PDA

Vis full versjon : V70R Awd eller Fwd?



elephant
28/10/13, 23:12
Kunne tenkt meg en V70R, men spørsmålet er da: Awd eller fwd?

Hvilken er billigst å holde i orden?
Hvilken går best?
Er Awd systemet noe tess på de eldre R-bilene?
Er dette en morsommere bil med Fwd?
Fordeler/ulemper med begge to.

Svirre
29/10/13, 23:50
Fordelen FWD har er jo at du ikke har slitasjen på vinkelkassa og drivlinja bakover, men om du kjører normalt så føler jeg ikke at dette skal påvirke AWD'n til noen negativ grad. Det er vel den eneste fordelen jeg kan komme på. Prismessig så kommer også FWD bilene litt mer prisgunstig ut.

AWD bilene er kjappere i akselerasjon og har en fenomenal gripeevne på både grus og snø. På sommeren har jeg personlig lite behov for å spinne rundt med FWD, så da kan man like gjerne ha AWD. Selv det spinner man ikke rundt med på tørr asfalt. Om man skal velge mellom AWD og FWD utgavene med så mye futt så trur jeg som sagt den eneste kostnaden du bør vurdere er hvis evt. noe med vinkelkassa/overføingshylsa eller viskosekoblingen skulle ryke.

Jeg trur også du ville hatt mer glede av en AWD bil :) Om man drar mye henger/vogn, så er det merkbar forskjell på hvordan bilen oppfører seg. Jeg har kjørt bortimot 4000km med vogn i sommer, og må si det er en smule bedre med AWD enn FWD og RWD. Selv på tørr asfalt.

Morgis
30/10/13, 02:04
Pris og vedlikeholdsmessig: FWD. Lettere bil, mindre som kan gå galt. En del torque steer.
Kjøreegenskaper: AWD. Fri for torque steer. Kjempe fremkommelighet på vinterstid.

elephant
30/10/13, 16:44
AWD bilene er kjappere i akselerasjon og har en fenomenal gripeevne på både grus og snø.

Det stemmer vel ikke helt?
Har lest mye rundt omkring på nettet, og det virker som de fleste mener at AWD-systemet til Volvo er ubrukelig, ihvertfall på de eldre modellene.
Skal jeg dra henger, bruker jeg Hiacen.

Hvordan tåler dette AWD-systemet trimming?

Dette med torque steer, er dette noe man kan forminske?

Hvis man skal investere i en med AWD, burde man jo på en måte ha bruk for det også. Jeg kjører aldri på veier som ikke er brøytet, altså nå tenker jeg i skog og mark på vei til hytta osv. Jeg tror faktisk ikke at jeg får behov for det.

Jeg kunne tenkt meg å chippa bilen, da lander man vel på en rundt 300-320hk. Blir det veldig ille med torque steer da på FWD?

Men, når man først skal ha en R, kan man jo egentlig kline til med AWD.

Morgis
30/10/13, 16:52
Det stemmer vel ikke helt?
Har lest mye rundt omkring på nettet, og det virker som de fleste mener at AWD-systemet til Volvo er ubrukelig, ihvertfall på de eldre modellene.
Skal jeg dra henger, bruker jeg Hiacen.

Hvordan tåler dette AWD-systemet trimming?

Dette med torque steer, er dette noe man kan forminske?

Hvis man skal investere i en med AWD, burde man jo på en måte ha bruk for det også. Jeg kjører aldri på veier som ikke er brøytet, altså nå tenker jeg i skog og mark på vei til hytta osv. Jeg tror faktisk ikke at jeg får behov for det.

Jeg kunne tenkt meg å chippa bilen, da lander man vel på en rundt 300-320hk. Blir det veldig ille med torque steer da på FWD?

Men, når man først skal ha en R, kan man jo egentlig kline til med AWD.

om problemet er feste ved aksellerasjon, er AWD en fordel.
Men en AWD mot en FWD som har godt feste, vil nok FWD være kjappere da den er lettere.

