PDA

Vis full versjon : Eksosforbedringer på Volvo 850 B5252S 10 Ventiler



Turbovogn850
08/11/13, 23:50
Det originale eksosanlegget på bilen tenker jeg har gjort sitt nå, katalysatoren har også takket for seg. Denne tetter nærmest eksosen min så den går dårligere.

Tanken min er å kappe katalysatoren og dra den "rein" for å så skjøte den på igjen, men hvordan vil dette ta seg på EU-godkjenning?
Endepotta har jeg også tenkt til å bytte ut med dobbel 2,5''

Har dere noe innspill angående dette prosjektet?

Takk!

ArneR
09/11/13, 02:50
Dette har lite med avansert trimming å gjøre, så tråden flyttes til motor&gir.

Agrostar
09/11/13, 07:57
Du vil ikkje komme igjennom eu-kontroll utan katalysator, og om du har ein endestuss eller 4 gjer ingenting.

850GLTsilver
09/11/13, 13:56
Null kat = ingen EU-godkjenning.
To enderør skal gå greit, bare lydnivået ikke overstiger godkjent nivå.
Er også en EU-greie. Den digre potta bak på disse bilene demper lyd rimelig effektivt.
Ville splitta bak den og lagt ut til andre siden, ettersom jeg forstår så er det den looken du er ute etter?

Turbovogn850
10/11/13, 01:16
Er mest for looken sin del ja, planen var å bytte til 3" rett etter katt, men er veldig usikker angående motstanden i eksosen, er ikke noe turbomotor gitt.

Så derfor ble heller planen med å endre noe kat osv.
Men jeg merker at bilen yter ikke maksimalt har også en kamerat med samme motor og der er det jaggu bedre lyd og den går mye bedre enn min.
Kan dette ha noe med katten å gjøre? Og eventuelt hva ville du fjernet av lydempere og etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

850GLTsilver
10/11/13, 22:31
Originaleksosen er rimelig lett uansett.
Og B5252S er ikke noen superdupermotor når det gjelder ytelser.
Ville lagt penger i en 20V eller en turbomotor om det skulle være effekt du var ute etter.

Syns låta i B5252S er grei nok, men så liker jeg bedre litt komfortlyd enn akkurat brølende monster da.
Bytte kat og kjøre på å dele rett etter kat, samt to mindre potter bak for å oppnå lydkrava vil nok kunne gjøre tilstrekkelig, etter mine ører.
Er nok i kat problemet ditt sitter.
Er bilen mye småkjørt så er sannsynligheten for delvis tett kat tilstede.
Særlig om den i tillegg suger en del oljedaamp.

Turbovogn850
10/11/13, 23:54
Problemet mitt er nok katten ja, den er helt elendig. Vet ikke om katten forårsaker at den spruter ut svart vann eller om dette er bare kondens i potta er dette vanlig? Legger seg en svær svart flekk på garasjedøra mi

Og angående bensinforbruk, jeg synes den har økt bensinforbruket sitt veldig mye og drikker mye mer enn det den pleide, skjønner selvfølgelig hvis eksosen er tett man kan det være noe annet, lamda? Men lamda lyser ikke, har ikke sjekket pæra da

Er helt enig med deg der, liker lyden til det orginale men når katten allerede er tett vil jeg heller prøve 2,5" og kanskje fjerne en lydemper


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turbovogn850
13/11/13, 23:56
Noe innspill når det kommer til bensinforbruk og eksos 850GLTsilver?


Sent from my iPhone using Tapatalk

850GLTsilver
15/11/13, 22:08
Noe innspill når det kommer til bensinforbruk og eksos 850GLTsilver?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er mange årsaker til økt bensinforbruk uten at lampa for motorelektronikken lyser opp.
Er tross alt et svært bredt område med hensyn til blandingsforhold som er "akseptabelt".

