PDA

Vis full versjon : Parkeringsvarmer ryker noe helt villt...



Senna
14/11/13, 11:36
Hei,
Parkeringsvarmeren i bilen xc70 2004 mod diesel ryker noe helt vannvittig...hadde problemer med at den ikke startet i fjor, men har hatt alt ute og renset det, og etter at jeg kjøpte Dice/Vida fikk jeg slettet feilkodene og fikk fyring på varmeren igjen i fjor. Så alt virker som det skal, bortsett fra at det kommer helt vannvittig mye røyk når den brenner. Hører litt sånn "poff poff"-lyder også fra brenneren, virker ikke som den brenner helt stødig. Brennerenheten ble byttet vare for noen år siden og burde således ikke være moden for utskifting ennå.

Jeg har hatt brenneren ute flere ganger for å se etter feil, men jeg finner ingen ting...

Hva er det som gjør at den ryker sånn?
Hva må jeg bytte?

Torsen67
14/11/13, 13:49
Vel, jeg har aldri hatt problemer med min. Jeg fyller Omega 992 dyserens på hver 3-4 tank. Om det hjelper på dysene er uvisst, men jeg innbiller meg at det hjelper på brenneren. Derfor tør jeg ikke å slutte med det.
Prøv å ha dyserens rett i dieselfilteret og se om det hjelper.

Morgis
14/11/13, 14:49
2% 2-taktsolje mineral er godt for dieselmotor og dieselbrenner.

Renser og smører hele systemet.

Torsen67
14/11/13, 15:19
Vel, nå har jeg hørt at moderne 2-takts olje og diesel ikke blander seg som det skal, og at man burde styre unna dette. Oljen kan legge seg som ett lokk oppe på dieselen i tanken. Men all 2-takts olje er vel kanskje ikke det samme?

Christian
14/11/13, 16:21
Olje er vel det siste jeg ville tilført en brenner som ryker.

cortinaterje
14/11/13, 17:43
Jeg ville latt den brenne en stund og se om det ga seg. Kan være den må brenne seg ren.

Torsen67
14/11/13, 17:55
Min brenner seg ren når jeg skrur den av. Kommer bare en liten sky med blåhvit røyk i ett sekund eller to.
Er enig at man burde holde olje unna en moderne dieselmotor.

Torsen67
14/11/13, 17:57
Vel, jeg har aldri hatt problemer med min. Jeg fyller Omega 992 dyserens på hver 3-4 tank. Om det hjelper på dysene er uvisst, men jeg innbiller meg at det hjelper på brenneren. Derfor tør jeg ikke å slutte med det.
Prøv å ha dyserens rett i dieselfilteret og se om det hjelper.

Vent, går forresten dieselen til brenneren igjennom dieselfilteret?

Senna
15/11/13, 00:57
Brenneren brenner lenge av gangen, helt driftstemperatur er oppnådd, eller bilen stoppes. Jeg mistenker vel heller at det kanskje er sprederen i parkvarmeren det kan være noe galt med, eller at nrennkammeret desverre må byttes igjen...

RuZleBiFf
15/11/13, 09:47
Dette høres veldig ut som det som skjer med en byggtørker når den begynner å gå tom for diesel.
Da poffer den noe veldig og spyr ut svart røyk.
Har også opplevd dette når den ikke klarer å tenne ordentlig.

Senna
15/11/13, 10:31
Aha!
Kanskje den får for lite diesel altså...det lukter vel nytt brennkammer lang vei av dette her?

Kjørte til jobben i morges, og det ryker MYE, direkte pinlig i saktegående kø og ved fotgjengeroverganger.

RuZleBiFf
15/11/13, 10:39
Det lukter helt forferdelig, og "puffe-skyene" er svarte som natta!

PS: Jeg sier ikke at det er det som er feilen, for dieselvarmere har jeg 0 erfaring med :)

Morgis
15/11/13, 11:19
les ut feilkoder. det er det beste.

