PDA

Vis full versjon : Uvanlige utgaver av 200-serien



Sider : 1 [2] 3

larsverm
16/01/11, 01:54
Flott - altså slik at koden begynner på YV1244 eller 245, ikke YV1264 eller 265?

"Problemet" er at det bare står GLT på disse bilene, uten nummerbetegnelse. Og Volvos brosjyrer og annet materiell omtaler dem også konsekvent som "Volvo GLT" etter hva jeg kan se. Jeg har kjent forvirring på dette punktet helt siden jeg for noen år siden så en annonse på en "265GLT" - som altså må ha vært en "GLT-6" stasjonsvogn...

Da ender jeg opp med den mulige konklusjon at Volvo "egentlig" kunne ha spart seg for en egen nummerserie (VIN/chassisnr) for 260-modellene - da den "reelle" forskjellen på disse og 240-modellene er av "akademisk natur", altså bare et lite definisjonsspørsmål. Derfor var det også en smal sak å sette i gang produksjon av 265 og 262.

I motsetning til forskjellen på 142/144/145 og 164 - som vel gjorde at det ble for dyrt for Volvo å sette i gang noen serieproduksjon av de hypotetiske modellene 165 og 162...

fotonet
16/01/11, 09:25
er 740 glt (16 ventiler) egentlig sjeldent? eller er de kun uvanlige i norge og danmark?
De ble ikke solgt i Danmark

Terje1
16/01/11, 09:52
er 740 glt (16 ventiler) egentlig sjeldent? eller er de kun uvanlige i norge og danmark?
De ble ikke solgt i Danmark

Finnes kanskje et mindre antall av disse i norge,men i sverige ble det iallefall solgt slike biler i store mengder.

940 glt 16v er er mere sjelden bil.

gaupe
16/01/11, 10:10
Glt6 og glt4 skal ha forskjellig hekkemblem. I USA, var dieselbilen eigentleg ein 260, veit ikkje om dette er reflektert i chassisnummer.

The Sven
16/01/11, 12:08
Flott - altså slik at koden begynner på YV1244 eller 245, ikke YV1264 eller 265?

"Problemet" er at det bare står GLT på disse bilene, uten nummerbetegnelse. Og Volvos brosjyrer og annet materiell omtaler dem også konsekvent som "Volvo GLT" etter hva jeg kan se. Jeg har kjent forvirring på dette punktet helt siden jeg for noen år siden så en annonse på en "265GLT" - som altså må ha vært en "GLT-6" stasjonsvogn...


Jeg hadde en 81 245 GLT V6 som var ombygd til Turbo med B21ET som førstebil. Karosseriet var dessverre ganske oppbrukt og den ble hugd av neste eier. Dette er jo blitt en supersjelden bil i dag, men er vel litt snevert marked for de. Folk vil forståelig nok heller ha en Turbo.

Regnr på denne var DD40444 om noen sitter i Volvosystemet og kan sjekke chassinr på den.

fotonet
16/01/11, 13:04
www.volvo240.dk

VIN nummer: (direkte link)

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=16

fotonet
16/01/11, 13:08
min 245 turbo fra 1985 har VIN nr

YV1245462F1

245 = 245
46 = B21ET
2 = M46 (od)
F = 1985 (Siste år for 240 turbo, og kun i stasjonsvogn)
1 = Svenskprodusert

The Sven
16/01/11, 13:09
Er chassinummeret jeg ikke har :)

Karl
16/01/11, 14:43
Glt6 og glt4 skal ha forskjellig hekkemblem. I USA, var dieselbilen eigentleg ein 260, veit ikkje om dette er reflektert i chassisnummer.

Hva var forskjellen på emblemene? Det er byttet bakluke på min og jeg skal bytte den en gang til, til nyeste typen. Har kjøpt et nytt merke for å sette på men må jo vite om det er rett. Kan ikke huske at det var anderledes merke på bilen faren min hadde selv om det var V6 i den men det er jo veldig lenge siden.

The Sven
16/01/11, 14:45
Hva var forskjellen på emblemene? Det er byttet bakluke på min og jeg skal bytte den en gang til, til nyeste typen. Har kjøpt et nytt merke for å sette på men må jo vite om det er rett. Kan ikke huske at det var anderledes merke på bilen faren min hadde selv om det var V6 i den men det er jo veldig lenge siden.

Ærlig talt, du kan jo ikke bytte til den stygge nytypen bakluke på en GLT :o

Karl
16/01/11, 15:14
De nye lukene ble jo forbedret med tanke på at den gamle typen hadde svært lett for å ruste så det er grunnen til at jeg har tenk på dette. Er litt for jævlig å koste på lakkering og så begynner det å ruste etter et par år. Har en 89mod som jeg hadde tenk å bruke som donor. Men må innrømme at jeg er litt skeptisk mtp. å holde den mest mulig original. Er meningen å ha den som bruksbil etterhvert. Får tenke litt mer på bakluketype når den tid kommer men gi meg gjerne argumenter for å beholde gammeltypen luke;)

gaupe
16/01/11, 15:47
Hva var forskjellen på emblemene? Det er byttet bakluke på min og jeg skal bytte den en gang til, til nyeste typen. Har kjøpt et nytt merke for å sette på men må jo vite om det er rett. Kan ikke huske at det var anderledes merke på bilen faren min hadde selv om det var V6 i den men det er jo veldig lenge siden.

Gull farge inne i bokstavane på V6en og raud i firaren, trur eg.

The Sven
16/01/11, 15:57
De nye lukene ble jo forbedret med tanke på at den gamle typen hadde svært lett for å ruste så det er grunnen til at jeg har tenk på dette. Er litt for jævlig å koste på lakkering og så begynner det å ruste etter et par år. Har en 89mod som jeg hadde tenk å bruke som donor. Men må innrømme at jeg er litt skeptisk mtp. å holde den mest mulig original. Er meningen å ha den som bruksbil etterhvert. Får tenke litt mer på bakluketype når den tid kommer men gi meg gjerne argumenter for å beholde gammeltypen luke;)

Et godt argument er jo at det ser ut som en likbil eller noe med nytypen ;) Finner du en som er rustfri i utgangspunktet og får den lakkert og tectylbehandlet, så holder den :)

The Sven
16/01/11, 15:58
Gull farge inne i bokstavane på V6en og raud i firaren, trur eg.

Var ikke dette et spørsmål på "kvitt eller dobbelt" tro? Hva som skilte GLT-4 og GLT-6 utseendemessig?

Karl
16/01/11, 16:07
Var dette noe som gjaldt lenge eller var det bare på de første utgavene? Kan ikke huske at det var gull på 82 modellen som jeg nevnte.

The Sven
16/01/11, 16:13
Var dette noe som gjaldt lenge eller var det bare på de første utgavene? Kan ikke huske at det var gull på 82 modellen som jeg nevnte.

Tror det var gull på min, men har ikke noe bilde som jeg klarer å bekrefte det på :( Jeg fjerna emblemet så skal ha det liggende et sted, men hvor det kan ha tatt veien er ikke godt å si.

gaupe
16/01/11, 16:25
Tror det var gull på min, men har ikke noe bilde som jeg klarer å bekrefte det på :( Jeg fjerna emblemet så skal ha det liggende et sted, men hvor det kan ha tatt veien er ikke godt å si.

Prøvde å søke litt, er ikkje spesielt enkelt å finne gode bileter på GLT6 bilane.

Volvo-turbo
16/01/11, 16:27
Ifølge salgsbrosjyrer fra 81/82 så har v6 gull "GLT" emblem. Men r4 har svart "GLT" emblem er jeg nokså sikker på, jeg har ett liggenge i garasjen. Nyere glt så er det krom "240GLT" i ett merke, har et nytt slik liggende.

Karl
16/01/11, 16:46
Fireren har svart emblem på 82modellen ja, altså svart i senter med krom rundt bokstavene. Står originalemblemet i grillen på min.

Hadde liggende noen bilder av en 81mod som jeg har snoket til meg. Ser at det er gullmerke på den. Er det gullmerke i diagonalen også eller er det et synsbedrag?


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/913.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/914.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/915.jpg

Volvo-turbo
16/01/11, 16:51
Jeg har kun sett gull merke i diagonalen på us biler med snute grill.

The Sven
16/01/11, 17:51
http://www.garaget.org/?car=194816&image=1813997 ser ut som det er sølv i diagonalen på dette bildet.

larsverm
16/01/11, 19:06
Spørsmålet om fargene kom på kvitt eller dobbelt, ja. Det var vel bare selve GLT-merket det gjaldt, og det var nok ikke så lett å se forskjell på litt avstand heller, akkurat. Etter 82 er jo ikke problematikken aktuell uansett - i hvert fall ikke i Norge og Sverige og andre nærliggende markeder.

Når det gjelder USA-modeller, ser man både på bilene og brosjyrer at eventuell forskjell på 240 og 260 ble så godt som tåkelagt i perioden 1980-85 - i og med at alle hadde bokstavbetegnelse og ingen tall. Der het det altså f eks "Volvo DL" og "Volvo GLE". Så der ble det på en måte kamuflert både når de sluttet med 260-modellene og når de begynte med null til slutt i nummeret.

sbrech
16/01/11, 19:30
Glt6 og glt4 skal ha forskjellig hekkemblem. I USA, var dieselbilen eigentleg ein 260, veit ikkje om dette er reflektert i chassisnummer.

Det er ikke hekkemblem som skiller. Det er emblem foran på grillen.
V6 hadde gulfargen i GLT, og 4er hadde en annen farge (rødt kan stemme, men ikke sikker). Emblem på hekken var samme på begge to (svart).

Disse biler hadde chassisnummer (4-dørs) som begynte med 2446.

260 var gubbebil med luksus. GLT var sportig versjonen.

Jeg har en. Knall bil. Sølvplysj interiør (uten turboens sort trim) var vanlig.

mvh

larsverm
16/01/11, 19:53
Flott, det der skulle være litt oppklarende. :) Har du bilder?

Volvo-turbo
16/01/11, 19:58
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/920.jpg

gaupe
16/01/11, 20:00
Sbrech, har du glt4 eller glt6? Manuell eller automat?

sbrech
16/01/11, 21:10
Sbrech, har du glt4 eller glt6? Manuell eller automat?
Det er en gltv6, opprinnelig bw55 bygd om til aw71.
Herlig bil. Går som en kule.
Kjøpte den for å ha som delebil til mine 264. Skjønte fort at bilen var noe helt spesielt.
Interessert av spesielle grunner? PM.

