PDA

Vis full versjon : Senke MkII multilinken uten bestefarkoni



TeamBørnOut
29/12/09, 18:02
Man får kjøpt senkesats til MkII multilink bakstillingen. Desverre medfører dette at man må bruke noe så ekkelt som " nivåmat " dempere. selvjusterende støtdempere. Dette er støtdempere fra en 1995model volvo. ikke 2005model bmw. Så dere kan tenke dere hvor grusomt det er å kjøre med disse hvis man liker en litt "sporsligere" bil.
For noen årsiden på tpc så var det noen som hadde en senket bil med MkII bakstillingen og kjørte uten nivåmatdemprene. Etter mye rart så kom man frem til at volvo hadde noen "satser" i plastik / glassfiber (aner ikke) som man kunne montere under bladfjøra (så den ble stivere) og kjøre med vanlige støtdempere.
Dette satt montert på en bil jeg kjøpte for et år eller to siden.
Men den fjøra likte ikke å subbe langs bakken (spolehjul og full bil) så den ble herpa og kastet... Smart som jeg var tok jeg ikke varepå delenret på den fjøra.

ChrML kjøpte en fjør fra volvo med delenr 3529932 (senkningssats) til biler med nivåmatdempere.
Dette orket ikke å holde bilen oppe sammen med bilstein sprint dempere(ikke så rart da de ikke er laget for dette. og volvo opplyser ikke godt nok om i vadis at denne fjøra er til nivåmat dempere)


Det vi ikke er helt sikkre på er om disse klossene skal brukes med standarfjøra til nivåreguleringa eller om de er til senkefjøra ?
Noen som har en formening om dette?



Slik ser hvertfall herlighetene ut
(man fester de ved å tre de på en "tapp" som stikker opp fra nedre bærearm)
Man ser hvor fjøra har ligget ann (svarte området)
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2033.jpg

De er laget i plast eller en form for glassfiber
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2034.jpg


Her kan man se hullene (er 2stk. antaglig kan man justere høyden på denne måten. Eller at det er et hull til STV og et til sedan)
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2035.jpg

er vell ca 35mm høye tror jeg
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2036.jpg

Skal lage 2stk nye til ChrML i plast når det blir en tur inn på verkstedet igjen. men vet ikke om det blir bra på hans bil fordi han har senkefjøra?
Jeg vet at noen laget slike i treverk på TPC. det fungerte det også :) vet ikke om det holder i mange år. men tar jo ikke lange tiden å ordne nye :)


Håper på div innspill og ideer / forslag?

TeamBørnOut
29/12/09, 18:08
Kan jo leggetil at jeg har kjørt med dette og det fungerte jævlig fint sammen med bilstein sprint! (men aner ikke hvordan fjør jeg kjørte med...)

Slettmyr
29/12/09, 18:11
Hva med og lage dem i polyuretan da :)

TeamBørnOut
29/12/09, 18:12
Skal ikke være mykt. Pom er mye bedre. eller "matplast"

ChrML
29/12/09, 18:20
Kjører med standard nivåmatfjør og Bilstein Sprint dempere nå. Kan legge til at den fjøra også fungerer veldig dårlig sammen med Bilstein demperene. Den er altfor slapp. Uten vekt baki bilen så er høyden perfekt bak, men bånner lett i fartsdumper og sånn. Med en person baki eller et par verktøykasser så står bilen helt nedpå gummiknottene igjen, veldig sigen og jævlig.

Mulig det hadde hjelpet med de "heveklossene" :). Vil jo gi mer spenn på fjøra.

Har leita mellom Vadis nå og kan ikke finne disse klossene. Skal leite litt mer.
Edit: Nop, ser ikke ut til å ligge på Vadis. Kanskje det er noen andre som produserer det? Men ser jo helt lik ut som kompositten som er brukt i fjørene da.

