PDA

Vis full versjon : V70 2003 stv - Ulyd fra motor ved ca. 2000RPM



NKS
04/11/13, 14:13
Hei!

Motoren på min V70 2003 2.4l 163Hk D5 brummer veldig ved ca. 2000 omdreininger. Låter omtrent som om når du kjører uten luftfilter.

Noen som har noen ideer til hva dette kan skyldes?

Mvh,

Nils

Torsen67
04/11/13, 15:58
Prøv å følge luftslangen nøye ifra luftfilter hele veien til turbo. Kan være sprukket/lekkasje ett eller annet sted? Hva skjer nå du øker turtallet?

850GLTsilver
05/11/13, 02:00
Vet peugeot og Citroen sliter med at lokket på luftfilter lager ulyder ved slike turtall.
Mistet noen klemmer kanhende?

eab
06/11/13, 19:05
OZMdwsPYHrg

O4ZlUrdUV_U

Omtrent slik den høres ut?

gswede
06/11/13, 19:30
Eksoslekkasje?

850GLTsilver
06/11/13, 19:33
Låt som dump den der videoen eller?

NKS
07/11/13, 08:04
Eksoslekkasje er det neppe. Ligner litt på lyden fra eab med unntak av luftlyden som kommer når gasspåtrykket forvinner.
Skal sjekke slanger i helga. Luftfilerdekselet er OK. Mulig det er resonnans pga. et motorfeste eller noe sånt?

Torsen67
07/11/13, 10:41
En slange jeg ville sjekket, er den som går inn på turbo etter luftfilter. Altså, etter luftmassemåler (LMM) så har du en slange med ribber som går inn på et alu-rør. I fra alurøret fortsetter det med slange inn på turbo. Den siste slangen er utsatt for mye varme og vil over tid bli veldig myk. Den skal i utgangspunktet være like fast som den første delen i fra LMM, men vil over tid trekke seg sammen / lett implodere når turbo spoler opp. Dette resulterer i at turbo ikke får ønsket mengde luft. Dette kan sikkert skape en del merkelige lyder. Stikk hånden ned mellom motor og torpedovegg og kjenn på den. Pass på så du ikke brenner deg;-)

eab
07/11/13, 16:09
Jeg har også lest litt om røret inn på turbo og ulike problemer med det. Nå skal det sies at bilen min tidligere hadde en tendens til å ryke ganske kraftig hvis man ga full gass etter å ha kjørt rolig en stund. Dette er nå helt borte samtidig som lyden(e) har blitt mye høyere. Så jeg tror kanskje at slangen på min bil har blitt såpass myk at den har kollapset (derav mye røyk) for nå å ha sprukket/revnet i kulda (ingen røyk og mye lyd). Men det er bare spekulasjoner inntill jeg får tid til å se på det nærmere helga :)

Torsen67
07/11/13, 23:50
Ok, kom med tilbakemld. Er litt nysgjerrig på resultatet. Har denne slangen liggende, men får ikke byttet den da det er drit mørkt og iskaldt når jeg slutter på jobb.

NKS
18/11/13, 08:19
Sjekket alle slanger i helga. Alle var tette.

Fant imidlertid en mulig forklaring på brummingen. Slangen fra luftfilterboksen går over i et metallrør når det passerer motorblokken. Dette metallrøret (aliminium?) skal være festet til motorblokka via en påsveiset festeskive og en skrue rett i motorblokka. Denne festeskiva var ødelagt og metallrøret sitter således ikke fast til motorblokka lengre. Jeg prøvde å komme til og få festet herligheten men det var klin umulig å komme til...

Torsen67
18/11/13, 11:53
Selv om den siste slangen var hel så kan den være myk? Sjekket du det i forhold til den som går fra luftfilterboksen?

NKS
18/11/13, 12:43
Sjekka slangene og tenkte ikke spesielt på at de var myke. Skal ta en ny test ved anledning. Takk for tips!

eab
27/11/13, 22:49
Ok, kom med tilbakemld. Er litt nysgjerrig på resultatet. Har denne slangen liggende, men får ikke byttet den da det er drit mørkt og iskaldt når jeg slutter på jobb.

Fant ut at det var slangen inn mot turbo som var defekt. Myk som smør, og revnet akkurat ved slangeklemma mot kompressorhuset. Ca halvparten av slangen hadde revnet. Fant også ut at metallrøret som er skrudd i blokka lå løst, bolten manglet.

Torsen67
27/11/13, 23:18
Se der ja. Akkurat det samme som hos meg. Skulle tro slangen var lagd av Gladpack. Alurøret mitt manglet også bolten. Mener jeg satt i en M7 bolt. Etter slangebytte så er gassresponsen noe helt annet.

NKS
28/11/13, 08:04
Festet på metallrøret mitt er ødelagt så jeg må nok feste det med et hullbånd el.
Har vært bortreist noen dager og sliter med mørket når arbeidsdagen er slutt. Skal
prøve å se på det i helga. Beklager treg respons.

eab
29/11/13, 20:51
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2029.11.13%2016%2050%2002.jpg

Slik så det ut. Herligheten koster faktisk over 1000 spenn på volvo.

aarnes
29/11/13, 21:23
Ikke rart det bromma ekstra her.
Det røret har en tendens til å bli mykt over åra.
bytta det på min S60 og - på siste verset var det så mykt at det klemte seg sammen når jeg ga full gass :D
Betalte vel 200kr ink frakt for en ny i vesentlig hardere plast fra Polen, Ebay