PDA

Vis full versjon : Erfaringer rundt S80 med D5252T (2,5D)



Daniel V
27/10/13, 13:35
Hei!

Noen her inne som har erfaringer rundt førstegenerasjons S80 med 2,5 TDI motoren? Har fått et godt tilbud på en 99 mod som har gått 320 000, med denne motoren.

Det er jo en VAG-motor, derfor har jeg lite peiling på den, da den også ble levert i en ganske kort periode på S80.

Er dette holdbare greier, selv etter 320K, eller er det bare driten. Det er automat i bilen, og bortsett fra det så har den det meste av utstyr som det "dyre" skinninteriøret, navigasjon, telefon etc.

Hadde vært greit med en litt behagelig bruksbil nå på vinteren som ikke hadde så høyt forbruk. Her må vel denne være ypperlig :)

Fint om noen kunne dele sine erfaringer. Vet at motoren kalles steinknuseren, fordi den har ganske røff gange. Er den 4 eller 5-sylindret?

- Daniel.

daihatsu93
27/10/13, 13:42
Har ingen erfaring med s80, men har to biler her hjemme med denne motoren 2.5 TDI, det er en sterk og solid motor, så lenge servicer blir fulgt, og reg.reim bytte hver 80 000 km. Dem låter kanskje som et pukkverk, men jeg synes det er tøffere enn de nye kjedelige 4sylindra motora :P Bruker lite diesel gjør disse også, til og være 2.5 liter med gammeldags teknologi. Sliter litt med en som er tungstartet, men misttenker en injektor da alt annet er i orden, den andre bilen starter lett ved og gløde en gang selv i 30 minus :) Så lenge girkassa virker ok så høres det ut som en grei bil :)

Daniel V
27/10/13, 13:49
Du som hadde den sorte stasjonsvogna på forrige Gardermoentreff? :)

Christian
27/10/13, 13:49
På generelt grunnlag fraråder jeg P2 med 2.5tdi, rett å slett fordi jeg ikke liker komboen.
P80 er helt knall med rekkepumpe, men P2 bør (skal?) ha commondrail.

Men det er jo ikke dårlige motorer. D5252t heter den og er femsylindret med 10 ventiler.
Bytt glødeplugger, og sørg for at reima er byttet, og timet korrekt (er to reimer på den).

daihatsu93
27/10/13, 13:53
Nei den var ikke min, hehe ! :P Har egen tråd på min :) Stemmer at det er to reimer, setter bort jobben på bilen min, da det er litt mer fin jobb for og time opp dieselpumpa.

Daniel V
27/10/13, 13:56
På generelt grunnlag fraråder jeg P2 med 2.5tdi, rett å slett fordi jeg ikke liker komboen.
P80 er helt knall med rekkepumpe, men P2 bør (skal?) ha commondrail.

Men det er jo ikke dårlige motorer. D5252t heter den og er femsylindret med 10 ventiler.
Bytt glødeplugger, og sørg for at reima er byttet, og timet korrekt (er to reimer på den).

Kunne godt tenkt meg en P80 med rekkepumpe, men det ligger ingen ute for salg som er ålreite til en billig penge. Det gjør det derimot med S80.

Dette blir jo kun en fra A-B bil, så da blir det jo litt annerledes :p Skal liksom ikke være entusiastbil med engang. Men kan være jeg bare har litt is i magen og venter til det kommer noe ordentlig :)

daihatsu93
27/10/13, 14:05
Vil si at det er en god motor, selv om den er gammeldags! Ikke veldig avansert motor :)

Daniel V
27/10/13, 14:14
Mulig det :)

Ser jo at mange av dem har rimelig akseptabel KM, og det er jo ikke et dårlig tegn. :)

MadAss
27/10/13, 14:19
Sjekk etter oljelekasje rundt oljepumpa. Er ofte pakningen begynner å lekke når man skifter reg.reim pga at en løsner ene skruen til pumpa.
Pakningen er i dag erstattet til en annen type, men er en del arbeid å skifte da bunnpanna må ned før oljepumpa taes ut.
Er ofte regreima blir fylt av olje dersom lekasjen er stor.

Sent from my GT-I9100

daihatsu93
27/10/13, 14:21
Som sagt, vedlikeholdet har mye og si, som med alt annet også, hehe :)

Jimmen
27/10/13, 15:24
Jeg har 2.5TDI, er du flink med oljeskift hver 10.000km så er det fin gange i den, ingen banking og minner ikke om noe knusverk.. Ivertfall ikke min!
Bruker 0.51 på siste langkjøring, da med 2 voksne, 1 barn + mye bagasje!

