PDA

Vis full versjon : 2001 V70 2,4 fusker på tomgang.



Apen
02/11/13, 12:32
Hei, har hatt en 2001 V70 2,4 bensin i over 5 år... Den har hele tiden kvalt seg på tomgang da den har vært kald... Har liksom kun vært de 2-3 første oppbremsingene så har det gått over! Nå den senere tiden har den blitt mye værre! Den blir ikke bra selv om den blir varm, og vis man bruker ac blir den mye værre.. Fikk lest av feilmelding på den for en stund siden, og lå inne en feil på luftmengde måler og har byttet den, men det hjalp ikke noe.
Noen som vet hva som kan gjøre dette? Gul motorlampe kommer å går litt også...

64PV
02/11/13, 14:50
Virker kanskje som om det er gasspjeldet ditt som fusker. Posisjonssensoren har nok tatt kveld.
Min har av og til lignende symptomer, vil kveles når jeg gir gass de 2-3 første gangene på kald motor. Merker ikke noe til dette når jeg får litt temperatur på motoren evt har brukt prakvarmeren før oppstart.
Ryker nok på et nytt spjeld etterhvert.

gswede
02/11/13, 15:05
Vakumlekkasjer?

FroBe
02/11/13, 18:08
Tomgangsproblemer kan som nevnt være vakuumlekkasjer, feil verdier fra sensorer (luftmengde eller temperatur) eller feil på sensoren i det elektromekaniske gasspjeldet (ETM).
Gul motorlampe kan man også få hvis Lambda måler feil blanding på avgassene.

Hvis du har tilgang på VIDA/DICE så er det mulig å teste ETM via en egen test for dette.
Eksempelbilder fra denne testen finner du i denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) om de dårlige Magneti Martelli ETM-modulene Volvo brukte i alle 1999-2001 modellene.

Apen
03/11/13, 14:00
Virker kanskje som om det er gasspjeldet ditt som fusker. Posisjonssensoren har nok tatt kveld.
Min har av og til lignende symptomer, vil kveles når jeg gir gass de 2-3 første gangene på kald motor. Merker ikke noe til dette når jeg får litt temperatur på motoren evt har brukt prakvarmeren før oppstart.
Ryker nok på et nytt spjeld etterhvert.

Så det er sannsynligvis en posisjonsensor til gasspjeldet? Er det noe som må byttes da?

Kan jo eventuelt prøve å finne ut om det er noen vakum lekkasjer også... Men har lest en del rundt på forumet her, og virker som om den feilen med gasspjeldet er en liten gjenganger på disse bilene? Er liksom første Volvo jeg har hatt, og aldri hatt lignende problemer.

FroBe
03/11/13, 14:57
Vakuumlekkasjer er enklest å diagnostisere og billigst å reparere, sjekk dette først.

Har du problemer med gasspjeld vil du sannsynligvis ikke klare å aktivisere cruisekontroll, eller den vil slå seg av under kjøring.
Mer informasjoner om reparasjonsmuligheter for gasspjeld finner du i linken min i posten ovenfor, der der det også link videre til mer informasjon på engelsk og til forhandlere av deler.