PDA

Vis full versjon : Vanlige problemer på XC70 D5?



glenn
02/06/10, 22:56
Hei!

Er litt sugen på en XC70 med D5, helst så ny som mulig men da er det ofte litt høy km-stand hvis prisen skal være overkommelig.
Er det noen som har erfaring med disse bilene som kan fortelle litt om hva man bør være obs på. Tenker helst på motor/drivverk.
Mange av disse som har gått langt er det ofte byttet motor og/eller gearkasse på. Hvorfor?
Det kom vel et skille i 2006 fra 163 til 185hk, er det samme motor?
Har det vært gjort andre forbedringer på motor/gear/awd system som er verdt å vite om?

Fint hvis noen som har god greie på dette gidder å skrive et svar:)

C.Erstad
05/06/10, 14:20
Er problemer med virvelspjeld på disse motorene!
Og foringer i understell foran.

Ellers er det ikke så masse mer!

FreddieAwD
06/06/10, 13:14
Jeg har en D5 med 163hk, sterk og god motor og har ikke hatt problemer med motoren enda, men derimot forstilling, bremser etc.
Har byttet alt i forstillingen, foringer bærearmer etc, motorfester, dempere,registerreim etc
AC kompressoren er en svakhet,bremser bak,bremsebånd.

RoJo
07/06/10, 17:18
Jeg har hatt min XC70 D5 2005 i 2 år, ikke noe tull med den så langt. Kun skiftet det som skiftes skal ifm service, samt en gangs oljeskift på gir ved 80000 km. Nå kjørt 115000 km.
Mange av de bilene som du ser har skiftet girkasse og/eller motor er drosjebiler. Har lett etter svaret på det der sjøl, men finner egentlig ikke grunnen uansett hvor mye jeg leiter. Har lest at noen mener bykjøringen, mye stillstand og start/stopp er direkte årsak til dette, samt at de gjerne brukes hardt av uvørne sjåfører... Dette er imidlertid ikke bare et Volvo-problem, alle merkene som er sammenlignbare og brukes som drosje har tilfeller av samme (spes girkassebytte).

locked
07/06/10, 18:49
min 07modell har nå gått 215 000km. sikkert vert en rimelig problemfri bil, MEN ;)

129 000km, ny motor komplett. garanti. Årsak: reg.reim havari. Har hørt at vanlig bytteårsag på D5 er høyt oljeforbruk.

210 000km, ny girkasse komplett byttekasse. kostnad: 54992kr. alle servicer "holdt". 6trinns geartronic awd.

Ellers vil jeg anbefale de nyere modellene pga. firehjulstrekket. 2006 og nyere har bra saker. min spinner ut ræva ved kickdown i opp til rundt 100km/t på glatt føre. ved stillestående start i bakke spinner alle 4 hjul så fort motoren gir nok moment. jeg er svært godt fornøyd! :)

Agrostar
07/06/10, 18:54
Køyrer du seriøst 70-80 tusen i året?!

mhane
07/06/10, 21:05
Er virvelspjeld det samme som veivhusventilasjon?

Finnes det noen sider (ETK el.) hvor man kan kikke og finne ut hva som er hva på en D5, slik at jeg kan finne den og regnjøre den selv. Har byttet veivhusventilasjon på biler jeg har hatt før og det var en relativ enkel sak når du bare fant ut hvor den var.

Er fersk XC-70 D5 (185hk) eier selv, 06 modell som har gått 106'. Er ganske så fornøyd, synes den bråker litt mer enn hva jeg har vært vant til, samt at den blir litt "vinglete" når du må nå en ferge.

Jeg tegnet motor og girkasse havari forsikring på min, ble totalt vel 5000 hos Gjensidige. 12000 km.

locked
07/06/10, 21:28
Køyrer du seriøst 70-80 tusen i året?!
Nei, eg ligge ganske jevnt på ~50 000km... :) men bilen har gått som drosje tidligare.


Er virvelspjeld det samme som veivhusventilasjon?

Finnes det noen sider (ETK el.) hvor man kan kikke og finne ut hva som er hva på en D5, slik at jeg kan finne den og regnjøre den selv. Har byttet veivhusventilasjon på biler jeg har hatt før og det var en relativ enkel sak når du bare fant ut hvor den var.

Er fersk XC-70 D5 (185hk) eier selv, 06 modell som har gått 106'. Er ganske så fornøyd, synes den bråker litt mer enn hva jeg har vært vant til, samt at den blir litt "vinglete" når du må nå en ferge.

