PDA

Vis full versjon : Mistanke om clutch-havari..



TheStig
13/11/13, 17:05
Clutchen på min 850 har lenge vært litt småekkel, den tar veldig langt inne og den er vanskelig å clutche ut uten at den "slår" i gir.
Og nå i dag opplevde jeg at jeg ikke fikk bilen i gir mens bilen sto på tomgang, fikk den til slutt i gir men det virket som den "tok tak" momentant og det kjentes ut som bilen ville flytte på seg akkurat i det den gikk i gir selv om clutchen var helt i bånn. Hadde vært endel kjøring akkurat da så bilen var god og varm, litt senere var jeg ute og kjørte igjen og da var det ingen problem.

Men jeg frykter at en dag i nærmeste framtid så smeller clutchen midt i rushen eller noe, så jeg lurer på om noen her har opplevd et havari på en 850 clutch noen gang? Ryker den momentant når den først ryker, eller løser den ut bare gradvis mindre og mindre til man til slutt ikke får til å gire normalt mer? Eller er det jeg opplever rett og slett en lekkasje av veske? Ser ikke at det minker på nivå, men tenker på innvendig lekkasje. Syns det er litt merkelig at pedalen skal være så langt inne før den tar..

Og til slutt, i tilfelle det er ny clutch som gjelder. Hvor dyrt er det sånn ca å få den jobben gjort på et verksted?

jmjt5r
13/11/13, 17:12
At clutchen blir slitt tror jeg ikke du blir å legge merke til før den er helt gåen. Den skal "ta" likt uansett siden den er hydraulisk. Tror du må sjekke dette med sylinderen først.

Bytte den på verksted snakker vi mulig 15 k .

Christian
13/11/13, 17:16
Normalt sett vil clutchen slure når den er gåen. Alle gir "blir fri". Kan være noe med utløsermekanismen din, eller så kan det være trykkplata som ikke klarer å frie ut.
Få en kompis til å sitte i bilen å trø clutchen inn og ut, også se om du kan se bevegelse på armen.

Hvis clutchen er kast så kan jeg bytte den for deg.

TheStig
13/11/13, 17:53
Normalt sett vil clutchen slure når den er gåen. Alle gir "blir fri". Kan være noe med utløsermekanismen din, eller så kan det være trykkplata som ikke klarer å frie ut.
Få en kompis til å sitte i bilen å trø clutchen inn og ut, også se om du kan se bevegelse på armen.

Hvis clutchen er kast så kan jeg bytte den for deg.

Ja hvis lamellene går fyken så vil den jo selvsagt bare slure, jeg har aldri kjent antydning til sluring på min så clutchen virker intakt sånn sett.
Så du har nok rett Christian i at det må være noe med trykkplata eller selve utløsermekanismen, hvis det ikke er for lavt nivå likevel da så den rett og slett går nesten i bånn uten å få frikoblet helt.
Takker for tilbudet Christian, jeg får ta kontakt hvis det skulle vise seg at clutchen er kast da. Men spørs nok om jeg må få kjærringa til å tråkke pedal en dag mens jeg prøver å se etter bevegelser på armen, det er nok noe der som skurrer mest sannsynlig. Den har vært sånn i et par år, men noen dager værre enn andre. Og i dag var den spesiellt ekkel så derfor fant jeg ut at jeg måtte høre med dere på forumet for å få noen pekepinner på om dette er vanlig å oppleve på 850 eller om det kunne være noe alvorlig. :)