The Sven
16/01/11, 21:24
Det er en gltv6, opprinnelig bw55 bygd om til aw71.
Herlig bil. Går som en kule.
Kjøpte den for å ha som delebil til mine 264. Skjønte fort at bilen var noe helt spesielt.
Interessert av spesielle grunner? PM.

Legg gjerne ut noen bilder, det er utvilsomt en bil som hører hjemme i denne tråden :)

sbrech
16/01/11, 21:37
Dårlig med bilder, er jeg redd. Legger opp det jeg har på denne data ...
Bilen er for tiden i sverige, der den er på skole med min sønn.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/V6_glt_01.jpg
Bilen bakfra.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P3280006.jpg
Den står i midten her.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/9842123799.jpg
Dette er en (245)GLTv6 som jeg nesten kjøpte i sverige. Meget fin bil denne også!
Legger opp flere bilder når jeg får tatt noen.
mvh

larsverm
16/01/11, 21:37
Grunn til å være interessert her er vel at dette er en av de mer verneverdige versjonene. :) Den var vel alltid litt sjelden og av de som fantes ble nok relativt mange skrotet eller ombygd tidligere enn 240er med vanlige motorer...

Jeg er forresten litt overrasket over brosjyreteksten nederst på forrige side (#275). Jeg har vært av den oppfatning at GLT kom i salg i Norge først som 81-modell.

Terje1
16/01/11, 21:54
Har ikke disse glt6 hydraulisk clutch på linje med 264?

gaupe
16/01/11, 21:56
Har ikke disse glt6 hydraulisk clutch på linje med 264?

Alle prv-motorane har hydraulisk clutch når det er manuell.

gaupe
16/01/11, 22:01
Forundrar meg at det står at glt6 har B27e i 80, B28 kom jo det året. 81 var forøvrig eit merkeleg år i 200-serien, 240 glt6, glt4, turbo og 260 gle var jo ytlelsesmessig like. Samt at GLE hadde vel fortsatt 128 hk og B21E det året. Og så hadde du jo du den meiningslaust dyre 262c.

Volvo-turbo
16/01/11, 22:04
262 hadde B27 i 1980. Det var først 81 modellene at B28 kom.

gaupe
16/01/11, 22:23
262 hadde B27 i 1980. Det var først 81 modellene at B28 kom.

I følge VADIS, så blir 260 levert med B28A, B28F og B27E i 1980. Som kan tyde på at amerikansk 260 fekk B28F det året, og B28E kom først i 81 her i Europa.

larsverm
16/01/11, 22:52
Dette har vi vel hatt oppe før: :p Her hos oss kom B28 på 81-modellen, 80 har fortsatt B27, men USA-modellene hadde nok B28 i 81 (altså sikkert høsten 80...).

81 GLT (4 syl) skal vel ikke ha samme ytelse (hk) som V6 og Turbo?

Og hva med 81 GLE B21E? Den skal vel ikke finnes i Norge?

gaupe
16/01/11, 22:58
Dette har vi vel hatt oppe før: :p Her hos oss kom B28 på 81-modellen, 80 har fortsatt B27, men USA-modellene hadde nok B28 i 81 (altså sikkert høsten 80...).

81 GLT (4 syl) skal vel ikke ha samme ytelse (hk) som V6 og Turbo?

Og hva med 81 GLE B21E? Den skal vel ikke finnes i Norge?

155 hk på turboen, 136 hk på GLTen, 155 hk på V6en i 81.

i 80 så har GLE 128 hk, 140 hk på GLT4 og 146 hk på GLT6/264 GLE og 240 GLE har 128 hk.

Er usikker på om 81 240 GLE fantes, men den fantes i det minste seinare med B23E.

Volvo-turbo
16/01/11, 23:44
Enig med larsverm. Er nokså sikker på at usa bertoner med chassienr fra 1980 har B27 og biler chassienr fra 1981 har B28. Skal se litt på brosjyrene jeg har liggende.

larsverm
17/01/11, 11:20
155 hk på turboen, 136 hk på GLTen, 155 hk på V6en i 81.

i 80 så har GLE 128 hk, 140 hk på GLT4 og 146 hk på GLT6/264 GLE og 240 GLE har 128 hk.

Er usikker på om 81 240 GLE fantes, men den fantes i det minste seinare med B23E.

128 hk? Skal B21E ha noe annet enn 123 hk? Jeg mangler riktig nok norske brosjyrer for 1980, men har instruksjonsbok. Ren "papirøvelse" dette, men likevel... :p

Det er godt mulig at det finnes 81-modell (244/245) GLE, men det skal ikke være i Norge og Sverige m m. Men den finnes i hvert fall senere med B23E.

"Statusen" til betegnelsen GLE i 200-serien har vandret en god del. Det sto jo i utgangspunktet for en toppmodell, både 264GLE og i 240-serien. Så, ca 1980, ble den overgått av GLT både i motor og pris. Deretter, etter et opphold i hvert fall i våre markeder, kom betegnelsen tilbake kanskje litt uti 1982 eller som årsmodell 1983, med samme motor som GLT (B23E) og nå litt høyere pris enn denne. Denne GLE ble litt uti 1984 igjen erstattet av 740GLE. Så kom 240GLE årsmodell 1986, som er ikke så mye mer enn en 240GL.

gaupe
17/01/11, 11:38
128 hk? Skal B21E ha noe annet enn 123 hk? Jeg mangler riktig nok norske brosjyrer for 1980, men har instruksjonsbok. Ren "papirøvelse" dette, men likevel... :p

Det er godt mulig at det finnes 81-modell (244/245) GLE, men det skal ikke være i Norge og Sverige m m. Men den finnes i hvert fall senere med B23E.

"Statusen" til betegnelsen GLE i 200-serien har vandret en god del. Det sto jo i utgangspunktet for en toppmodell, både 264GLE og i 240-serien. Så, ca 1980, ble den overgått av GLT både i motor og pris. Deretter, etter et opphold i hvert fall i våre markeder, kom betegnelsen tilbake kanskje litt uti 1982 eller som årsmodell 1983, med samme motor som GLT (B23E) og nå litt høyere pris enn denne. Denne GLE ble litt uti 1984 igjen erstattet av 740GLE. Så kom 240GLE årsmodell 1986, som er ikke så mye mer enn en 240GL.

Det er tidleg og sein B21E, dei første, som stod i 244 GL, var på 123 hk og sein, som i 80 244 GLE, var på 128 hk. Må seie at dette er fritt frå minnet, så eg kan ta feil.

I Norge i 80 hadde ein jo både 240 GLE og GLT medan ein berre hadde 240 GLT. Desse bilane representerar jo to forskjellige retningar, GLE som ein slags 264 light og GLTen som eit etterkomar av 242 GT og 240 turbo light.

244 GLT4 hadde jo B23E med H-kam og 140 hk, ein rimeleg rufsete tomgang og turtalsvillig, ein heilt annan karakter enn både 240 GLT6 og 240 GLE. Men B27E var jo heller ikkje noko silkemjuk maskin.

Kanskje me snart treng ein 200-interiør tråd også?

larsverm
17/01/11, 13:02
Har ikke noe problem med det hvis det kan dokumenteres... :p

Jeg mangler som sagt norske brosjyrer for 1980. Men 244/245GLE 1979, som kan sies å være tilsvarende, eller arvtager til 244GL 75-78, skal ha 123 hk. For 1980 har jeg instruksjonsbok av den typen som er for Norge og Finland, og der nevnes 123 hk, ingenting om 128 hk. Men det kan for alt jeg vet ha vært endret i løpet av året? Jeg har også vært av den oppfatning at GLT ikke var i salg i Norge som 80-modell.

Men jeg ser at det finnes diverse forskjeller på norsk og svensk modellutvalg og spesifikasjoner rundt 1980 som jeg ikke har fullstendig kontroll på. Det kan vel også ha foregått endringer underveis i løpet av en årsmodell. Tror jammen jeg skal ta en egen tråd om dette...

Ja, hvorfor ikke en tråd om interiørene også?

fotonet
17/01/11, 13:40
Nå vet jeg ikke om de forskjellige modellene solgt i Norge er listet opp noen steder, men www.volvo240.dk har et faneblad som beskriver alle modeller på det danske markedet... sikkert endel likheter med det noske modellutvalg

alecxz
17/01/11, 18:32
Finnes kanskje et mindre antall av disse i norge,men i sverige ble det iallefall solgt slike biler i store mengder.

940 glt 16v er er mere sjelden bil.

Hadde en 16v topp som jeg solgte for litt siden. den plukka jeg av en 940glt. Helt strøken bil som sto på skroten. Dette var i sverige seff..

A.Finstad
17/01/11, 18:43
noen som kan fortelle meg forskjellene på en 89 GL og en 89 GLE? for min 89 GLE har ikke noe utstyr som er til å rope hurra for :p

gaupe
17/01/11, 18:51
noen som kan fortelle meg forskjellene på en 89 GL og en 89 GLE? for min 89 GLE har ikke noe utstyr som er til å rope hurra for :p

Du har vel interiøret som er på gle?

A.Finstad
17/01/11, 19:10
syns ikke det er noe forskjell på mitt interiør å en kamerat med en 91 GL med svart/gråt interiør.

Ekren
17/01/11, 19:58
Bruin på forumet har vell en 240glt4/6?
den magnum bygde om :)

larsverm
17/01/11, 21:47
noen som kan fortelle meg forskjellene på en 89 GL og en 89 GLE? for min 89 GLE har ikke noe utstyr som er til å rope hurra for :p

Det skal være en liten forskjell på standard setetrekk, men det var jo også mulig å "velge seg opp", slik at en GL og en GLE av 89-modell godt kan ha det samme. Ellers skal GLE ha "delvis fargetilpasset dashbord", servostyring, fem gir og annen dekkdimensjon. Det er ingen særlig markert forskjell på GL og GLE fra 86 og senere. På 240GLE 86+ står ikke GLE for "luksus" i samme grad som på eldre modeller.

fotonet
17/01/11, 22:03
Her er bilder av en 245 GLE fra 1979, de tror jeg ikke det er så mange igjen av?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1033.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1034.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1035.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1036.jpg

larsverm
17/01/11, 23:31
Det er en slik som bør tas vare på, men her var tilstanden bedrøvelig... :(

Revell
17/01/11, 23:33
Det er en slik som bør tas vare på, men her var tilstanden bedrøvelig... :(

Syntes ikke bilen så ut til å være i så dårlig stand jeg:rolleyes:

gaupe
17/01/11, 23:35
Det er en slik som bør tas vare på, men her var tilstanden bedrøvelig... :(

Fins nok verre bilar som ser bedre ut :-)

larsverm
17/01/11, 23:36
Tja, vi har vel sett bilder av verre... Men likevel: Er en 79 245GLE spesiell nok til å overvinne dette?

gaupe
17/01/11, 23:53
Tja, vi har vel sett bilder av verre... Men likevel: Er en 79 245GLE spesiell nok til å overvinne dette?

