PDA

Vis full versjon : Tips til kjøp av C30



jacobsen
04/11/13, 17:48
Begynner å bli lei 940 nå, og snuser litt på C30. Har sett at de gamleste har begynt å få overkommelig pris. Men 2007 modellen er vel ikke å satse på med tanke på eventuelle barnesykdommer...er vel lurt å leite etter 08-09 modeller her, selv om de er noen hakk dyrere? Er i hovedsak på utkikk etter bensin...
Noen som har meninger, og hva en bør se opp for?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Marius Skau
04/11/13, 18:20
Se etter min xD

gswede
05/11/13, 13:45
Vil si meg enig i at du bør se etter 08 eller nyere. Av bensinmodeller er det såvidt meg bekjent 1,8F / 2,4i / T5 og velge mellom.
1,8 litern blir en undermotorisering og har vært en motor med ymse problemer
2,4 litern har greit med skyv men vil føles tafatt kontra T5, den har også samme forbruk som T5, hvis ikke høyere
T5 er en herlig kjøremaskin som Benny ville kalt det, supert drag og silkemyk gange. Trimmes kan den også :-) Disse modellene er det ikke så ofta man ser da nybilprisen var/er formidabel. Annenhåndsverdien er lav og de er ikke lette å selge, ikke i disse elbil / miljøtider. Som nevnt over vil ikke en 2,4i gi bedre drivstofføkonomi - du vil angre deg ihjel om du går for en slik kontra T5
En annen fordel med T5 er at så godt som alle modeller er summum, med beste anlegg (premium sound) etc.

Har selv en V50 T5 GT, jeg for min del har hatt en god dose issues med denne men nå snakker vi 2004,5modell. Mistenker min ble produsert veldig tidlig en mandags morgen. Dog en nytelse å kjøre og går godt. En annen ting er det faktum at det er en T5. 99% av den brødre er 1,6d. Du vekker med andre ord ikke for mye oppmerksomhet med en slik. Med steg 1 chip målte jeg min til 280hk og 430NM. En skikkelig "sleeper" som har skremt vannet av mang en bmw og porche eier.

Om diesel vurderes ville jeg gått for 2litern, knakende god motor med masse skyv. Ekstra morro med chip. Bra drivstofføkonomi og mye roligere gange en D5 monsteret.

Uansett hvilken du går for, se til at servicehistorikken er komplett. Er det soltak, få sjekket de fremre drena umiddelbart. Sjekk for ulukt i kupe, finner du det, sjekk nøye for fukt under matter i bakre forbrønner. Er det automatkasse og bilen har passert 100k km, vurder giroljebytte, koster ikke allverdens men gjør underverker. Ellers er det bare å si at du får forholde deg til et slikt bruktbilkjøp som du ville gjort med hvilken som helst annen bil. Naf sjekk er å anbefale.

Lykke til

jacobsen
05/11/13, 23:04
Se etter min xD

Litt for dyr for min lommebok, men den innfrir 'kravene' mine med glans :D


Vil si meg enig i at du bør se etter 08 eller nyere. Av bensinmodeller er det såvidt meg bekjent 1,8F / 2,4i / T5 og velge mellom.
1,8 litern blir en undermotorisering og har vært en motor med ymse problemer
2,4 litern har greit med skyv men vil føles tafatt kontra T5, den har også samme forbruk som T5, hvis ikke høyere
T5 er en herlig kjøremaskin som Benny ville kalt det, supert drag og silkemyk gange. Trimmes kan den også :-) Disse modellene er det ikke så ofta man ser da nybilprisen var/er formidabel. Annenhåndsverdien er lav og de er ikke lette å selge, ikke i disse elbil / miljøtider. Som nevnt over vil ikke en 2,4i gi bedre drivstofføkonomi - du vil angre deg ihjel om du går for en slik kontra T5
En annen fordel med T5 er at så godt som alle modeller er summum, med beste anlegg (premium sound) etc.

Har selv en V50 T5 GT, jeg for min del har hatt en god dose issues med denne men nå snakker vi 2004,5modell. Mistenker min ble produsert veldig tidlig en mandags morgen. Dog en nytelse å kjøre og går godt. En annen ting er det faktum at det er en T5. 99% av den brødre er 1,6d. Du vekker med andre ord ikke for mye oppmerksomhet med en slik. Med steg 1 chip målte jeg min til 280hk og 430NM. En skikkelig "sleeper" som har skremt vannet av mang en bmw og porche eier.

Om diesel vurderes ville jeg gått for 2litern, knakende god motor med masse skyv. Ekstra morro med chip. Bra drivstofføkonomi og mye roligere gange en D5 monsteret.

Uansett hvilken du går for, se til at servicehistorikken er komplett. Er det soltak, få sjekket de fremre drena umiddelbart. Sjekk for ulukt i kupe, finner du det, sjekk nøye for fukt under matter i bakre forbrønner. Er det automatkasse og bilen har passert 100k km, vurder giroljebytte, koster ikke allverdens men gjør underverker. Ellers er det bare å si at du får forholde deg til et slikt bruktbilkjøp som du ville gjort med hvilken som helst annen bil. Naf sjekk er å anbefale.

Lykke til

Takk for respons. T5 motoren må desverre utgå, da C30 er såppass ny at den blir dyr nok som den er for meg. Lærling med drøm om leilighet... :)


1,8 er vel Flexifuel motoren? Er du videre kjent med eventuelle gjengangerfeil på denne?

Mulig diesel 2literen er en god maskin, men diesel passer ikke mitt bruk da jeg har mye småkjøring i sentrum.
Bensinmotorene er vel snille på forbruket?

Skal ha manuell igjen denne gangen, så da får jeg eliminert de faremomentene som følger med ei autolatkasse.

Marius Skau
05/11/13, 23:06
Pris kan diskuteres ^^

Kommer ut annonse om ikke mange dager :)
Nettopp vært på NAF drifttest.
Vært på volvo og fådd bytta et motorfeste og tatt service :)

gswede
06/11/13, 05:15
Tror ikke småkjøring med dieselversjonene er noe problem om du en gang i blant lar den få strekke på bena. Skal helt ærlig inrømme at jeg husker ikke spesifikt problemene som har vært med 1,8F. Men på de diverse forumene jeg frekventerer er denne en gjenganger hvor folk har problemer. Kikker ikke så nøye på disse trådene da T5 er mitt interressefelt. Litt googling kanskje..? :-)

Uten å fornærme noen så ser jeg litt på V50`n som konebil evnt bil nr 2, samme med S40 og C30. I mitt nærmiljø triller det et hav av disse 1,6d og når dette ofte er bil nr 2 eller konebil om du vil, så vil jeg anta at langt de fleste av disse er stort sett benyttet til småturer.. stort sett uten problemer.

Hva er budsjettet ditt?