PDA

Vis full versjon : 98 V70 2.5 - Støy fra hjul, drivlinje.........



einaruboe
04/11/13, 19:01
Kjører en 98 V70 2.5 144hk manuel FWD. Gått 180,000 km. Byttet begge hjullager (Biltema) foran for ca et år siden ved ca 173.000 km.

Har nå støy som øker ved øket rulle-hastighet (uavhengig av turtall). Vanskelig å fastslå hvor støyen kommer fra, men tror det må være foran et sted. Ikke påvirket av kjøreretning (høyre eller venstre sving).

Noen gode hypoteser og forslag til hvordan kilden kan fastslåes?

Mawi
04/11/13, 20:31
kanskje dumt forslag men, kan jo skyldes at du har lagt om til vinter dekk. kan være at de bråker endel mere. .

850GLTsilver
05/11/13, 00:08
Grus/småstein i skivene/rundt ABS-kransene.

jerognal
05/11/13, 22:03
tipper hjullagrene dine er gåen igjen. BT-lagrene varer om du er jævla heldig 1 år. På min holdt de bare 7-8 mnd. før de var fucked. Kjøp kvalitetslagre. Orginalt eller SKF så holder de...

ovlov86
05/11/13, 22:24
tipper hjullagrene dine er gåen igjen. BT-lagrene varer om du er jævla heldig 1 år. På min holdt de bare 7-8 mnd. før de var fucked. Kjøp kvalitetslagre. Orginalt eller SKF så holder de...


Vel.. Hjullageret jeg kjøpte på Biltema hadde SKF stemplet inn. Har mye å si at de blir montert korrekt også.

Kan det være bærelageret til høyre drivaksel som er dårlig? Ellers, sjekk bremser, skjold osv.

850GLTsilver
05/11/13, 23:00
Vel.. Hjullageret jeg kjøpte på Biltema hadde SKF stemplet inn. Har mye å si at de blir montert korrekt også.

Kan det være bærelageret til høyre drivaksel som er dårlig? Ellers, sjekk bremser, skjold osv.

Biltema har levert såvel de originale FAG-lagerne som SKF.
Kjørt godt over 150 000 på mine jeg i alle fall, og null problemer.
Bærelageret kan godt også være synder ja.

einaruboe
26/12/13, 19:26
Takk for alle svar. Jeg var nok litt for rask nå jeg umiddelbart eliminerte hjullager som kilde til lyden. Hadde bilen på service og diagnosen var enkel. Venstre hjullager fremme gåent. Og det etter to år og og maks 8000 km. Satte på nytt lager fra Biltema så får vi se. Denne gangen tar jeg klok av skade vare på kviteringen.......... Merk at ved forrige hjullager havari var det tydelig endring i lyden ved høyre/venste sving. Denne gangen var lyden konstant uavhengig av kjøreretning.

jerognal
26/12/13, 19:44
jaja noen liker visst å skru.......

brynna
27/12/13, 13:19
Noe OT fra meg her...
Har vel en mistanke om at de som monterer BT lager er "selvskruere" og da (som nevnt over) kan det like gjerne være montering og moment-tiltrekking som er mangelfull??? eller???

Innmontering av fastlager og ytre ring konlager bør vel skje med presse og ikke hammer og det gamle lageret som anlegg

Er vel ikke "fake" da det er stemplet FAG/SKF på lager kjøpt hos BT?

850GLTsilver
28/12/13, 23:10
er jo veldig greit med hjullagerne der fremme på våre P80-er da.
Null behov for å slå eller presse noe som helst på plass.
Kun helt alminnelig rengjøring av flensen for hjullageret/navet, samt fornuft når man håndterer lageret/navet.
Er jo alt i ett, og ingen problemer overhodet med tanke på feil momenttiltrekking som skal kunne være årsak.

Og nei, ingen "fake" lager de som BT leverer til disse.