Ikkje for meg, men forhåpentlegvis for andre.

fotonet
18/01/11, 15:49
Den mangler GT spoileren så vidt jeg kan se, det er helt klart den fineste fronten (GLE fronten) :)

Bare vent til 240 får sin renesanse (som amazon allerede har hatt), tenker det blir mye fokus på de forskjellige modellene rundt 100 års jubileumet. 1927-2027...

Det er helt klart en bil som bør reddes etter min mening

jacobsen
18/01/11, 17:27
Når var den GLE frontet i produksjon? 79-80?

fotonet
18/01/11, 17:35
ja den var tilgjengelig både i 79 og 80, er litt usikker på om den var å få i 78 også.
Det er en av de absolutt fineste i 200 serien, fra fabrikk

gaupe
18/01/11, 17:57
Når var den GLE frontet i produksjon? 79-80?

79-80, stod på gl,gle og glt.

larsverm
18/01/11, 19:58
ja den var tilgjengelig både i 79 og 80, er litt usikker på om den var å få i 78 også.
Det er en av de absolutt fineste i 200 serien, fra fabrikk

79-80, ja. I og for seg også "i 78", men da på høsten som 79-modell... Jo da, fin kombinasjon av lykter og grill - fin kombinasjon av elegant og tøff. :) Med enkle midler noe helt annet enn DL med kvadratiske lykter fra samme tid, som snarere er av de minst elegante 240ene, vil jeg si.

I utgangspunktet "verneverdig" variant, en slik 245GLE - men likevel kanskje ikke spesiell nok til at det er opplagt at den blir tatt vare på når utgangspunktet ser så stygt ut. Ville være glad for å ta feil...

Angående 240ens "renessanse", tror jeg nok den er godt på vei allerede nå.

KE40155
18/01/11, 20:32
hvor mange glt6 stv ble solgt her til lands? noen flere bilder av en slik hadde vært fint å sett.

KE40155
18/01/11, 20:58
på denne siden er det noen spesielle modeller. http://home.swipnet.se/oldtimers/Fotosida.htm

The Sven
18/01/11, 21:13
Dette er jo ingen originalbil, men opprinnelig en 1981 245 GLT-6...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1145.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1146.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1147.jpg

EDIT: det var helblått plysj interiør i den når jeg kjøpte den, og ikke servo.

Husker en gang det kom en svenske innom der jeg jobba med en 245 GLT-6 innom når jeg hadde denne bilen. Da visste jeg ikke at min hadde hatt samme motor. Men den bilen var sølvgrå og original, ganske pen.

jacobsen
18/01/11, 21:53
I utgangspunktet "verneverdig" variant, en slik 245GLE - men likevel kanskje ikke spesiell nok til at det er opplagt at den blir tatt vare på når utgangspunktet ser så stygt ut. Ville være glad for å ta feil...


Synd at 240er har så lav verdi i sverige, mange i bra stand går jo rett i pressa. Leser jo 'classic' på dass, et svensk bilblad. Og der ser jeg strøkne gubbe-volvoer med lav KM til en helt vanvittig lav pris.

larsverm
18/01/11, 22:46
Dette har vi vel hatt oppe før: :p Her hos oss kom B28 på 81-modellen, 80 har fortsatt B27, men USA-modellene hadde nok B28 i 81 (altså sikkert høsten 80...).

Jeg oppdaget at jeg har gjort feil i en tidligere post (#286). Jeg mente faktisk å skrive at B28 kom på 80-modellen i USA (har brosjyre).

fotonet
18/01/11, 23:06
Det handler om å finne de litt uvanlige utgaver hvis det skal være noe butikk i det.
De to 240 turbo (stasjonsvogn) jeg har, har et potensiale for verdistigning. Men en 240GL fra 86 med all verdens moderniseringer (pimping), den vil nok aldri noensinne bli dyrere enn deleprisen+vrakpant (da mener jeg prisen på brukte deler+vrakpant). Men samtidig vil det være utrolig mye kjøreglede i den 86 for en billig penge.

Jeg tror selv at den 245GLE har potensiale, men det er litt langt fra der jeg bor.

Prisene i USA og Sverige trekker verdien ned, mens Tyskland og Nederland trekker prisene opp. Norge ligger et sted midt i mellom.

larsverm
18/01/11, 23:21
Ja, jeg er enig i det inntrykket der. Noen svensker er i ferd med å se at ikke minst nederlendere og kanskje tyskere kommer og henter fine 240er, men svensker flest er blinde for det. I svenskers minne er 240 den mest ordinære bil av verden - men det er i ferd med å bli bare et minne.

Ellers pågår det vel en utryddingsprosess - slik at de velbrukte 86-modellene med alskens smakløse modifiseringer stort sett blir skrot i løpet av ikke så veldig mange år... Så det er tid for å plukke opp og ta vare på gode eksemplarer eller sjeldne versjoner. Tror jeg kommer til å yte litt der jeg også... ;)

Det fineste bilbladet, forresten, heter "Klassiker" og er svensk - det eneste jeg kjøper fast. Det er morsomt, rett og slett. Noen som kjenner det?

Daniel V
18/01/11, 23:37
Er ikke store forskjellen på GL og GLE etter 86 nei. Har selv en GLE fra 86. Eneste forskjellen til GL bilen jeg hadde før, fra 86 var at GLEn min hadde servo, m47, B230A og annet mønster på interiøret samt at undersiden av hanskerommet og midtkonsollen var i samme farge som interiøret ellers. GL bilen hadde ettermontert servo, B230K, m45 og kjedeligere interiør... Ellers var det bare emblemet på lokket som skilte dem.

larsverm
19/01/11, 00:44
Ikke all verdens forskjell der, nei. Og K- eller A-motor har heller ikke sammenheng med om det er GL eller GLE. B230K skal være 87-modell (evt 88), men den kan jo være registrert i 86 for det.

Terje1
19/01/11, 16:24
EDIT: det var helblått plysj interiør i den når jeg kjøpte den, og ikke servo.

Husker en gang det kom en svenske innom der jeg jobba med en 245 GLT-6 innom når jeg hadde denne bilen. Da visste jeg ikke at min hadde hatt samme motor. Men den bilen var sølvgrå og original, ganske pen.


Soltak?

The Sven
19/01/11, 16:45
Min eller den sølvgrå? Min hadde ettermontert "budalslem" hehe.. Den sølvgrå husker jeg ikke.

sbrech
22/01/11, 16:45
Legg gjerne ut noen bilder, det er utvilsomt en bil som hører hjemme i denne tråden :)
Oppdaterte opprinnelig svar med fotos. Side 12.
SB

Karl
22/01/11, 16:59
DD 21010 kommer opp som 1981mod 240 turbo i Meca og så vidt jeg kan se så skal det være b21et i den i følge chassisnummeret.

DieselDriver
22/01/11, 17:23
Amerikanerne er ramme på og hugge volvo ikke få av de første modellene der borte med innsprut automat, ac og rails som går i pressa på grunn av avgasskrava der nei.

sbrech
23/01/11, 11:33
DD 21010 kommer opp som 1981mod 240 turbo i Meca og så vidt jeg kan se så skal det være b21et i den i følge chassisnummeret.

Meca tar nok feil.
Fikk samme resultat fra Mekonomen.
I samme posten står det:
"Kjøretøy: VOLVO GLT YV1244688B1"
Videre står det:
"MOTORDATA
Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2849
Effekt: 0
Enhet: Saknas"

Slagvolum burde være avslørende for riktigheten av motorfortegnelsen.
Chassisnr begynner med 24468... Motortype "68" er B28E.
Jeg tror at GLT på den tiden kunne kjøpes med 4-syl turbo eller som B28E.
Det var tydeligvis enslags overgang i chassisnummer syntax rundt den tiden som skaper problemer for programet som leser motorvognregisteret.
SB

gaupe
23/01/11, 14:41
Turbo-glten var ein us-modell, i vår del av verda var glt sugemotor og sportsleg.

Karl
23/01/11, 16:06
Chassisnr begynner med 24468... Motortype "68" er B28E.
Jeg tror at GLT på den tiden kunne kjøpes med 4-syl turbo eller som B28E.
Det var tydeligvis enslags overgang i chassisnummer syntax rundt den tiden som skaper problemer for programet som leser motorvognregisteret.
SB

Jeg brukte feil chassisnøkkel så da fikk jeg feil motortype. Hadde vært morro om det hadde vært en turbo da, en ekte 81mod turbo med sølvplysj er jo el fantastico:)

Volvo-turbo
23/01/11, 16:53
Sølvplysj interiøret er sjeldent i dag iforhold til skinn, men plysj interiøret er jo fattigmanns interiøret fordi det er standard uten ekstra kostnader ved nybil kjøp. Skinn er derfor etter min smak mere eksklusivt.

gaupe
23/01/11, 17:06
Sølvplysj interiøret er sjeldent i dag iforhold til skinn, men plysj interiøret er jo fattigmanns interiøret fordi det er standard uten ekstra kostnader ved nybil kjøp. Skinn er derfor etter min smak mere eksklusivt.

Skinn kunne du bestille til på alle modellar, silverplysjen kunne du få kun på turbo, derfor er det meir eksklusivt.

Volvo-turbo
23/01/11, 17:09
Skinn kunne du bestille til på alle modellar, silverplysjen kunne du få kun på turbo, derfor er det meir eksklusivt.

Sølvplysj var likevel standard interiør på en turbo, skinn var ekstra utstyr og ekstra kost for kjøper der for mere eksklusift mener jeg da.

