PDA

Vis full versjon : Skifte automatolje.



Helgeland
28/10/13, 20:58
Noen som har bytta olje på automat kasse på en 01 XC70 ?
Har løftebukk, så noe av olja kan tappes direkte av, men alt går vel ikke ut ?

gswede
28/10/13, 21:18
Du får ut ca halvparten. Tapp og fyll to tre ganger de neste 1000km burde være god tran.

Eirik R
01/11/13, 19:07
Har vel ikke så mye for seg å skifte olje på automatkassen, bør flushe den. Går med ca 12 liter, og da har kassen fått en gjennomskylling og all gammel olje er byttet ut. Hvis man vil gjøre det selv finnes det guider ute på det store nettet.

gswede
02/11/13, 15:14
Hvorfor har det ikke noe for seg å bytte ut oljen, ny olje er bedre en gammel olje. Mye lettere å fylle/tappe samt mer skånsomt for en gammal girkasse.
En kasse som er gått 200k km med samme olja, "tilpasser" seg den sviktende oljekvaliteten, viskositet, temperaturbestandighet og fuktinnhold etc.
For min del ville jeg unngått å sjokke girkassa med 100% ny olje i en smell.

Eirik R
02/11/13, 22:57
Mente ikke at det ikke har noe for seg å bytte olje, men er vel likegodt å gjøre det ordentlig i med en gang. Har aldri hørt at det skal være best å bare bytte ut en del av oljen...

gaupe
02/11/13, 23:14
Å bytte berre delar av oljen, gjer at ein alltid site igjen med skitten olje.

gswede
03/11/13, 09:06
Prøver vel egentlig å formidle at dette kan en gjøre selv, enkelt og billig!
Å sitte igjen med 5% gammel olje etter noen tapp og fyll er 95% bedre enn å ikke gjøre noe.

Om ikke 95% bedring av oljekvaliteten på en 10-15-20 år gammel girkasse er godt nok så lurer jeg på hva dere tror dere oppnår ved å kvitte dere med de siste 5% av gammel olje?
Kjører dere Formel1?

Tapp og fyll evnt flushing burde vært i serviceprogrammet, men det er det ikke, fordi da vil projisert servicekost bli høyere enn det kunden ønsker å betale, tror forhandlerne.. Det er i serviceprogrammet til taxibiler blant annet, men det er jo fordi de når km for girkasse havari innenfor garantitid. Og den kosten vil jo ikke forhandleren ta. Dette er viden kjent.

Å ikke anbefale hva eier selv kan gjøre for å forlenge levetiden på kassen samt å holde kostnaden nede ved å gjøre dette selv, på et dedikert bilforum. Sågar av supermoderatorer, er nesten sjokkerende dårlig.

Ny kasse er en så stor kostnad for bileier at selv den minste ting som kan forlenge levetiden, bør anbefales på det varmeste.

Men hva vet vel jeg..


Om dere praktiserer hva dere predikerer regner jeg med at dere mellomfyller motorolje ved hvert oljeskift på motoren, hvis ikke, får dere ikke ut all gammel olje.

Kan bare ikke fatte hva dere har imot tapp og fyll. Saken har tidligere vært diskutert flere ganger, hvor halve forumet er livredde for tapp og fyll og skriker og bæljer seg om noen få prosenter gammel olje.

Morgis
04/11/13, 15:14
du sitter igjen med 30% gammel olje.
Hele converteren og oljekjøleren inneholder mye olje.
Halvgjort, er ugjort ;)

gaupe
04/11/13, 15:36
Å ikke anbefale hva eier selv kan gjøre for å forlenge levetiden på kassen samt å holde kostnaden nede ved å gjøre dette selv, på et dedikert bilforum. Sågar av supermoderatorer, er nesten sjokkerende dårlig.

Nokon har tydelegvis stått opp på feil fot. Meinar du at du får bytta all oljen ved å tappe den av i fleire omgangar?

Du kan prøve å blande saft i ein 9 liters dunk, så tappar du av 3 liter, fyller på 3 liter med vatn, og gjentek dette tre gangar. Er det som sit igjen med, reint vatn? Situasjonen er mykje meir komplisert enn dette, sidan dette ikkje er ein rein tank, som ein kunne ha tappa av, men eit stort hydraulisk system.

gswede
04/11/13, 20:02
Nei, jeg mener at du får byttet nok av oljen til at du gjenoppretter dens primære funksjon, som i utgangspunktet er er målet med oljebyttet.