2takts mineralolje har den egenskap at den smører dieselsystemet, og fjerner koks.
Nordisk diesel er veldig tørr, og bilene i norden har mye kaldstart og daukjøring.
Det værste man kan gjøre med en diesel..

tofo
15/11/13, 13:14
Hadde samme feil på min varmer der var det hull i membranen i sprederen som førte til at det lak diesel inn i brennkammeret. Sprederen fås kjøpt løs hos noen båtutstyr firma da denne varmeren blir brukt i båt


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

FolloAuto
15/11/13, 17:51
Du har hull i membranen til trykkutgjevneren i varmeren. Koster en tusenlapp hos Volvo. Delenr: VO 373100

Senna
16/11/13, 07:59
Tusen takk! Det er så bra at det er så mange flinke folk her inne. Jeg bestiller delen hos Volvo, og bytter ut. Rapport kommer:-)

locked
16/11/13, 12:42
Vel, jeg har aldri hatt problemer med min. Jeg fyller Omega 992 dyserens på hver 3-4 tank. Om det hjelper på dysene er uvisst, men jeg innbiller meg at det hjelper på brenneren. Derfor tør jeg ikke å slutte med det.
Prøv å ha dyserens rett i dieselfilteret og se om det hjelper.
Varmaren får diesel frå tanken, ikkje gjennom dieselfilteret.

Torsen67
16/11/13, 19:57
Det var det jeg tenkte meg. Derfor må det rett i tanken om man skal prøve dyserens.

Senna
18/11/13, 10:06
Du har hull i membranen til trykkutgjevneren i varmeren. Koster en tusenlapp hos Volvo. Delenr: VO 373100

Volvo vil ikke selge denne delen løst, men kun komplett brennerenhet. Vet du hvor jeg kan få tak i delen løst FolloAuto?

Morgis
18/11/13, 10:55
Som tofo nevnte, hør med en båtforhandler

Tom K
18/11/13, 14:19
Jeg har akkurat byttet brennkammer på min XC90 04 mod, dette ble byttet på garanti fordi de mente det var litt skittent (feilen lå i sirkulasjonspumpa) , har gjort det rent og dette kan du få billig.

Senna
18/11/13, 18:56
Ja, det er jeg veldig interessert i. Sender du meg pm med pris og slikt?

aarnes
18/11/13, 21:36
www.heatco.no - de skaffer deg akkurat det du trenger - til en lavere pris enn volvo med rabatter...

Rabagast
19/11/13, 13:25
Jeg har samme problemet, den ryker noe inni helsikke. Det er som du sier flaut å stoppe for folk, og å slå av bilen etter 10-20 minutters kjøring. Her er det dog hvit/blågrå røyk som kommer ut, og det lukter parafin av den. Du får si om bytte av membran løser problemet ditt, mulig jeg må gjøre det samme!

Senna
19/11/13, 14:45
Yup!
Jeg skal holde dere oppdatert, har ikke hørt noe fra TomK ennå, så jeg stikker vel innom HeatCo på vei hjem fra jobb for å handle deler.

RoarT5R
19/11/13, 22:18
Heisan.
Byttet brennerenhet i en V70 2006 mod her om dagen.
Etter oppstart ble det veldig høyt trykk i kjøleanlegget og varmer stoppet etterhvert.
Får ikke start på den noe mere....
Har lest noe om at selve varmeveksler ikke er tett, som gjør at det blir trykk i kjølesystemet.

Noen med erfaring på dette ?
Må hele brenneren byttes, eller er det deler og få kjøpt ?

Senna
20/11/13, 10:23
Jeg har akkurat byttet brennkammer på min XC90 04 mod, dette ble byttet på garanti fordi de mente det var litt skittent (feilen lå i sirkulasjonspumpa) , har gjort det rent og dette kan du få billig.

Tom K,
Tar du kontakt med meg?
Trenger å få fikset dette litt hurtig...

locked
20/11/13, 12:48
Heisan.
Byttet brennerenhet i en V70 2006 mod her om dagen.
Etter oppstart ble det veldig høyt trykk i kjøleanlegget og varmer stoppet etterhvert.
Får ikke start på den noe mere....
Har lest noe om at selve varmeveksler ikke er tett, som gjør at det blir trykk i kjølesystemet.