Torquesteer kan man minske ved å montere gode dekk, og være sikker på at forstilling er tight og fin.
En quaife differensial i M56 kassen eller en M59 girkasse gjør også underverker (denne har viskosesperre originalt)

Torque steer merker man allerede ved 250hest. Ved nærmere 300, så må man alltid passe på på litt sporete veier ved feks forbikjøringer og got pådrag. Den vil jobbe mot rattet.

Dette forsvant helt etter jeg bygde min om til AWD.
Ble en helt annen bil

The Sven
30/10/13, 17:41
M59 er standard på R FWD.

Prøvde å henge på en Quattro ut fra et lyskryss med V70en min en gang, da spant den på framhjula :p Ikke allverdens kraft som overføres via viskosekoblinga før den blir varm akkurat hehe.... Fant ut at det sikkert var lurt å ta litt penere starter senere om jeg ikke ville ha store utgifter.

elephant
30/10/13, 18:21
Mener det var du Sven, som sa at det er en bil som er morsommere med FWD?

The Sven
30/10/13, 21:26
Mener det var du Sven, som sa at det er en bil som er morsommere med FWD?

Den er jo helt klart morsommere på vinteren som AWD, men som sommerbil så er den vel så arti med FWD :)

Morgis
30/10/13, 22:37
M59 er standard på R FWD.

Prøvde å henge på en Quattro ut fra et lyskryss med V70en min en gang, da spant den på framhjula :p Ikke allverdens kraft som overføres via viskosekoblinga før den blir varm akkurat hehe.... Fant ut at det sikkert var lurt å ta litt penere starter senere om jeg ikke ville ha store utgifter.

En torsen (quaife) er mye bedre ja. Viskosen kan også være defekt.

The Sven
30/10/13, 23:04
En torsen (quaife) er mye bedre ja. Viskosen kan også være defekt.

Viskosen virka den :) Men rivstart var den ikke med på :P

hgnubel
30/10/13, 23:09
Det med at forhjulene spinner merkbart mer enn bakhjulene har jeg merket kun en gang med min, og da kun første motbakken kanskje 20m etter skikkelig kaldstart i mange minusgrader. Har bilen noe i nærheten av driftstemperatur er bakhjulene med raskt. Så raskt at jeg ikke kan se noe forskjell på sporene i snøen når det begynte å spinne :)

Men det er nå min bil, detaljene i hva volvo endret for småplukk fra 97 til 00 vet jeg lite om, bare at viskosen fikk mer forspenn i 99 mener jeg.

The Sven
30/10/13, 23:20
Det med at forhjulene spinner merkbart mer enn bakhjulene har jeg merket kun en gang med min, og da kun første motbakken kanskje 20m etter skikkelig kaldstart i mange minusgrader. Har bilen noe i nærheten av driftstemperatur er bakhjulene med raskt. Så raskt at jeg ikke kan se noe forskjell på sporene i snøen når det begynte å spinne :)

Men det er nå min bil, detaljene i hva volvo endret for småplukk fra 97 til 00 vet jeg lite om, bare at viskosen fikk mer forspenn i 99 mener jeg.

I snøen ja... ;) Dette var på våt asfalt. På snøføre spant den mer eller mindre momentant på alle 4 :)

Anders E
30/10/13, 23:28
R-awd er gromt ;)
Men må si jeg er utrolig glad i min fwd-R. Vet ikke om det bare er hode mitt, men syns fwd virker mere lettkjørt på svingete vei i høy hastighet(på sommerføre). Høres teit ut, men det har kanskje noe med vekt å gjøre??
Uansett, med skikkelige vinterdekk så er fwd også en bra vinterbil............men selvsagt ikke like bra som awd :)

Svirre
31/10/13, 00:24
Det stemmer vel ikke helt?
Har lest mye rundt omkring på nettet, og det virker som de fleste mener at AWD-systemet til Volvo er ubrukelig, ihvertfall på de eldre modellene.
Skal jeg dra henger, bruker jeg Hiacen.

