PDA

Vis full versjon : skal kjøpe sveiseapparat, hva skal jeg kjøpe?



kompi
11/11/13, 23:14
hei,
jeg trenger et nytt sveiseapparat.

jeg er på leit etter et mig (tråd) apparat som jeg kan ha i mange år.
må være 1-fas, ettersom at jeg ikke har lagt opp til 3-fas ennå (blir det når det blir reist nytt verksted:))
er hovedsaklig bil det skal sveises på.

er det noe spesielt merke jeg skal gå etter, har ikke lyst på noe sånn biltema drit.
det jeg har nå er av merke ESAB, trudde det var et kjempe merke men etter å ha prøvd å sveisa en del med det så ser jeg at det bare er driten.

spytt ut om noen har forslag til hva jeg skal kjøpe.
del gjerne deres erfaringer med forskjellige apparater å hva dere bruker når dere sveiser bil.

MvH kompi

kermitt
12/11/13, 00:00
Jeg sier bare en ting, Kempii kempact 180A. Eneste du trenger når du har ett sånt apparat er en skikkelig pistol med bøybart bend. Men det er smak og behag, personlig syns jeg den originale pistolen er litt billig og ekkel.

ellingsøyern
12/11/13, 00:39
aldri hørt drit om esab, billigste av det billigste du har eller?

kermitt, det apparatet er jo ganske dyrt, men har sveisa en del med det, en drøm å sveise med...

Shaiko
12/11/13, 01:00
Kempii er og anbefale. Har enda større kjærlighet til det en kjærringa

kermitt
12/11/13, 03:04
aldri hørt drit om esab, billigste av det billigste du har eller?

kermitt, det apparatet er jo ganske dyrt, men har sveisa en del med det, en drøm å sveise med...

Ja, det er er ett dyrt apparat. Så jeg har ikke råd eller mulighet til å eie ett sjøl. Men skal man ha noe skikkelig så er det eneste reele valg spør du meg. Det kan du slite på livet ut.

kompi
12/11/13, 10:07
Det apparate jeg har er kjøpt på jula, kanskje det forklarer kvaliteten

kompi
12/11/13, 10:57
Hvor kan jeg kjøpe dette apparate? Fant det ikke på finn.no. Hva er prisen på det?

Team Tynner
12/11/13, 11:25
Har ett kempi apparat fra 83 å det har funka knall hele tida,perfekt til tynnplate sveis:)

Team Tynner
12/11/13, 11:27
http://www.dalebakken.no/Produkter/Sveisemaskiner/
for eksempel

SirKim
12/11/13, 11:32
kemppi compagt som nevnt lenger opp :) kjøpte det selv! en drøm å sveise med ! angrer ikke et skund på at jg kjøpte det! dyrt nok, mn absolutt verdt penga spør du meg :)

kompi
12/11/13, 12:43
Kjøpt hvor? Pris?

Tace
12/11/13, 15:58
Handlet Esab selv hos Tess. Caddy® Mig C200i. Tar svært liten plass. Koster litt, men er kvalitet. Stiller seg inn selv, men en kan også justere selv.


http://www.esab.com/no/no/news/Nya-Caddy-C160i.cfm

kermitt
12/11/13, 16:46
TESS fører også kempii. Noe som er "mitt merke". Men det er egentlig smak og behag.

kompi
12/11/13, 18:17
noen link på den kempact 180A som du nevnte lenger opp her

kermitt
12/11/13, 18:21
http://verktoy4u.no/sveisemaskin/kemppi-minarcmig-evo-170 Det er den minste av dem, men jeg mener du trenger ikke større. Da kan du heller sveise med pinner.

Sigbha
12/11/13, 21:52
Trenger man noe mer enn gass og tråd til det der eller mer som må handles inn?

kermitt
12/11/13, 22:27
Ett godt manometer er også noe du bør ha.

Shaiko
12/11/13, 23:25
Drit i manometer, kjøp et måleglass istede. Selv kemppi sitt manometer jeg har viser feil.

Juster til ca 10liter min om du bruker blandgass.

kermitt
12/11/13, 23:47
Tommelfinger regel er at man skal ha like mange liter gass i minuttet som åpninga i gasshylsa.

Laloba
13/11/13, 19:29
Kempi eller esab har selv kempi holder en knapp på det.

Gass 12-14L funker bra for meg.

kompi
13/11/13, 22:37
hørt litt rundt om idag ang Kemppi. trur det blir et Minarcmig 200 eller noe.
blir nok ikke med en gang, har en kamerat som har rabatter hos noen som forhandler kemppi men blir dyrt alikevel;£

kermitt
13/11/13, 23:11
Det koster det hvite i øyet, men som sagt. Du sliter ikke ut det på ei livstid engang.

Einar_S
11/12/13, 01:15
Om du er misfornøyd med Esab så tviler jeg på at du blir fornøyd.
I vårt grevlinghi har vi en svær Kemppi MIG og en liten Esab. Og den siste er kjempefin så lenge vi holder oss til tynnplate (under 10mm).
Om du tror du kan finne noe bedre så står det nok Fronius, Kemppi eller muligens Selco på det.

Om det er til karosserisveising så ligg unna MIG!
Skaff deg først et gassutstyr.
Om (penge)pungen tillater det senere så kjøp TIG.

Men først og fremst: sjekk opp den Esab'en. Sjekk matehjul og slangepakke. Det må være noe ugg med den.

kermitt
11/12/13, 01:30
Hva har du røyka? :p Finnes ulike varianter av esab apparat og det rimeligste er beint ut elendige. MIG er meget godt egnet til plate arbeid. Gass sveising hører ikke hjemme i dette århundret. Gikk ut med høye kneløft engang på 70-tallet.

turb00le
11/12/13, 15:34
Av gamle apparater, som er typisk det folk har hjemme i smia, så synes jeg de store fungere dårlig til tynnplater.
Har ett gamelt Jula apparat, som faktiskt er migatronic. Det fungere fjell på karosseriplåt. Har også hatt innom større 3 fas apparater både i esab og Lincoln men
synes egentlig ikke de var no fine til tynnplater. Måtte liksom vri alt forbi laveste nivå for å ikke smelte alt tilbake til steinalderen.

Esab har stort sett vært bra apparater, men ett svært monsterapparat synes jeg aldri har vært godt å sveise tynnplater med...

Og tig er særdeles lite egnet til karosseriarbeide pga varmen du tilfører. Det går fint å sveise med det men da tror jeg du trenger langt mere enn ei bøtte sparkel pr hjulbue.

kermitt
11/12/13, 16:02
De større er ikke egna nei, men det er fordi det ganske enkelt er rørtråd apparater som folk putter 1mm kompakt tråd i. Sier seg sjøl, det er pinne sveis på rull. Alle veit at det ikke er egna.