Jeg personlig liker motoren kjempegodt!
Går veldig billig, helt greit med krefter og starter og går hver eneste dag.. :)

Daniel V
27/10/13, 22:48
Flotte greier! ;)

larsverm
27/10/13, 23:21
Blir kanskje å regne for en outsider-versjon, dette. Men får du eliminert alvorlig ubehagelige overraskelser på det tekniske, er det mye fin bil for lite penger. :)

Daniel V
27/10/13, 23:26
Tror det jeg også Lars!

Er litt outsider denne ja, men jeg tror det er mye bil for pengene. :) Så lenge det kosmetiske og alt er i stand, så bør jo dette være en bra bil. Selger sier at alt av utstyr fungerer: takluke, navi osv. Det er jo et godt tegn. Han sier også den er gått feilfritt siden han overtok den. Regreimer skiftet på 265 000. Tror dette skal være en kurrant bil. Holder selvfølgelig øynene åpne om det kommer noe annet på markedet også :)

Er girkassa den samme som sitter i 2.0T osv?

larsverm
27/10/13, 23:56
Jeg kjenner ikke til annet enn at det bare er en femtrinns automatkasse som kan komme på tale i S80 av denne generasjonen.

Bra at alt "smådill" ellers virker. :)

Daniel V
28/10/13, 00:03
Ja, det trekker opp :) Planen min er jo å få en ålreit bruksbil jeg kan kjøre hele året uten å være så redd for rust osv. 850en er helt uaktuell å lufte på vinteren, og 340en fortjener egentlig bedre! :p

Tror jeg kunne trivdes i denne med senk, skvettlapper og noen ålreite sommerhjul :)

Anders Mathiesen
28/10/13, 09:29
Og er det mot formodning noe galt, så er det et firma i skien som spesialiserer seg på å ta inn volvo skadebiler og selger deler billig og med garanti :-)

FroBe
28/10/13, 09:33
Hva er fordelene med senk på vinterbil, med mindre du kun kjører på saltede veier?

Daniel V
28/10/13, 14:36
Og er det mot formodning noe galt, så er det et firma i skien som spesialiserer seg på å ta inn volvo skadebiler og selger deler billig og med garanti :-)

Nettopp! Har vært der før (bildesign de heter?) tror jeg. Veldig greit å ha sånne i bakhånd! :)


Hva er fordelene med senk på vinterbil, med mindre du kun kjører på saltede veier?

Det skal jo se litt ålreit ut også da :) Jeg kjører 99 % av tiden i Oslo by, og ikke har vi hytte på fjellet, så tror nok jeg skal klare meg! :) Men ser poenget ditt. :)

larsverm
28/10/13, 14:41
Nå vet jeg ikke om det bør kjennes like "påkrevet" å senke en S80 som mange vil mene om en original 240 - hverken med tanke på utseende eller kjøreegenskaper. :p

Anders Mathiesen
28/10/13, 14:42
Bildesign, stemmer ;-) nettopp handla masse der til en veldig bra pris ;-)

Daniel V
28/10/13, 16:46
Nå vet jeg ikke om det bør kjennes like "påkrevet" å senke en S80 som mange vil mene om en original 240 - hverken med tanke på utseende eller kjøreegenskaper. :p

Det spørs litt hvordan man ser det :) S80 førstegenerasjon er en gubbebil i utseende, det er det ikke tvil om, men med litt senk og noen ålreite hjul, så er det meste gjort :) Det er jo ikke noe gøy å kjøre rundt i en dønn original 1. gen S80, som på ingen måte er noen sjelden bil :p

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/399159_10150711613711860_1728274532_n.jpg

The Sven
28/10/13, 16:52
Enig med Daniel :) Klart vinterbilen skal være senket!

Ålreite biler med 2,5 TDI også dette. De har litt hard gange, men går helt greit og ikke minst billig. Mye bil for pengene det der, men klart en må regne med at det ryker på en slitedel i ny og ne på en bil som har gått så langt :)

Daniel V
28/10/13, 17:10
Enig med Daniel :) Klart vinterbilen skal være senket!