Hvordan tåler dette AWD-systemet trimming?

Dette med torque steer, er dette noe man kan forminske?

Hvis man skal investere i en med AWD, burde man jo på en måte ha bruk for det også. Jeg kjører aldri på veier som ikke er brøytet, altså nå tenker jeg i skog og mark på vei til hytta osv. Jeg tror faktisk ikke at jeg får behov for det.

Jeg kunne tenkt meg å chippa bilen, da lander man vel på en rundt 300-320hk. Blir det veldig ille med torque steer da på FWD?

Men, når man først skal ha en R, kan man jo egentlig kline til med AWD.

Som nevnt tidligere; en FWD med GODT grep vil nok kunne dra i fra siden de veier nærmere 200kg mindre enn AWD bilene. MEN; du skal være en sabla god sjåfør får å kunne yte maks i en FWD bil. Om AWD'n er drit dårlig som mange skal ha det til å være kan jeg ikke helt kjenne meg igjen i. Jeg har ikke kjørt mye 4WD, men den imponerte meg i vinter om var. På snø var den en drøm å kjøre, og klarter bra. De som kommer med slike uttaelser har helt sikkert en høy/lavserie patrol som de bruker i skogen.

Nå regner jeg med å ha ca. 210-220hk i min, og jeg er sikker på at jeg må clutche ut for at forhjulene skal spinne med 225/45 hjul. En Fwd hadde nok slippi på 1. giret og vel så det. Så om du skal ha 250-300hk så ville jeg nok heller ha gått for AWD.

hgnubel
31/10/13, 07:18
I snøen ja... ;) Dette var på våt asfalt. På snøføre spant den mer eller mindre momentant på alle 4 :)

Aha :) Har ikke klart men heller ikke prøvd særlig hardt å spinne på våt vei.

Svirre
31/10/13, 10:22
Har selv hatt et par kraftige akselerasjoner på våt asfalt, litt ufrivillig vel å merke :p Men resultatet av det er at forhjula prøver å slå seg løs uten at de får det til og bilen har minimalt med torque steer og det flytter seg bra framover. På snø....: :rolleyes:

mrstfu
31/10/13, 11:07
Det stemmer vel ikke helt?
Har lest mye rundt omkring på nettet, og det virker som de fleste mener at AWD-systemet til Volvo er ubrukelig, ihvertfall på de eldre modellene.
Skal jeg dra henger, bruker jeg Hiacen.

Hvordan tåler dette AWD-systemet trimming?

Dette med torque steer, er dette noe man kan forminske?

Hvis man skal investere i en med AWD, burde man jo på en måte ha bruk for det også. Jeg kjører aldri på veier som ikke er brøytet, altså nå tenker jeg i skog og mark på vei til hytta osv. Jeg tror faktisk ikke at jeg får behov for det.

Jeg kunne tenkt meg å chippa bilen, da lander man vel på en rundt 300-320hk. Blir det veldig ille med torque steer da på FWD?

Men, når man først skal ha en R, kan man jo egentlig kline til med AWD.

Systemet er absolutt ikke ubrukelig, men en sann firehjulstrekker er det ikke, ei heller er Quattro. Da må man opp på permanent, mekanisk 4wd som sett i LandRovere og Hiluxer, så en offroader vil en Volvo aldri bli. Men så lenge man vet hva man har, er det ingen problemer å hverken komme seg frem eller leke seg litt med en V70 AWD. Når viskosen er varm, er det som Svirre sier: 50/50 fordeling av kreftene, og med en slyngdiff bak som sperrer opp til 40kmt, burde ikke fremkommelighet være noe problem, på den riktige sida av grøfta selvfølgelig.