Karl
23/01/11, 17:16
Smak og behag. Jeg ville hatt sølvplysj i en ekte nordisk turbo nettopp fordi den ble levert med dette som standard. Etter at turboene gikk ut var ikke sølvplysj tilgjengelig på det nordiske markedet lengre. Eksklusiviteten avgjøres ikke alltid av hva ting kostet i innkjøp. I dette tilfellet synes jeg at tilgjengeligheten gjør silverplysj til noe av det mest eksklusive man kan ha i en 240.

Jeg er ikke noen skinnmotstander og ser fordelen med holdbarhet, rengjøring osv. bare så det er klart.

Volvo-turbo
23/01/11, 17:45
Som jeg har skrevet tidligere så er sølvplysj interiøret mere sjeldent enn skinn pr i dag. Men når nybil kjøper skulle krysse på utstyrslista så er nordiske biler "fattige" samenlignet med usa. Ny reg biler med 4xel vindu, ac, el speil og skinn levert fra frabrikk finnes omtrent ikke her. Jeg personlig liker biler som har alt utstyr fra frabrikk, det er jo interiør kode på chassieplata i motorromet.

sbrech
23/01/11, 22:19
Skinn kunne du bestille til på alle modellar, silverplysjen kunne du få kun på turbo, derfor er det meir eksklusivt.

Sølvplysj er også å få på GLTv6, men den skiller seg fra turbo versjon da det ikke er svart paneller på dørene. Det er en forskjell med setene også. men jeg husker ikke hvordan.

gaupe
23/01/11, 22:26
Sølvplysj er også å få på GLTv6, men den skiller seg fra turbo versjon da det ikke er svart paneller på dørene. Det er en forskjell med setene også. men jeg husker ikke hvordan.

På vanleg glt også, men denne er svart på bakside av rygg og sider, så den er ikkje lik.

sbrech
05/02/11, 10:30
Legg gjerne ut noen bilder, det er utvilsomt en bil som hører hjemme i denne tråden :)
Nå er bilen tilbake (på besøk) i Oslo etter 100 vintermil i sverige. Her kommer noen bilder av (uvasket) bilen. Man får nok riktig inntrykk av hvordan bilen er.
Denne har gått 30000 mil.
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050069.jpg
Ekte GLT v6 med "gul" GLT merke
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050072.jpg
Forsete og dasj
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050073.jpg
Grå plysj interiør :)
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050071.jpg
Bakpartiet
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050075.jpg
B28E
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050070.jpg
Vinkel fra siden
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P2050076.jpg
Bilen bor i godt selskap: 264GL-75, 240-91 Classic, 240-93

gaupe
05/02/11, 11:22
Deilig 240-historie :) Fine fargar, var dashboardet svart frå ny på denne?

91 classicen der, må vel vere ein 92? Ser at den manglar classic-stripa, som det tydelegvis var litt ymse av, nokre hadde det, andre ikkje, virkar som det har vore litt variasjonar på spesifikasjonane.

Er 264en noko spanande? bra stand?

sbrech
05/02/11, 12:15
Deilig 240-historie :) Fine fargar, var dashboardet svart frå ny på denne?

91 classicen der, må vel vere ein 92? Ser at den manglar classic-stripa, som det tydelegvis var litt ymse av, nokre hadde det, andre ikkje, virkar som det har vore litt variasjonar på spesifikasjonane.

Er 264en noko spanande? bra stand?
GLT'en er helt original. Svart dash og frontkonsol. Alt annet i grå.

Stemmer med classic'en. Godt sett!
92 modell. Førstegangsregistrert i desember 91.

264'en er min grom bil. Jeg har vært mye borte ifm jobb ivinter og fant ut at jeg kunne heller spare bilen en sesongs veisalting.
Fantastisk bil! B28e med AW71. Sortskinn innredning. Ca 230000 på klokken.
Jeg kjøpte den for noen årsiden som delebil (Med GLT'en over har jeg 4 stk PRV biler, så alleslags reservedeler er kjekt å ha.)for å forhindre at den ble skrotet.
Fant ut at det var mye bil. Ikke bare er den grombilen min, den er også bruksbilen.

Hvis du er interessert i slike kan vi ta det videre på PM.

Takker for interessen sålangt.
:)
mvh

gaupe
05/02/11, 12:19
Stemmer. Godt sett!
92 modell. Førstegangsregistrert i desember 91.
:)
mvh

Ser at den har chrome på baklyktene, er det også orginalt? Har sett det på andre raude 92 classic også...

sbrech
05/02/11, 12:25
Ser at den har chrome på baklyktene, er det også orginalt? Har sett det på andre raude 92 classic også...

De var i bilen da jeg kjøpte den, men er usikker om originalt. Bilen var en ungdoms-/rånebil før jeg fikk den.
mvh

volvoRsport
05/02/11, 12:29
Sølv plysj interiør

Er vel grå ribbeplysj dette(?)

sbrech
05/02/11, 12:34
Er vel grå ribbeplysj dette(?)

Isåfall så kan det stemme.
Koden er 4705

Interiøret forøvrig er grå. Plysjen er samme fargen som i f.eks.turbo, men mangler sorte trådene og panellene som fins på turbo.
Den er ihvertfall ikke likt turbosølvplysjen.
mvh

Beachee
05/02/11, 14:12
Isåfall så kan det stemme.
Koden er 4705

Interiøret forøvrig er grå. Plysjen er samme fargen som i f.eks.turbo, men mangler sorte trådene og panellene som fins på turbo.
Den er ihvertfall ikke likt turbosølvplysjen.
mvh

Hei
Turbosølvplysjen, gråplysjen, beigeplysjen, rødplyshen og blåplysjen,(har jeg glemte noen farger?) er faktisk det samme stoffet og design, bortsett ifra fargen. Denne gråplysejen var også levert i turbobilene. Sølvplyshen var kun levert i turbobilene -81 og -82.

gaupe
05/02/11, 14:27
Svartplysjen, men den fins vel kun på dørtrekk. Fins raud på andre bilar enn turboen til Gyllenhammar?

volvo245gl
07/02/11, 13:46
http://i.min.us/ieaAE4.JPG (http://min.us/mvnHkxK)

Kanskje litt "off topic" men synes denne uvanlige 263gl burde være med.
Står på Volvo museet i Gøteborg.

På skiltet som står ved siden av bilen står det: " Volvo 263 GL
1975 byggdes denna och ytterligare et par 2-dörrars halvkombibilar, baserade på 240- och 260- modellerna. Det handlade mer om designövning än realistiska modellförslag."

jacobsen
07/02/11, 15:44
skulle likt å sett ræva på den :)

Karl
07/02/11, 16:28
skulle likt å sett ræva på den :)

Ligger bilder av den ræva og mye annet rart her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=247

larsverm
07/02/11, 23:19
På samme tid som "263" fantes det også en "243" hvor også fronten var modifisert - den så ut til å være noe mer loddrett og kortere, sikkert for å gi et mer kompakt preg i tråd med bakenden.

Beachee
08/02/11, 23:19
Svartplysjen, men den fins vel kun på dørtrekk. Fins raud på andre bilar enn turboen til Gyllenhammar?

Har sett flere usa 240 serien med rød. :-)

Beachee
08/02/11, 23:29
På vanleg glt også, men denne er svart på bakside av rygg og sider, så den er ikkje lik.

Har dessverre ikke så veldig mange bilder av interiør mitt...Men jeg fant dette i farten. http://inlinethumb36.webshots.com/25571/2387961730016187431S600x600Q85.jpg (http://rides.webshots.com/photo/2387961730016187431GHeULC)
Bilen ser slik ut.
http://inlinethumb50.webshots.com/45937/2933857740016187431S600x600Q85.jpg (http://rides.webshots.com/photo/2933857740016187431GMxflm)

Morten B
24/02/11, 22:46
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2029.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2030.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2031.jpg

kjøpte en 92 mod, er ol klisteremerker under sideblinker og på baklukka

noen som veit no mer om den?

Aron74oTic
28/02/11, 22:17
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2029.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2030.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2031.jpg

kjøpte en 92 mod, er ol klisteremerker under sideblinker og på baklukka

noen som veit no mer om den?

Er vell noe info om den på en av di første sidene. Var en OL Utgave fordi volvo stod med alt av transport til OL på/i Lillhammer. Står mer info i begynnelsen som sagt

Aron74oTic
28/02/11, 22:18
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2029.jpg

[

kjøpte en 92 mod, er ol klisteremerker under sideblinker og på baklukka

noen som veit no mer om den?

Volvo 240, Lillehammer OL94.


Denne utgaven er et, (sett med norske øyne), stolt øyeblikk i 200-historien. Under Lillehammer OL i 94 var Volvo hovedsponsor for transport og sto for alle kjøretøyene. Året etter at 240 gikk ut av produksjon ble det brukt noen biler av modellen som offisielle OL-biler. Det var utelukkende hvite stasjonsvogner. Antall biler er ukjent men det kan ikke ha vært snakk om mange. De bilene jeg har sjekket har vært 92 modeller med b230fx. Bilene ser ut til å ha vært greit utstyrt. Bilen på bildet har el. takluke men jeg har også sett dem uten luke. Spesielle kjennetegn er: stripe langs siden med Olympic94 på bakskjerm, OL-merke under blinklys på forskjerm, Olympic94-merke ved siden av 240 på bakluke og en gullplakett med Lillehammer OL-logo på hanskeromslokk.

Revell
28/02/11, 22:31
Kom over ett bilde av en rød Volvo 240GLS:)
http://www.allcardetails.com/pics/volvo/volvo_240_694.jpg

volvoRsport
01/03/11, 17:55
Kom over ett bilde av en rød Volvo 240GLS:)


Dette bildet kommer opp hvis du søker etter "240 GLS" på Google bildesøk, men det er ikke dermed sagt at det er en GLS ;)

larsverm
01/03/11, 18:36
Hva er "240GLS"? En tidsbegrenset spesialmodell for et bestemt marked? Har ikke hørt om at denne betegelsen inngikk i modellutvalget noe sted...?

Revell
01/03/11, 18:44
Dette bildet kommer opp hvis du søker etter "240 GLS" på Google bildesøk, men det er ikke dermed sagt at det er en GLS ;)greia er att ingen ser forskjell på den og DL så det kan være begge deler igrunn:o

volvoRsport
01/03/11, 19:09
Hva er "240GLS"? En tidsbegrenset spesialmodell for et bestemt marked? Har ikke hørt om at denne betegelsen inngikk i modellutvalget noe sted...?