Ålreite biler med 2,5 TDI også dette. De har litt hard gange, men går helt greit og ikke minst billig. Mye bil for pengene det der, men klart en må regne med at det ryker på en slitedel i ny og ne på en bil som har gått så langt :)

Nettopp, og det gjør meg ingenting! :D De fleste her inne synes jo det er ganske morsomt å skru, meg selv inkludert, så det gjør ingenting! :) Selvfølgelig, skrur man mer enn man kjører så blir det jo noe annet :p

Øyvind G
28/10/13, 18:25
Har ingen erfaring med denne motoren annet enn at jeg vet den er ganske sterk.

Daniel V
28/10/13, 19:08
Har ingen erfaring med denne motoren annet enn at jeg vet den er ganske sterk.

Ikke feil det heller. :)

Revell
28/10/13, 19:57
tror ikke det er så dumt med den motoren ^^ og med lett senk og kanskje noen 19" så er det jo kanon cruisebil :)

Daniel V
28/10/13, 20:11
Er det som er tanken med den :) En billig og komfortabel bruksbil som kan kjøres sommerstid som vinterstid uten å måtte være redd for all verdens. Skal jo selvfølgelig bli holdt godt vedlike, både mtp det mekaniske og det kosmetiske. Tror ikke jeg er kjent for å la bilene mine forfalle i mitt eie i alle fall, så denne blir vel intet unntak :p

Eneste jeg er redd for er automaten... Den er jo ikke kjent for å være av beste sort.

Litt kjedelig å sitte med en bil med dårlig automat etter en liten stund.

Revell
28/10/13, 20:24
er ikke noe problem om man kjører pent og bytter olje ved jevne mellomrom :)

Men kjenner jeg deg rett så blir nok denne også snart en bil som må stå på silketeppe som de andre ;)

Børge Vikebø
28/10/13, 20:25
Om den girer fint, ikke slår i gir når du veksler mellom park, revers og drive så trenger den stort sett bare en skikkelig flush. Derifra er det bare å bruke fornuft ved kjøring, så er det problemet løst.

Daniel V
28/10/13, 22:29
Tenkte mest på det med at kassa er adaptiv. Den tilpasser seg vel slitasjen. Da er det vel ikke så lett å se hvor mye som er "igjen" av den? Virker jo som en grei bil, derfor jeg har litt lyst til å sjekke den ut litt nærmere :)

larsverm
29/10/13, 09:10
Det meste er det mulig å finne ut av på et vis, men kanskje litt kjedelig å reise "bomtur" så langt, eventuelt...

Daniel V
29/10/13, 10:08
Det meste er det mulig å finne ut av på et vis, men kanskje litt kjedelig å reise "bomtur" så langt, eventuelt...

Blir evnt å sende bilen med Autotransport. Har så mye å gjøre omdagen at jeg ikke har mulighet til å bruke 15 timer på å kjøre bilen ned, når den kan sendes og hentes i Drammen :)

gaupe
29/10/13, 11:27
Om den girer fint, ikke slår i gir når du veksler mellom park, revers og drive så trenger den stort sett bare en skikkelig flush. Derifra er det bare å bruke fornuft ved kjøring, så er det problemet løst.

3 til 4 giret som er det farlege, at den slår mellom park og drive, kan oftast vere girkassefeste/momentarm i forkant som ein skiftar på fem minutt og kostar 6-700 kr. Desse kassene skal jo justére seg inn for slitasjen, og det store problemet kjem når ein ikkje har meir å justére på.

Elles veldig greitt å ta med seg VIDA når ein skal sjå på ein slik bil. Men det er jo ikkje sikkert at bilen kjem til å gå så billig når ein skal stå i kø ein vintersdag i Oslo, og det er jo ikkje sikkert ein får den såpass varm at ein får eit problemfritt bilhald.

Diesel er best eigna for dei som har eit stykke å køyre kvar dag, aller helst med litt motorveg i miksen. Småkøyring og køkøyring er ikkje den beste kombinasjonen.

Christian
29/10/13, 12:19
Er vel ikke så mange av disse som har dieselvarmer heller?

Daniel V
29/10/13, 13:48
3 til 4 giret som er det farlege, at den slår mellom park og drive, kan oftast vere girkassefeste/momentarm i forkant som ein skiftar på fem minutt og kostar 6-700 kr. Desse kassene skal jo justére seg inn for slitasjen, og det store problemet kjem når ein ikkje har meir å justére på.

