PDA

Vis full versjon : volvo 850 1.gen front og 2.gen front (lykter)



Einvold
29/10/13, 23:22
Vurderer å bestille US blinks til 850n, men har 91-93 fronten(den med tynne lister nedenfor lyktene) og lurer på om blinklys o.l passer?
noen som eventuelt har gjort dette før? :)

og er det noen som vet om mann får toll på å bestille ifra skruvat.no? :)

Einvold
29/10/13, 23:25
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1044199_10151463692557121_803384820_n.jpg
Slenger med bilde :)

AleksanderK
30/10/13, 02:45
Jeg har ikke fått toll når jeg har bestillt fra skruvat.

Nå er jeg ute å dypet, men jeg mener at lyktene er lik uavhengig av front, men dette får noen andre bekrefte/avkrefte :)

mrstfu
30/10/13, 08:55
Jeg har ikke fått toll når jeg har bestillt fra skruvat.

Nå er jeg ute å dypet, men jeg mener at lyktene er lik uavhengig av front, men dette får noen andre bekrefte/avkrefte :)

Lyktene er IKKE like. 91-93 ( og tidlig 94) har 6" høye lykter med en singel H4pære, mens sent 94 -97 har 5" høye lykter med separat H1 i hver av reflektorene, og blinklysa føler denne høyden.

Einvold
30/10/13, 18:49
Tusen takk for svar ! finner ikke US blink for 91-sent 94 modellene :(

Refinement!
31/10/13, 10:21
Ikke noe sent/tidlig på årsmodell 94. GL/SE har gamle lykter/støtfangere, mens GLT/Turbo har nye type

850GLTsilver
31/10/13, 20:55
Ikke noe sent/tidlig på årsmodell 94. GL/SE har gamle lykter/støtfangere, mens GLT/Turbo har nye type

Tillat meg å tvile på det skillet.
Ble nok skiftet til nye lykter samtidig på de bilene.
Ble produsert parallelt i det minste i Gent. Er egentlig usikker på om Dagmar er en 94 eller 95 modell. Får sjekke.
Reg i Februar -95.

Refinement!
31/10/13, 21:35
Må gjerne tvile, men det er fakta;)

bortstun
06/11/13, 10:34
Vurderer å bestille US blinks til 850n, men har 91-93 fronten(den med tynne lister nedenfor lyktene) og lurer på om blinklys o.l passer?
noen som eventuelt har gjort dette før? :)

og er det noen som vet om mann får toll på å bestille ifra skruvat.no? :)

Alt passer. Du må bare ha de nedre listene fra nye fronten. Samt El nettet til nye fronten.. Er plugg and play da.

Du må ha facelift lyktene også da.

850GLTsilver
06/11/13, 17:14
Alt passer. Du må bare ha de nedre listene fra nye fronten. Samt El nettet til nye fronten.. Er plugg and play da.

Du må ha facelift lyktene også da.

Er litt forskjell på skjermene helt der fremme. Så helt plugandplay er det nok ikke.
Men den skavanken kan rettes på på den lista som ligger under lyktene.
Man må heller ikke glemme nye blinkers/parklys, som også må komme fra Gen2.

mrstfu
06/11/13, 17:37
Er litt forskjell på skjermene helt der fremme. Så helt plugandplay er det nok ikke.
Men den skavanken kan rettes på på den lista som ligger under lyktene.
Man må heller ikke glemme nye blinkers/parklys, som også må komme fra Gen2.

Nja, jeg smatt faceliftlyktene rett på uten annet tilbehør enn lyktelister. Ingen modifikasjon, nada, ingenting, det eneste jeg måtte ha var ledningsnettet.

bortstun
06/11/13, 17:46
Nja, jeg smatt faceliftlyktene rett på uten annet tilbehør enn lyktelister. Ingen modifikasjon, nada, ingenting, det eneste jeg måtte ha var ledningsnettet.

Samma til meg det. Måtte ikke Gjøre om noe. Bortsett fra ledningsnett.

850GLTsilver
06/11/13, 17:59
Nja, jeg smatt faceliftlyktene rett på uten annet tilbehør enn lyktelister. Ingen modifikasjon, nada, ingenting, det eneste jeg måtte ha var ledningsnettet.


Nada med dette? (Markert med en tynn rød linje her.)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/PReFacelift_zpsb604fd9d.gif.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/305.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/20131106_175106_zpsdff67d4e.jpg.html)

Bare for ordens skyld altså.

Revell
06/11/13, 18:03
tror de som har gjort det vet hva de snakker om men skal ikke krangle på det jeg ;)

850GLTsilver
06/11/13, 18:12
Undrer kun hva de ikke gjør med den kanten jeg.

Er ikke annet rett og slett.

MEN det kan jo finnes varianter av de forskjermene som ikke ser ut som mine?

mrstfu
06/11/13, 18:17
Undrer kun hva de ikke gjør med den kanten jeg.

Er ikke annet rett og slett.

MEN det kan jo finnes varianter av de forskjermene som ikke ser ut som mine?

At plasten blir liggende noen millimeter utenfor skjermen er jo vanlig tilogmed på faceliftbiler.

850GLTsilver
06/11/13, 18:27
Men den leppa på en hel centimeter da?

mrstfu
06/11/13, 20:24
Kan ikke si jeg har lagt merke til det, uansett ikke noe jeg ville byttet skjermer for.

850GLTsilver
06/11/13, 20:35
Kan ikke si jeg har lagt merke til det, uansett ikke noe jeg ville byttet skjermer for.

Er en slik vinkelsliperjobb uansett om man skulle finne på å gi Emil dobbellykter.
Den stikker jo frem og hindrer plastlista under lykta å komme på plass.

larsverm
06/11/13, 21:08
Ikke noe sent/tidlig på årsmodell 94. GL/SE har gamle lykter/støtfangere, mens GLT/Turbo har nye type

Kan utfylle litt når det gjelder synlige forskjeller på årsmodellene: Man kan i stor grad "ta" dem på modellbetegnelsene (på bagasjelokket). Betegnelsen 850GLT finnes som 92, 93 og 94 (forekommer nok også senere på "uregelmessige"/importerte eksemplarer). Det var ingen tvil om at 94-modellen av GLT har den nyere typen front. 850GLE finnes bare som 93-modell og 850GL og 850SE bare som 94-modell. Disse har den eldre fronten (samme som de første GLT). 95-modeller og senere har normalt ingen annen betegnelse enn "850" (uten bokstaver). Disse har et større utvalg av motorer (kanskje flere enn de "gamle" bokstavbetegnelsene rakk til?) og uansett den nyere fronten. Det var på denne tiden at salget av 850 virkelig tok av i Norge, og mange som er registrert i 94 (hvorav en del ført som 94-modeller i annonser) strengt tatt er tidlige 95-modeller. Og på 850 sedan har man dessuten en stor endring i baklyktene fra 94 til 95, men det hjelper ikke så mye, siden de aller fleste som ble solgt, var stasjonsvogner.

mrstfu
06/11/13, 21:21
95-modeller og senere har normalt ingen annen betegnelse enn "850" (uten bokstaver).

Selvfølgelig med unntak av T5, T5R, R og AWD:-)

larsverm
06/11/13, 21:39
Sant nok, selvfølgelig. :)

En ting til som jeg ikke nevnte spesielt - jeg antar at "850Turbo" på bagasjelokket normalt tyder på 94-modell? I så fall 2,3 225 hk.

mrstfu
06/11/13, 22:56
Sant nok, selvfølgelig. :)

En ting til som jeg ikke nevnte spesielt - jeg antar at "850Turbo" på bagasjelokket normalt tyder på 94-modell? I så fall 2,3 225 hk.

Stemmer, teknisk samme som T5, som den ble hetende i 95. 850Turbo er nesten som samleremne å regne, sjeldent en genuin 850 Turbo blir lagt ut for salg. Å kjøpe Turboemblem og sette på en T5, blir i mine øyne som å bygge om en T5 til en T5R.. er kanskje teknisk og mekanisk identisk, men det er fremdeles ikke en T5R.

larsverm
06/11/13, 23:15
Nettopp. :)

Ifølge brosjyrer og papirer fra den gangen kom det med innføringen av årsmodell 1995 også en litt billigere turboversjon med 2,0 og 210 hk. Ikke så veldig vanlig her?

Men senere (særlig hvis vi tar med S70/V70 osv) ble det jo bare et kaos med forskjellig sylindervolum, bensin og diesel, høytrykksturbo, lavtrykksturbo, ikke turbo, forhjulstrekk og firehjulstrekk, alskens utstyrspakker... :p

mrstfu
06/11/13, 23:29
Nettopp. :)

Ifølge brosjyrer og papirer fra den gangen kom det med innføringen av årsmodell 1995 også en litt billigere turboversjon med 2,0 og 210 hk. Ikke så veldig vanlig her?

Men senere (særlig hvis vi tar med S70/V70 osv) ble det jo bare et kaos med forskjellig sylindervolum, bensin og diesel, høytrykksturbo, lavtrykksturbo, ikke turbo, forhjulstrekk og firehjulstrekk, alskens utstyrspakker... :p

Nja, med unntak av SE, var det vel forsvinnende få baklukebetegnelser som sa noe om utstyr, og kun utstyr. Kanskje Classic, selv om jeg ikke er sikker på om P80 kom i noen Classicutgave. T5R og R sier jo noe om utstyret fra fabrikk, men kun for kjennere... for folk flest er jo dette bare værstingutgaver av en ellers komfortabel familievogn.

Vet du noe om den amerikanske GLT og hvilke år denne ble levert i? Dette var i noen år vissnok en 190hk lavtrykksturbo.

2.0 210hk du nevner er nok Italiautgavene av T5 og T5R, som de har blitt til på folkemunne. Italia har, eller hadde, et avgiftsnivå villere enn det norske, så T5 2.0 ble i all hovedsak levert til Italia, da de ble avgiftsberegnet på ytelse. Både T5R og T5 med tolitere ble i alle andre land betegnet som 210/211hesters motorer, tilogmed i Italia... men her hjemme på berget er fremdeles T5R 2.0 skattet inn som en 240hk motor, grunnet overboostfunksjonen ved full tramp på pedalen. Noe den også er i vanlig utgave, altså 226hk utgaven.

Sære regler som finnes rundt omkring. Har kjørt en T5 2.0, og er absolutt en morsom bil, selv om den er litt mer turtallsavhengig enn en vanlig T5, logisk nok.

jimhojem
06/11/13, 23:36
Har bygd om min front fra 92 til 95 å du trenger IKKE å kappe i skjermen. Den breie lista til nyere front legger seg utvendig på skjermen UTEN problem. å eneste du trenger å gjøre er å skifte lysrele'et i sikringsboksen samt sette på ny tilkobling på hovedlykt kontakten og blinklys kontakten. Kjøpte nye tilkoblinger å "hunn kontakter" for å klemme på ledningene etter att jeg hadde klippet av den gamle tilkoblingen :-) lysrele'et må du skifte for å få nærlys til å lyse hele tiden da på gammelfront slokker nærlyset i H4 pæra når du slår på fjærnlyset.

larsverm
07/11/13, 00:19
Nja, med unntak av SE, var det vel forsvinnende få baklukebetegnelser som sa noe om utstyr, og kun utstyr. Kanskje Classic, selv om jeg ikke er sikker på om P80 kom i noen Classicutgave. T5R og R sier jo noe om utstyret fra fabrikk, men kun for kjennere... for folk flest er jo dette bare værstingutgaver av en ellers komfortabel familievogn.

Vet du noe om den amerikanske GLT og hvilke år denne ble levert i? Dette var i noen år vissnok en 190hk lavtrykksturbo.

2.0 210hk du nevner er nok Italiautgavene av T5 og T5R, som de har blitt til på folkemunne. Italia har, eller hadde, et avgiftsnivå villere enn det norske, så T5 2.0 ble i all hovedsak levert til Italia, da de ble avgiftsberegnet på ytelse. Både T5R og T5 med tolitere ble i alle andre land betegnet som 210/211hesters motorer, tilogmed i Italia... men her hjemme på berget er fremdeles T5R 2.0 skattet inn som en 240hk motor, grunnet overboostfunksjonen ved full tramp på pedalen. Noe den også er i vanlig utgave, altså 226hk utgaven.

Sære regler som finnes rundt omkring. Har kjørt en T5 2.0, og er absolutt en morsom bil, selv om den er litt mer turtallsavhengig enn en vanlig T5, logisk nok.

Jeg har ikke brosjyrene til 850 osv liggende her hvor jeg er nå, så det blir litt etter hukommelsen, men jeg tillater meg tross alt å ha en viss tillit til den. :p

Når det gjelder utstyrsnivåer, har jeg inntrykk av at Volvo la om en del rundt denne tiden - og jeg tenker det handler sikkert ikke bare om modellutvalg og markedsføring, men vel så mye om nyvinninger i logistikken i forbindelse med bestillinger og produksjon på fabrikken.

I tidligere modellgenerasjoner var utgangspunktet et visst modellutvalg med bokstaver (DL, GL, GLT m m), hvor hver betegnelse sto for en bestemt motor og et gitt utseende/utstyrsnivå - selv om det også var mulig å bestille fabrikkmontert ekstrautstyr. Det er min oppfatning at denne "gamle ordningen" fortsatt var der ca 1994, men på vei ut.

1994 850GL og SE er samme bil med forskjellig utstyr (med andre ord har SE finere utstyrspakke enn GL), tilsvarende 93 240GL/SE, 92 740GL/SE og 93-94 940GL/SE (og sikkert det samme med 440 og 460...). Samtidig fikk man i 94 850GLT med utstyr tilsvarende både GL og SE. Og 940Turbo fikk fra 93 et enklere standardutstyrsnivå tilsvarende 940GL (og langt lavere grunnpris enn før), men den kunne selvfølgelig også fås med mer utstyr, i utgangspunktet tilsvarende 940SE.

Altså kan vi si at det gamle systemet ble "utfordret" i disse par årene - med betegnelsene GL og SE for forskjellig utstyr på versjoner med de vanligste motorene, mens biler med kraftigere motorer kunne velges med samme utstyrsnivåer, men uten at det ble gjenspeilet i modellbetegnelsene. Gir dette mening? :p

Så, fra årsmodell 1995, ble systemet ganske enkelt "sprengt", ved at modellbetegnelsene stort sett ble fjernet, samtidig som det kom enda flere motorer og utstyrsnivåer å velge mellom enn før, og langt på vei anledning til å kombinere disse fritt.

R-versjonene skiller seg uansett fra det ovennevnte.

Usikker på Classic, jeg har det for meg at det fantes S70/V70 Classic i 2000, kanskje 1999. Eller kanskje dette bare var noe de kalte den utgående V70 for en periode etter at den nye hadde dukket opp?

Jeg husker ikke noe eksakt om USA-utvalget.

2,0 210 hk er nok det vi ofte kaller Italia-versjonen, ja - men den skal ifølge prislister osv ha hørt med i utvalget her også. Men det er lite som tyder på at den er vanlig her.

mrstfu
07/11/13, 01:04
Jeg har ikke brosjyrene til 850 osv liggende her hvor jeg er nå, så det blir litt etter hukommelsen, men jeg tillater meg tross alt å ha en viss tillit til den. :p

Når det gjelder utstyrsnivåer, har jeg inntrykk av at Volvo la om en del rundt denne tiden - og jeg tenker det handler sikkert ikke bare om modellutvalg og markedsføring, men vel så mye om nyvinninger i logistikken i forbindelse med bestillinger og produksjon på fabrikken.

I tidligere modellgenerasjoner var utgangspunktet et visst modellutvalg med bokstaver (DL, GL, GLT m m), hvor hver betegnelse sto for en bestemt motor og et gitt utseende/utstyrsnivå - selv om det også var mulig å bestille fabrikkmontert ekstrautstyr. Det er min oppfatning at denne "gamle ordningen" fortsatt var der ca 1994, men på vei ut.

1994 850GL og SE er samme bil med forskjellig utstyr (med andre ord har SE finere utstyrspakke enn GL), tilsvarende 93 240GL/SE, 92 740GL/SE og 93-94 940GL/SE (og sikkert det samme med 440 og 460...). Samtidig fikk man i 94 850GLT med utstyr tilsvarende både GL og SE. Og 940Turbo fikk fra 93 et enklere standardutstyrsnivå tilsvarende 940GL (og langt lavere grunnpris enn før), men den kunne selvfølgelig også fås med mer utstyr, i utgangspunktet tilsvarende 940SE.

Altså kan vi si at det gamle systemet ble "utfordret" i disse par årene - med betegnelsene GL og SE for forskjellig utstyr på versjoner med de vanligste motorene, mens biler med kraftigere motorer kunne velges med samme utstyrsnivåer, men uten at det ble gjenspeilet i modellbetegnelsene. Gir dette mening? :p

Så, fra årsmodell 1995, ble systemet ganske enkelt "sprengt", ved at modellbetegnelsene stort sett ble fjernet, samtidig som det kom enda flere motorer og utstyrsnivåer å velge mellom enn før, og langt på vei anledning til å kombinere disse fritt.

R-versjonene skiller seg uansett fra det ovennevnte.

Usikker på Classic, jeg har det for meg at det fantes S70/V70 Classic i 2000, kanskje 1999. Eller kanskje dette bare var noe de kalte den utgående V70 for en periode etter at den nye hadde dukket opp?

Jeg husker ikke noe eksakt om USA-utvalget.

2,0 210 hk er nok det vi ofte kaller Italia-versjonen, ja - men den skal ifølge prislister osv ha hørt med i utvalget her også. Men det er lite som tyder på at den er vanlig her.

Som sagt, i all hovedsak levert til Italia. Var vel ikke like dyrt p ha stor motor på den tida, så 2.3 ble litt mer aktuelt her hjemme.

Og en ting np jeg rette deg på, eventuelt bli rettet på: jeg tror ikke det finnes noen 850 GL. Aldri sett noen annen enn SE, GLE, GLT, T5, T5R, R og AWD. Og selvfølgelig den omtalte Turbo. Og hva står forresten GL, GLE og GLT for? Altid lurt på det. Fatters hadde en 245GL for mange år sida, han sa det stor for Grand Lux, men jeg innbiller meg at det var bare for å plante illusjoner i et lite guttehode, om at far var litt bigshot:-)

jimhojem
07/11/13, 01:08
Som sagt, i all hovedsak levert til Italia. Var vel ikke like dyrt p ha stor motor på den tida, så 2.3 ble litt mer aktuelt her hjemme.

Og en ting np jeg rette deg på, eventuelt bli rettet på: jeg tror ikke det finnes noen 850 GL. Aldri sett noen annen enn SE, GLE, GLT, T5, T5R, R og AWD. Og selvfølgelig den omtalte Turbo. Og hva står forresten GL, GLE og GLT for? Altid lurt på det. Fatters hadde en 245GL for mange år sida, han sa det stor for Grand Lux, men jeg innbiller meg at det var bare for å plante illusjoner i et lite guttehode, om at far var litt bigshot:-)



Han hadde nokk litt rett fattern din :-) gammel volvo hadde åsså GT, som sto for Grand touring, åså Grand lux (GL) å grand lux touring (GLT) litt usikker på "E" i GLE..

larsverm
07/11/13, 10:26
Når det gjelder 2,0 med turbo og 210 hk, kom den før avgiftene fikk den spesifikke sylindervolumkomponenten, så det kan nok være at prisforskjellen ble så liten at det uansett ikke var så interessant for den som for 18-19 år siden var innstilt på å bruke rundt 500.000 kroner på sin nye Volvo.

Jo da, betegnelsen Grand Luxe ble brukt på 140-serien, men senere ble det bare til GL. I begynnelsen var det å regne for en toppmodell, etter hvert kan vi si at det gikk inflasjon i det, så det til slutt var en helt standard utstyrsversjon. Bokstaven E har det kanskje aldri vært gitt noen offisiell forklaring på - bokstavkombinasjonene fikk jo etter hvert sitt eget "språk". Men antagelser mener jeg har vært både "Exclusive" og "Executive", men også "Einspritzung" fra tysk for innsprøytningmotor.