Du oppnår ikke 320hk med bare en chip, ikke reele hester hvertfall. Imidlertid, mange har bygd opp til dette, og over, og bruker et friskt originalt AWDsystem.

Optimalt vil nok en FWD gruse en AWD på akselerasjon, in real life er det ikke så stor forskjell. På AWD kan man sstse mer uten å spinne, men den er tyngre. En FWD risikerer man å spinne med, men med en gang man har funnet feste er det bare å gi på.

På sommer hadde jeg klart med fint med en FWD, men jeg ser frem til vinteren med AWDen.

gaupe
31/10/13, 11:19
R-awd er gromt ;)
Men må si jeg er utrolig glad i min fwd-R. Vet ikke om det bare er hode mitt, men syns fwd virker mere lettkjørt på svingete vei i høy hastighet(på sommerføre). Høres teit ut, men det har kanskje noe med vekt å gjøre??
Uansett, med skikkelige vinterdekk så er fwd også en bra vinterbil............men selvsagt ikke like bra som awd :)

Det er ikkje så rart FWD R, har eit anna og lavare understell, og sannsynlegvis bedre enn AWD R. Bilen er også lettare, ein merkar godt at desse bilane er tunge når ein pressar dei.

Ein automat FWD R, er hovudsakleg ein einhjulstrekkar, og har ei kjedeleg girkasse, den gamle firetrinnsautomaten. Ein manuell FWD R har M59 viskosediff-kasse og større turbo enn automatbilen, ein mykje artigare kombinasjon. FWD R finnest kun som 97-98 modell.

R AWD finnast heile vegen, 97-00, der 99-00 er berre automat. Eg har køyrt 2000 R AWD, sidan år 2000, og vi har det enno. For meg var det heilt uaktuelt å ha FWD, det er for mykje krefter på framhjula uansett korleis du ser på det. Sjølv ein orginal 850 T5 må ein gjete når det er fukt i lufta, og det ville eg ikkje ha. På desse åra, har vi ikkje hatt noko utgifter knytta til drivlinje på desse bilane, no har den vi har gått 180k, så om det skjer noko, så syns eg det er greitt.

Eg har hatt to viskose AWD, ein stk Haldex 2, to stk Haldex 3 bilar. Ingen problem med nokon av dei, men det er relativt stor forskjell på korleis desse virkar.

hgnubel
31/10/13, 11:45
Det er ikkje så rart FWD R, har eit anna og lavare understell, og sannsynlegvis bedre enn AWD R. Bilen er også lettare, ein merkar godt at desse bilane er tunge når ein pressar dei.

Ein automat FWD R, er hovudsakleg ein einhjulstrekkar, og har ei kjedeleg girkasse, den gamle firetrinnsautomaten. Ein manuell FWD R har M59 viskosediff-kasse og større turbo enn automatbilen, ein mykje artigare kombinasjon. FWD R finnest kun som 97-98 modell.

R AWD finnast heile vegen, 97-00, der 99-00 er berre automat. Eg har køyrt 2000 R AWD, sidan år 2000, og vi har det enno. For meg var det heilt uaktuelt å ha FWD, det er for mykje krefter på framhjula uansett korleis du ser på det. Sjølv ein orginal 850 T5 må ein gjete når det er fukt i lufta, og det ville eg ikkje ha. På desse åra, har vi ikkje hatt noko utgifter knytta til drivlinje på desse bilane, no har den vi har gått 180k, så om det skjer noko, så syns eg det er greitt.

Eg har hatt to viskose AWD, ein stk Haldex 2, to stk Haldex 3 bilar. Ingen problem med nokon av dei, men det er relativt stor forskjell på korleis desse virkar.