TeamBørnOut
29/12/09, 18:34
Ja, jeg fant ikke noe nr på de heller. Men jeg er nesten 100% sikkerpå at jeg har sett de på en tegning eller et produktbilde før. men kan huske feil.
Skal lage klosser så fort som mulig. I mellomtiden får du slå under noen treklosser så du ikke herper demprene :)

ChrML
29/12/09, 18:36
Ja, jeg fant ikke noe nr på de heller. Men jeg er nesten 100% sikkerpå at jeg har sett de på en tegning eller et produktbilde før. men kan huske feil.
Skal lage klosser så fort som mulig. I mellomtiden får du slå under noen treklosser så du ikke herper demprene :)
Hehe, kjørt å banka gummiknotter bak i snart 6 mnd så trur den overlever en uke til :). Trur gummiknottene stopper hjula ca en halv cm før demperene bånner :P.

TeamBørnOut
29/12/09, 18:40
20minus gjør noe med olja vettu.
koni demprene som sitter på mx`n er ikke flyttbare nå :D

henrik940
29/12/09, 19:19
20minus gjør noe med olja vettu.
koni demprene som sitter på mx`n er ikke flyttbare nå :D

Han har BilStein sprint :D

ChrML
04/01/10, 17:27
Fikk du kikka på å lage noen nye klosser TBO? :)

TeamBørnOut
05/01/10, 14:33
Fikk ikke vært i oslo i natt. i forigårs glemte jeg det helt! Men plasten ligger klar i bilen for fresing nå!

ChrML
05/01/10, 15:56
Oki :D. Takker!

locked
07/01/10, 21:20
1. Sannsynlegvis er dei klossane laga i nylon.
2. Det vil IKKJE hjelpe med slike klossar sammen med senkefjørene for nivåmatdempera. Den vil bli ca 35mm høgare uten belastning og synke nesten heilt sammen igjen med litt belastning og vil bli minst like fæl å køyre med over fartshumpar.

Nivåmatdempera og fjører må KUN brukes SAMMEN. Då demparen skal holde mer av bilens vekt enn på ein bil med vanlege dempera (med vanlege dempera vil bilen ha samme høgde både med og uten dempera) nivåmatbilen vil synke sammen uten dempar.

Åkrene fjærfabrikk er ein plass å henvende seg for å få senkefjør til multilinken.

TeamBørnOut
07/01/10, 21:25
gjennomsiktig nylon?
Dette fungerte ypperlig på min bil. å det er derfor vi skal prøve hvordan det blir på ChrMLs bil :) Vi aner ikke hva slags fjør jeg hadde desverre. og det er også mulig at det finnes eller fantes en annen fjør type ute på markedet. vadis og volvo har faktisk ikke alle delenre.. det finnes bøker med mye spesial ting (volvo ramstad har faktisk en bok med masse kule ting man får kjøpt til limoer etc :))
Klossene er vell egentlig ferdige. men jeg har ikke boret hull i de.. så fort det er gjort skal de overleveres til ML og han får jekke litt på fjøra si å putte de under å komme med feedback :) enten fungerer det. eller ikke :D Da må man finne annen løsning :D

ChrML
07/01/10, 22:47
Supert :). Skal bli artig å prøve.

Plasseres klossene over fjøra ved innfestingen ved klokka eller ute ved armene? Skjønte ikke helt hvordan de var plassert. Hvis de plasseres ute ved armene så kan jeg ikke skjønne annet enn av bilen bygges opp 35 mm mens fjøra er like mye sigen (kan såklart ta feil), mens midten så vil jeg tru at man tvinger fjøra til å spenne seg mer :).

TeamBørnOut
07/01/10, 22:58
joa, jeg skjønner det ikke selv. Derfor jeg gleder meg til hva du sier om resultatet. utformingen av fjøra har mye å si. det er ikke en spiralfjør vi snakker om.
Den skal plaseret ute ved hjula :)
sånn så 960n ut når jeg kjøpte den av Lars (LT)
http://www.hellesangels.com/volvo/960800.jpg
Den fjøra fint den. husker ikke om han hadde gummiputene der. men den lå som krem på veien og var fantastisk å kjøre!
Den bilen henta jeg fra huggern (etter å ha levert den :P). den skal gjennoppstå igjen ved å gi sin front og rompe til limoen :P

ChrML
07/01/10, 23:04
Var demperene kortet inn? Ser jo veldig lav ut på bildet, men mulig min er lavere bak når den ligger nedpå gummiputene. Den høyden der og en stiv og lite sigen fjør ville jo vært ideellt :).

