PDA

Vis full versjon : Tungstartet v70 2.5 TDI!



daihatsu93
12/11/13, 18:11
Hei, jeg har en 1998 mod v70 TDI, med et problem, som har vært der så og si siden jeg kjøpte den, den er veldig tungstartet, nesten uansett vær, men jo kladere jo værre. Kan starte med og si at glødeplugga+ gløderele er nytt, og fungerer, reg reim og reim til dieselpumpa er bytta, og dette står riktig. Men alikevel så er den er slit og starte i - grader, selv med booster på full guffe, så går det tregt, virker nesten som den går litt tungt på starteren også selv med bra startspenning. Synes også den bruker mer drivstoff enn vanlig, kjenner flere med samme bil, som bruker mindre( 0.7L) Har en 2001 vw t4 med samme motor, denne har ikke samme problem, den starter lett etter og gløde en gang selv i 30 minus. Noen som har no formening og hva dette kan være?

Mvh Daihatsu93.:)

C.Erstad
12/11/13, 19:03
Hei, jeg har en 1998 mod v70 TDI, med et problem, som har vært der så og si siden jeg kjøpte den, den er veldig tungstartet, nesten uansett vær, men jo kladere jo værre. Kan starte med og si at glødeplugga+ gløderele er nytt, og fungerer, reg reim og reim til dieselpumpa er bytta, og dette står riktig. Men alikevel så er den er slit og starte i - grader, selv med booster på full guffe, så går det tregt, virker nesten som den går litt tungt på starteren også selv med bra startspenning. Synes også den bruker mer drivstoff enn vanlig, kjenner flere med samme bil, som bruker mindre( 0.7L) Har en 2001 vw t4 med samme motor, denne har ikke samme problem, den starter lett etter og gløde en gang selv i 30 minus. Noen som har no formening og hva dette kan være?

Mvh Daihatsu93.:)

Og du er 100% sikker på at timingen på pumpa er riktig?

daihatsu93
12/11/13, 19:05
ved bytte så ble den satt feil, var og retta opp i det igjen nå

C.Erstad
12/11/13, 19:09
ved bytte så ble den satt feil, var og retta opp i det igjen nå

Ok. For dette kan gjøre at den blir tungstartet.

daihatsu93
12/11/13, 19:13
den var tungstartet før reima ble bytta også :P men det er vel heller ikke noe nymotens injektorer som ryker på denne heller, da det er pumpedyse?

C.Erstad
12/11/13, 19:15
den var tungstartet før reima ble bytta også :P men det er vel heller ikke noe nymotens injektorer som ryker på denne heller, da det er pumpedyse?

Det er det ikke nei. Men standard er at timinga på pumpa ikke er rett og at en eller flere glødeplugger ikke funker.
Har og vert borti at kabelmatten til glødepluggene er dårlig.

daihatsu93
12/11/13, 20:12
glødepluggene har jeg kontrollert, og releet er bytta, rundt 5-10 grader gløder den ikke, starter forstatt sent, kan prøve fler ganger og gi gass da kommer den..

skurk
12/11/13, 21:03
Min er enormt lettstarta bare det ikke er noe særlig under -10.
Den har hatt gåene glødeplugger i 10år snart, så din skal nok ikke være sånn.
Kan også nevne at den går på under 0,6 på blanda kjøring og 0,46-0,47 på langkjøring.

daihatsu93
12/11/13, 21:08
min brukte 0.72 ved forrgie tanking. da var det ikke mye pen kjøring. 6 mil kjøring på motorvei hver dag. Har brukt ca 10 liter på 15 mil nå, det er jo lite, men mener den kan bruke mindre. Er vel som sagt skjeldent noe feil på pumpedyse systemet, hadde det vært nyere motor kunne en injektor forårsaket problemet.

skurk
12/11/13, 21:39
Merkelig...gårn dårlig da?
Skal være temmelig friske disse i grunn.

daihatsu93
12/11/13, 22:09
går da helt normalt virker det som. ryker svart og godt, skjer ikke noe særlig før 2000 omdr ca, men det er vel normalt på dissa gamle. Ingen ulyder eller noe som helst.

skurk
12/11/13, 22:33
Min tar i brukbart på 1600RPM og begynner å ryke på 2500RPM...legger alt i hele verden svart fra 3-4000RPM.
Men du, kom på noe...hadde noe av det samme problemet som du beskriver i 06 tror jeg.
Da hadde luftmendgemåler(?) tatt kveld...er lenge sia, så jeg husker ikke helt.
Husker kun regninga.

jerognal
12/11/13, 22:57
Som oftest er det feiltenning som gjør dette, men ser jo ut som du har kontroll på det. Du har skiftet glødeplugger og rele. (Kjøpte du ordentlige glødeplugger eller Biltema?)
Har du sjekket at det faktisk er strøm på glødepluggene?

