PDA

Vis full versjon : Tips til hva man bør se etter og hvilke motor og girkasskombinasjoner man bør styre unna ved kjøp av v70N.



skurk
09/11/13, 15:14
Hei.
Nå er tiden moden og vel så det for å ha ny bruksbil.
Vurdert alt mulig, men etter mye om og men så har jeg nesten bestemt meg for v70N.
Er det spesielle årsmodeller, motorer eller girkasser jeg kan styre unna?
Har en ypperlig v70 P80 nå som blir brukt til absolutt alt og som virker bunnsolid med en råsterk motor.

Det jeg forventer av en bil er at jeg kan kjøre til og fra jobb,barnehage++ hele uka,kjøre Trondheim-Stockholm-Trondheim med biltransporthenger i helga og bilen på jobb neste uka uten å forvente trøbbel.
P80`n gjør dette på en alldeles utmerket måte.(det gjør IKKE amerikansk pickup)

Håper på at noen her kanskje har noen tips og trix ang.V70N og aller helst hva jeg for all del må styre unna.
Er på temmelig tynn is når det gjelder nyere volvo.

Kan denne være aktuell kanskje?
http://www.autodb.no/bil/search/?xBrand_Multiple=1100509&xModel_Multiple=1208122&xYearModel_Min=2000&xYearModel_Max=2007#AdItemId1627590

Eller denne?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44918748

larsverm
09/11/13, 16:08
De så jo fine ut, og til gode priser. :) Men er det noe å være spesielt oppmerksom på av motortyper og girkasser, er det gjerne nettopp diesel og automat som peker seg ut, som i det siste tilfellet. Det bør sjekkes om automatkassa fungerer bra, og om det har vært skiftet olje på den - det bør gjøres med ikke veldig mange års mellomrom, så kan store problemer langt på vei unngås.

gaupe
09/11/13, 17:31
2,5T AWD med sekstrinns manuell og nivomat, er det mest solide alternativet til slik bruk. Alternativt ein R, men då har du ikkje nivomat bak. Nivomat treng du ikkje med dobbelaksling hengar, men med enkelaksling synest eg ikkje 4c systemet var så vellykka.

Automat fungerar best på bensin, og då ei geartronic kasse med sportsprogram, men det er det berre R som har.

lilleulv
09/11/13, 18:55
Diesel med manuel kasse om du skal dra mye tung henger. Større bensin turbo er også bra men mere tørst vil jeg tro.

skurk
09/11/13, 20:58
Så automatkassene sammen D5 er ikke helt bra greier?
Ser man får mye 2.0turbo med automat.
Vil helst ha manuell kasse,men da blir utvalget litt begrenset desverre.

Hvis jeg lar det være å dra henger med automaten,vil det da være relativt holdbart sammen med D5?

larsverm
10/11/13, 15:36
Man må ikke lete lenge etter en 2,0 lavtrykksturbo med automat, nei - så de solgte nok bra. Det er også det på S80en jeg kjøpte i fjor, som jeg slo til på kjapt på grunn av god pris som utløsende årsak. Har man mye behov for å dra tungt, kan man sikkert med fordel lete opp noe annet, men i hvert fall for min del kjennes denne mer enn tilstrekkelig ut.

Jeg har ikke egen erfaring med dieselmotorene, men vil tro bruken har mye å si for slitasjen på automatkassene. Og så er det svært viktig med oljeskift, selv om det i mange år ikke var ført opp som eget servicepunkt.