Kan ihvertfall ikke kutte ned på gummiputene på min pga da blir det demperene som bånner direkte. Etter det så er det det øvre staget til navet som banker oppi kanalen litt lenger ned ;). Vil ikke tru det er så lurt å fjerne gummiputene helt, de er jo der som en fjær nr 2 for å redde alt annet ved ekstreme dumper.

TeamBørnOut
07/01/10, 23:10
Det som butter hvis du fjerner gummiputene er drivakselen i den øvre bærebrua :D (subba vekk litt på min bærebru på 940n hehe, men da tok jeg kanalen min sammtidig :))
Det kan godt hende det var noen korta dempere på den. den bakstillinga solgte jeg desverre.
Vi skal nok til bunns i dette :D skal ta ned bakstillinga på bilen til dama snart (gå over den). så skal det nok bli en justerbar løsning med enkle inngrep!

ChrML
07/01/10, 23:32
Yep! Bilstein coilovers fra Pedersen er nok det beste av det beste uansett sålenge det er helt sikkert at festene tåler å bære hele bilen uten å forsterkes.

Bestefarkoni blir det hvertfall ikke :). Men hvis senking med nivåmatfjør blir bra med disse klossene så er jo det en veldig enkel og billig løsning for mange.

TeamBørnOut
07/01/10, 23:42
Vi får se :) Det var en som sa til meg i dag at de klossene måtte brukes sammen med orginal fjøra som er kortet inn litt i lengden(derfor overflaten på klossene må være glatt så den kan skli litt). korter man inn den orginale i lengden blir den lavere. men da passet ikke gummien så bra.. jeg husker ikke om det var gjort på min! MEN! som man ser på klossen. så ser jo det faktisk ut til å stemme bra :D at fjøra har ligget mot klossen og ikke gummien :)

ChrML
07/01/10, 23:53
Tenker du på den originale fjøra for normale dempere nå? Hmm, en sånn fjør har jeg ikke :(, ellers hadde jeg kjørt med den ;). Men høres jo logisk ut det. Stivere blir den og når den er kortet inn (kraft * arm).

TeamBørnOut
07/01/10, 23:58
For det er ikke noe problem å kappe i den hvertfall! ja, kraft * arm :) kanskje det var det som var gjort ja :D
Tror vi er inne på noe her nå :D

olavxxx
19/01/10, 16:52
1) Nivomatbladfjæren vs senkenivomatbladfjær = 1cm mer høyde på senkenivåmatbladfjær
2) Bilsteindempere fungerer dårlig med begge nivomatbladfjærene
3) Det selges senkenivomatdempere, som fungerer ok til gatekjøring
4) Man kan montere coilovers i kombinasjon med vanlig nivomatbladfjær. Velg da en MYK fjær, så man ikke overbelaster bakre festet. Jeg lurer på om det er 120lb fjær man skal ha.

Det er ingen forskjell på å bruke senkenivomatbladfjær eller vanlig nivomatbladfjær, om man bruker bilsteindempere. Det vil fungere dårlig. Man må altså enten bruke nivomat, eller coilovers. Forspenn på fjær, hjelper ikke på de fysiske lovene.

Om man vil "disse" nivomat, så må man i alle fall selv holde seg unna slike jalla-løsninger som vanlige støtdempere med nivomatbladfjærene :-)

TeamBørnOut
19/01/10, 16:58
Tror ikke ChrML har disset nivåmat demperen :)
At det ikke fungerte med vanlige dempere på nivåmat fjøra viste vi jo. men ChrML viste ikke at han fikk senkefjør til nivåmat reguleringa.
Men nå blir det vell å korte inn orginalfjøra og kjøre med slike klosser som vist over. jeg har bare prøvd å finne ut en rask og enkel løsning med å få dette justerbart :)

ChrML
19/01/10, 17:02
Eneste problemet er at jeg ikke har en originalfjør å kappe. Med mindre noen har en å selge meg, skal legge ut Kjøpes tråd.