Det er også en temp. sensor som skal ha innvirkning på glødingen...

Kan også være at det siger falsk luft inn i systemet når bilen står. Skiftet returslangene mellom dysene?
Du har også en luftenippel oppå dieselfilteret. Denne kan du godt prøve å skifte. Koster lite og kan gi falsk luft om den er dårlig.

Og til slutt som inlegget over: LMM kan være dårlig selv om du ikke får feilmelding. Min hadde helt feile verdier og måtte skiftes selv om motoren gikk som den skulle.

daihatsu93
13/11/13, 11:06
Sitter luftmengdemåler på denne. Kunne kanskje byttet dieselfilteret. Kanskje det ja ;)

daihatsu93
15/11/13, 17:47
Noen flere meninger?:)

jerognal
15/11/13, 20:14
Du sier jo og at den drar tregt på starteren.... Er batteriet tipp-topp eller begynner det å bli modent for skifte?

daihatsu93
15/11/13, 20:16
batteriet er helt ok. det kunne kanskje ha vært sterkere, men faktum er at selv med booster på full starthjelp, så går den ikke noe kjappere og dra i gang.

jerognal
15/11/13, 21:00
Spørs om boosteren leverer nok strøm fort nok da.... Diesel krever skikkelig med strøm.... Selv den gamle golfen min med 1,9 TD ble tungstartet med litt slapt batteri. Kjøpte nytt større batteri enn orginalt og da fyrte den som bare juling.... MTP dette med at starter går tregt så ville eg vurdert nytt batteri. Ikke sikkert det leverer nok strøm fort nok om det er gammelt.

daihatsu93
15/11/13, 21:11
kan jo være verdt er forsøk med annet batteri, men jeg tror denne boosteren gir bra, da den har 3 knapper til og gi mer strøm+ at den også kan brukes på 24v. men det kan nesten virke som noe med dieseltilførselen. da den kan hoste litt når den drar på starteren, for også ikke gi fra seg noe lyd, før den starter

turb00le
15/11/13, 22:38
Det går ann å vri pumpa også. Stiller motoren i ød og vrir pumpa til en bestemt åpning med ett måleur, er en plugg bak på pumpa for dette.

Selv med riktig timing på reima kan dette være forskjellen på motor som er tungstartet og høres ut som et pukkverk til noe som går rent pent.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

jerognal
16/11/13, 09:31
Nå syns jeg trådstarter har fått så mange tips at det er vel på tide å begynne å skru litt.....:o

daihatsu93
16/11/13, 10:14
Takk for tips :) har lest meg fram til at måleur skal brukes ved timing av pumpa. Det tror jeg ikke har blitt gjort .

smrendal70
16/11/13, 16:08
Fikk justert pumpa for noen dager siden. Starter som et skudd :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

daihatsu93
16/11/13, 16:32
Var den tungstarta før det? Pluss økt forbruk?

smrendal70
16/11/13, 16:34
I allefall tungstartet. Forbruket har jeg ikke sett så mye på, men kan hende den brukte litt mer på mila før justering ja.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

daihatsu93
23/11/13, 18:25
I dag var bilen helt umulig. stått hele natta i ca 10 minus grader. gløder 4 ganger, prøver og starte, nei, prøver det samme igjen. lukter svidd starter. prøver med startgass så starta den..

jerognal
23/11/13, 22:21
Takk for tips :) har lest meg fram til at måleur skal brukes ved timing av pumpa. Det tror jeg ikke har blitt gjort .

Ka e det du da lurer på! Om ikke pumpen er timet med ur kan du være SIKKER på at feilen ligger her.

daihatsu93
23/11/13, 22:57
Tror nok kun den er timet opp på merkene. Må nok sende den tilbake. Jeg vet ikke hvordan denne justeres helt 100. Er det noen temperatur sensorer som kan gjøre dette? Eller luftmengdemåleren?

smrendal70
24/11/13, 10:39
Få den timet med ur, data koblet mot ecu. Skal visst ikke mange gradene til før den fjusker. Koster +-1500,-

daihatsu93
27/11/13, 18:37
Nå har jeg fått justert pumpa igjen. Og nå lyser lambda lampa. Den begynte og lyse etter at bilen var utrolig tungstarta igjen før jeg kjørte den bort.

smrendal70
28/11/13, 00:33
Den såkalte lambdalampa er vel egentlig en generell varsellampe for motorelektronikken. Du har kanskje samme feilen som meg? Er det aut eller man du har?