850GL kan vi finne nå og da, for eksempel denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45033178

Men den var bare aktuell som 94-modell, og det var kanskje mer vanlig å velge SE for et beskjedent pristillegg.

jimhojem
07/11/13, 15:46
Min 1992mod 850 er en GLE å hadde på den tiden den største motoren (2,5 10v), manuell, kjørecomputer å soltak. Noe som tydligvis var litt mer utstyrt bil på den tiden enn de fleste?

mrstfu
07/11/13, 16:15
Hva legger du i kjørekomputer? Klokke og utetemperatur?

jimhojem
07/11/13, 16:16
Full kjørekomputer, aktså hvor mye den bruker,snittfart utetemp klokke, hvor mange mil til 0 å sånt :-)

hgnubel
07/11/13, 17:36
Min 1997 850 2.0/10v het GL i vognkortet. Men bare "850" bakpå.

Og ang. GLT på det amerikanske markedet var det 2.5/20v med 170hk bortsett fra siste året da de fikk 2.5T-motoren som vi kaller 193hk her hjemme (samme nye motor som kom i awd-bilene).

170hk var forøvrig svakeste motoralternativ der borte :)

850GLTsilver
07/11/13, 19:13
Som sagt, i all hovedsak levert til Italia. Var vel ikke like dyrt p ha stor motor på den tida, så 2.3 ble litt mer aktuelt her hjemme.

Og en ting np jeg rette deg på, eventuelt bli rettet på: jeg tror ikke det finnes noen 850 GL. Aldri sett noen annen enn SE, GLE, GLT, T5, T5R, R og AWD. Og selvfølgelig den omtalte Turbo. Og hva står forresten GL, GLE og GLT for? Altid lurt på det. Fatters hadde en 245GL for mange år sida, han sa det stor for Grand Lux, men jeg innbiller meg at det var bare for å plante illusjoner i et lite guttehode, om at far var litt bigshot:-)


Dagmar er en vaskeekte GL. :D

GL står faktisk for Grand Lux.
GLE står for Grand Lux med innsprøyting.
GLT står for Grand Lux Touring/Turismo. Altså er langtursbil.

Kan ta meg GT også: Gran Turismo

850GLTsilver
07/11/13, 19:18
Min 1992mod 850 er en GLE å hadde på den tiden den største motoren (2,5 10v), manuell, kjørecomputer å soltak. Noe som tydligvis var litt mer utstyrt bil på den tiden enn de fleste?

GLT også tilgjengelig i 1992.
Litt sterkere motor enn 10V. Samme volum, dobbelt så mange ventiler.
Ekstrautstyr på biler i Norge var ofte originalmontert på utlendingene, herunder kjørecomputer, AC, (ECC i konebilen her i huset) Elektriske vinduer, og så videre og så videre.

Refinement!
07/11/13, 22:16
Årsmodell 92 ble kun levert som GLT med 2,5 20v 170 hk
I 93 fikk man GLT som i 92 samt GLE med 2,5 10v
I 94 kom 10v med GL og SE utstyrsnivå og samme utseende som tidligere. GLT fikk det nye utseendet med samme motor som tidligere, samt Turbo ble introdusert.
I 95 forsvant utstyrsbetegnelsene på det norske markedet.

larsverm
08/11/13, 00:22
Ja, jeg slutter meg til den siste kortversjonen der. Jeg antar dermed at den 92-modell 850GLE som nevnes litt lengre opp, egentlig er en tidlig 93-modell.

I tillegg kan det nevnes at 850 kom som stasjonsvogn rundt vinteren 93 (i første omgang som GLE og GLT, selvfølgelig).

Når det gjelder "E" og innsprøytning, kan det nok stort sett stemme, men helt konsekvent er det ikke - for vi har jo 240GLE 86-88 uten slik teknologi.

mrstfu
08/11/13, 07:47
Fatters mente det var Grand Lux Ekstra, fordi jeg hadde manuell takluke, sentrallås og fire elektriske vinduer.

Ser for meg at "Extra" inkludrer AC, which it didnt.