Elles veldig greitt å ta med seg VIDA når ein skal sjå på ein slik bil. Men det er jo ikkje sikkert at bilen kjem til å gå så billig når ein skal stå i kø ein vintersdag i Oslo, og det er jo ikkje sikkert ein får den såpass varm at ein får eit problemfritt bilhald.

Diesel er best eigna for dei som har eit stykke å køyre kvar dag, aller helst med litt motorveg i miksen. Småkøyring og køkøyring er ikkje den beste kombinasjonen.

Det er godt mulig, men nå er jo størsteparten av nyere bilpark diesel, og mange lever jo godt på småkjøring. Selvfølgelig, det er jo mye nyere biler igjen da. Det blir nok endel langkjøring med denne også, i og med at jeg stort sett er i Fredrikstad i helgene etc. Men vet ikke om det er nok til å "redde" motoren sånnsett. Er jo ikke akkurat den nyeste teknologien her.

Christian
29/10/13, 15:55
Du er ikke bilmekaniker Daniel.. :p skal love deg dieselbiler som går med mye småkjøring ikke lever godt. Denne er heldigvis så gammeldags at den ikke tar noe særlig skade av det, bare blend egren.

gaupe
29/10/13, 15:58
Småkøyringsproblema hos Volvo personbil kom på dieselen i 79, og vi ser dei ennom

Daniel V
29/10/13, 16:33
Du er ikke bilmekaniker Daniel.. :p skal love deg dieselbiler som går med mye småkjøring ikke lever godt. Denne er heldigvis så gammeldags at den ikke tar noe særlig skade av det, bare blend egren.

På papiret er vel ingen av oss det, Christian :p Selv om jeg faktisk har grunnkurs i mekanikk :p

Uansett, med å leve godt mener jeg mest det at de fleste bilene virker jo :p Men sotproblemene er vel mindre på bilene i dag som bruker mye mindre diesel? V70en vår får seg en langtur i ny og ne for å ikke sote i hjel. Den blir også kjørt 25-30 000 i året :p

2,5 TDIen kan jeg ikke en dritt om, så derfor er det best å prøve å få mest mulig info her først.

larsverm
29/10/13, 17:52
Blir det handel, får du nå se etter hvert om det er gode grunner til den lave prisen... :p

Christian
29/10/13, 19:56
På papiret er vel ingen av oss det, Christian :p Selv om jeg faktisk har grunnkurs i mekanikk :p

Uansett, med å leve godt mener jeg mest det at de fleste bilene virker jo :p Men sotproblemene er vel mindre på bilene i dag som bruker mye mindre diesel? V70en vår får seg en langtur i ny og ne for å ikke sote i hjel. Den blir også kjørt 25-30 000 i året :p

2,5 TDIen kan jeg ikke en dritt om, så derfor er det best å prøve å få mest mulig info her først.

Jeg har faktisk fullført bilfagskolen altså... :p

Men når det gjelder diesel og sot så er det nær sagt uungåelig, masse av nyere biler som sliter med dette uansett hvor nye de er. Problemet dukker gjerne ikke opp før etter et par år, men det er der fra starten av.
Senest før helga hadde jeg en XC90 D5 2008 modell inne på jobben som såvidt gikk fremover, alt mellom EGR ventilen og innsuget var så godt som tett av koks...

daihatsu93
29/10/13, 21:00
På nyere biler med partikkelfilter, og tynn olje, og blir det kjørt langt over oljeskift, samt daukjøring, og kortkjøring som nevnt over, så kokser det igjen. På denne TDI motoren, er det ikke partikkelfilter, men egr er garantert sota igjen, det pleier og ryke litt svart av eksosen av disse motorene, men det jeg har lært, jo mer det ryker av en diesel, jo bedre har den det :P Vel og merke at turbo er i ok stand, og at den ikke bruker olje. Service og reg reim skift hver 80 000, og den går lenge. Vær sikker at den er lett starta nå i kulda :)

C.Erstad
29/10/13, 22:06
2,5 TDIen kan jeg ikke en dritt om, så derfor er det best å prøve å få mest mulig info her først.