daihatsu93
28/11/13, 07:10
Jeg har manuell, feilen kom etter mange forsøk på og få start i kulda.

jerognal
29/11/13, 06:41
Har du feil på motorelektronikken må du få lest ut feilkoder.

smrendal70
29/11/13, 07:02
Feilkoden var tempsensorn på kjølevannet. Den er byttet. Verkstedet slettet feilkoden, men lyset kom på igjen.

daihatsu93
29/11/13, 07:03
Må nok få sjekker det. bilen går som den pleide og gjøre

Jimmen
29/11/13, 11:02
Siden du nevner at starteren går tregt, må det jo være feil med spenning\starter..
Ta ett lydopptak så vi får høre da?

Kan godt legge ut av min for sammenligning.

daihatsu93
29/11/13, 11:14
Kan ta film. Nå har jeg fått justert pumpa. Og den starter lettere. Men nå har det heller ikke vært minus grader etter det.

Ewout
04/12/13, 12:57
Min er også noen tungstarta men ikke alltid. I det siste ble det gjort: Byttet register og pumpreim med alt som tilhører til dette. Byttet batteriet (76Ah, 760A), byttet alle jordkabel, byttet dynamo og alle glødeplugger. Alt som er nevnt er skiftet med Volvo original deler.
Jeg kjører rundt med en 'Fluke' koblet og måler alt mellom 13,90 og 14,40 volt. På dagstid starter bilen som en bensinbil men tidlig om morgenen kan det ta opptil 5 sekunder for den starter. Batterielys lyser da. Volt kan senke helt til 9,40 volt mens jeg starter.

Jeg kjører som utetekniker i Vestfold og kjører daglig mellom 150 og 200 kilometer.


Ewout

daihatsu93
18/12/13, 20:38
Bilen brukes hver dag, og har fått start hver dag nå. så det hjalp betraktlig og få time opp diesel pumpa. har ikke fåtr gjort noe mer med interiøret heller. så det er 50/50 beige og svart. Noen som har tips til og få Alcantara stoffet glatt og fint igjen? nå er det nuppete og slitt.

Sagen
19/12/13, 06:59
Til setene så bruker du en sånn en: http://www.enklereliv.no/nuppefjerner.html?gclid=CPPx8bDNu7sCFUtP3godqiAAZQ De kan også kjøpes på Elkjøp/Expert. Brukte tilsvarende på setene mine, sammen med alcantararensen til swissvax. Ble veldig bra!

daihatsu93
19/12/13, 17:05
leste igjennom en tråd her nå. i og med at disse er svarte så MÅ jeg ikke våtrense stoffet, men og bli kvitt nuppene, og det som har blitt "glatt", samt litt skinnpleie bør det blir bra. Tenkte tanken ang. El stolene, der jeg fik koblet opp førerstolen, og pasasjerstolen manglet noen ledninger, hva med og strekke over de ledningen som mangler? Må nesten bli det :P

smrendal70
19/12/13, 17:59
Har dette noe med tungstartet Tdi å gjøre?

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2

daihatsu93
22/12/13, 01:03
Skrev i feil tråd. Så det siste har ikke noe med det og gjøre. Men det fra første side har med det og gjøre.

T90
01/02/17, 16:01
Sliter med det samme straks temp blir under 6 plus.
Må gløde å file 4- 5 gang.
Og når motor varmer er koblet i starter bilen med en gang.

jerognal
02/02/17, 11:10
Disse motorene skal fyre i 20- som et skudd om alt er på stell.
Huskeliste:
1. Glødeplugger. Billig fix.
2. Temp. sensor kjølevann. Også billig fiks. Er denne sensor kaputt så gløder ikke bilen.
3. Timing dieselpumpe. MÅ gjøres med ur/data. Koster litt på verksted. Jeg har fått det gjort kun med ur, men min mekaniker er en guru på disse motorene. Husker jeg ikke feil er verdien mellom 0,54 og 0,56 grader det som gjelder. Utenfor dette og du har trøbbel.
4. Luft i diesel? Skift dieselfilter og gjerne luftenippelen på topp av filteret.
- sjekk også dieselslanger/returslanger på dysene. Koster nada å skifte. 60,- pr. meter sist jeg skiftet.

Svirre
02/02/17, 11:41
Dette er typisk feil når pumpereima er sliten eller at pumpa er stilt litt for langt frem.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sagen
02/02/17, 15:23
Om alt annet er på stell, så kan starteren være en kilde til tøys ved kaldstart, selv om den tilsynelatende drar greit rundt. Måtte bytte min for omtrent et år siden, og det var en ganske markant forskjell med en ny og frisk starter.