PDA

Vis full versjon : kjøp av 740



Ben
13/11/13, 11:31
hei. Kjører nå en 95 940 turbo og er egentlig ganske fornøyd med den, men blir mere og mere fasinert av utseende på 740 sedan og lurer derfor på om min neste bil skal være en 740.

Ser litt rundt på finn av og til for å holde meg oppdatert, men ser at nesten alle 740 sedanene har bare rundt 116-130hk ish. Finner aldri noen med turbo. Har lyst på en bil som det er litt krefter i så en turboversjon ville passet meg mye bedre. Er de få av disse?

har også noen spm angående 740 i forhold til 940.

-Hvordan er 740 å kjøre i forhold til 940?

- er 740 lettere på vekt i forhold til 940?

-Hva er de største hovedforskjellene på 740 og 940 sedan?

-Bruker gjennomsnittlig en 740 mere bensin en en 740?

-Hva må jeg gi for en fin 740 som ikke har kjørt alt altforlangt, og en med lite problemer?

Takker for svar og tar gjerne imot mere informasjon utenom spm jeg skrev mm. :)

Ben
14/11/13, 16:32
ingen som kan hjelpe :p?

ellingsøyern
14/11/13, 17:26
ikkje for å ver frekk, men du finn alt det der om du finn en du kunne tenkt deg på finn.no, da kan du prøvekjøre den å samtidig lese i vognkort å finne vekt...

bensinforbruk: omtrent samme så en 940 om du finner en 740 med innsprøytning å lh2.4(Google it)

prisklasse for dine kriterier:
-turbobil:umulig å vite, men hadde aldri kjøpt en for under 30k uten komptest på motor.
-gl med innsp.motor:10-30k++ kan finne en 740 som har gått under 100k, de kan være veldig høge i pris, såg en som gikk for nærmere 80k, standard gl med nyefronten.

prisene er sann ca, alt kommer ann på standen å om du er ute etter en bruksbil som fungerer eller utstillingsbil...

larsverm
14/11/13, 17:30
740Turbo er strengt tatt ikke spesielt sjelden, selv om det tynnes ut etter hvert av skikkelig gode eksemplarer. Følger du med på finn.no/bil konstant i en måneds tid, vil jeg tro at du bør finne et og annet interessant eksemplar.

Den største forskjellen på 940 og 740 sedan er den som man ser best, nemlig bakparten. :p For øvrig leste jeg i et blad med Volvo-historikk at bakparten til 940/960 var et av de raskeste modellutviklingsprosjektene som Volvo noen gang hadde gjennomført. :p Sammenligner du en av de siste 740ene med en av de første 940ene, er forskjellene i tillegg til bakparten nokså begrensede i omfang. Ellers kan man legge til mer avhengig av årsmodell.

740 ligger stort sett lavt i pris nå. Mange går for firesifrede beløp, men det er ikke nødvendigvis dem du har lyst på. 20.000 bør rekke til en ganske bra 740GL. Noe rundt 40.000 er kanskje greit for en 740Turbo som er verdt å ha.

Det var ikke svar på alt, men vi får se om noen kommer på noe mer. :p

samaron
14/11/13, 19:14
Kan være greit å sjekke opp tidligere EU-kontroller for å finne ut om kilometerstanden er tilbakejustert. Kjøpte selv en 740 Turbo Intercooler for litt over to år siden som i ettertid viste seg å ha blitt tilbakejustert 200.000km. Fant også noen grove feil i ettertid også utenom det. Sjekk bilen ekstremt nøye før du kjøper den. Ta med litt verktøy for å sjekke bak deksler og slikt, kan være noen overraskelser der.

Ellers synes jeg 740 sedan er veldig behagelig bil å kjøre. God komfort, veldig driftssikker (når den er i orden). Turbo bilene har også veldig bra ytelse. Bilene etter 1988 (tror jeg) er galvaniserte, så er ikke mye rust å finne på disse bilene med mindre det har vært en seriøs skade en gang i tiden. Deler er veldig kurante å få kjøpt enda, men en del deler er utgått.

Ben
14/11/13, 21:45
takker for svar :)