PDA

Vis full versjon : Vibrasjon og durelyd ved ca 60 km/t



samaron
10/11/13, 14:14
Heisann!

Bilen det er snakk om er en Volvo 740 Turbo Intercooler fra 1986.

Har et plagsomt problem som jeg ikke finner ut av... Når jeg kjører og kommer opp i ca 60 km/t så kjenner jeg en svak vibrasjon i rattet og i setet. Forplanter seg i hele bilen egentlig. Ved belastning, enten akselerering eller når jeg slipper gassen helt, hører jeg durelyder i bilen. Spesielt bak. Har hatt flere som har sittet på bak som tror jeg har uoriginalt eksosanlegg og kommenterer f.eks. "jøss, trenger ikke subwoofer i denne bilen hvertfall."
Ulydene og vibrasjonene forsvinner nesten helt ved 80 km/t og er ikke til å legge merke med i 100 km/t. Ved lavere fart kan det virker som det starter ved ca 50 km/t. Mest merkbart ved 60 km/t. Ved akselerering fra full stopp så kan det virke som duringen og vibreringen gir fra seg et lite hint ved ca 30 km/t også, men er bare et lite sweetspot som kun merkes i det jeg passerer det.

Kan nevne jeg har gjort følgende:
Byttet motorfester
Girkassefeste
Hardykobling
Lager og gummioppheng midt på mellomakslingen
Prøvd 4 ulike mellomakslinger, der den siste var en splitter ny.
Byttet girkasse to ganger
Byttet bakaksling
Byttet alt av foringer i hele bilen
Byttet hjullager på samtlige hjul
Balansert felger minst to ganger. Likegyldig om jeg bruker vinter eller sommerfelger.

Hva kan forårsake dette? Er ikke kraftige vibrasjoner, men nok til å bli irritert av etter en periode. Durelydene går greit så lenge det ikke er en langtur (mer enn 30 min). Spesielt plagsomt etter å ha byttet så latterlig mye deler. Noen idéer?

Kan nevne at jeg har hatt bilen inne hos 3 bilverksteder. Ingen klarte å finne ut av det. Volvo verkstedet har prøvd hardt å overbevise meg om at bakhjulsdrevne biler skal være slik, noe jeg ikke tror på. Tviler Volvo noen gang har solgt nye biler med vibrasjoner og durelyder...


- Frank

R.G
10/11/13, 17:09
bremseskiver? bære kuler? ikke 100% riktig innstilt forstilling?

ting kan være gale foran selv om man kanskje tror det kan nvære bak

samaron
10/11/13, 17:38
Bærekuler er også byttet. Ikke lengesiden jeg fikk justert spissingen heller. Skal inn på verksted i morgen og få sjekket blandt annet bremsene framme. Får vente å se hva verkstedet sier.

Øyvind G
10/11/13, 17:47
Jeg har lignende problem i 80 km/t. På min bil misstenker jeg at mellomakselkrysest er utslitt. Ser du har prøvd forskjellige mellomaksler (og mye annet) så det er kanskje ikke der problemet ligger hos deg?
Selv synes jeg ikke det er viberasjonen som er mest irriterende, det er "resonanslyden" som er slitsom å høre på!

Du kan jo demontere boltene bakest på mellomakselen og kjenne på krysset om det kniper/går tregt eller om det går fint begge veier.

Blir problemet verre ved last (f.eks når noen sitter i baksetet)?

vassengen
10/11/13, 17:47
Sjekka bremser grundig? Både at det sklir lett og er korrekt montert?

samaron
10/11/13, 18:51
Problemet er uavhengig om det er last eller ikke. Eneste er at det kanskje er litt mer merkbart da belastningen varer litt lenger pga den ekstra vekta.

Bremsene bak er splitter nye i 2011. Håndbrekket henger på høyre side, men har vært koblet av i nesten 2 år nå. Framme er bremsene urørt, bare løsnet når jeg hadde av kaliperene når jeg byttet hjullager/dempere. På venstre side hang kaliperen godt fast, var en kant rundt skiven som var vrien å komme over. Venstre framme blir betraktelig mye varmere enn resten av bremsene, derfor jeg har bestilt verkstedtid for å få dette sjekket. Vil uansett tro at during og vibrering ville vært konstant om det var bremsene? Blir litt forsterket om jeg belaster drivverket mer med f.eks. akselerering.

Vurderer å kjøpe nye kryss og bytte disse bare for å ha gjort det. Virket som dem er faste og fine, går lett alle veier. Volvo verkstedet som sjekket mellomakslingen mener også disse er helt i orden, men stoler ikke helt på det dem sier lenger.

andersg
10/11/13, 22:15
Har du senkefjærer?

samaron
10/11/13, 23:49
Haha, nei. Dette er kanskje den mest originale 740en i hele landet. Ikke noe trimming, senking eller større eksos hos meg. Har lagt sjel i å få vekk alt slikt.

andersg
11/11/13, 00:13
Blir fort litt dur bakfra med senk, må nok ha justerbare momentstag og helst også panhard for å få has på det. Men da er jo den grei. Den mest originale 740 er en vågal påstand ;) På Kongsbergtreffet 2012 var det en urørt en med org. telefon (!).

samaron
11/11/13, 20:01
Ja, dessverre har bilen pådratt seg en del skade fra blandt annet hellakkeringen jeg har hatt på den. Blir en del deler som blir byttet ut.

Ellers tror jeg at jeg muligens har en liten årsak til vibrasjonene. Der mellomakslingen kobles på girkassen ser jeg det skal være en hylse/foring som en liten pinne fra overføringen skal inn i. Usikker på om denne er der, hvis den mangler så kan jo fleksingen fra hardykoblingen og slikt få nok bevegelse på sakene. Skal se om jeg får løsnet av mellomakslingen til helgen og sjekket om den er der.

Christian
11/11/13, 20:06
Hvis du har hardyforbindelse skal det være en stabiliserende pinne inn i mellomakselen, ja.

samaron
12/11/13, 18:41
Fant et bilde i Haynes boken jeg har som illustrerer det jeg mistenker er synderen. På bildet ser dere på illustrasjonen at det er en del merket med "A" som heter Centre sleeve. Denne mistenker jeg mangler, så skal koble av mellomakslingen en gang denne uken og sjekke det. Mangler den så har ikke den stabiliserende pinnen noe å jobbe mot, som jeg mistenker er årsaken til den svake vibrasjonen som blir forsterket ved belastning.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20131112_183748_zps14329e7f.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20131112_183748_zps14329e7f.jpg.html)

R.G
12/11/13, 22:32
den nr A sitter som regel fast inni mellomaksel, ingen løs bit på noe gammelt

samaron
16/11/13, 13:03
Tror jeg fant feilen i går. Løsnet mellomakslingen fra girkassen. Den foringen/hylsen var der, men var mye slark mellom den og sentreringspinnen. Var litt skadet også, manglet litt biter som dere kan se på bildet. Jeg prøvde å surre inn pinnen med litt teip, men tror mye av teipen ble skjøvet bak når jeg satte den sammen igjen. Virker som det hjalp litt, for kjennes ikke ut som det rister så mye når jeg skifter til et lavere gir og slipper clutchen.

Så jeg bestilte ny hylse, samt nye kryss bare for å bytte dem også. Kunne kjennes ut som det var bittelitt slark på det bakerste krysset, men usikker på hvor mye toleranse det er. Dyre deler, spesielt den lille hylsa. :p

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20131115_121659_zps3e83d14b.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20131115_121659_zps3e83d14b.jpg.html)