Hvis jeg ikke får tak i originalfjør så blir det nok Bilstein coilovere for gidder ikke å kjøpe en ny originalfjør til 2000 kr for å kappe den av :D.

Har ikke så lyst å kjøre med nivåmat baki der, nei. Kjører fortsatt med nivåmatfjør og Bilstein :D. Super kombinasjon :) *NOT*.

Edit: Hvis dempern ryker før jeg får ordna fjør/klosser så blir det også coilover :D.

TeamBørnOut
19/01/10, 17:13
Jammen selg den senke fjøra da? kammeraten min kjøper den han :D

ChrML
19/01/10, 17:34
Jammen selg den senke fjøra da? kammeraten min kjøper den han :D
Hvor mye gir han for den? :) Aner ikke hva slikt er verdt selv, men kosta jo over 2000 kr ny da :).

TeamBørnOut
19/01/10, 17:38
Si en pris så videre formidler jeg det. han masa veldig her hvertfall. tror ikke han har fått tak i heller

ChrML
19/01/10, 17:43
Si en pris så videre formidler jeg det. han masa veldig her hvertfall. tror ikke han har fått tak i heller
1300 kr. :)

TeamBørnOut
19/05/10, 13:43
Kødda litt i natt å testet ut div saker. Men fant fort ut at det er veldig simpelt å "senke" fjøra ved å kappe litt i den nedre bærebrua... (la fjøra gå igjennom..)
Glemte igjen mobilen hjemme, men skal gjøre det samme med bærebruene til dama etterpå! bare demontere multilinken igjen :D

Havard89
23/05/10, 14:49
Kødda litt i natt å testet ut div saker. Men fant fort ut at det er veldig simpelt å "senke" fjøra ved å kappe litt i den nedre bærebrua... (la fjøra gå igjennom..)
Glemte igjen mobilen hjemme, men skal gjøre det samme med bærebruene til dama etterpå! bare demontere multilinken igjen :D

Har du bilder av kordan det ser ut etterpå?? og kor du kappa på bærebruene

ChrML
23/05/10, 14:57
Hørtes sketchy ut :p. Får se på bildene når de kommer :).

TeamBørnOut
23/05/10, 15:19
Kappet der hvor gummi greiene ligger an. da ble den lavere.. men på dama sin så blir det enten laga helt nye armer eller kappet litt "midt" på armen. er ikke farlig å kappe litt vekk på innmaten av de. de er stødige nok som de er. (bare se på de eldre utgavene).
blir ferdig med dama sine på tirsdag tipper jeg. ikke fått gjort en dritt nå i helga fordi kompisen har giftet seg + den jævla fridagen de har klart å presse inn....

TeamBørnOut
23/05/10, 15:25
Jo! er foresten en fra sverige som vistnok har 21mm krenghemmer og en senkefjør (ikke nivåmat) som var med på en "sport pakke" man kunne velge. Har spurt om nret på fjøra og krenghemmern. han skulle fikse det :)
Han pusler litt med 6ern sin også :d
gammle
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1354.jpg

nye
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1355.jpg


Hårdare kompositfjäder från Volvo (en del i sportchassiuppgraderingen).
21mm krängningshämmare (en del i sportchassiuppgraderingen).

V90 på sprit :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1356.jpg

ChrML
23/05/10, 15:27
Ah, spennende! Så jo fin ut i høyden den da :).

ChrML
23/05/10, 15:42
Hmm, nyskjerrig på hvor han har funnet det. Står ikke på Vadis og i Volvo tilbehørskatalogen står det kun senking med nivåregulering.

TeamBørnOut
23/05/10, 15:43
Jupp. jeg vet. Men tror ikke han juger heller :P
+ at jeg vet det er en del greier som ikke står i vadis som man får tak i ellers.. (noen skvettlapper + alu bærebruene til 960n.............)

