PDA

Vis full versjon : Hvorfor fungerer ikke håndbrekken på 850?



Luddemann
05/11/13, 22:08
Hei folkens!
Jeg har en 850 1996 modell, der håndbrekken ikke fungerer. Jeg har byttet både wire og trommel-sko, og gjorde alt helt likt som det var før jeg rørte det.
Jeg har hørt at mange sliter med at håndbrekken bare tar fremover, men min tar ingen av veiene..., 0 reaksjon, enda jeg strammer jus-mutteren på max, helt nye sko, og wire.
Var en som sa noe om en justerings mulighet til, gjennom et hull i bremseskiven... Ivhertfall så fant jeg ikke den da...

Kan noen gi meg noen tips her? Eller er det bare å levere den på verksted å be de fikse det?
Takk for alle svar!

Mvh Andreas Ludvigsen

qrius
05/11/13, 22:29
det er et justeringshjul som man når gjennom bremseskiven, hjulet må selvfølgelig av.

850GLTsilver
05/11/13, 22:58
Du er sikker på at du har riktig lengde på brekkwaierne?
Er to lengder, og den lengste fungerer akkurat slik du beskriver.

Dette om du ikke har fått justert den med den justeringen som nevnt over her.
Du skal slakke maks der i midtkonsollen før du strammer strammerne til trommelen sitter, og så to-tre hakk tilbake.
Etterstram i midtkonsollen.
Rens og smør "saksa" godt, samtidig inn i enden av waieren der den kommer inn i bremseklokka.

Luddemann
09/11/13, 00:36
Hei igjen!
Takk for svar!

Ja, wire'en e rett lengde på, det var så vidt jeg klarte å presse den på.
Jeg har studert bremse-skiven mye, men ser ingen justerings-muligheter igjennom de hullene der.... Ikke inni trommelen heller... men det kan hende jeg er blind.
Kan dere evt forklare meg HVOR jeg kan justere? Om dere har bilde ville jo det vært det beste. :P

Mvh

850GLTsilver
09/11/13, 13:45
Hei igjen!
Takk for svar!

Ja, wire'en e rett lengde på, det var så vidt jeg klarte å presse den på.
Jeg har studert bremse-skiven mye, men ser ingen justerings-muligheter igjennom de hullene der.... Ikke inni trommelen heller... men det kan hende jeg er blind.
Kan dere evt forklare meg HVOR jeg kan justere? Om dere har bilde ville jo det vært det beste. :P

Mvh
Mellom håndbemsebakkene i overkant er det en sylindrisk sak med "tenner" på seg litt over på den ene siden.
Tennene går hele veien rundt og betjener en gjenget del av disse sylindriske stykkene.
At du klarte å presse på waierne uten å slakke disse er i og for seg greit nok, men prosedyren videre er som følger.

Med trommelen på plass så skal du først slakke waierstrammeren nede i midtkonsollen.
Denne finner du under det lille lokket som du kan vippe opp der i fremkant. Benytt en liten skrutrekker til dette.
Nede i hullet under den finner du en unbracoskrue, som du skal slakke maksimalt. (Den har stoppskive som hindrer deg i å skru den helt ut)
Dernest snurrer du bremsetrommelen så det ledige hullet mellom to av hullene for hjulboltene står omtrent rett opp.
Med en middels stor flat trekker skal du nå betjene disse tennene på strammeren.
Alt etter hvilken vei strammeren står så skal du dra disse tennene nedover med trekkeren, alternativt oppover. Steg for steg mens du kjenner på trommelen om den blir holdt igjen av bremsebakkene.
Når du så møter motstand på trommelen når du forsøker å dreie denne, skal du vippe disse tennene to hakk tilbake. Nå skal trommelen kunne snurre fritt igjen.
Etter å ha gjort dette på begge sider, er det å anbefale at du trekker i håndbremsen et part ganger. Så hardt du bare kan, og slipper den ned igjen.
Så tilbake til tromlene og strammerne inni der igjen.
Stram til trommelen blir holdt igjen, og slakk to hakk. Begge sider.
Så igjen en gang til å trekke til håndbremsen ordentlig.
Nå skal strammerne være korrekt på plass.
Monter hjulene og prøv håndbremsen.
Om du syns den tar langt oppe (5-7 hakk er OK) så kan du stramme forsiktig på skruen nede i midtkonsollen igjen. Test på nytt.

Pass på å smøre "saka" der i bunnen av bremsetrommelen før du setter på trommelen.
Benytt plastilube fra ATE eller et godt silikonfett.
Likeledes så skader det ikke å pøse en del av samme fettet ned mot enden av brekkwaieren der nede i hullet hvor denne går inn i bremseklokka.
Søl for all del ikke fett på trommelen eller deler som skal bremse bilen.