Du oppnår det samme med flushing da den nye oljen tilføres reservoir (converter og ventilhus) av olje, m.a.o en utblanding. Riktignok vil du få ut en større prosentandel av den gamle oljen. 100% utbytting av oljen vil du ikke kunne oppnå, selv ikke med flushing - og for å være i nærheten vil man trenge mye mer en de 12 literne som er gjengs å bruke.
Man bruker i dag ca 12 liter ved flushing fordi det regnes som GODT NOK, ikke fordi det oppnås 100% utbytting.

Så i bunn og grunn har du rett, du vil ikke kunne få byttet all oljen med tapp og fyll, men det gjør du ei heller med flushing.

Hadde derimot hele oljevolumet vært i en 5-10mm line, ville flushing tilsvart en ren displacement. I et slikt scenario ville 12liter flush tilsvare 70% overdisplacement, noe som ville vært unødig mye. Da ville man brukt en halvliter olje av høyere viskositet foran den nye oljen å bedre displace/fortrenge den gamle oljen og dermed unngått unødig forbruk av dyr olje. Heller ikke nå ville man oppnådd 100% utbytting, men meget nærme. Men slik er det altså ikke, ikke så lenge oljen tilføres åpne kammer, fordi du der utsper oljen.

Poenget mitt er nok en gang at tapp og fyll to tre ganger er mer enn godt nok. Såfremt vi ikke snakker Formel1, og det gjør vi ikke - gjør vi vel?

Morgis
04/11/13, 22:06
Pristilbud hos Frydenbø med vccn rabatter for flushing av min 2009 v70 var 4500kr.
Da blir girkassen 80-90% friskere kontra 30-40% som den ville blitt ved vanlig tappe/påfyll som koster halvparten :)

gswede
04/11/13, 22:52
Vel, om du tapper av halvparten og fyller på samme volum en gang, så har du ifølge min kalkulator byttet 50%. Helt sikkert, regnet det ut 2 ganger... ;-)

Enkelt å gjøre selv og koster langt under halvparten av flush hos forhandler. Selv 3 ganger tapp og fyll er billigere. Samme volum som flush minus arbeidskost. Resultatet blir tilnærmet det samme. Tilbake til disse ubetydelige små prosentene i forskjell.. vel vel nok om dette. Regner med leserne selv har en kalkulator og kan gjøre seg opp en formening

Morgis
04/11/13, 23:02
I teorien ja ;-)
Gammel olje blandet med ny olje vil påvirke den nye i stor grad, og resultatet blir da noe annet i praksis.

Halvgjort er ugjort. Legg litt ekstra sjel i jobben, og girkassen får det langt langt bedre.
Koster ikke mye ekstra, og det har LANG levetid når det gjøres skikkelig.

gswede
05/11/13, 00:29
Faktisk, så er virkningen den motsatte.

Den gamle oljen vil aldri være så dårlig at den vil bli helt fri for emulgator eller ha andre lik null eller lavere verdier på dens egenskaper. Den nye oljens friske emulgator vil styrke blandingens evne til å oppta vann. Rheologien/viskositeten vil minske fordi man har fjernet 50% av akkumulert vann.
Det vil igjen føre til mindre hydraulisk stress samt at veskens sirkuleringshastighet vil øke. Denne økningen vil igjen føre til et bedre skjær av oljen som igjen styrker kapslingen/emulgeringen av vann og i tillegg forminsker vannets partikkelstørrelse. Kapslet eller emulgert vann om du vil, fungerer som solids/faste partikler i oljen og negativt påvirker viskositet.
Med akkumulert vann menes kondens, oljen inneholder ikke nok emulgator til å håndtere en stor kjøleveskelekkasje inn i integrert oljekjøler..

De som har sett en toppakningslekksje inn i motor, er kjent med den gråe gugga oljen blir til. Det samme skjer i girkassen men bare i mye mindre grad og over veldig lang tid. Såfremt en ikke har en katastrofal vannlekkasje inn i girolje vil man ikke kunne gjenskape samme kontaminering i kassen. Uansett, kondens ventileres ikke ut av kassen og må derfor emulgeres inn i oljen.

Emulgatorene i oljen fungerer 2 veier, den øker overflatespenningen på vannpartiklene samt kapsler partiklene slik at "fritt" vann ikke kan oppstå. Ikke bare er dette bra for varmebestandig viskositet, det hindrer også at vann kommer i kontakt med metaller i lagre etc og man unngår intern korrosjon. Skulle fritt vann dannes vil ph på dette synke og aksellerert korrosjon være et faktum.