Du har vel også vært litt heldig eller nøye nok ved kjøp, og brukt dem riktig, så da bør det jo være greit. Verre om man får en som har blitt kjørt gris med og aldri har fått ny olje på vinkelgir, bakaksel eller girkasse. Vil nok anbefale folk å være litt kresen når de kontrollerer AWD-systemet før kjøp da noen av disse bilene etter hvert lever temmelig harde liv som ungdomsbiler. Er vel fullt mulig å "tegne smultringer" i tørr asfalt med disse, i hvert fall med manuell og dårlige dekk, men om drivlinjen tåler det 1, 10 eller 100 ganger tør jeg ikke si..

gaupe
31/10/13, 11:57
Forskjellen på før og etter 98, er vel heile konstruksjonen på øverføringshylsa på vinkeldrevet. Når denne går i lås på første versjon, som vart slutt på i 99, så har både vinkeldrev og girkassa ein tendens til å få følgeskader. Medan ein på 99+, så er det oftast berre hylsa som blir utslitt, så det har nok med legeringa i metallet å gjere. Men det er likevel ikkje uvanleg at vinkeldrevet går på desse seinare, men det kan nok tenkast at det er hovudsakleg fordi desse går tørr for olje.

mrstfu
31/10/13, 12:56
Forskjellen på før og etter 98, er vel heile konstruksjonen på øverføringshylsa på vinkeldrevet. Når denne går i lås på første versjon, som vart slutt på i 99, så har både vinkeldrev og girkassa ein tendens til å få følgeskader. Medan ein på 99+, så er det oftast berre hylsa som blir utslitt, så det har nok med legeringa i metallet å gjere. Men det er likevel ikkje uvanleg at vinkeldrevet går på desse seinare, men det kan nok tenkast at det er hovudsakleg fordi desse går tørr for olje.


Siden vi er inne på det, hvor stor operasjon er det å skifte olje på vinkeldrev og bakdiff? Er vel ikke heldige nok til at det dreier seg om tappeplugg og påfyllingshull?

hgnubel
31/10/13, 13:55
Siden vi er inne på det, hvor stor operasjon er det å skifte olje på vinkeldrev og bakdiff? Er vel ikke heldige nok til at det dreier seg om tappeplugg og påfyllingshull?

Det må suges ut og pumpes inn begge steder, men det gjør du lett med en enkel håndpumpe til ca 100lappen. Plugg på høyre side av vinkeldrevet og i forkant av bakdiffen (venstre side av akslingen der tror jeg). Mengden som skal på mener jeg er definert et eller annet sted, men ta det med en klype salt siden du antagelig ikke får ut 100% av oljen... bak lurer jeg på om det var "fyll til det renner ut", men foran tror jeg ikke nivået skulle så høyt.

Tiden det tar avhenger av hvor høyt du får løftet bilen, for det er noe dritt å ligge på bakken med bilen rett over seg og ikke ha armslag til å få pumpet effektivt. Been there, done that, tar med den store jekken og løfter høyere neste gang :)

Anders E
31/10/13, 17:08
Det er ikkje så rart FWD R, har eit anna og lavare understell, og sannsynlegvis bedre enn AWD R. Bilen er også lettare, ein merkar godt at desse bilane er tunge når ein pressar dei.

Ein automat FWD R, er hovudsakleg ein einhjulstrekkar, og har ei kjedeleg girkasse, den gamle firetrinnsautomaten. Ein manuell FWD R har M59 viskosediff-kasse og større turbo enn automatbilen, ein mykje artigare kombinasjon. FWD R finnest kun som 97-98 modell.

R AWD finnast heile vegen, 97-00, der 99-00 er berre automat. Eg har køyrt 2000 R AWD, sidan år 2000, og vi har det enno. For meg var det heilt uaktuelt å ha FWD, det er for mykje krefter på framhjula uansett korleis du ser på det. Sjølv ein orginal 850 T5 må ein gjete når det er fukt i lufta, og det ville eg ikkje ha. På desse åra, har vi ikkje hatt noko utgifter knytta til drivlinje på desse bilane, no har den vi har gått 180k, så om det skjer noko, så syns eg det er greitt.