Er meg bekjent kun en GL med svart listverk/grill og litt mer utstyr. Står oppramset i teksten under bildet:

http://www.240sidan.com/div/240special.jpg


greia er att ingen ser forskjell på den og DL så det kan være begge deler igrunn:o

"GLS'en" har vel svart listverk og flatnesegrill, utseende messig lik 81-82 GLT etter det jeg har funnet ut.

Revell
01/03/11, 19:18
Er meg bekjent kun en GL med svart listverk/grill og litt mer utstyr. Står oppramset i teksten under bildet:

http://www.240sidan.com/div/240special.jpg



"GLS'en" har vel svart listverk og flatnesegrill, utseende messig lik 81-82 GLT etter det jeg har funnet ut.Står att den hvite er lik GLT og den røde er lik DL;)

Mattis
28/03/11, 17:08
Noen som har info om B17 motoren som var i 240 serien?

TurboNoob
28/03/11, 17:19
Noen som har info om B17 motoren som var i 240 serien?

Når ble 240 levert med B17? Trodde den bare ble levert i 340 serien tidlig på 80-tallet.

Mattis
28/03/11, 17:32
Når ble 240 levert med B17? Trodde den bare ble levert i 340 serien tidlig på 80-tallet.

78-79 sier denne tråden

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=33&t=49480

Jeg har hørt om den en gang før, men tenkte for meg selv at det bare var svada.

larsverm
28/03/11, 18:00
Den B17 som i en viss grad var aktuell på 240, er nok ikke samme motor som var brukt på 340. 1,7-literen på 340 var vel en "Renault-motor", i likhet med 1,4-literen - stemmer ikke det?

Ifølge grønt hefte med "Specifikationer":

B17A til 240 1979-84, 1,784 l, samme boring som B19, 88,9 mm, men kortere slaglengde, 71,85 mm. I heftet nevnes: "I Nigeria finns en skattegräns vid 1,8 dm3 (l)."

Så - kan det ha vært solgt mye Volvo i Nigeria...?

volvo245gl
29/03/11, 12:32
i følge VADIS var det fra 1979 til 1985 240 var levert med B17A

larsverm
29/03/11, 13:43
Stemmer nok det, ja. Jeg ser i ettertid at det grønne heftet hadde litt ufullstendig informasjon på den oversikten jeg så på.

ArM
29/03/11, 16:08
B 17A var vel også levert i Italia og Finland også. Der har de en skattegrense på 2,0 liter, så derfor leverte de B 19A og B 17A istedenfor B 19A og B21A.

larsverm
29/03/11, 17:17
Finland også? Instruksjonsbøkene til 240, i hvert fall noen år på begynnelsen av 80-tallet, finnes i to forskjellige svenskspråklige versjoner, hvorav den ene er beregnet på Norge og Finland. Der står det ført opp forskjellige B19-versjoner som ble brukt i Finland men ikke i Norge. B17 står ikke der, men denne informasjonen trenger ikke være utførlig for alt jeg vet.

fotonet
08/04/11, 17:10
Gadaffi modeller heter de i Danmark. Les linken... 1979

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=14

I de forskjellige faneblader finner dere mye god info!!

sbrech
22/05/11, 19:21
Har nettopp kjøpt en (240) GLTv6-82.
YV1 244 68 8 C .........
4 av denne årgang igjen i trafikk i sverige. Sannsynligvis enda færre i norge?
Sort metalikk lakk, soltak, B28E, BW55.
Gått 12800 mil.
Sort skinn.
Vil kreve en god del fiksing. Har stått i 17 år.
Rust hull under sjåførens føtter (skyldes bulk under og vann liggende inni) og litt rust under gulv langs kanalene.
Ellers ingen flere hull eller rust (annet enn overflate rust flere steder)!
mvh

KE40155
22/05/11, 19:35
Gratulerer med "ny " bil Steven. hva skal gjøres med den andre?

sbrech
22/05/11, 19:37
Gratulerer med "ny " bil Steven. hva skal gjøres med den andre?
Hei Alex.
Vet ikke .... Har vel litt mange stående nå.
Det går egentlig ikke an å slite dem ut, hva?
Dro bort for å se på den igår. Min 260 brukte 48 liter på 54 mil!
Må finne en plass å ha den innen august.

KE40155
22/05/11, 19:43
steven: bare å plassere den hos meg. Da det er plass til det. min 242 brukte 28l på 42 mil. men det var i 2006 har ikke prøvd siden.
felga mine har kommet hjem nå. kom opp en dag det passer .

Volvo-turbo
22/05/11, 19:57
Bensinforbruk på slike klassikere er helt uvesenlig så lenge bilen går normalt og ikke har feil symtoner. Disse bilene har aldri vært sett på som bensingjerige. Er folk ute etter å kjøre flestmulige mil på minst liter så får dem kjøpe seg en kjedelig japse.

KE40155
22/05/11, 20:05
helt riktig volvo-turbo. det er min mening også at skal man ha en eldre bil så skal dem også bruke litt suppe. å skal en spare bensin per mil kan en like gjerne bruke japse biler eller sykkel. obs sorry bør vel følge forum reglene.

The Sven
22/05/11, 20:13
Alt handler jo ikke om drivstoffutgifter heller, driftsikre biler med lite vedlikeholdskostnader og verditap kan være rimeligere å kjøre med enn en bil som bruker halvparten :)

Men før jeg medvirker til å spore enda mer av her: bilder av nyforvervet da sbrech? :)

larsverm
22/05/11, 21:01
En modell som sikkert aldri var særlig vanlig og er enda mindre vanlig nå. Jeg kan dessuten tenke meg at GLT/V6 82 er enda noe sjeldnere enn 81 eller 80, for V6-versjonen ble nok eliminert sammen med 264 da 760 kom.

Jeg stemmer helt klart for å sette den i fin, relativt original stand. Det finnes nok av ordinære eksemplarer hvis man har tenkt å finne på noe "tull". ;)

gaupe
22/05/11, 21:32
Også ein uvanleg 260/240, spørs kva som står i chassisnummer på denne:
http://cache.finn.no/mmo/2011/5/22/6/286/722/86_-639047419.jpg
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28672286

KE40155
22/05/11, 22:25
gaupe: har denne ambulansen dem vanlige baklysene eller dem smale typen? er bakfjærene til ambulansen stivere enn vanlig fjærer?

larsverm
22/05/11, 22:45
Det er masse bilder i annonsen og det viser seg at bilen har den eldre typen baklykter. Ambulansene ble vel bygd litt etter som det passet med mindre vekt på design enn på de vanlige bilene, og da var det sikkert enklere å få de gamle flate baklyktene til å passe.

Christian
22/05/11, 22:50
Den var fet! Vil ha.

gaupe
22/05/11, 22:59
gaupe: har denne ambulansen dem vanlige baklysene eller dem smale typen? er bakfjærene til ambulansen stivere enn vanlig fjærer?

Trur absolutt alle 260-ambulansene har dei gamle lampane. Fjørene er sikkert spesial ja. Men hadde vore meir interessant å sja bakaksling den har.

gaupe
22/05/11, 23:03
Seta er meget spesielle i denne bilen, og desse bilane skulle jo ha alu panser og bakaksling. Ser den har chrome-handtak som ein 260, men ikkje 260 front, men tvilar uansett på at det var gl-merke på denne orginalt.

Christian
22/05/11, 23:53
Den har GL merke i grillen, men hva det betyr er uvisst.

sbrech
23/05/11, 06:49
Men før jeg medvirker til å spore enda mer av her: bilder av nyforvervet da sbrech? :)
Skal få tatt å legge ut noen straks. Har ingen gode bilder foreløpig.
mvh

sbrech
23/05/11, 07:07
En modell som sikkert aldri var særlig vanlig og er enda mindre vanlig nå. Jeg kan dessuten tenke meg at GLT/V6 82 er enda noe sjeldnere enn 81 eller 80, for V6-versjonen ble nok eliminert sammen med 264 da 760 kom.

Jeg stemmer helt klart for å sette den i fin, relativt original stand. Det finnes nok av ordinære eksemplarer hvis man har tenkt å finne på noe "tull". ;)

Det ble solgt (244) GLTv6 i Sverige ut 1987.

Fra Svenska 200 klubben og Volvo240.org:
1980: 372 solgt, 19 fortsatt i trafikk;
1981: 189, 6;
1982: 160, 10;
1983: 5, 1;
1984: 13, 0:
1985: 11, 1;
1986: 9, 0;
1987: 11, 0;
Alla: 796, 39.

I Sverige, altså.

gaupe
23/05/11, 07:50
Det ble solgt (244) GLTv6 i Sverige ut 1987.

Fra Svenska 200 klubben og Volvo240.org:
1980: 372 solgt, 19 fortsatt i trafikk;
1981: 189, 6;
1982: 160, 10;
1983: 5, 1;
1984: 13, 0:
1985: 11, 1;
1986: 9, 0;
1987: 11, 0;
Alla: 796, 39.

I Sverige, altså.

Sikker på at dette ikkje er ambulanser? Dei har vel starta sitt liv som 244 v6.

larsverm
23/05/11, 08:30
Har vel mistanke om at dette bare kan dreie seg om spesialbygg av typen ambulanse, ja. Tallene fra 1983 til 87 tyder uansett på at det ikke kan ha vært noen helt regulær produksjon.

gaupe
23/05/11, 08:32
Har vel mistanke om at dette bare kan dreie seg om spesialbygg av typen ambulanse, ja. Tallene fra 1983 til 87 tyder uansett på at det ikke kan ha vært noen helt regulær produksjon.

Men det er likevel lavt til å vere til ambulanser, tok jo litt tid før 960-ambulansa kom for fullt, og 700 var vel aldri utbredt som ambulanse. Kan vere limo også.

larsverm
23/05/11, 08:40
Kanskje. Men kan Volvo ha levert ambulanser med firesylindrede motorer på denne tiden?

gaupe
23/05/11, 08:55
Kanskje. Men kan Volvo ha levert ambulanser med firesylindrede motorer på denne tiden?

Må ha vore Nilsson det i såfall. Men prven holdt vel kanskje bra i ambulansa? Bra olje, varm motor og hyppig vedlikehald.

larsverm
23/05/11, 10:24
Skal ikke skryte på meg detaljkunnskap om ambulansene, men jeg har strengt tatt inntrykk av at de stort sett har vært sekssylindrede. Så da kan en lure på hva Volvo hadde av ambulanser på slutten av 80-tallet...

gaupe
23/05/11, 21:38
Enda ei ambulanse:
http://cache.finn.no/mmo/2011/5/23/3/286/997/43_637524508.jpg
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28699743

Men det virkar som den er robba for dei delane som er artige.