Vi måler oljens emulsjon ved å måle dens elektriske konduktivitet. Da oljen ikke leder strøm vil et lavt resultat i denne testen fortelle oss at vannpartiklenes kapsling er dårlig samt at vanninnholdet er uforholdsmessig høyt. Når jeg nøyaktig skal finne vanninholdet, destillerer jeg en prøve. Da skilles vannet fra oljen. Vannet kan da måles for innhold av chlorider, ph, og alt annet du kan tenke deg vann kan sjekkes for.
Vi destillerer ett gitt volum, det som ikke kan destilleres er solide partikler av forskjellige metaller. Da sitter jeg igjen med nøyaktig oljeinnhold, vanninnhold samt solids. Disse solids/metaller, selv om det er forsvinnende lite av dette på de prøvene jeg har tatt, kan sendes til videre analyse for å fortelle deg tilstand på lager etc.
Samme test utføres på motorolje, her vil ofte fuktinnholdet være meget høyere, uten at det bekymrer. Såfremt man bytter olje når man skal.

Kan fortelle at når jeg ble informert ved kjøp av min 850 r, at den hadde fått ny kasse ved 158k km pga fukt. Så var dette den første testen jeg gjorde. Ved kjøp var min gått 184k km. Testen viste at om det på min bil hadde blitt foretatt tapp og fyll en gang innen 120k km ville ikke den forrige kassen røket. Hvertfall ikke pga fukt.

Jobber til daglig på laboratorie, tester hovedsaklig forskjellige typer oljer og saltløsninger.

Jeg tappet og fyllte tre ganger, innenfor de første 5 tusen kjørte og gjør fra da en tapp og fyll hver 20 tusen.

Halvgjort som du kaller det, er så langt fra ugjort som det er mulig å komme.
Når man dessuten gjør dette i flere vendinger så er det faktisk tilsvarende en flush. Bare billigere.

gswede
05/11/13, 00:36
Slettet pga dobbelpost.

850GLTsilver
05/11/13, 02:17
Må nesten støtte gswede her.
Selv ikke med 12 liters skift på disse kassene får du ut "all gammel olje".
Og 80-90% er heller ikke innenfor rekkevidde.
Sjekk bare med kalkulatoren, s finner du "svaret".
Er sjelden slik at gammel olje i en automat i seg selv skader kassa.
Det er den manglende evnen til å bære oljefilm som er problemet.
Og med selv såpass "lite" som 50% ny olje, så har man en forbedring som monner tilstrekkelig.
De neste 25-30% utskifting som de ekstra 50% olje som "ofres" i en fullflush, gir ikke mer enn Ca 10% forbedring i forhold til å skifte 50% av olja.
Sikkert litt merkelig å lese, men gå gjennom den flusheprosedyren, så ser man at det i bunn og grunn er alt man får.
Veldig kort satt opp:
Første tømming påfylling gir deg 50% ny olje.
Neste nedtapping og påfylling av olje (Ca 25% volum) gir kun 6,75% ny olje (Husk at du bytter ut 50% "ny" olje)
Neste nedtapping på Ca 25% av olja gir igjen mindre enn ca 3,5% "ny olje".

gaupe
05/11/13, 10:44
gswede, takk for eit utfyllande svar. Du har fått meg til å endre litt meining i det minste :D)

Morgis
05/11/13, 11:12
må visst også legge fra meg barten min her skjønner jeg :cool:

gswede
05/11/13, 12:07
Absolutt ikke meningen å kjøre dette gjennom og fremstå som det komplette rasshøl, så beklager det.

Ofte gir vi alle sammen anbefalinger til åpenbare forbedringer/løsninger av ymse problemer, uten at vi går i dybden - enten fordi det ikke synes nødvendig - eller rett og slett for at vi ikke vier tiden til virkelig å gå i dybden. Interresseforum av denne art, bilforum, befolkes svært ofte av personer som søker tilgang til informasjon, enten for å kunne utføre rep selv for ren kostnadsbesparelse eller for å øke forståelsen av sitt kjøretøys forskjellige systemer og deres virkemåter.

I min første post i denne tråden nevner jeg tapp og fyll som "god tran" for kassen. Det er det virkelig. Om enn noe kortfattet :-)

gaupe
05/11/13, 13:02
Absolutt ikke meningen å kjøre dette gjennom og fremstå som det komplette rasshøl, så beklager det.

Det skal du ikkje vere bekymra for, folk har hard hud, og du argumenterar godt for deg.