850GLTsilver
08/11/13, 11:08
Volvo "E" den gang var direkte synonymt med "Einspritzmotor"

850GLTsilver
08/11/13, 11:16
Ja, jeg slutter meg til den siste kortversjonen der. Jeg antar dermed at den 92-modell 850GLE som nevnes litt lengre opp, egentlig er en tidlig 93-modell.

I tillegg kan det nevnes at 850 kom som stasjonsvogn rundt vinteren 93 (i første omgang som GLE og GLT, selvfølgelig).

Når det gjelder "E" og innsprøytning, kan det nok stort sett stemme, men helt konsekvent er det ikke - for vi har jo 240GLE 86-88 uten slik teknologi.

Når det gjelder årsmodell og produksjons/salgstidspunkt, så er jo saken den at alt fra August/September det ene året så får du kjøpt "neste årsmodell".
Er mange 2014-modeller på veiene alt.


I 1985 så smuldret dette med bruken av "E". Eller rettere: Da smuldret det meste med bruk av disse bokstavene hos Volvo.
GL ble til GLE, L forsvant og ble til GL, samt en del mer som jeg ikke har helt oversikt over.
I 1983 hadde de også GLS, som siden forsvant. 300-serie fikk man jo som GLT (Hatchback) eller GLE (sedan) når disse hadde innsprut.
Så i 1986/7 så kom F-motorene, i GL-variantene, og så var alt feil igjen.

larsverm
08/11/13, 14:47
En del av disse "bokstavovergangene" går jeg inn på i tråden om 240/260-historikk. Etter hvert kom både GL og GLE til å bety en del mindre enn da de ble brukt for første gang.

850GLTsilver
08/11/13, 15:13
Stemmer.
Og skillet finner du i 1985.

larsverm
08/11/13, 15:51
Nja, akkurat når det gjelder 240 er det jo det at DL og GL delvis blir til GL og GLE ved overgangen til årsmodell 1986 (høsten 85). Men jeg tror ikke det er noe tilsvarende dette for noe annet enn 240 på det tidspunktet. Og dette inntraff i Norge, men ikke i Sverige. Og det er også et tidligere skifte i bruk av bokstaver, ved overgangen til 79-modellen (høsten 78), hvor en kan si at L/DL/GL blir til DL/GL/GLE.

mrstfu
08/11/13, 17:48
Så det vil si at en 850GL, DIN 850GL, ikke har en innsprøytningsmotor? Gasserfemmer da?

:D

850GLTsilver
08/11/13, 20:36
Så det vil si at en 850GL, DIN 850GL, ikke har en innsprøytningsmotor? Gasserfemmer da?

:D

Disse kom ei stønn ETTER 1985, gjorde de ikke?

larsverm
09/11/13, 14:40
En viss kobling har det nok vært mellom "GLE" og innsprøytningsmotor, slik som 740GLE, men jeg tror vi får si det har vel så mye å gjøre med utstyr og generell "finhetsgrad". Da de fineste 240 og 260 fikk betegnelsen GLE på slutten av 70-tallet, var det ikke fordi at de hadde fått innsprøytningsmotor - det hadde nemlig også de forrige toppversjonene som "bare" het GL.

På 164E, og på visse markeder også 142/144/145E, er saken klarere.

mrstfu
15/11/13, 15:49
Ref tidligere uttalelse om at jeg ikke var sikker på om P80 kom i Classicutgave... så en i trafikken idag, og tok et hastebilde:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/718.jpg

Larsverm: denne diskusjonen her burde nesten ha funnet sted i Avsporingstråden:-)

hgnubel
15/11/13, 16:05
Ref tidligere uttalelse om at jeg ikke var sikker på om P80 kom i Classicutgave... så en i trafikken idag, og tok et hastebilde:

Det kunne jeg opplyst om hvis jeg hadde fått med meg usikkerheten :) Ser en slik omtrent daglig på vei til barnehagen.

mrstfu
15/11/13, 16:24
Denne her var av den kjedeligere type Classic. Minimalt med utstyr, møkkete og jævlig, med puny stålfelger som sto midt under bilen.