjører med W. Men hvordan fungerer dette? Er det en form for effektbegrensning, differensial brems eller antispinn? Er det noen ulemper å bruke denne, sliter det mer på girkassa el.l. hvis man bruker det på tørr vei?

Per Ulv
17/10/10, 18:32
Verdt å huske på er at 5 trinnskassene som trenger hyppigere service også skal ha Volvo olje til doble av summen av hva det koster å flushe en 4trinn med vanlig ATF olje..

Nilsebu
18/10/10, 00:17
Har W knapp på min bil. Har forstått at denne skal brukes når det er glatt og hjelper til å hindre spinn. Har testet det på grusvei, og hjula slipper ikke så fort hvis jeg kjører med W. Men hvordan fungerer dette? Er det en form for effektbegrensning, differensial brems eller antispinn? Er det noen ulemper å bruke denne, sliter det mer på girkassa el.l. hvis man bruker det på tørr vei?

Dette vil jeg også vite :)

Angående airbags. Kom ikke airbag i stolene rundt 99? Eller har 97 og 98 modellene det også?

Tore
18/10/10, 06:00
Har W knapp på min bil. Har forstått at denne skal brukes når det er glatt og hjelper til å hindre spinn. Har testet det på grusvei, og hjula slipper ikke så fort hvis jeg kjører med W. Men hvordan fungerer dette? Er det en form for effektbegrensning, differensial brems eller antispinn? Er det noen ulemper å bruke denne, sliter det mer på girkassa el.l. hvis man bruker det på tørr vei?

I Instruksjonsboken til min bil står det følgende å lese vedrørende programvelgerens W-knapp:

WINTER - Vinter Program
Använd detta läge vid start/körning i halt väglag.
* I läge D startar växelådan på 3:ans växel och växlar upp til 4:an.
* I läge 3 är 2:ans växel låst, någon upp eller nedväxling sker inte. I läge L är 1:ans växel låst.

*Du får alltid "kick-down" i dessa lägen.

När program W är inkopplat lyser lampan i instrumentet (pil opp-symbolet) samt i programväljaren. Lampan i programväljaren lyser även når läge 3 eller L är inkoplade.
För att koppla ur program W tryck på knappen igjen.
När program W kopplas ur återgår växellådan till det tidligare välda programmet S eller E. När tändingen slås av återgår växellådan efter några minuter till det tidligare valda programmet S eller E. Om bilen startas efter en kort stund ligger program W kvar.

Altså: W-modus starter "hopper over" 1. og 2. gir for at bilen ikke så lett skal spinne. Differensialen på disse bilene er helt mekanisk og blir ikke styrt fra noe elektronikk. Motoreffekten er også den samme; bare start og kjøring i ett høyere gir, altså mer jobb for konverteren.

I intruksjonsboken står det mer om dette.

MrX
18/10/10, 06:14
Dette vil jeg også vite :)

Angående airbags. Kom ikke airbag i stolene rundt 99? Eller har 97 og 98 modellene det også?

Det skal være airbag i stolene på 97 og 98 modellene også. Men av en annen type enn den som er i 99 og 00

Tore
18/10/10, 06:34
Det skal være airbag i stolene på 97 og 98 modellene også. Men av en annen type enn den som er i 99 og 00

97/98 modellen har SIPS (Side Impact Protection System) som Volvo introduserte allerede i 1991. Volvo introduserte WHIPS (Whiplash Protection SYstem) i 1994. Etter hva jeg leser på Wikipedia stemmer ikke det som står lenger opp her om at WHIPS erstattet SIPS da WHIPS går på Whiplash-begrensede tiltaki seteryggen mens SIPS er sideairbagger. I 1999 introduserte Volvo "gardiner" for sidekollisjon, og det er vel kanskje dette som da er forskjellig/oppgraderingen på airbaggsiden fra 1999 modellen V70.

