PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer XC90



jgudbrandsen
08/11/13, 11:28
Hei. Jeg kjøpte meg en 2006 modell XC90 i mai i år. Disse bilene har jo programmerbar dieselvarmer. Men er det slik at denne starter av seg selv når man starter bilen og det er kaldt ute? Snakket med min kone som var ute å kjørte i sted, og hun startet, kjørte bilen bare et lite stykke slik at motoren ikke hadde rukket å bli varm enda, og da hevdet hun at det "hørtes ut som om bilen skulle gå i lufta" når hun stoppet motoren.... Denne var ikke der når hun stoppet bilen og motoren var blitt varm.... Noen som har noe svar på dette?

cortinaterje
08/11/13, 12:08
På V70 gjelder at varmeren starter som tilleggsvarmer ved utetemperatur under 5° og motortemp under 75°. i tillegg må motoren være i drift. dvs hvis det er under 5°C ute og du starter kald motor vil varmeren være i gang når du stopper motoren etter en kun kort tur til butikken. Da vil varmeren gå noen minutter etter at motoren er stoppet Dette er for å avslutte forbrenningen uten å sote for mye til.

Det er nok dette siste hun har hørt. Om det "skramlet" ekstra mye da, så er det et kjent problem at vifte og/eller spreder-rotor bruker å løsne inne der.

jgudbrandsen
08/11/13, 12:40
Takk for god tilbakemelding.

MadAss
08/11/13, 20:34
På V70 gjelder at varmeren starter som tilleggsvarmer ved utetemperatur under 5° og motortemp under 75°. i tillegg må motoren være i drift. dvs hvis det er under 5°C ute og du starter kald motor vil varmeren være i gang når du stopper motoren etter en kun kort tur til butikken. Da vil varmeren gå noen minutter etter at motoren er stoppet Dette er for å avslutte forbrenningen uten å sote for mye til.

Det er nok dette siste hun har hørt. Om det "skramlet" ekstra mye da, så er det et kjent problem at vifte og/eller spreder-rotor bruker å løsne inne der.

Varmeren vil ikke brenne etter stopp av motor. Dette pga sikkerhet. Vifta i varmeren kan fortsette å blåse selv om forbrenningen er stoppet. Mye småkjøring vil sote ned varmeren.
Det finnes en egen programvare (auto off), som kan lastes inn på bilen for å unngå at varmeren starter av seg selv.
Denne programvaren er ikke dyr, og gjør at den oppfører seg som en bensinvarmer. Dvs si at varmer KUN starter på "direkte start" og tidsur. Er å anbefale.


Stemmer forøvrig det du nevner om vifta. Spreder kan ha løsnet, eller lager i vifta kan være gåent. Ved sistnevnte høres det ut som en jetmotor som holder på å ta av. Ikke noe farlig, bare mye støy.

jgudbrandsen
10/11/13, 15:31
Den programvaren, er det Volvo som selger den? Ellers så tror jeg det er lageret ja, hvis det er slik at denne vifta går ei stund. Var ut å kjørte nå i ca 1 plussgrad, og det tok ca et kvarter før vifta/bråket stoppet...

MadAss
10/11/13, 16:02
Er Volvo som selger denne ja. Tror den koster ca 200 kr + programmering.

Sent from my GT-I9100