Når det gjelder "sotvann" ut av eksosen, så er det gjerne et tegn på ufullstendig forbrenning av en eller annen grunn.
Det kan skyldes alt fra dårlige tenningsdeler til tett kat.

Jeg er muligens ikke helt den rette til å gi råd rundt dette å fjerne potter på biler, da jeg er litt konservativ og liker den gode dype brummingen
som disse bilene tross alt alt har med sitt originale eksosanlegg.
Skal man ha mer lyd, så må man gjerne gjøre de tiltak man ønsker, såfremt man er villig til å akseptere de konsekvenser dette får for eventuelle
bomskudd på EU, og tekniske kontroller som onkel blå og gul måtte gjennomføre etter veiene. Jeg ville beholdt det meste originalt.
Alternativt kanskje gått for AWD-ender. Syns de er fine.

Turbovogn850
17/11/13, 11:56
Tror jeg har fått en svært god pris på dobbel utblåsning fra en v70 som jeg skal dra og hente i dag, vet du om dette er 2,5 eller 3"? Og eventuelt ville gått bra på en 850? :)

hgnubel
17/11/13, 12:54
Tror jeg har fått en svært god pris på dobbel utblåsning fra en v70 som jeg skal dra og hente i dag, vet du om dette er 2,5 eller 3"? Og eventuelt ville gått bra på en 850? :)

Hvis bilen det kommer fra har like mye eller lite drift på bakhjulene som bilen din så bør det passe.

Hvis det er original volvoeksos (til awd) mener jeg at den er 2,5". Den er i hvert fall ikke 3".

Turbovogn850
17/11/13, 13:11
Det er fra en v70 awd og ikke en xc70 hva tror dere, vil det passe? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turbovogn850
17/11/13, 15:42
Innspill folkens:))


Sent from my iPhone using Tapatalk

hgnubel
17/11/13, 17:43
Hvis du skal ha det på en 850 AWD så er det bolt-on, men har du en fwd som motorkoden din tyder på så er det ikke plass. Bakstillingen din er helt annerledes.

Turbovogn850
18/11/13, 13:01
Stemmer nok det ja, er en fwd

Turbovogn850
15/12/13, 23:57
Hvordan ville B5252S'n taklet 2,5 eller 3" endestuss? For lite motatand?
Eventuelt hvilken størrelse burde man velge om man vil ha litt størrelse på hele eksosanlegget? Vet det ikke er en turbomotor...


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
16/12/13, 00:34
Hvordan ville B5252S'n taklet 2,5 eller 3" endestuss? For lite motatand?
Eventuelt hvilken størrelse burde man velge om man vil ha litt størrelse på hele eksosanlegget? Vet det ikke er en turbomotor...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kort sagt, vil du ha et anle som passer til motoren, er det å gå opp i størrelse bare tull.

Motor dytter ut et gitt volum eksos per sekund, det mest effektive er en rørdimensjon sm gjør at eksosen nedover i systemet får høy fart, og hjelper til med å "dra" eksosen ut av motor, ved å skape et vakuum bak seg. 2.5" er fint til en 2.5L motor, spesielt sugemotor. Du vil aldri ha behov for mer med den motoren, tvert imot kan det gi noe effektreduksjon. Du vil aldri ha høyere fart på eksossøylen enn den får ned det fremre røret uansett, mener denne er på ca 2.5" og... meg bekjent er det ingen som lager custom, så bygg videre på det røret. Derfra kan dy begynne med lyddemping. Ta av det fremre røret på motoren din, sveis inn en lovlig og fungerende katalysator, og bygg 2.5" derfra og ut. To gjennomstrømningsdempere er absolutt minimum, det blir altfor mye lyd med bare en, i forhold til EU og slikt. Kan komme deg unna med et par tusenlapperfo eksosen om du gjør alt selv, pluss katalysator.

Turbovogn850
16/12/13, 17:23
Akkurat noe sånt jeg var ute etter, takk for informasjonen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk