PDA

Vis full versjon : Ta litt av kaliprene, mulig?



Loff
03/06/10, 12:29
Hei. Har 15" alufelger fra 850 på 244n min, men måtte bruke biltemaspacere for å unngå at de tar borti bremsekaliprene framme.. Går det an å ta av litt på kaliprene med vinkelsliper e.l? Hva sier de til sånt på EU? Eller finnes det slankere kalipre som passer?

TeamBørnOut
03/06/10, 12:35
bruk spacer eller bytt felger

Loff
03/06/10, 14:18
Da kjører jeg videre med spacerne mine:)

Swissman
03/06/10, 21:04
Man kødder ikke med bremser og styring. :eek:

jonass
03/06/10, 21:29
Bare for min egen nysgjerrighet, hvor mye har du spaca ut? Er ikke hjule midt under bilen med slikt innpress. For regner med du ikke har spaca så mye at du ikke har sentret inni felgene som styring? Kan klippe hjulbolter fort da:(

Loff
04/06/10, 08:06
5mm spacere. Mulig det går med 3 mm også. Monterte først hjula uten spacere, så fint ut og ingen problemer:) Når jeg skulle kjøre i vei derimot.. veldig tungt å ta i gang, og KLONK KLONK fra framhjula:( Monterte tilbake de andre hjula, og dro på biltema. De hadde både 3mm og 5mm spacere, kjøpte 5 for å være sikker. Dette var på vinterhjula. På sommerhjula er det 16" felger, ikke sikker på om jeg trenger spacere på disse, men jeg tok dem ikke av når jeg monterte dem.

Loff
04/06/10, 08:19
Hvor stor forskjell i innpress er det på originale felger til 244 sammenlignet med 850 da? Blir vel i overkant å sette på 25 mm spacere e.l:confused:

hgnubel
04/06/10, 08:49
Apropos 5mm spacere...

Jeg leste et par plasser på forum rundt om at det "gikk fint" uten lengre bolter, og det har gått fint for meg en stund. Men så leste jeg i H&R sine TÜV-papirer på spacerene deres at en forutsetning for godkjennelsen var at boltene hadde minimum 6,5 omdreininger med grep i gjengene. På min 850 fikk jeg ca 5 og en kvart omdreining med orginalbolter og 5mm spacere, så nå er lengre bolter bestilt. Alt tatt i betraktning så ble ikke de billige felgene så billig likevel, men resultatet blir bra :)

Loff
07/06/10, 12:24
Ser i tabellen på http://www.volvoforum.no/volvo_info/boltsirkel.htm at 200-serien har ET25 mens 850 har ET43.. jeg burde med andre ord ha 18mm spacere for å få riktig innpress? Finnes det, eller noe i nærheten? Tåles det? Har ikke lyst til å ødelegge noe:o

Christian
07/06/10, 12:58
Ser i tabellen på http://www.volvoforum.no/volvo_info/boltsirkel.htm at 200-serien har ET25 mens 850 har ET43.. jeg burde med andre ord ha 18mm spacere for å få riktig innpress? Finnes det, eller noe i nærheten? Tåles det? Har ikke lyst til å ødelegge noe:o

Det beste er å kjøpe 20 eller 25mm skrudde spacere, da blir ingenting ødelagt.

Loff
07/06/10, 14:26
OK. Vil jeg få problemer med at hjula kommer for langt ut dersom jeg får i 25 mm spacere, slik at det kan subbe ved krapp svinging e.l? hvor lange er hjulboltene på 244, må jeg kappe dem litt? Tenkte ikke over at bilen ble smalere med disse hjula, men når jeg ser etter nå, kan det vel stemme. Funker greit likevel da:)