Henta bilde fra riktig bil her.
så alt er "rettvendt".
Del 26 er den du skal justere på.
Du ser den rett under fjøra Nr. 28.
Den grå ringen rundt den sylinderen er den tannkransen du skal skyve på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/2.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/VOLVO850Haringndbrems_zps2e3687d6.gif.html)

Luddemann
09/11/13, 23:32
Ahaaaaa. Nå gikk det et lys opp for meg! Du skjønner, jeg har jo demontert hele sjiten når jeg byttet klossene og wiren, så jeg har vært borti hele opplegget som du snakker om, så nå gir alt mening :P

For jeg justerte på det hjulet FØR jeg tok på trommelen/skiven igjen, og da slet jeg må å få den på, men skjønner nå hvorfor... at man må stramme ETTER skiven er tatt på....
Men konge da! Tusen hjertelig for god forklaring! Jeg skal se å få gjort dette til uken. Det blir spennende! Så gir jeg en tilbakemelding her når jeg har prøvd meg!
Det blir spennende :D
Igjen, takk for tiden din, at du svarer!

Snakkes til uken da :D

Mvh Andreas

Luddemann
11/11/13, 21:21
Hei igjen! Da har jeg gjort det som du forklarte! Det funket!!! Jadda!
Det er grådig lett når man bare vet hva man skal gjøre! Den er ikke kubb 100% fast når jeg trekker den, men må jo bare justeres bedre på hjulet i trommelen og under armlenen da.
Men da er alt i orden, og 850-håndbrekk-problemet er løst for alltid!
Tusen hjertelig takk for gode svar og forklaringer! Helt konge altså!

Varme hilsner fra Andreas Ludvigsen :D

Hans Erling Nysted
30/01/15, 17:42
hei lurer på hvorfor håndbrekket mit ligger på lit på venstre side fikk mangelapp på eu kontroll

TurboNoob
31/01/15, 09:02
Mellom håndbemsebakkene i overkant er det en sylindrisk sak med "tenner" på seg litt over på den ene siden.
Tennene går hele veien rundt og betjener en gjenget del av disse sylindriske stykkene.
At du klarte å presse på waierne uten å slakke disse er i og for seg greit nok, men prosedyren videre er som følger.

Med trommelen på plass så skal du først slakke waierstrammeren nede i midtkonsollen.
Denne finner du under det lille lokket som du kan vippe opp der i fremkant. Benytt en liten skrutrekker til dette.
Nede i hullet under den finner du en unbracoskrue, som du skal slakke maksimalt. (Den har stoppskive som hindrer deg i å skru den helt ut)
Dernest snurrer du bremsetrommelen så det ledige hullet mellom to av hullene for hjulboltene står omtrent rett opp.
Med en middels stor flat trekker skal du nå betjene disse tennene på strammeren.
Alt etter hvilken vei strammeren står så skal du dra disse tennene nedover med trekkeren, alternativt oppover. Steg for steg mens du kjenner på trommelen om den blir holdt igjen av bremsebakkene.
Når du så møter motstand på trommelen når du forsøker å dreie denne, skal du vippe disse tennene to hakk tilbake. Nå skal trommelen kunne snurre fritt igjen.
Etter å ha gjort dette på begge sider, er det å anbefale at du trekker i håndbremsen et part ganger. Så hardt du bare kan, og slipper den ned igjen.
Så tilbake til tromlene og strammerne inni der igjen.
Stram til trommelen blir holdt igjen, og slakk to hakk. Begge sider.
Så igjen en gang til å trekke til håndbremsen ordentlig.
Nå skal strammerne være korrekt på plass.
Monter hjulene og prøv håndbremsen.
Om du syns den tar langt oppe (5-7 hakk er OK) så kan du stramme forsiktig på skruen nede i midtkonsollen igjen. Test på nytt.

Pass på å smøre "saka" der i bunnen av bremsetrommelen før du setter på trommelen.
Benytt plastilube fra ATE eller et godt silikonfett.
Likeledes så skader det ikke å pøse en del av samme fettet ned mot enden av brekkwaieren der nede i hullet hvor denne går inn i bremseklokka.
Søl for all del ikke fett på trommelen eller deler som skal bremse bilen.



Henta bilde fra riktig bil her.
så alt er "rettvendt".
Del 26 er den du skal justere på.
Du ser den rett under fjøra Nr. 28.
Den grå ringen rundt den sylinderen er den tannkransen du skal skyve på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/2.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/VOLVO850Haringndbrems_zps2e3687d6.gif.html)
Denne burde da bli lagt i "How-to"-seksjonen.....