PDA

Vis full versjon : Turbokonvertere 850 2,5 20v



Atlaue
03/06/10, 08:40
er det mye jobb og turbokonvtertere en volvo 850 2,5 20v?
hva trengs for en slik type jobb?

type turbo?

hgnubel
03/06/10, 10:11
Ja, det er mye jobb... dette må vel havne i en FAQ eller noe snart?

Siden du spør på den måten er du antagelig like mye bilmekaniker som meg ;) Dvs ikke... Så da utelukker jeg at du kan gjøre alt selv, no offence...

Du har flere muligheter:

Enkleste måte å få turbo er å selge den du har og kjøpe ny bil med turbo.


Litt mer komplisert: kjøpe turbomotor eller hel delebil med turbomotor og få noen kyndige til å montere, teste og dokumentere (hvis det skal godkjennes). Dette koster gjerne et par titalls tusen, se f.eks. her (http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=20192657). Jeg har fått et tilbud på lignende ombygging på litt over 30.000 fra scstyling, inkl. motor og alt annet som trengs, arbeid og godkjenning. Økonomisk lønner det seg neppe, men det gjør det vel sjelden med bil uansett.


Veldig komplisert: turbokonvertere motoren du har i dag... det er nok mulig, men du må finne en fanatisk motornerd som antagelig vet å ta seg godt betalt for å finne/lage komponenter som passer sammen. Du støter kanskje på større utfordringer med å få det godkjent enn alternativet over, siden du nå bygger en motor som bare til forveksling ligner på det Volvo har levert. Økonomisk vil det antagelig sende deg rett i "Luksusfellen" med mindre du driter penger eller vinner nok pengepremier på show eller konkurranser til å tjene det inn... :)

Hvis det var du som spurte om montering av dumpventil her om dagen så må jeg nesten spørre om det er bare lyden du er ute etter... isåfall kan du sikkert lage en ganske avansert sak som faker turbolyden for under en tiendedel av kostnaden ved å skaffe turbomotor :p