Christian
23/05/11, 21:42
Forbausende hvor bra 2 serie ambulansene holder seg. Min er 94mod, 190k på tellern, eid av rødekors fram til 2009, men den er alikevel opprusta..

Begge disse som ligger på finn er i langt bedre karosserimessig stand, enda begge bærer preg av å ha stått ute noen år..
Denne er veteran allerede også.. Noe å bruke skattepenga på. :cool:
Noen som vet hvor mye lengre disse er enn orginal 245/265?

sbrech
24/05/11, 06:41
Sikker på at dette ikkje er ambulanser? Dei har vel starta sitt liv som 244 v6.

Listen består av både 244 og 245 6ere.
Det finnes minst 1 ambulanse i listen (1 av de to bildene).
Limo ("transfer") bilene finnes i separat list.

http://www.volvo240.org/reg/glt6.html

gaupe
24/05/11, 09:59
Listen består av både 244 og 245 6ere.
Det finnes minst 1 ambulanse i listen (1 av de to bildene).
Limo ("transfer") bilene finnes i separat list.

http://www.volvo240.org/reg/glt6.html

Denne var jo feit:
http://www.volvo240.org/reg/image.php?regnr=FNY519&w=400&h=299

Dei bilane som står som flerfargat, må jo vere ambulanser?

gaupe
24/05/11, 10:11
Her er ein av dei fem GLT6 81 som er i drift i Sverige:
http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_GLT__V6_33925690.htm?ca=15&w=3&last=1

http://212.112.179.20/images/09/0955264263.jpg

Trist interiør til å vere så dyr bil.

larsverm
24/05/11, 10:32
"Luksusbiler" kunne være ganske enkle for 30 år siden...

gaupe
24/05/11, 10:38
"Luksusbiler" kunne være ganske enkle for 30 år siden...

Jau, men dette var jo ikkje top-of-the-line stoffinteriøret ein gang, det var det som var levert i norsk DL. Burde jo vere stripevelur eller skinn i slik bil.

The Sven
24/05/11, 10:56
Den der burde havna i Norge folkens :) Er nok ikke så mange av de som går som er i bra stand.

larsverm
24/05/11, 15:47
Kunne ha vært fristende med den der/en slik, ja. :) Men det står ikke pris og bilen er litt langt unna - i hvert fall inntil jeg kommer meg sørover om en måneds tid. Slike bør tas vare på.

264 hadde de fineste interiørtypene som standard og Turbo et "spesielt" interiør, mens GLT hadde enklere typer hvis en ikke spanderte ekstrautstyr. Likevel kan en kanskje lure litt på om det der er korrekt/originalt...

gaupe
24/05/11, 16:05
Har sett fleire svenske glt med slike simple interiør. Desse bilane vart sikkert marknadsført litt annaleis enn i Norge.

larsverm
24/05/11, 16:23
Mulig. Men der hvor det rundt samme tid var forskjeller mellom svensk og norsk på mer ordinære versjoner som DL og GL, var de norske "simplere" enn de svenske. Jeg har norsk brosjyre for GLT og Turbo 1981 og svensk for 82. Der fremgår det at plysjtrekk var ekstrautstyr til GLT, men ikke klart hvordan standardtrekket så ut. Men i (den svenske) brosjyren for GLT 1980 er det avbildet seter som ser veldig ut som det vi ser i annonsen.

The Sven
24/05/11, 23:38
Har ikke sett en 240 GLT her til lands uten plysj jeg iallfall, var det plysj i den norske brosjyren?

larsverm
25/05/11, 15:17
Det fremgår strengt tatt av brosjyren (norsk, 1981) at plysj var ekstrautstyr til GLT. Altså må en billigere type ha vært standard.

ss242
16/07/11, 23:05
Denne vært postet her før?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1656.jpg

Daniel V
16/07/11, 23:44
Har ikke sett en 240 GLT her til lands uten plysj jeg iallfall, var det plysj i den norske brosjyren?


Det fremgår strengt tatt av brosjyren (norsk, 1981) at plysj var ekstrautstyr til GLT. Altså må en billigere type ha vært standard.

Dette er hyttenaboens 81 GLT. Den har plysj interiør. Samme som man finner i gaupes Classic.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1017.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1018.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1019.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1020.jpg

Det var ekstrautstyr i følge naboen her. Han kjøpte den "brad new" i 1981 :)

Karl
17/07/11, 09:31
Denne vært postet her før?

Stilig bil, men det ble vel ikke solgt slike fra forhandler. Det er montert gtx-utstyrspakken, (svarte lister, små firkantede frontlykter og annen grill). Den har også diverse r-sportsnacks som 16v-toppen. Denne ble vel ikke levert originalt i andre biler enn 343-rallycrossbilene. Frontspoiler og felger vel også selvmonterte greier på denne bilen. Men uansett, skikkelig tøff bil:)

ss242
17/07/11, 09:51
Usikker, går rykter at det ble levert noen slik fra forhandler i Sverige.
Uansett garantert ikke noe samlebåndsproduksjon.

larsverm
17/07/11, 13:38
Aldri sett noe om en akkurat slik "GTX" før, men det ser vel mest ut som en "pakkevariant", ja.

Fin GLT uten noe tull - sjelden. Hadde ikke vært dumt med en slik i den kommende samlingen. :D

Men at den har plysj, motsier vel ikke at en billigere type interiør kan ha vært standard. Men skulle man først kjøpe en slik i utgangspunktet temmelig dyr bil, var det kanskje vel så vanlig å slenge på litt enkelt ekstrautstyr? Eller kanskje forhandlere ofte "valgte" å levere plysj som "standard"? Bare spekulasjoner, dette.

Ekren
17/07/11, 20:23
sto en 82/83 GLT oppom meg for noen år siden, den var det ikke plysj i eller =)

gaupe
17/07/11, 22:47
Har sett både 80 og 81 glt utan plysj ja.

Karl
17/07/11, 23:33
Usikker, går rykter at det ble levert noen slik fra forhandler i Sverige.
Uansett garantert ikke noe samlebåndsproduksjon.


Ser ut som den er under restaurering nå: http://kuvablogi.com/nayta/2049281/


Her er gtx-pakken scannet fra volvokatalogen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1775.jpg

Daniel V
17/07/11, 23:44
Men at den har plysj, motsier vel ikke at en billigere type interiør kan ha vært standard.

Jeg skrev følgende under bildet, som var litt vanskelig å se:p


Det var ekstrautstyr i følge naboen her. Han kjøpte den "brad new" i 1981 :)


Så da har vi vel løst mysteriet? :p

Rekner vel han som en troverdig kilde, da han faktisk kjøpte bilen i 1981 :p

larsverm
19/07/11, 20:02
Ja, fint - da er også det "mysteriet" oppklart. :)

Daniel V
20/07/11, 23:11
Volvo 240 kom i alle fall i mange forskjellige versjoner og mange forskjellige utstyrskomboer :p Det var virkelig "bilen for alle" :p

sondre
20/07/11, 23:25
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29467969&reference=2011/7/5/9/294/679/69_1521208615.jpg
Volvo (260?) Ambulanse
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29467969

Revell
21/07/11, 04:21
Kjørte bak en Volvo her om dagen som det sto 245GLD hva er det? Diesel?:confused:

gaupe
21/07/11, 12:04
Snakka med han heime som hadde 240 Comfort hør, han huskar ikkje heilt kva som var spesielt med den, men det var i det minste B230K, cruise control og nakkestøtter bak.

gaupe
21/07/11, 12:05
Denne limoen her er vel litt spesiell:

http://213.132.112.100/images/65/6565855889.jpg
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_240_limousine_34845599.htm?ca=15&w=3

A.Finstad
21/07/11, 12:39
den limoen der var jo faktisk litt tøff :p

Christian
21/07/11, 12:42
Fet bil! Hvordan er det å ta sånt inn i norge?

gaupe
21/07/11, 12:45
Fet bil! Hvordan er det å ta sånt inn i norge?

Relativt rett fram trur eg, vccn-bil? Men den er sikkert gjennomroten

Christian
21/07/11, 12:47
Mest sannsynlig går det noen kvm med plåt for å få den iorden, men fy faan for en fet bil!
Vil ha!

gaupe
21/07/11, 12:50
Mest sannsynlig går det noen kvm med plåt for å få den iorden, men fy faan for en fet bil!
Vil ha!

Er jo berre å hente, er jo ikkje så langt i frå grensa heller, litt nord. Gemini-felgane kan du jo legge igjen hos meg :D

Daniel V
21/07/11, 12:54
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2240.jpg
Volvo (260?) Ambulanse
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29467969

Japp. Det er Moderator "Morgis" på forumet sin.

Strengt tatt er det vel moren sin.

Christian
21/07/11, 12:55
Er jo berre å hente, er jo ikkje så langt i frå grensa heller, litt nord. Gemini-felgane kan du jo legge igjen hos meg :D

Står i annonsen at felgene ikke følger med :(

larsverm
21/07/11, 20:09
Kjørte bak en Volvo her om dagen som det sto 245GLD hva er det? Diesel?:confused:

Har aldri sett betegnelsen "GLD" noen gang. Men på begynnelsen av 80-tallet het dieselversjonene 244/245 DL D6 og GL D6. Så kanskje en GL D6 som har mistet 6-tallet...?

R.G
21/07/11, 21:45
Har aldri sett betegnelsen "GLD" noen gang. Men på begynnelsen av 80-tallet het dieselversjonene 244/245 DL D6 og GL D6. Så kanskje en GL D6 som har mistet 6-tallet...?

min 1980 245 d6 het GLD hos volvo. sto det i papira når jeg drev å undersøkte mellomaksel deler der.

gaupe
22/07/11, 14:05
Her er ein 245 turbo variant som eg ikkje kjenner til. Buchman bygde på oppdrag frå Volvo ein bil:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2374.jpg

http://www.volvo200.org/modellen/bb.htm

http://www.volvo200.org/modellen/speciaal.htm

Alcantara-interiør og digitalt speedometer, fancy :D

larsverm
22/07/11, 15:32
min 1980 245 d6 het GLD hos volvo. sto det i papira når jeg drev å undersøkte mellomaksel deler der.