På Wikipedia kan du lese mer om SIPS (http://en.wikipedia.org/wiki/Side_Impact_Protection_System)og WHIPS (http://en.wikipedia.org/wiki/WHIPS)

gaupe
18/10/10, 10:56
Har W knapp på min bil. Har forstått at denne skal brukes når det er glatt og hjelper til å hindre spinn. Har testet det på grusvei, og hjula slipper ikke så fort hvis jeg kjører med W. Men hvordan fungerer dette? Er det en form for effektbegrensning, differensial brems eller antispinn? Er det noen ulemper å bruke denne, sliter det mer på girkassa el.l. hvis man bruker det på tørr vei?

Det er ein "drep kassa" knapp, du startar i eit høgare gir, og dermed slurar du meir og belastar kasse og olje meir. Er laga for amerikanske kjerringar, som ikkje kan å køyre bil. Eg har aldri hatt behov for den, sjølv på FWD bilar. Ein har dette innebygd i høgrefoten, om ein har kjørt bil på vinteren før.

MrX
18/10/10, 13:01
97/98 modellen har SIPS (Side Impact Protection System) som Volvo introduserte allerede i 1991. Volvo introduserte WHIPS (Whiplash Protection SYstem) i 1994. Etter hva jeg leser på Wikipedia stemmer ikke det som står lenger opp her om at WHIPS erstattet SIPS da WHIPS går på Whiplash-begrensede tiltaki seteryggen mens SIPS er sideairbagger. I 1999 introduserte Volvo "gardiner" for sidekollisjon, og det er vel kanskje dette som da er forskjellig/oppgraderingen på airbaggsiden fra 1999 modellen V70.

På Wikipedia kan du lese mer om SIPS (http://en.wikipedia.org/wiki/Side_Impact_Protection_System)og WHIPS (http://en.wikipedia.org/wiki/WHIPS)

En bil kan ha SIPS uten og ha sideairbag. Det hadde jeg på min gamle 460.

1999 v70 har ikke gardin, men har en svær airbag som i utgangspunket skal beskytte hodet i en sidekollisjon. Utløsningen er også forskjellig på 98 og 99 modellene.

Sveinung
21/10/10, 07:41
Etter en liten kjøretur i natt sitter jeg å gjesper på jobben, men med ny bil!

I går kveld var jeg oppe i Jevnaker kjøpte meg en V70 AWD 2.4T (2000 mod). Jeg hadde en helt super kjøretur hjem. Denne bilen er jo kjempe god å kjøre!

Dette var en godt utstyrt utgave.. (kanskje alle av dette slaget er det?)

Tusen takk for alt dere har gitt meg av informasjon.

Det blir vel salgstråd på 940'n nå. Jeg har en drit fin 940 turbo (stv.) som jeg må kvitte meg med.

gaupe
21/10/10, 08:46
Etter en liten kjøretur i natt sitter jeg å gjesper på jobben, men med ny bil!

I går kveld var jeg oppe i Jevnaker kjøpte meg en V70 AWD 2.4T (2000 mod). Jeg hadde en helt super kjøretur hjem. Denne bilen er jo kjempe god å kjøre!

Dette var en godt utstyrt utgave.. (kanskje alle av dette slaget er det?)

Tusen takk for alt dere har gitt meg av informasjon.

Det blir vel salgstråd på 940'n nå. Jeg har en drit fin 940 turbo (stv.) som jeg må kvitte meg med.

Gratulerer :D

Dei fleste v70 awd er godt utstyrt, men ikkje alle, så det fins kjiping-versjonar av desse også.

Sveinung
22/10/10, 11:52
Ja nå er jeg kjempe fornøyd. Bilen ser ut til å være i veldig bra stand.

Turbo-HF
22/10/10, 22:42
I Instruksjonsboken til min bil står det følgende å lese vedrørende programvelgerens W-knapp:


Altså: W-modus starter "hopper over" 1. og 2. gir for at bilen ikke så lett skal spinne. Differensialen på disse bilene er helt mekanisk og blir ikke styrt fra noe elektronikk. Motoreffekten er også den samme; bare start og kjøring i ett høyere gir, altså mer jobb for konverteren.

I intruksjonsboken står det mer om dette.

Gjelder dette min også, gaupe eller Tore? ;) Mtp diff. oppsettet?

Turbo-HF
22/10/10, 22:43
Ja nå er jeg kjempe fornøyd. Bilen ser ut til å være i veldig bra stand.

Godt å høre, gratulerer! :D