PDA

Vis full versjon : 850 med automat i nødmodus



Eskil95
15/11/13, 16:53
Kan man nullstille automathjernen via feilkodeboks eller lignende? Eller må man ha utstyr?


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2

850GLTsilver
15/11/13, 21:53
Årsmodell?
Har du ECC-klimaanlegg?

Og en annen ting er vel hva er faktisk feilen?

Les ut feilkoder.

Eskil95
17/11/13, 12:42
Vanlig varmapp, feilen skal vist være noen som holdt ned vintermodusknappen for lenge, så havna den i nødmodus, men skulle bare være å nullstille hjerna sa de


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2

850GLTsilver
17/11/13, 13:55
Vanlig varmapp, feilen skal vist være noen som holdt ned vintermodusknappen for lenge, så havna den i nødmodus, men skulle bare være å nullstille hjerna sa de


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2


Kan garantere deg at det IKKE er årsaken.
Men kjør gjennom feilkodeleseren til du kommer tilbake til første feil igjen.
Trykk og hold knappen i minst 5 sekunder, slipp den , vent til lampa tenner på nytt, trykk og hold i nye fem sekunder.
Når du nå slipper, skal lampa blinke raskt et par tre ganger.

Forutsatt at du har bil eldre enn 1996. (OBD1)
Har du OBDII, swå var det i en overgangsperiode både slik trykkesentral der fremme ved høyre forlykt, samt kontakt i midtkonsollen.
Fra 1997 kun i konsollen.

Årsmodell på bilen din er?

Eskil95
17/11/13, 13:58
1994, så regner med det er OBD1, men hvis nødmodus kommer opp, må jeg skru av/på tenninga et par ganger før den kommer ut av nødmodus

850GLTsilver
17/11/13, 23:17
OBD1 da ja.
Er bare å slå av tenninga, la den være av i 10-12 sekunder, og så på igjen ja.
Men med stikket i kontakt 1 i boks A, så får du ut feilkodene. Vil hjelpe mye for diagnostisering på hva problemet kan være ja.

HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder) er link til en god veiledning.

Eskil95
17/11/13, 23:31
Må vel hente ut feilkoda, men ''check engine'' kommer vel fra intervall med service på bilen å ikke av feil som har dukket opp?

R-M-I
18/11/13, 00:06
Check engine lyset kommer ikke av intervall nei.. Det er i så fall SERVICE-lyset som lyser da..

"Lambda"-lyset = feil på motorelektronikk.

Eskil95
18/11/13, 08:38
ja, lambda har jeg klart, men har aldri hatt en bil som varsler ''service'' og ''check engine'' før :p er for nytt for meg..

850GLTsilver
22/11/13, 01:53
Er ingen "check engine" på 94-modellen. Det vil si: Lambdasymbolet = Check Engine, da det er det riktige for meldingen.

Eskil95
25/11/13, 08:58
på min så lyser det ei lampe der det står check engine

850GLTsilver
27/11/13, 19:29
på min så lyser det ei lampe der det står check engine

Barte å klinke til med å lese ut feilkodene i stikk A2 da.

Eskil95
13/12/13, 23:27
A-2
314 CMP sensor signal
131 RPM sensor signal missing

dette var bare stikk A-2... samla opp 10 feilkoder tror jeg

850GLTsilver
14/12/13, 09:28
Ikke bra.
Særlig den med manglende omdreiningstallsignal.
Den har SVÆRT kort vei å gå. Rett fra tenningsmodul til girkasseelektronikk.

La oss starte med det banalt enkle her.
Stikk til Biltema og kjøp følgende: Oxiclean, minst to bokser, lavtemperaturfett, tre tuber.
Napp ut all elektronikken i den boksen der fremme.
Spray rikelig med Oxiclean, så alt av kontakter der nede blir gjennombløte.
La virke i minst ti minutter.
Sett inn og ta ut en og en av elektronikkboksene fem-seks ganger og ta de så ut igjen.
Spray på nytt med Oxiclean der nedi på nytt, og la virke i ytterligere ti minutter.
Spray på nytt igjen med en ekstra dusj og har du nå tilgang til trykkluft, så er det genialt å blåse rent/tørrt nedi der med trykkluft.
Legg nå på rikelig lavtemperaturfett over alle kontaktene der nede. gni fettet ned i kontaktene så godt det lar seg gjøre. La det gjerne ligge et lag som er minst en millimeter tykt på toppen.
Blås også av kontaktene på elektronikkenhetene og påfør også de et realt lag lavtemperaturfett. (bruk gjerne en litt stiv pensel)
Sett boksene på plass igjen og be en stille bønn.
FØR du starter: Les gjennom feilkodene, og slett de.
Når ferdig med det, start bilen og ta en liten tur for å se om feilene er borte.