Revell
10/11/13, 15:58
Syntes personlig att D5 med Automat er kanon. Alt funker som det skal så lenge man passer på service og slikt på kassene :) Veldig behagelig og kjøre også :) Men kjøp V70 etter 03 for da får du Volvo motoren og ikke Audi motoren ;)

skurk
11/11/13, 02:36
Har kjørt d5 med automat flere ganger og det må jeg si er en match made in heaven.
Kan sikkert stryke den "dra tungt" som et krav.
Har ikke mishandla p80'n på noe vis og den har vært ekstremt trofast.
Blir å slavisk fulge servicer og vedlikehold på ny bil også.
Hva bør jeg sjekke i forhold til automatkasser på v70N da?
Og forstår jeg riktig den oplysningen om at ikke alle med 2.4D5 common rail er volvomotor?

gaupe
11/11/13, 09:59
Diesel med manuel kasse om du skal dra mye tung henger. Større bensin turbo er også bra men mere tørst vil jeg tro.

Skikkeleg motorisert bensinvolvo med automat er fin med tung belastning.

V70R AWD 06 300 hk bensin og sekstrinnsautomat med stor Kabe Campingvogn på 1800 kg, ingen sparekøyring, kassa i sport: 1,3 l/mil på langkøyring
XC90 D5 AWD 07 185hk diesel, sekstrinnsautomat, elles som over: 1,3 l/mil langkøyring

Etter å fått nokre fleire mil på XC90en, så var eg nede på 1,1 l/mil, tur-retur Gjerdrum-Ørsta, og der hadde eg nok minst klart å kutte 0,1 l/mil på sonicen også.

skurk
11/11/13, 11:47
Da kan det se ut til at valget faller på en koksgrå 05 D5 med automat og lyst skinninteriør med komplett servicehefte på både motor og girkasse.
Virker som den er ganske bra stand.

Torsen67
11/11/13, 13:17
Noe av trikset med automat og kjøring med henger, er å bruke spaken aktivt. Altså låse den i giret du skal kjøre på. Da vil ikke kassen jobbe så mye.
Kan være lurt å bytte/flushe kassen ved hver 50-60 000 km.

gaupe
11/11/13, 13:44
Noe av trikset med automat og kjøring med henger, er å bruke spaken aktivt. Altså låse den i giret du skal kjøre på. Da vil ikke kassen jobbe så mye.
Kan være lurt å bytte/flushe kassen ved hver 50-60 000 km.

Det vart stort sett køyrt med kassa manuelt, og somregel på høgare turtal enn der kassa ville vere sjølv. Med sportprogram får ein også skifta fortare, med mindre sluring, som er viktig.

Winterprogram og hengar, er iallefall drepen.

eab
11/11/13, 23:14
Jeg hadde aldri verden kjøpt v70 med 5trinns automat igjen. Har det selv, men etter å ha kjørt biler med 6-trinnskassa er det virkelig en skuffelse å gå tilbake til d5 med den gamle 5trinns aw kassa.

Kjører jeg med (tung) henger så sørger jeg for å velge et såpass lavt gir at lockup-clutchen er helt låst. Den funksjonen med at lockup kan være "halvveis" på er noe forbanna tull.

locked
11/11/13, 23:19
Ved belastning over 2000rpm er kassen alltid i full lock-up. Det er ein del høgare turtall enn kva som strengt tatt er nødvendig på D5'en sidan den er så sterk på bunn. Held ein seg på turtall over dette så vert ikkje varmeproduksjonen drepen pluss at oljesirkulasjonen i girkassen vert såpass høg at det gir tilstrekkelig kjøling, noko som er alfa og omega.

Ellers, så får ein oljekjølarsats til XC90 V8 AWD, det passar 95% og fungerar fint. Samme plattform og girkasse så er så godt som bolt on, litt knot å skru fast oljekjølaren men har du nokre skruar og litt patentband ellernoko tynt konstruksjonsstål er det ei smal sak å få dette på plass :) I alle fall vore stor suksess på bilen min :)

Christian
11/11/13, 23:24
Jeg var meget bestemt på at jeg skulle ha manuell når jeg kjøpte V70n, men endte opp med automat. Har ikke brukt den til å dra henger med (nevneverdig) og det tør jeg ikke gjøre heller.