Eg har hatt to viskose AWD, ein stk Haldex 2, to stk Haldex 3 bilar. Ingen problem med nokon av dei, men det er relativt stor forskjell på korleis desse virkar.

Har aldri tenkt over at dem har forskjellige understell.......men det sier seg kanskje selv. Men takk for info ;)

gaupe
31/10/13, 19:34
Fwd R er vel rundt 20 mm lavare, enn AWD. Er som 850R den.

Morgis
31/10/13, 19:45
20mm senkesett til AWD er vel standard på R AWD også?

Svirre
31/10/13, 20:05
20mm senkesett til AWD er vel standard på R AWD også?

Riktig det.

apex_s2k
31/10/13, 21:18
Bare for å skyte inn det, så er det ikke veldig mye torque steed på FWD R heller. Har en slik bil, og jeg har ikke merket mye til det. Klart... En FWD med mye gamp vil ha mer av det enn AWD, men jeg synes forstillingene til disse bilene takler dette veldig godt. Nå er min original motormessig, så hvordan det blir om jeg "oppgraderer" litt vet jeg ikke.
Men jeg har erfaring fra andre merker (Honda ITR, f.eks), og der er det merkbart med torque steer. Så etter min mening er det ikke noe argument for ikke å velge en V70 FWD av disse bilene, kontra en V70 AWD.
Om det skal brukes som en helårsbil (som jeg ikke gjør), så ser jeg fordelen med AWD. Ihvertfall om det skal "lekes" litt. Kjører man normalt, så tror jeg man kommer frem greit med en FWD også.
Så alt kommer an på bruken.

jimhojem
31/10/13, 21:37
Om det er en Nødvendighet å leke seg på sommerstid så er det bare å ta ut mellomakslingen på AWD,
Å montere den når vinteren kommer, er jo gjort på ingen tid.
Hadde uansett gått for AWD om jeg først skulle handlet. Bygde om min 850 sedan til AWD å kan me hånda på hjærte si att aksen er mye bedre kontra da den var FWD, med AWD er det bare å gji bånn gass, FWD vil jo som regel spinne de første girene..

hgnubel
31/10/13, 23:06
Bare for å skyte inn det, så er det ikke veldig mye torque steed på FWD R heller.

Viskosediffen i M59-kassen din bidrar vel til å redusere dette? Eller mulig jeg har misforstått..

Svirre
31/10/13, 23:13
Om det er en Nødvendighet å leke seg på sommerstid så er det bare å ta ut mellomakslingen på AWD,
Å montere den når vinteren kommer, er jo gjort på ingen tid.
Hadde uansett gått for AWD om jeg først skulle handlet. Bygde om min 850 sedan til AWD å kan me hånda på hjærte si att aksen er mye bedre kontra da den var FWD, med AWD er det bare å gji bånn gass, FWD vil jo som regel spinne de første girene..

Demontere mellomakselen for å ødelegge viskosediffen? Av det jeg veit og har lest så har de forsøkene der fungert dårlig. Når det kommer til leking på sommerstid så kan jeg ikke skjønne at det er så moro å spinne med framhjulene. Da ville jeg heller kosa meg med bedre akselerasjon. Leking kan man gjøre med RWD :)

jimhojem
01/11/13, 00:15
Ødelegger ikke viskosediffen med det? Den går jo helt fritt om millomakslingen er utplukket :p men helt enig me deg, burning me FWD er bare feil.. Heller akselerasjon..