Som sagt aldri hørt om det før, men da har jeg jo hørt om det nå... :)

Men jeg har notert meg fra før at det muligens i en viss grad har vært "D6" og "DIESEL" om hverandre, så det kan i det minste tyde på at det ikke har vært helt konsekvent.

Karl
22/07/11, 17:21
Her er ein 245 turbo variant som eg ikkje kjenner til. Buchman bygde på oppdrag frå Volvo ein bil:


http://www.volvo200.org/modellen/bb.htm

http://www.volvo200.org/modellen/speciaal.htm

Alcantara-interiør og digitalt speedometer, fancy :D



Tøft! Var det bare en som ble laget eller var det flere? Kanskje redigere den inn i førsteposten? Finnes det flere bilder av den noe sted?

larsverm
22/07/11, 17:51
Litt "frisk" farge og at grillen har samme farge fungerer bra. Men all plasten bidrar ikke videre positivt i mine øyne. Jeg ville da uansett aldri ha vært i målgruppen for noe slikt, som noen av dere sikkert har oppfattet... Får ikke opp bilde av bakenden og interiøret, det kunne jo ha vært interessant å se.

gaupe
22/07/11, 22:16
Tøft! Var det bare en som ble laget eller var det flere? Kanskje redigere den inn i førsteposten? Finnes det flere bilder av den noe sted?

Var kun dette eg fann :-( Trur det var meir av eit designstudie, bodykitet vart jo eit produkt seinare.

A.Finstad
24/07/11, 17:55
var ikke det bodykitet det som volvo solgte som spolier sats eller noe sånt til 240 da? i hvertfall på slutten av 80 tallet da det er i de katalogene jeg har fra den tida ;)

mamolv
24/07/11, 18:00
var slikt sett på den sølvgrå 244 86modellen jeg hugde tidligere i år.tror det hadde vært på den siden den var ny.

gaupe
24/07/11, 19:06
var ikke det bodykitet det som volvo solgte som spolier sats eller noe sånt til 240 da? i hvertfall på slutten av 80 tallet da det er i de katalogene jeg har fra den tida ;)

Jau, og det vart utvikla til denne modellen.

sbrech
24/07/11, 20:33
Min nye GLTv6: 1982 modell. Sort metalikk. Den får sort skinn interiør.

http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P7220054.jpg
http://i1215.photobucket.com/albums/cc508/sbrechn/P7230055.jpg

larsverm
24/07/11, 21:35
Den ser ut til å trenge litt omsorg. :)

Karl
24/07/11, 23:04
Og ny front;)

KE40155
24/07/11, 23:35
hei steve: gratulerer med "ny" bil. endelig fått bilen hjem til Røa.

larsverm
25/07/11, 00:09
Og ny front;)

Ja, det er ganske mange som har "oppgradert" med "snute" gjennom årene. Virket kanskje lurt en gang, men en slik bil gjør seg nok best satt tilbake til mest mulig originalt utseende. :)

Revell
25/07/11, 00:35
Jeg vil ha sånne felger som den blå:D Med alle de små Volvo V'ene:D rart ingen har nevnt felgene før nå:p

Karl
25/07/11, 07:23
Ser mest ut som hjulkapsler for meg.

gaupe
25/07/11, 07:53
Ser mest ut som hjulkapsler for meg.

Det var spesiallaga felgar ja. Sannsynlegvis inspirert av Pirelli-felgen.

Karl
25/07/11, 11:48
Stygge som juling men det hadde vært tøft å hatt dem:)

larsverm
25/07/11, 15:32
Det man skulle ha hatt, var dekk med Volvo-merker på, slike som vi ser på den "retro-bilen" i tråden med bilder fra Volvos museum.

fotonet
28/07/11, 20:56
jeg har funnet en 264TE i en låve i Danmark... men har ikke kommet i kontakt med eieren.. hva tror dere den kan koste?

mamolv
28/07/11, 20:58
jeg har funnet en 264TE i en låve i Danmark... men har ikke kommet i kontakt med eieren.. hva tror dere den kan koste?

er en TE innpå svenska 200 klubben sitt forum.tenker den kan komme opp i en bra pris om den er i grei stand.er vel kongeblå den du vet av også?

fotonet
28/07/11, 22:05
ja den er kongeblå, akkurat som på bildene jeg har sett på nettet

mamolv
28/07/11, 22:24
ja den er kongeblå, akkurat som på bildene jeg har sett på nettet

har sett dem kun i kongeblå selv også:)flotte biler, men er selv på jakt etter enda en transfer;)

lian1992
17/08/11, 03:31
Bra tråd, tommel opp!

Enig, var utrolig gøy og se, mye jeg aldri har sett før :D

Revell
05/09/11, 19:12
Har Blue Star vært nevnt her?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/400.jpg

volvoRsport
05/09/11, 19:26
Har Blue Star vært nevnt her?

http://www.volvo200.org/modellen/folders/model78244dlbs.jpg

larsverm
05/09/11, 19:44
Kan ikke si jeg kjenner "Blue Star". Hva er "poenget" med den? :p

Revell
05/09/11, 19:50
Kan ikke si jeg kjenner "Blue Star". Hva er "poenget" med den? :p

Litt oppstæsja bil med ribbeplysj den sorte dekoren og GT leppe.

volvoRsport
05/09/11, 19:55
Litt oppstæsja bil med ribbeplysj den sorte dekoren og GT leppe.

Hverken dekoren eller leppa satt på disse originalt etter det jeg kan se på bilder og av infoen jeg finner.

Her er følgende utstyr som satt på dem:
- Metalized clear blue painting (the same one was used before for the 265 GL)
- Rev counter
- Coating of blue velvet seats
- Ventilation "style GL", orders electropneumatic
- Windscreen wipers with intermittent operation
- Safety belts back
- Stealing "style GL"
- Rims "style GL"
- Vanity mirror in the vacuum-pocket
- Vacuum-pocket enlightened
- Recall of trémoin of belt of safety to the back

Kopiert fra denne siden:
http://wikipedia.qwika.com/fr2en/Volvo_244_%22Blue_Star%22

Revell
05/09/11, 19:59
Eieren påstår att dette er en original og uskrudd bil:)

gaupe
05/09/11, 20:51
Litt oppstæsja bil med ribbeplysj den sorte dekoren og GT leppe.

Stripevelur er det ikkje, sidan den kom først i 79.

Karl
06/09/11, 07:51
Har ikke hørt om bluestar før. Selv om det ikke er så enorme forandringer så er det i alle fall morro med en slik forholdsvis tidlig spesialutgave. At den fikk en egen brosjyre var jo også litt stas. Fikk ikke helt med meg hvor mange som ble laget i den oversettelsen som volvoRsport linket til. "Blue Star was manufactured with june hundred specimens in the Benelux countries. It remains ten in circulation about it"?

Revell
06/09/11, 08:18
Skal få knipsa noen flere bilder av bilen og interiør:) Synd vrakmeldinga blei levert med en feil da:( Men er vel mulig og få på veien igjen har jeg hørt rykter om?

gaupe
06/09/11, 08:43
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/454.jpg

Ligg to bileter på wikipedia commons av ein Belgisk bil:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/455.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/456.jpg

gaupe
06/09/11, 08:47
Det stod til sals ein lyseblå 1978 244 DL, som var uvanleg bra utstyrt på blocket og på finn, og meinar den var diskutert i godbiter-tråden også, det var nok ein blue star.

The Sven
06/09/11, 09:35
Det stod til sals ein lyseblå 1978 244 DL, som var uvanleg bra utstyrt på blocket og på finn, og meinar den var diskutert i godbiter-tråden også, det var nok ein blue star.

Der har du nok løst mysteriet med den ja :)

larsverm
06/09/11, 15:54
Tenkte akkurat på den samme bilen. Og jeg har også tidligere hørt/lest om en spesiell (og muligens bare blå) 244DL 78 (bare 78?) med utstyr mer eller mindre som GL. Men tilnavnet "Blue Star" kan jeg ikke huske å ha hørt nevnt da. Det står vel at den ble markedsført under dette navnet i Belgia m m, men kanskje kan den ha vært solgt f eks i Sverige også (og hva med Norge?) uten et slikt navn.

gaupe
07/09/11, 21:12
Ein sjeldan skatt, 76 262 GL i veldig god orginalstand:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180719632573+&viewitem=#v4-35

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/533.jpg

larsverm
07/09/11, 23:34
Ja, flott. Noen bør ta vare på den der. :) Men vi kan vel se en bulk på venstre side...?

Volvo-turbo
08/09/11, 06:27
Ja, flott. Noen bør ta vare på den der. :) Men vi kan vel se en bulk på venstre side...?

Ser bulk bøde på høyre og venstre side på den bilen, riktinok bare døra på høyre side. Det positive er at bilen mest sansynlig har orginallakk så det du ser er det du får og ikke fullt av skjulte overraskelser gjemt bak noe sparkel.

gleid
26/09/11, 21:50
Bytta framstolar i denne.

Hvordan er de orginale stolene?

deilkaas
29/10/11, 18:05
Du har vel glemt: '81 Volvo 244 GLT6. Det var vel også en forholdsvis sjelden modell.
Skal se slik ut originalt med komplett svart listverk, takluke, å gull farga GLT emblem i grillen og bak istede for svart, for å markere V6. :)

http://www.garaget.org/?car=194816
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2672.jpg

Jeg har en slik sjøl forøvrig ikke helt original. Men still a GLT6! hehe ;)

larsverm
30/10/11, 03:32
Ja, "GLT6" må sies å være sjelden, og desto mer etter alle disse årene (og i original stand). Skiller seg vel i utseendet praktisk talt ikke fra en "vanlig" GLT - annet enn fargen på de emblemene som du nevner, og som heller ikke er så lett å se klart på litt avstand...

The Sven
30/10/11, 03:40
Jeg har også hatt en 240 GLT-6 og savner den desperat (nei egentlig ikke, men kan hende jeg hadde gjort det om den var original). Min var ombygd til Turbo med B21ET og var den dårligste bilen jeg har hatt. Men antakeligvis mest pga alle som hadde klundra med den opp igjennom tidene. Ombygginga var nok mye for å spare seg for trøbbel, men alle som har hatt ombygde biler vet vel at den motivasjonen kan diskuteres. Uansett er den hugd nå, og det gjør vel bare andre 240 GLT med V6 enda mer sjeldent.

larsverm
30/10/11, 03:55
Jeg mistenker sterkt at V6-modellene (muligens først og fremst med unntak av 262C og 780?) i høy grad endte opp som ombyggingsprosjekter relativt tidlig, hvis de ikke bare ble skrotet. Så jeg har det for meg at jeg en eller annen gang må kjøpe og ta vare på en slik.

