PDA

Vis full versjon : Turboen på 940 FK svetter olje.



mrsinder
03/11/13, 02:29
Har prøvd å google dette litt, men finner ikke noe fornuftig svar. sikkert googla for dårlig

Har en Volvo 940 FK, Mitsubishi turboen.
Jeg mistenker noe er ufint med turboen. Den går fint og har ingen problemer, men på slangen som går inn i luftkjøleren og inn til innsuget er det olje inni.
Mellom turboen og denne slangen har det og svettet olje ut, så den har svettet ut og oppover slangen og litt ned på turboen. Ikke veldig mye, men nok til å irritere meg. I slangen fikk jeg tørket vekk litt olje med bremserens. Fløyt ikke heldigvis, men det var olje der.

Har skjønt at dette er en standard feil på disse turboene. Bilen har tross alt gått 268000 snart. Er det noe jeg kan gjøre eller er det bare å rive den ut og få tak i ny? Eller bare kjøre videre?
Har også tenkt å chippe bilen og øke ladetrykket med justerbar wastegate, men det kan vel ikke være sunt om turboen svetter olje?

Kauto
03/11/13, 17:30
Bytt turboen du :)

turb00le
06/11/13, 10:50
Litt vil du finne der. Veivhusåndinga går inn før turboen og hvis motoren puster mye finner du igjen den gugga inne i slangene.

mrsinder
08/11/13, 11:35
Godt poeng. Bare stusser litt på at det kommer litt olje ut fra slangen som sitter på [turboen - luftkjøleren]. Lå litt fra slangen og ned på turboen. Var bare tørket olje, ikke noe som rant direkte. Satser på at dette er normalt og kjører videre jeg da :)

turb00le
08/11/13, 12:56
Når det fremstår som ett gjennomsnittlig bål, bruker mer olje enn bensin eller høres ut som en kjele full med grus; Da er det på tide å bytte turbo...