Svirre
01/11/13, 10:32
Viskosen til AWD er i utgangspunktet følsom nok som den er. Hvis du demonterer mellomakslingen, så vil delen som er tilkoblet mellomakslingen henge etter og danne motstand siden mellomakslingen ikke drar den rundt. I tillegg vil den motstanden gi varmgang og ødelegge viskosekoblingen. Oppå der igjen vil den ekstra motstanden som blir generert også gi motstand på akselerasjonen som automatisk fører til høyere drivstofforbruk. Så om du vil bilen din vondt så er det å demontere mellomakslingen løsningen. Hvis ikke; kjøp deg FWD om det ene sekundet fra 0-100 teller på sommerstid.

Det er en grunn til at Volvo ikke anbefaler større forskjell enn 1,6cm på rulleomkretsen foran og bak.

850GLTsilver
01/11/13, 10:38
Viskosediffen i M59-kassen din bidrar vel til å redusere dette? Eller mulig jeg har misforstått..

Er vel ikke viskosediff i girkassa?
Er da i diffen der bak at viskosen sitter, eller er det jeg som har misforstått? (Nær umulig spør du meg :D )

Morgis
01/11/13, 10:39
Viskosen er ikke så følsom som man skal ha det til.
Ingen problem å fjerne mellomaksel.
Du klarer neppe å rotere viskosen for hånd.
Den er seig som fanken.
Problemet er ved stor forskjell på rulleomkrets, er at hjulene bak vil gå fortere eller senere enn framhjulene, og da vil inngående aksel på viskose rotere raskere eller senere enn utgående.
Da blir viskosen varm, og når denne blir varm, skal den låse for å aktivere firehjulstrekksystemet optimalt.
Men den vil ikke klare å låse helt da inngående og utgående aksel har forskjellig hastighet hele tiden.
Viskosen kan da smelte og bli ødelagt. I verste fall vil lagrene i fordelingskassen gå varme eller hylsen i vinkelkassen gir etter.

Morgis
01/11/13, 10:41
Er vel ikke viskosediff i girkassa?
Er da i diffen der bak at viskosen sitter, eller er det jeg som har misforstått? (Nær umulig spør du meg :D )

M59kassen er egentlig ei M58 kasse (AWD kassen), men har istedet for fordelingskasse på differensialuttaket, ei viskose mellom differensialuttaket og høyre drivaksel.

3730

850GLTsilver
01/11/13, 10:51
Nå skal jeg ikke ha noe av at jeg blir korrigert her inne da Morgis.

Begriper ikke at du kan finne på noe slikt? :D

Så det er viskose i vinkelgiret altså?
Hmm. Jaja, lær minst en ny ting hver dag er nå livsmottoet mitt. Så da er denne dagen over :p

gaupe
01/11/13, 11:07
Nei, viskosen er foran bakakslingen. På m59 er den i kassa, dvs 850R og V70R

hgnubel
01/11/13, 11:14
Nå skal jeg ikke ha noe av at jeg blir korrigert her inne da Morgis.

Begriper ikke at du kan finne på noe slikt? :D

Så det er viskose i vinkelgiret altså?
Hmm. Jaja, lær minst en ny ting hver dag er nå livsmottoet mitt. Så da er denne dagen over :p

Beklager å korrigere igjen :p Men nei, viskosen er ikke i vinkelgiret men i tilknytning til høyre drivaksel på R-bilene uten AWD mellom 96 og 98.

Jeg har trodd M59-kassen som har dette egentlig var en M56, bare med en "spesiell" utgang for høyre drivaksel (som er spesiell for akkurat disse bilene) som til sammen utgjorde en viskosekobling. Diverse forumsvensker har fortalt meg at "viskosen ligger i drivakslingen", men det Morgis skriver gir mer mening egentlig. At utgangen er mer som om det skulle vært et vinkelgir der, og så sitter viskosekoblingen der i steden før drivakslingen. Eller mellom kassen og drivakslingen om du vil. Merket 10 på denne tegningen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/6.jpg

Drivakslingen (1 på tegningen) er også unik for M59-biler.

850GLTsilver
01/11/13, 11:14
Nådda?
TO nye ting på en dag?

Blir reint for mye detta :D