Skulle ikke dette virke, så KAN det være feil på en eller flere av modulene dine.
ÆUansett, vil tiltaket over være med på å sikre mer stabil drift på elektronikken, OM den er i orden.

Eskil95
15/12/13, 20:37
ja, det skulle æ fått gjort. men har tilgang på andre moduler (hjerner) jeg kan prøve da om det hjelper, men ikke hjerne for automatkassa..
her er resten av feilkodene jeg hentet ut om det kanskje forteller litt om hvor problem(er) ligger hen:
A-1
313 Faulty signal from gear position sensor (PNP)
322 Incorrect gear ratio
114 Program selector open circuit or short circuit to supply
311 RPM signal from transmission missing
A-7
113 Fuel gauge open circuit
122 Temp. sensor interval too long
B-2
112 Abnormal speed signal
Så må jeg få takke for hjelpa jeg får :) setter pris på det, spesielt når æ aldri har hatt så ''ny'' bil før :p

850GLTsilver
16/12/13, 09:56
Sjå der ja.
PNP er fort gjort å få bytta/fiksa. Har en ferdig overhalt liggende om du træng.
Vil ta grep om de tre første feila tenker jeg.
Girkasseelektronikk må jeg sjekke om jeg har, tviler egentlig. Er mange bokser her, men den er jeg redd ikke finnes i mitt sortiment.
Renseprosessen vil nok fort ta seg av de der.

Tankmåler er en gjenganger. Bytt den like gjerne først som sist. OM du nå ikke har veldig lyst til å sjekke kablingen da.
Kan jo være kontaktfeil nede i elektronikkbrønnen det også.
Tempsensor, er kjølevannstemperaturføleren det pekes på. Også en "slitedel". Betyr bare at forskjellen mellom to målinger viser for stor temperaturforskjell. Ofte på grunn av dårlig kontakt, eller feil i sensoren. Igjen: Rens de kontaktene i elektronikkbrønnen først. (er billigste tiltak, og uansett et godt vedlikeholdstiltak)

Abnormal speedsignal kan være alt fra defekt ABS-ring til dårlig kontakt i signalveien for hastighetssignal. Og atter en gang er vi i elektronikkboksen der fremme

Så ting tyder på at noen har fjernet det lille luftfilteret som sitter i fronten på bilen. Følg det røret som går fra fronten på elektronikkboksen og opp til toppen av radiator.
Der fremme ved radiatoren er det et bittelite "hus" for et bittelite luftfilter. Sitter ikke det luftfilteret der, risikrerer man å trekke inn alt for mye fukt inn i elektronikksentralen, med korroderte kontakter som resultat. Sjekk dette, og skaff deg et slikt filter om det mangler.

Alle feila dine kan faktisk stamme fra dårlige kontakter der nede. ( forbehold om den tankmåleren, da jeg mener å huske at den kun går til instrumenthuset)

Lykke til.



ja, det skulle æ fått gjort. men har tilgang på andre moduler (hjerner) jeg kan prøve da om det hjelper, men ikke hjerne for automatkassa..
her er resten av feilkodene jeg hentet ut om det kanskje forteller litt om hvor problem(er) ligger hen:
A-1
313 Faulty signal from gear position sensor (PNP)
322 Incorrect gear ratio
114 Program selector open circuit or short circuit to supply
311 RPM signal from transmission missing
A-7
113 Fuel gauge open circuit
122 Temp. sensor interval too long
B-2
112 Abnormal speed signal
Så må jeg få takke for hjelpa jeg får :) setter pris på det, spesielt når æ aldri har hatt så ''ny'' bil før :p

Eskil95
16/12/13, 17:06
Må legge til her da at alle instrumenter fungerer samt tankmåler, men det rører fra hjernen til radiator lå inni bilen når æ fikk den.. Satte den på etter æ kjørte den hjem :)

850GLTsilver
16/12/13, 17:57
A7 er som kjent instrumentet
Så ja, det er meget mulig alt er OK, men feilemeldingene er av , skal vi si temporær art.

Når det gjelder det kjøleluftrøret, så er vi i nærheten av hva jeg pekte på ja.