PDA

Vis full versjon : Vurderer å montere utvendig antenne - noen innsigelser?



Svirre
29/10/13, 23:54
Har ikke takmontert antenne i V70'n, men vurderer å montere en liten antenne med kort pisk. Hører mye på radio og har prøvd mye forskjellige, men antenna må ut av bilen for at det skal fungere best mulig. Har vært skeptisk til å borre hull, men vil jo ikke skape noen spesielle problemer så lenge det tettes med rustdreper/fyll etc. Noen som har evt. tips på hva som gir best resultat? Og lønner det seg å borre med "juletre" eller vanlige bor?

mrstfu
30/10/13, 09:01
Har ikke takmontert antenne i V70'n, men vurderer å montere en liten antenne med kort pisk. Hører mye på radio og har prøvd mye forskjellige, men antenna må ut av bilen for at det skal fungere best mulig. Har vært skeptisk til å borre hull, men vil jo ikke skape noen spesielle problemer så lenge det tettes med rustdreper/fyll etc. Noen som har evt. tips på hva som gir best resultat? Og lønner det seg å borre med "juletre" eller vanlige bor?

Trudde du var handy jeg?

Kjøp antenna, bor tilsvarende stort hull, ettersom du må ned med taktrekket for å få frem kabelen anyfuckinhow, spiller det ingen rolle hva slags bor du bruker, selv om juletre er både lettere å kontrollere, og mer allsidig.

Mal litt rundt hullet med noe ruststopper, stapp i antenna, tett rundt kabelen med våtromssilikon eller noe, og lim på antenna med Tec7. Ettersom taket uansett er ødelagt når du tar hullet, er det ingen grunn til ikke å lime antenna skikkelig fast.

ovlov86
30/10/13, 09:26
Har du ikke antenne i venstre bakrute som fungerer?

brynna
30/10/13, 16:01
På mine 2 VW er det glassantenne (tråd i frontruta) som ikke funker noe særlig. Kjøpte en stålantenne på Biltema, isolerte den godt med tape, kobla en ledning fra karosseri til antennesokkel (jording) plasserte den oppunder dash på passasjersiden. Funker veldig bra hos meg

mrstfu
30/10/13, 16:29
Kjør haifinne du, Svirre.

henrik940
30/10/13, 16:33
Kjøp deg sånn du kan ha i vinduet, mye mere sexy. (usynlig)

mrstfu
30/10/13, 19:11
Kjøp en gammal TVantenne og klistre den med medfølgende sugekopp rett i panseret!

PyrionZ
30/10/13, 21:25
Er ikke dårlig kontakt/irr på kontaktflatene på antenna di da? Har skjeldent problemer med radioen min, kun hvis det er høye fjell på hver side og i tuneller.

ovlov86
30/10/13, 23:03
Kjøp en gammal TVantenne og klistre den med medfølgende sugekopp rett i panseret!

Nei nei nei. Sånn gammeldags boomerangantenne!
http://cache.gawker.com/assets/images/jalopnik/2009/09/NPOCPAudiWing.jpg

Men Svirre, har du sjekka alt av tilkoblinger til originalantenna for irr osv?

Svirre
31/10/13, 00:12
Likte den siste der :p Hadde type glassrute antenne, men denne blei fjerna da det var en stor klump i bakruta. Mulig jeg er litt sær, men syns en liten pisk faktisk pynter opp litt på taket. Det blir heller ikke så "nakent".

Handy kan du jo kalle meg, finner på mye rart, men ville høre om den fantes noen andre kreative løsninger på dette. Men ta blir det nok denne typen på meg om ikke lenge: (ikke nødvendigvis fra tema)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Antenne/Takantenne-31141/

850GLTsilver
31/10/13, 06:32
Antenne for FM-mottak bør ha en lengde som passer til nettopp: FM Mottak.
Det vil si en lengde på nesten meteren.

Og det ser oppriktig teit ut oppe på en V70.

Alle hull i plater større enn 8mm bør lages ved hjelp av en locker. Dønn seriøst.

Svirre
31/10/13, 10:32
Antenne for FM-mottak bør ha en lengde som passer til nettopp: FM Mottak.
Det vil si en lengde på nesten meteren.

Og det ser oppriktig teit ut oppe på en V70.

Alle hull i plater større enn 8mm bør lages ved hjelp av en locker. Dønn seriøst.

Ikke lenge før det blir DAB i bilen, men enn så lenge så blir det FM antenne. Den antenna som ligger over bagasjeromsbelysningen er 80cm lang, men den får ikke nok signaler...bilen skjermer jo for en del..

Det med locker er jeg rimelig enig i. Den jeg linket til er jo 10mm i monteringshull, så skal man fram med 11mm bor så vrir man jo taket.

850GLTsilver
31/10/13, 20:52
TVIhold på FM.

Vi er mange som slett ikke har gitt opp kampen.
DAB er bra i og for seg, samt at det nok blir de jevneste mottakerforholdene for DAB.
MEN, FM... sukk. Håper virkelig at dagens regjering har baller nok til å stoppe tullet fra Trond Giske.
Flere land har lagt nedleggelsen av FM-båndet på is, og sannelig tror jeg det skal være mulig å få til det samme her på berget.

MEN.
Nå er jeg faktisk litt overrasket over at du har problemer med mottaket på den sideantenna.
Ville gått over alt av jording der bak, samt sjekket at kontaktene (Mener det er minst en skjøt der bak) er rene og renset for eventuell korrosjon.
Er vel de som har opplevd å få inn vann er bak med følger som det har?
Ikke sikkert helt der bak, men vel verdt å sjekke i alle fall.
Samme sak der bak radioen. Rent og pent. Smør inn kontaktene med litt kontaktfett så holder man fremtidig korrosjon borte også.