Kjøp med manuell hvis du skal dra henger. Og pass på at det faktisk står 1800kg i vognkortet! Har sett V70n med 1600kg tilhengervekt.

gaupe
12/11/13, 00:16
Jeg hadde aldri verden kjøpt v70 med 5trinns automat igjen. Har det selv, men etter å ha kjørt biler med 6-trinnskassa er det virkelig en skuffelse å gå tilbake til d5 med den gamle 5trinns aw kassa.

Kjører jeg med (tung) henger så sørger jeg for å velge et såpass lavt gir at lockup-clutchen er helt låst. Den funksjonen med at lockup kan være "halvveis" på er noe forbanna tull.

D5 med femtrinns automat og sekstrinns er to forskjellige motorar, er ganske mykje endringar mellom desse to.

eab
12/11/13, 19:09
Det er jeg klar over, det er naturlig nok du også. Poenget var at 6-trinnskassa passer mye bedre til dieselmotor enn den gamle 5-trinnskassa som virker å være mer tilpasset en bensinmotors register...

skurk
12/11/13, 20:52
Når kom 6-trinnskassa?
Den jeg mest sansynlig kjøper er en 04mod.med 131hk D5 med tpitronic-automatkasse.

FroBe
12/11/13, 21:05
Hvis du vurderer D5-en du linket til å første post så håper jeg du er klar over at denne tydeligvis er importert fra Belgia.
Den mangler derfor elektrisk varme i forsetene, og har muligens ikke godkjenning for tilhengerfeste i vognkortet eller takboks (bør sjekkes før kjøp hvis dette er viktig).

skurk
12/11/13, 21:14
Belgiaimport ja.
Setevarme har jeg ikke bruk for(har ikke det nå heller),står i vognkort at den dra 1800kg.henger og skibox kommer aldri i verden til å forekomme.
Eneste som den skulle hatt er mørkt ratt og dieselvarmer,men har ikke varmer på den jeg har nå heller.
Men ingen som vet om det er 5 eller 6-trinnskasse i denne?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44918748

Torsen67
12/11/13, 21:23
Vet ikke om den er 6-trinns, men sort ratt er ikke noe problem å få tak i.

Christian
12/11/13, 21:26
Sekstrinns kom vel i 2006.

eab
12/11/13, 21:28
6trinnskasse kom med 185hk motoren til modellår 2006 (det finnes altså biler registrert som 2005 modeller med denne motor/gir komboen, men manger har den gamle 163hestern med 5-trinns automat).

Jeg sier ikke at 5-trinns er helt ubrukelig, men skal jeg kjøpe meg "ny" v70 så blir det manuell eller 6-trinns automat.

skurk
12/11/13, 21:35
Veit at kassene er litt håpløse,men v70 er ikke noe sportsbil uansett så.

Hvor får man skaffa XC-grill og chromma speilkåper til disse?
En kompis av meg har en såkalt black edition...den har litt sånnt snacks som jeg ser på som et must.
Får se om jeg kjørern rett på riis bilglass på fredag og får tona rutene round baut...ser jo ut som en telefonkiosk.

eab
12/11/13, 21:49
Jeg kjøpte grill fra scstyling, men det er vel flere som har. V70N ser forresten ikke ut bakfra uten orginalvingen..

skurk
12/11/13, 22:00
Har du link?
Finner ikke noe XC-grill der,hvertfall ikke med emblem.
Kan kanskje nesten vurdere originalvinge, selv om jeg er motstander av vinger som ikke har noen funksjon annet enn å se bra ut.
Men chrome speilkåper da?

