PDA

Vis full versjon : Godkjenne datasprut og ITB innsug?



Marius Nilssen
27/10/13, 22:06
Jeg fyllte nettopp 16 og tenker på å kjøpe bil snart (blir nok en 242) som jeg skal ha som prosjekt frem til jeg er 18 og ha den som bruksbil etter det. Jeg syntes det hadde vært kjekt med turbobil, men en 18 år gammel fyr i en volvo med 300+hk lover ofte ikke noe særlig bra, så da ble neste alternativ å trimme med weber gassere. Problemet med webere er at de bruker mye suppe og er ikke lette å justere selv. Så kom jeg på ideen med å bruke ITB (Individual Throttle Bodies) og datasprut. Med et slikt oppsett vil du få samme eller mer effekt enn weberene og nesten den samme råe lyden :o Samtidig vil du også få et lavere bensinforbruk. Men er det noen som vet om dette er mulig å få godkjent så lenge avgass, effekt og støy er OK?
Tenkte på et oppsett slik som dette:

http://www.youtube.com/watch?v=8eOB2KvC9Lw

turb00le
27/10/13, 22:21
Koster fort en del kroner da. Du greier omtrent ikke å finansiere spjeld og sprut for pengene en komplett turbomotor koster.

Begynn med f.eks en fk/ft motor så får du ikke ut mye over 200hk uten å skifte turbo, dyser osv.

Sugemotor er kult men koster etter min mening mer enn det smaker.

Men for å besvare spøsmålet; ja det er mulig å godkjenne så lenge bilen er eldre enn 89.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Marius Nilssen
27/10/13, 22:31
Ja, det koster jo jævlig mye mer med sugemotor, men av en eller annen grunn vil jeg heller ha en sugemotor på 170hk enn en turbomotor med dobbelt så mye effekt selv om det koster like mye. Men jeg er ikke helt sikker på hva slags motor jeg vil ha enda, for se når tida kommer. Uansett takk for svar :)

turb00le
27/10/13, 22:40
Sugefemmer...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Marius Nilssen
27/10/13, 22:42
Ja det er jo også en god ide :)

Liland
28/10/13, 22:08
En standard hvitsekser ser bra ut i en gammel 242 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52506&start=315#p566646

Marius Nilssen
28/10/13, 22:39
Ja, det er vel kanskje det som hadde vært råest :D Sekser motor er det heller ikke så veldig mange som har i 242 heller.