Hvis vi holder oss til 200-serien, kan vi nok si at de minst sjeldne versjonene er 264GL og GLE, i hvert fall opp til 1980. Sjeldnere er nok 264 81-82, GLT6 og 265 uansett bokstaver. Og så lurer jeg på om jeg skal peke ut 264DL som den mest sjeldne...?

Karl
30/10/11, 17:58
Du har vel glemt: '81 Volvo 244 GLT6. Det var vel også en forholdsvis sjelden modell.
Skal se slik ut originalt med komplett svart listverk, takluke, å gull farga GLT emblem i grillen og bak istede for svart, for å markere V6. :)

http://www.garaget.org/?car=194816

Jeg har en slik sjøl forøvrig ikke helt original. Men still a GLT6! hehe ;)


Jeg har ikke glemt den. Listen er langt fra komplett. Å finne greie bilder av originale biler er ofte litt vanskelig. Har forøvrig bilder av samme bilen som du la inn, (lånt fra garaget), så kommer nok til å redigere den inn i førsteposten etterhvert. Har litt sansen for GLT-6. Motorene ble jo mye brukt i ambulanser så det kan jo ikke bare ha vært møkk. Er nok heller at volvoeierne hadde blitt bortskjemt av den udødelige rødblokka;)

gaupe
30/10/11, 21:50
Eg har fått kontakt med marknadsjef i Volvo Norge i 87-92, han kan mykje om 240en, skal få tappa han for litt informasjon :D

Berre så ein veit det, 93 modell 240 var levert med slyngdiff :)

larsverm
30/10/11, 21:53
Flott. :) F eks hadde det vært bra om han hadde kunnet oppklare noen av de mer finurlige punktene i 240/260-historikktråden.

gaupe
30/10/11, 21:54
Flott. :) F eks hadde det vært bra om han hadde kunnet oppklare noen av de mer finurlige punktene i 240/260-historikken.

Han påstod at nesten alle punkt var finurlege, det var mykje rart, og mange rare modellar dei koka i hop. 260en kan vere for gammal i forhold til det han kjenner til heilt, men det finn vi nok ut uansett.

larsverm
30/10/11, 21:57
Det er mye som er enkelt på overflaten, men det blir gjerne mer komplisert når en graver litt. Dette kan bli interessant. :) Du kan vel få ham med i forumet?

gaupe
30/10/11, 21:58
Det er mye som er enkelt på overflaten, men det blir gjerne mer komplisert når en graver litt. Dette kan bli interessant. :) Du kan vel få ham med i forumet?

Sonen hans, som hadde like god snøring, og jobba hos Volvo i Gøteborg, skulle registrere seg :)

larsverm
30/10/11, 22:09
Bra. :) Etter å ha lest en fersk bok om Volvo P1800, har jeg fått en viss "horisont" på hvor mye interessant det "i verste fall" kan være å skrive om en bilserie.

THO
30/10/11, 22:11
Sonen hans, som hadde like god snøring, og jobba hos Volvo i Gøteborg, skulle registrere seg :)

Jeg skal terorrisere sønnen hans litt slik at han får registrert seg så fort som mulig:)

KE40155
01/11/11, 23:11
et offtopick spm. slett det om det stårpå feil forumspalte. er det forskjell på bærearmene foran på en varebil og en vanlig stv eller en sedan type. å hvorfor er det 2 hull underhverandre på bærebruene der bakakselen er festet.

volvo245gl
02/11/11, 12:03
et offtopick spm. slett det om det stårpå feil forumspalte. er det forskjell på bærearmene foran på en varebil og en vanlig stv eller en sedan type. å hvorfor er det 2 hull underhverandre på bærebruene der bakakselen er festet.

Er ingen forskjell på bæreaarmene foran. eneste er at du kan få tak i forsterkede (såkalt ambulansetypen) de kan brukes omhverandre da de har samme dimensjon.
Bak har jeg sett hullene men vet ikke hvorfor det er ekstra hull der.

hans-ingve
02/11/11, 14:38
kom på at jeg må legge ut bilder av polaren jeg kom over i sommer:
http://i1105.photobucket.com/albums/h360/Hans-Ingve/DSC00099.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/82.jpg

larsverm
02/11/11, 15:53
Og reg nr tyder på at den bilen har blitt importert til Norge relativt nylig.

Vegardb92
02/11/11, 15:57
jepp, første jeg la merke til var skiltnr, har hvit HS registrert selv :) HS69xxx

larsverm
02/11/11, 16:57
HS-serien går mot slutten - tipper de begynner på HT i løpet av de nærmeste ukene. :p

hans-ingve
02/11/11, 16:58
eieren av polaren selv importert den først til nederland så til norge. etter det jeg skjønte på han.
det er en 91 modell.
han brukte den vist som bruksbil også.

svidd-gummi
25/11/11, 03:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1354.jpg

noen som har info? :P hehe

larsverm
25/11/11, 10:25
Muligens eneste eksisterende "263GL". Et utkast sikkert inspirert av at Saab kom med sin "Combi Coupe"-versjon av Saab 99 i 1974 (?). Jeg har også sett bilde av en Volvo med slik bakpart, men hvor fronten var en litt forkortet, mer "loddrett" 240-type, sikkert for å se om det harmonerte bedre visuelt med forsøket på å få til en mer kompakt versjon av 200-serien. Disse forsøkene må vel ha vært fra ca 1975, ikke så mye senere - og nedlagt kanskje fordi at de ikke virket særlig vellykkede eller/og fordi at 343, som kom i 1976, gjorde noe slikt overflødig.

volvo245gl
25/11/11, 13:41
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1354.jpg

noen som har info? :P hehe

Skiltet fra Volvo museet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1361.jpg (http://postimage.org/image/69ff2qea9/)

gaupe
30/11/11, 15:56
Dette er meir som ein spesiell 200:
320

321

http://www.ebay.com/itm/Volvo-Special-Vehicle-Division-POLICE-Brochure-244DLT-/190592081133?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3D LVI%26ps%3D63%26clkid%3D4561995710133428887

volvo245gl
01/12/11, 13:21
Kan vel legge til disse uvanlige 240 og. Selv om de ikke er i orginal utførelse.

http://s8.postimage.org/5hejlj3n5/gass_volvo.jpg (http://postimage.org/image/5hejlj3n5/)

http://s8.postimage.org/kouj5vvht/gass_volvo_2.jpg (http://postimage.org/image/kouj5vvht/)

http://www.lowtechmagazine.com/2010/01/wood-gas-cars.html

larsverm
01/12/11, 20:01
Kjekt eksperiment, kanskje - men jeg har vondt for å se at det blir særlig populært, om ikke annet pga utseendet... :p

KE40155
01/12/11, 21:22
kan brukes slik som knott drift . slik det ble bruk under 2 verdenskrig og noen år senere. da det var bensin mangel mange plasser. eller så så det ut som om det kunne være hemkokapperat.

larsverm
01/12/11, 21:47
Nettopp - kanskje det der er fremtiden, hvis bensin blir skikkelig mangelvare...

KE40155
01/12/11, 22:16
hvis det er fremtiden så vil det si at vi går tilbake i tid. er ikke veldig effektiv løsning i motbakker og tunglastet. men en plass i sverige og i finland var det en familie som hadde slikt på både traktor, volvo amazon, volvo lastebil med lang snute som gikk på knott.

fotonet
04/01/12, 18:12
Finnes det ingen som kjenner produksjonstallet på orginale 240 turbo stasjonsvogn (245)??
Kan ikke være spesielt mange biler igjen

gaupe
05/01/12, 22:12
240 Diamant, ser ut til å vere ei jubileumsutgåve i Frankrike: http://aebergon.perso.neuf.fr/page_Volvo_240_Diamant_87.htm

larsverm
05/01/12, 22:35
Akkurat - et ekstra merke og litt ekstra utstyr. De fant nok på litt av hvert slikt "efter behag" på forskjellige markeder. Det minner meg på at jeg et sted har noen japanske Volvo-brosjyrer liggende...

Karl
06/01/12, 08:57
Den utgaven har jeg aldri hørt om før! Stas med svart jubileumsutgave i 1987:D

Sliter litt med oversettelsen, er det slik at den kun ble levert i svart med en blå stripe langs siden og at det sammen med diamond-merket utgjør de ytre kjennetegn? Denne må absolutt inn i oversikten. Er ikke noe særlig resultat om man søker etter den på nettet så det er vel omtrent umulig å finne ut produksjonstall.

Er det noen på forum som er mere stødig i fransk enn google translate så send meg gjerne en oversettelse av brosjyren. Slik som jeg forstår det var den utstyrt med lettmetallfelger, sentrallås, el vinduer, oppvarmede seter, servostyring, kom kun med 2liter eller 6syl diesel og kun som stv i svart med en blå, (for meg ser den grå ut), stripe. Det jeg sliter med i oversettelsen av utstyrsliste er; direction assistée, galerie "américaine" og så står det noe om setetrekkene jeg ikke forstår. Den har takgrind på bildet, er det slik å forstå at den ble levert med den tro?

Larsverm; Litt merker, striper og litt utstyr er jo gjennomgangsmelodien på mesteparten av spesialutgavene, poenget er jo å vite om de forskjellige, ikke hvor mye avvik det er fra standard;)

volvoRsport
06/01/12, 09:06
Her er en som lå/ligger tilsalgs, gir en indikasjon på hva den ble levert med av utstyr:

http://y5.yzimg.com/s5/media/get/key.0009on64e4htdg4k/size.640x480
http://y6.yzimg.com/s4/media/get/key.000fjm8hbmmeni4e/size.640x480
http://y3.yzimg.com/s6/media/get/key.000f2s2j2qetcvvm/size.640x480
http://y2.yzimg.com/s2/media/get/key.000fe1pnfr1h5buu/size.640x480

Karl
06/01/12, 09:31
Nice. Kan se ut som takgrinda var en del av pakken da. Har du link til annonsen og er den stripa grå eller blå?