eab
12/11/13, 22:08
Finnes ikke med emblem. Jeg tok det som sto på bilen og limte på xc-grillen. Du får trøste deg med det at vingen er designet for å føre luften nedover bakruta slik at den ikke blir dekket med møkk. Det fungerer riktignok ikke spesielt bra...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/xcgrill.jpg

locked
12/11/13, 22:18
Har du link?
Finner ikke noe XC-grill der,hvertfall ikke med emblem.
Kan kanskje nesten vurdere originalvinge, selv om jeg er motstander av vinger som ikke har noen funksjon annet enn å se bra ut.
Men chrome speilkåper da?
Det heite "Luftriktare" og er for å få mindre dritt på bakruta ;-)

skurk
12/11/13, 22:20
Får vel bestille meg en sånn grill og en vinge når det kommer mere lønning.
For nå gikk siste rest av lønning i togbillett og bil :-)
Sprengte budsjettet mitt med 10k, så får satse på at jeg får pruta litt hvis ikke kan det bli vanskelig å få betalt omreg. denne måneden.
Kanskje lettere å forhandle pris når man står der med cash :-)
Er særdeles lite interessert i å låne penger til bil, så denne blir helt og holdent min og ikke banken sin :-)
Drar og "ser" på`n på torsdag :-)

Og du mr.Bratseth...hvilke pærer og pæreholdere har du i blinklysa dine?

Morro for meg å ha noe som faktisk er fint for en gangs skyld.
Har hatt nyere bil en gang før...men da var jeg så umoden i toppetasjen at det ble behandla som rallybil, så ble jo rimelig fort utslitt :-)

eab
12/11/13, 22:26
Hei Imre, jeg har slike:

http://www.vparts.se/se/lamphallare-for-usa-positionsljus-volvo-s60-v70.html

skurk
12/11/13, 22:28
Takker Erik :-)

gaupe
14/11/13, 12:20
Sekstrinns kom vel i 2006.

Den kom i 2005 på V8en, på 185 hk D5 og 300 HK R, kom den i 2006.

gaupe
14/11/13, 12:22
Det er jeg klar over, det er naturlig nok du også. Poenget var at 6-trinnskassa passer mye bedre til dieselmotor enn den gamle 5-trinnskassa som virker å være mer tilpasset en bensinmotors register...

Det er fordi sekstrinnskassa har to gir i staden for førstegiret, så det blir mindre sluring med TF80-SC (sekstrinnskassa).

eab
14/11/13, 13:10
Nåja, ingen av girene i de to kassene har like utvekslinger, så det der er en veldig forenklet tilnærming. Ut ifra hva jeg har opplevd så er nok både styringen av kassa (da tenker jeg på skiftpunkt, hvordan lockup brukes osv), stallspeed på converter og sannsynligvis utveksling i diff forskjeller som jeg mener gjør tf kassa bedre. Samt at den er designet for å tåle mer dreiemoment enn den gamle aw55 kassa.

Slik jeg skjønte det fra wiki siden så er heller ikke tf kassa designet på "gammeldags vis" med bånd og dritt for å holde planetgirene?

Volvo-turbo
14/11/13, 13:49
Jeg er veldig fornøyd med min 2006mod D5 (185hk) med 6-trinns geartronik.

gaupe
14/11/13, 14:05
AW55 kassa er nok designa på temmeleg lik måte, var eit vesentleg skilje mot firetrinnskassa, AW42. Det er ein del variantar av desse, og eg har opplevd AW55-kassa som vesentleg forskjellig i fleire bilar, likeeins for TF80-SC, alt etter bruken.

larsverm
14/11/13, 17:38
Det er fordi sekstrinnskassa har to gir i staden for førstegiret, så det blir mindre sluring med TF80-SC (sekstrinnskassa).

Vil det først og fremst si noe slikt som at den starter "lavere og sterkere" enn med femtrinnskasse?

Det er slik jeg erfarer femtrinnsautomaten i S80 sammenlignet med firetrinnsautomaten i 240. :p

skurk
15/11/13, 00:50
Da er vogna ankommet.
Den er enda penere i virkeligheten enn på bildene :-)
Fy fasn så fornøyd jeg er...fikk tilogmed pruta litt :-)

Faceliftlamper bak og fram,XC-grill og toning here we come.