Jeg tegnet motor og girkasse havari forsikring på min, ble totalt vel 5000 hos Gjensidige. 12000 km.
Virvelspjeld er ikkje det samme som veivhusventilasjon. Virvelspjeldet er et spjeld i toppen som styrer åpningen på en av to innsugskanaler til hver sylinder. Det sørger for at det er stengt på tomgang og lavt turtall for å skape mer turbulens som fører til jevnere gange og bedre forbrenning.

Det er mulig å reparere det på to måter, en litt jalla versjon går noen ganger mens andre ganger er det en reparasjon til mangen mangen tusen ettersom toppen og commonrailsystemet må demonteres.

Feilsymptomer er dårlig gange, redusert motorkraft og fohøyet drivstofforbruk.

Spjeldet sitter inni toppen, men motoren og det staget som går sundt sitter rett til høyre noe ovenfor termostathuset. Det staget i plast som går fra motoren(en el.motor) og inn til toppen skal sitte fast i begge ender, da er det i orden. :)

mhane
08/06/10, 08:53
Den er god :)

Skal kikke å se om jeg finner noe slarke. Min går på rundt 0,7 på langkjøring.

Bruce
08/08/10, 22:44
Har nettopp skiftet virvelspjeld på min V70 2007 mod.Har gått 188000 km.Syns ikke prisen var så avskrekkende.Prisen på spjeldet var kun 1100,- hos merkeforhandler.Prisen med montering ble på kr.4644,- hos Kverneland Bil Steinkjer.Billig motorforsikring dette,med tanke på at et defekt virvelspjeld kan føre til motorhavari fikk jeg opplyst.
De originale spjeldene var av "dårlig materiale",sikkert plast e.l.Og bitene kan da komme inn i motoren og forårsake motorhavari fikk jeg opplyst.Kverneland Bil har registret motorhavari som følge av dette.
De nye spjeldene er visst laget i et mye bedre materiale,så bytt det ut hvis dere har et som er defekt.Drivstofforbruket vil også gå ned,samtidig med en mye jevnere gange.Og selvsagt økt motorkraft.

locked
08/08/10, 22:53
min har nye opplegget ettersom motoren ble bytta i fjor :)

Lord_Hatlem
29/05/12, 20:45
Nei, eg ligge ganske jevnt på ~50 000km... :) men bilen har gått som drosje tidligare.


Virvelspjeld er ikkje det samme som veivhusventilasjon. Virvelspjeldet er et spjeld i toppen som styrer åpningen på en av to innsugskanaler til hver sylinder. Det sørger for at det er stengt på tomgang og lavt turtall for å skape mer turbulens som fører til jevnere gange og bedre forbrenning.

Det er mulig å reparere det på to måter, en litt jalla versjon går noen ganger mens andre ganger er det en reparasjon til mangen mangen tusen ettersom toppen og commonrailsystemet må demonteres.

Feilsymptomer er dårlig gange, redusert motorkraft og fohøyet drivstofforbruk.

Spjeldet sitter inni toppen, men motoren og det staget som går sundt sitter rett til høyre noe ovenfor termostathuset. Det staget i plast som går fra motoren(en el.motor) og inn til toppen skal sitte fast i begge ender, da er det i orden. :)

hei! prøver meg litt her, har ein V70 D5 2002 mod, har problemer med oppstart, har eg dette såkalte Virvelspjeld? evnt bilde av hvor den ligger... har prøvd det meste no, men pr dgs. dato har eg tatt ein kompresjonstest (tok den sjøl) som viser 2 stk sylindre på 18 og 19 bar, dette er etter det eg kan sjønne ein god del for lite, men etter å ha lest her lurer eg på om dette er ein del eg skulle ha sjekka først, evnt om det ville komme noken feilmedling på denne?...

den er tungstartet, litt usikker på ka du meinar med dårleg gange,(jaging?), når motor har starta so vill eg sei at den virker til å gå litt hardt, men når den blir varm er den fin, etter det eg kan legge merke til, redusert motorkraft vill eg ikkje sei eg har, drivstofforbruk, ligger på ca 0,7 på vestlandsveier, hadde ein tur over fjellet, der eg ei stund var nede på 0,45 so trur ikkje den bruker noke meir enn den bør.
spm er da er dette noke eg kan sjekke? el må det skiftast for å sjå om det blir bedre?