ChrML
23/05/10, 15:44
Jupp. jeg vet. Men tror ikke han juger heller :P
+ at jeg vet det er en del greier som ikke står i vadis som man får tak i ellers.. (noen skvettlapper + alu bærebruene til 960n.............)
Yup, men sånn som de store skvettlappene til 960 sideskjørt står i Volvo tilbehørskatalogen ;). De står ikke på Vadis.

vol760
04/06/10, 16:11
Kappet der hvor gummi greiene ligger an. da ble den lavere.. men på dama sin så blir det enten laga helt nye armer eller kappet litt "midt" på armen. er ikke farlig å kappe litt vekk på innmaten av de. de er stødige nok som de er. (bare se på de eldre utgavene).
blir ferdig med dama sine på tirsdag tipper jeg. ikke fått gjort en dritt nå i helga fordi kompisen har giftet seg + den jævla fridagen de har klart å presse inn....


hei, har du bilder av kordan du gjore dette??:D

TeamBørnOut
04/06/10, 19:51
ikke tatt noe bilder. å ikke har jeg gjort de ferdige heller :D bilen står med ræva 1 meter over bakken enda. venter på nye foringer som skal i før jeg får sjekket at høyden blir bra.

MariusF
10/06/10, 15:45
Hørt noe mer fra han svensken? :)

Luigi
10/06/10, 16:33
går det ikke og senke viss man fjerner den gummi puta? den er jo ganske tykk..
kan jo fylle rommet i nedre bærebru der gummi puta sto med eposky, det er jo glatt og slitesterkt :p

TeamBørnOut
11/06/10, 06:10
svensken har ikke svart nei :/

Jo bilen blir litt lavere hvis man fjerner gummin den ligger på. men 2cm er jo ikke så mye :D

Luigi
14/06/10, 23:16
svensken har ikke svart nei :/

Jo bilen blir litt lavere hvis man fjerner gummin den ligger på. men 2cm er jo ikke så mye :D

da tror jeg at jeg kommer til og droppe di gummi foringene, siden dem var så lørvete :p, så for jeg legge noe glatt og fint oppi der heller ;)

olavxxx
23/06/10, 23:18
Hei, tror ikke fred hadde på sportsfjæren når han tok det bildet der.
Han kjører på GE dempere rundt hele bilen, m. GE fjærer fremme.

( http://www.gemotorsport.se/ )

Han har visst sportssatsfjæren fra volvo nå (som skal gjøre bilen ca 1cm høyere bak, enn å senke den med org nivomatfjær). Volvo hadde også spesielle nivomater som skulle brukes med sportsfjæren.

Det er vel utgått fra sortimentet, men SAM Steffansson selger demperene (til usle 7000 SEK).

Forøvrig kan man bruke coilovers og en svak 120lb fjærkombo. Sjekk ut "the poi" på turbobricks.

ps. grove krengestaget var org på bilen hans, sist jeg snakket med fred, mente han at den ofte kom på biler med nivomat og hengerfeste.

(jeg kjenenr fred ganske godt, også fra real life)

TeamBørnOut
23/06/10, 23:22
Kjørte med coilovers og nivåmat fjøra selv. men man vil jo helst unngå dette. men hvis du kjenner han så be han legge seg under kjærra å lese av delenret en dag :D

ChrML
23/06/10, 23:33
Han har visst sportssatsfjæren fra volvo nå (som skal gjøre bilen ca 1cm høyere bak, enn å senke den med org nivomatfjær). Volvo hadde også spesielle nivomater som skulle brukes med sportsfjæren.

Hmm, prater du om senkefjær til nivåmat nå? Den er ikke utgått, jeg kjøpte en i fjor ny fra Volvo. Det er spesielle nivåmater som hører til den.

olavxxx
27/06/10, 14:14
Hmm, prater du om senkefjær til nivåmat nå? Den er ikke utgått, jeg kjøpte en i fjor ny fra Volvo. Det er spesielle nivåmater som hører til den.

Det er spesielle nivomater som hører til den ja.
Nivomatene er utgått fra volvo (senkenivomatene).
Både senkenivomater og bladfjær eksisterer hos SAM.