Svirre
31/10/13, 23:43
FM er 1000x bedre enn DAB. DAB fungerer bra der det er dekning og hvis mottakeren står stille. Ellers er det visst tropografiske utfordringer DAB frekvensen sliter med i motsetning til FM.

Glassantenna blei fjerne for 8 mnd siden, så sjekke jording på den funker dårlig ;) Har veldig god jording på den interne antenna nå. Prøvde den ute UTEN jording før jeg la den opp. Var bra signaler der jeg sto og monterte, merka forskjellen med en gang den blei lagt på plass.

Morgis
01/11/13, 00:41
Den originale antennen i venstre siderute bak fungerer bra.
Den er da også usynlig?!?!?
Sjekket at antenneforsterkeren til den får strøm?
Dersom ikke, vil den fungere dårlig.

850GLTsilver
01/11/13, 10:35
FM er 1000x bedre enn DAB. DAB fungerer bra der det er dekning og hvis mottakeren står stille. Ellers er det visst tropografiske utfordringer DAB frekvensen sliter med i motsetning til FM.

Glassantenna blei fjerne for 8 mnd siden, så sjekke jording på den funker dårlig ;) Har veldig god jording på den interne antenna nå. Prøvde den ute UTEN jording før jeg la den opp. Var bra signaler der jeg sto og monterte, merka forskjellen med en gang den blei lagt på plass.


Nåh. 1000 ganger bedre vet jeg nå ikke da.
Her i de sentrale strøk, så er det elendig FM Ca 2/3 av veien fra meg og inn til hovedstaden. Men med en billig DAB i baksetet, har jeg perfekt lyd absolutt hele veien.
DABn blir nok utbygd langt mer enn hva som er gjort så langt, og vil nok gi bra dekning, og hurtig langt bedre enn FM.
FM er faktisk langt verre utsatt for disse topografiske forholdene du peker på.

Mente selvfølgelig som Morgis sier: Er antenneforsterkeren din hel? Har den strøm? Og ikke minst: Er kontakter og slikt sjekket på den?

Mulig jeg misforstår deg, men det virker som at du har en lit "hjemmesnekra" variant av intern antenne for tiden.
Og slik alminnelig antenne er på ingen måte egnet til å ligge inne i bilen, da karosseriet fungerer som et "Faradays bur", og hindrer radiobølgene å nå antenna effektivt.
Likeledes er disse halvbølgeantennene beregnet å ha et spesifikt jordplan for å fungere ordentlig.
For bilantenner betyr dette rett og slett at karosseriet utgjør "halve" antenna.

Haifinneantenne må også ha hjelp av elektronikk for å fungere godt på FM.
Igjen er det bølghelengden kontra antennas "elektriske lengde" som er nøkkelen.

Er ikke så himla enkelt dette med antenner ser du.

Svirre
01/11/13, 10:36
Denne var montert på høyre bakluke:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/542826_10151525754462790_1492924671_n.jpg


Fungerte dårlig med kenwood radio og antenneforsterker. Lettere sagt; prøvd med 4 forskjellige radioer og blei ikke imponert.

850GLTsilver
01/11/13, 10:41
Men originalantenna i venstre bakrute da?

Den greia der er jo noe ettermontert, og behøver virkelig elektronikken sin for å fungere.
Og spurte du meg, ville jeg frarådet den varianten der. Blir aldri/sjelden bra uansett. (Vet de er en del brukt nedover i Europa, men der er det andre forhold bokstavelig talt)

Svirre
01/11/13, 10:43
Men originalantenna i venstre bakrute da?

Den greia der er jo noe ettermontert, og behøver virkelig elektronikken sin for å fungere.
Og spurte du meg, ville jeg frarådet den varianten der. Blir aldri/sjelden bra uansett. (Vet de er en del brukt nedover i Europa, men der er det andre forhold bokstavelig talt)

Den orginale har jeg egentlig ikke visst om. Ska sjekke når jeg får lurt meg opp til bilen etterpå :)

Nei, den antenna var en kombinert GSM/FM antenne. Fungerte sikkert bra i sin tid. Blei fjerna relativt fort!

850GLTsilver
01/11/13, 10:47
Ta en titt i venstre bakrute, så ser du noen trådsnurrer der.

Se på DETTE (http://www.scstyling.no/pub_images/original/9157126_8749.JPG) bildet, så ser du de tre skrå stripene omtrent midt på ruta.
Faktisk en god FM-antenne.

Kombi GSM-FM ja. Møkk til begge formål, enkelt og greit.

Svirre
01/11/13, 10:50
De har jeg da lagt merke til! Trudd at det kan ha vært en form for varmetråder :p Skal ta en titt rundt og se hva jeg finner :)

850GLTsilver
01/11/13, 10:56
Da finner du nok elektronikkboksen rett under der bak setet også.
Ute under ruta altså.

Svirre
01/11/13, 11:31
Da finner du nok elektronikkboksen rett under der bak setet også.
Ute under ruta altså.

Skal ta en titt!

ovlov86
01/11/13, 13:35
De har jeg da lagt merke til! Trudd at det kan ha vært en form for varmetråder :p Skal ta en titt rundt og se hva jeg finner :)

Var jo den jeg prøvde å tipse deg om lenger oppe. :-P

Svirre
01/11/13, 13:40
Var jo den jeg prøvde å tipse deg om lenger oppe. :-P

Trudde det var den klossen du mente serru ;) Tenkte ikke over disse trådene før 850-mannen la til bilde av dette.

SverreP
03/11/13, 10:35
Jeg har aldri hatt bedre mottakerforhold i noen bil enn med den originale vindusantenna med forsterker i V70'n. Rått mye bedre enn japser med original "langpisk" på taket!