PDA

Vis full versjon : ulyda ette monterin av locker



Mehl'n
29/10/13, 19:00
Har ei bakaksling som da nylig er montert locker i, detta funka då ikkje optimalt og da blir lyda nett som om diffen er sleten, barebat lyden blir mykje meir høgfrekvent med spinn. Er ei akling aom kjem frå ein bil der da ikkje var ulyda, akslingo er tatt frå kvarandre, montert locker nye lager og montert samen igjen. Etter ein liten rolog kjøretur er diffen så varm at da ikkje går an og halda på den. Kva kan vera feilen? Og kva måte kan vera best og fiksa da på?

samaron
30/10/13, 20:52
Velkommen i klubben. Jeg har brukt over ett år på å feilsøke bakaksling problemer på min bil. Såvidt jeg har forstått det, så blir klaringene endret når du bytter lagerene. Ergo, det trengs nye shims. Ikke bare med differensialen, men også med pinjong i værste tilfelle. Dette er en veldig vanskelig og tidkrevende jobb. Haynes "gjør det selv" bøkene gidder ikke ta dette emnet en gang. Skriver bare at en må oppsøke Volvo verksted for å få bakaksling reparert. Noe jeg ikke anbefaler. Hvertfall mitt lokale Volvo verksted har ikke peiling på gammeldagse bakhjulsdrevne drivverk lenger. Jeg har hvertfall brukt noen tusen kroner forgjeves på reparasjon der.

Det at differensialen blir veldig varm (noe min også gjør), kommer av at et eller flere lager står i spenn. Jeg har også klunkelyder ved igangkjøring og når jeg slipper og trykker inn gasspedalen. Til dels kraftige durelyder og mindre vibrasjoner. Jeg har riktignok bare reparert en vanlig differensial, men samme prinsipp gjelder uansett. En må foreta nøye kontroll av spenn på lager og klaringer mellom tannhjulene. Disse verdiene vet jeg dessverre ikke.

Jeg ville anbefalt å finne tak i et spesialisert verksted som kan med gammeldagse drivverk og foreta kontroll og justeringer. Eller bare kaste akslingen og kjøpe en brukt som er god. Er en overkommelig oppgave om du har tilgang til shims og setter deg inn i hvordan kontroll og justering gjøres, men er tidkrevende. Du kan søke opp f.eks. "differential adjustment" på youtube, så får du en idé om hva som må gjøres.