PDA

Vis full versjon : Oljelekkasje nedre del av motor



qrius
05/11/13, 22:44
Har en stor oljelekkasje på 855'en, den er såpass stor at hele undersiden av bilen er full av olje, samt at det går helt opp til spoileren bake. Jeg var sikker på at det var simmerringen på veivakslingen bak svinghjulet. Nå har jeg kommet frem til denne, men det ser helt tørt og fint ut bak. Jeg er også sikker på at det ikke lekker fra oljereturen til turboen.
Jeg er ganske sikker på at det kommer fra baksiden av motoren.

Kan det lekke fra bunnpannen? Motoren har stått en del rett på bunnpannen. Er det pakning på bunnpannen eller er det sånn flytende stoff?

850GLTsilver
05/11/13, 22:55
Er flytende pakning mellom bunnpanne og blokk ja.
Sprekk i bunnpanna kanskje?
Andre mistenkte er simring bak kamdrevet eller rett og slett oljepumpa.
Var sprekk i oljepumpa mi ved et tilfelle i alle fall.

Shaiko
05/11/13, 23:40
Hender at dem lekker olje mellom blokka og rammelageret.

gswede
06/11/13, 08:08
Ville med lommelykt, motor på tomgang, sjekket slangene som går til oljekjøler i radiator.
De slangene har en tendens til å lekke i overgang metallhylse/gummi.
Trangt å komme til for inspeksjon, se både fra overside og underifra. Kostbare slanger men må byttes om de lekker.

Du nevner oljereturen på turbo, denne bør også sjekkes med motor i gang. Sjekk også hvor oljereturrøret går tilbake til bunnpanne, sitter en liten plast pakkboks der som lekker med åra.
Det kan også hende at du har lekkasje ved bunn av stigerøret på oljepeilepinnen, nederst på denne er det en o-ring som kan ta kvelden.

qrius
06/11/13, 19:06
Jeg har mest tro på at det lekker fra bunnpannen, altså mellom bunnpanne og blokk. Gjør jeg noe galt om jeg skjærer til en pakning på f.eks. 1mm tykkelse og bruker?

850GLTsilver
06/11/13, 19:09
Jeg har mest tro på at det lekker fra bunnpannen, altså mellom bunnpanne og blokk. Gjør jeg noe galt om jeg skjærer til en pakning på f.eks. 1mm tykkelse og bruker?

Flytende er bedre der.

qrius
07/11/13, 10:28
Må jeg på Volvo å kjøpe den orginale da, eller hva kan jeg bruke?

850GLTsilver
07/11/13, 22:02
Må jeg på Volvo å kjøpe den orginale da, eller hva kan jeg bruke?

Mener Skruvat.no har.
Om ikke, så finnes det brukbare flytende pakninger nær sagt over alt.
Spander på deg en høytemputgave, minimum 150°C i alle fall.
Selv bruker jeg Victor Reinz. Kjøpt hos FCPGroton