Om man skal ha coilovers, er det ingen vits å hive på senkenivomaten, da denne ironisk nok vil heve bilen 1cm. Denne er også "for slapp" for å bruke tradisjonelle dempere.

Man kan kjøre med ca 120lb fjærer på coilvers.

olavxxx
27/06/10, 14:17
Kjørte med coilovers og nivåmat fjøra selv. men man vil jo helst unngå dette. men hvis du kjenner han så be han legge seg under kjærra å lese av delenret en dag :D

om du ikke vil ha coilovers, må du kjøre på nivomatdempere (senkenivomatdempere). ev. bygge om til mk1 multilink og bruke spiralfjær.

Du kan vel sikkert bygge om mk2 bakhjulsopphenget til mk1 fjaerer ogsaa. Da kan du bruke hypercoil 11x5", 325lbs fjaerer m. bilsteindempere.

mk2 spiralfjaer sammen med bilstein er fail, med mindre det er bilstein coilovers :-P En vanlig stoetdemper kan ikke benyttes sammen med komposittfjaeren, senk eller ei.

TeamBørnOut
27/06/10, 15:30
er jo bare å senke festet til fjøra så får man lavere bil. event korte den inn litt + legge under glassfiber klosser som volvo solgte før (jeg har vell lagt ut bilder av de her før tror jeg). så får man beholdt den lave vekten uten å sette på ekle spiral fjører + beholdt kjøreegenskapene (noe man ikke har med nivåmat driten. uansett utforming)

ChrML
30/06/10, 19:34
Ser ut til at jeg må kjøpe coilovere bak på MK2-en nå :p. Knakk festet på ene Bilstein demperen i dag :p.

Myranes Bil & Olja har fått inn coilovere som er bolt-on på MK2. Men ikke med Bilstein, tror det er Gaz dempere. Er dem bra? Alternativet er Pedersen Bilstein coilovere og modifisere de litt så de passer på MK2-en.

TeamBørnOut
01/07/10, 00:54
de gas greiene får jeg grei pris på :) skal sjekke mer med min "kontakt" person i sverige ang disse! men som sagt! fiks dempern å senk fjøra isteden :) er bedre :)

ChrML
01/07/10, 05:24
de gas greiene får jeg grei pris på :) skal sjekke mer med min "kontakt" person i sverige ang disse! men som sagt! fiks dempern å senk fjøra isteden :) er bedre :)
Veit du om det er bra dempere? Tror jeg går for coilover inntil videre og prøver det.

Mulig jeg kan få kjøpt Myranes Bil & Olja sine Bilstein coilover bak og modifisert dem til å passe på multilinken.

TeamBørnOut
07/07/10, 10:23
Var det ikke gaz jeg hadde justerbare bak på kjærra mi? (finner ikke igjen bilder som kan bekrefte heller. men virker sånn mtp at det var noe engelske greier). de er helt greie de! Men det er ikke no bilstein. jeg har vell 4stk liggende et sted faktisk... men de jeg har er kun justerbar i en rettning. men de blir stive som møkk på det stiveste!
sitter pur foringer i de orginalt også.
Jeg har som sagt fiksa 2stk "senkeskåler" på bilen til dama. blir moro å prøve de :)
Jeg får jo ikke lagt ut bilder seff... men sender deg et bilde av de etterpå. bare finne de igjen :D

A.Finstad
07/07/10, 13:01
har hørt tidligere at du hadde GAZ dempere på en av de du har hatt multilink på ja så kan nokk stemme :p foresten du kunne ikke sendt meg et bilde av de senke skålene dine også?

TeamBørnOut
07/07/10, 13:04
joda. skal bare finne igjen mobilen :D
lurer på om jeg ikke skal "kone" de litt i tuppen. så når fjøra prøver å "gli ut" så bil den gli mot en "oppoverbakke" å automatisk bli stivere... (Progressiv spydeberg patent :P)

Arndal
14/06/12, 08:17
Hva ble beste løsningen for å senke mk2 multilink egentli??

A.Finstad
18/06/12, 19:58
nå har det kommet noen coilover løsninger som ikke er lov men som får bilen LAV om man vil ;)