Noen med erfaring på dette ?
Må hele brenneren byttes, eller er det deler og få kjøpt ?
Kvifor bytta du brennarenheten?

Virka så du ikkje har sirkulasjon i kjølevatnet (defekt pumpe) og derfor kokar det og bygger seg opp trykk i varmaren. Stoppar når overopphetingssikringen gir seg.

FolloAuto
23/11/13, 10:26
Frydenbø Bilsenter i Åsane selger trykkutgjevner løst, kjøpt der flere ganger når jeg har vært i Bergen. I sandane selger dem også løst.

Noen vil ikke selge denne løst, da dem tjener mer penger på å presse på noen en komplett brennerenhet. I følge Volvo sentralt, er det ikke noe "restriksjoner" på å selge trykkutgjevneren løst, og dem sa i mailen at det å nekte kunder å kjøpe en del som står i delekatalogen og er tilgjengelig, er dårlig service.

Anbefaler alle til å ta kontakt med volvo kundeservice dersom dere ikke får kjøpt løse deler som er tilgjengelig.

RoarT5R
24/11/13, 22:30
før rep så startet ikke brenneren i det hele tatt.
Når jeg fikk demontert brenner fant jeg løste skruer inne i brenner samt at vifte var løs på motor.
Byttet brennerenhet og brenner starter.
Men ble da trykk i kjølesystem.
Har nå bestilt varmeveksler, så får måle på sirkulasjonspuma også. Når brenneren er ut.
Takker for tipset :)


Kvifor bytta du brennarenheten?

Virka så du ikkje har sirkulasjon i kjølevatnet (defekt pumpe) og derfor kokar det og bygger seg opp trykk i varmaren. Stoppar når overopphetingssikringen gir seg.

RoarT5R
30/11/13, 15:36
Var nok sirkulasjonspumpen som var synderen ja... takker for gode tips :)

Senna
11/12/13, 15:37
For å avslutte tråden for min del, så kan jeg informere om at bytte av brennkammer mottatt av Tom K, ble foretatt i går kveld, og nå brenner varmeren slik den skal gjøre, uten å røyklegge omgivelsene slik den gamle gjorde :D

Det virket på den gamle som at det tynne røret det går diesel i hadde løsnet helt i innloddingen sin ned mot trykkplaten. Det var MYE diesel i hele brenneren og rundt omkring.

Tusen takk til all hjelp her inne og spesiellt til Tom K. Dette løste seg meget bra!

GOD JUL!

Tom K
12/12/13, 21:24
Bare hyggelig å kunne hjelpe ;)

Rabagast
13/12/13, 17:44
Hvordan kommer man til og får byttet dette på en fornuftig måte? Min ryker, men å levere bilen på Volvo er jo dødfødt. Snakka med verksmesteren der i dag, og han bare klødde seg i hodet og sa at han egentlig kjente dårlig til min type bil, 03 mod XC70...

Alfs80
14/12/13, 19:47
Ringe volvo og tror dem kjenner til ditt problem da må du tro på nissen hehe

aarnes
14/12/13, 21:14
Ringe volvo og tror dem kjenner til ditt problem da må du tro på nissen hehe

Volvo sin enkle løsning er : "Bytte varmer"
Og jeg kan forsåvidt forstå det, for det er så utrolig mange forskjellige feil.
Har hørt om folk som har belaget seg på å bytte hele varmeren, men så har de bare bytta glødeplugg til 1/8 av forespeilet pris.
Over telefon er det jo umulig å stille diagnose, og hvis en kunde kommer med en bil som feks har defekt glødeplugg, så blir den byttet, 2 uker senere kommer kunden tilbake fordi varmer ikke fungerer, kanskje kammeret var nedsotet også, og hvem sin skyld er det da? jo ifg. kunden Volvo : for de hadde jo bilen inne og skulle reparere den.