Skamgod motor. Kjøp. Ferdig arbeid!

larsverm
29/10/13, 22:17
Jeg har ingen erfaringer som gjør at jeg kan motsi deg på det. :p Men er ikke dette den dieselmotoren som ganske mange mener at man bør unngå på halvgamle Volvoer?

daihatsu93
29/10/13, 22:22
det virker kanskje feil i en volvo, men når jeg handlet meg 98" v70 , var jeg bestemt på at jeg skulle ha denne, nemlig fordi det satt VAG sin 5 syl diesel motor i den :) på den tiden volvo skulle ha 5 sylindra motor, men hadde ikke utviklet en egen 5er, diesel enda.

C.Erstad
29/10/13, 22:28
mange mener at man bør unngå på halvgamle Volvoer?
Det er sikkert de mange som aldri har eid en og har hørt noe eller sett noe har blitt skrevet på et forum....

Daniel V
29/10/13, 23:11
Jeg har ingen erfaringer som gjør at jeg kan motsi deg på det. :p Men er ikke dette den dieselmotoren som ganske mange mener at man bør unngå på halvgamle Volvoer?

Virker som om noen mener det er dårlig ja, men det kan også være fordi det er jo en bråkete motor.

Jeg har nå lest om flere som har hatt gode erfaringer med disse:

- Broren til læreren min har samme bil og motor. Den har gått 357 000km nå, og det har ikke vært noe tull
- Faren til C. Erstad har jo samme motoren som har gått 470 000 uten problemer.
- Volvonikko har jo denne i V70en sin med 320 på telleren. Ikke noe problem :)

Når biler bikker 400k uten problemer, da blir jeg positivt innstilt :)

Har også lest meg opp på bytte av regreimene, og det er jo ikke store operasjonen så lenge man har VIDA og DICE :)

Har forresten vært ute å kjørt 1. gen S80 i dag, og kan ikke si annet enn at jeg er rimelig forelsket i komforten og luksusen som er i disse bilene! :)

ovlov86
30/10/13, 09:34
Få handla!

Daniel V
30/10/13, 10:08
Selger kommer ikke hjem før på fredag :p

Liland
30/10/13, 13:03
Jeg hadde en V70 med denne motoren, den hadde gått 427k når jeg solgte den. Så motoren er ingen problem bare registeret blir tatt i tide og dieselpumpa blir timet riktig (ikke alle verksteder har utstyr til dette og justerer på "øyemål".
Med den var på automatkasse nr. 3 når jeg solgte den. Med den hadde vært godt brukt av tidligere eiere og aldrig blitt flushet eller noe slikt. Så med riktig vedlikehold tror jeg ikke automatkassa er et problem heller.

Daniel V
30/10/13, 13:25
Hvis det blir denne, så blir noe av det første som blir gjort å flushe automaten på den. Det må til!

Nero
30/10/13, 17:17
Kjenner en som hadde 1.gen V70 TDI, bikka 500.000km+ uten nevneverdig problemer før han solgte til fordel for nyere bil.
Mener å ha lest at 2.5TDI 5syl motoren er noe av det mest slitesterke Audi har lagd?

larsverm
30/10/13, 18:13
Hvis det er korrekt, tror jeg vi kan fastslå at det farer mye tvilsom informasjon rundt også... :p

Det går jo an å spørre først om det skulle ha blitt skiftet olje på automatkassa i det senere. Men hvis det er ukjent når det har blitt gjort, om i det hele tatt, er saken klar. Skal vi tro at det går an å få slutt på de nærmest "galopperende" problemene med disse kassene hvis eiere/verksteder heretter sørger for oljeskift i blant?

Daniel V
30/10/13, 20:13
Hvis kassa funker bra nå, så flusher jeg den fort selv. Er ikke så stor jobb som det høres ut :)

larsverm
30/10/13, 20:19
Det er vel mest de umåtelige mengdene dyr olje som går med... :D Men trolig en grei forsikring hvis den ser ut til å være bra nå. Det høres så smått ut som "galskap" at en bil som ble nevnt gikk på sin tredje automatkasse hvis det er normal kjøring det dreier seg om.

Børge Vikebø
30/10/13, 20:22
At blokka skal være sterk, mener jeg å huske skal være riktig. Ryktes at man kan bruke denne til å bygge bensinmotor da en på bilforumet visstnok har gjort dette.

Nero
30/10/13, 20:26
At blokka skal være sterk, mener jeg å huske skal være riktig. Ryktes at man kan bruke denne til å bygge bensinmotor da en på bilforumet visstnok har gjort dette.

Denne? http://www.bilforumet.no/topic/76784-reodor-f-volvo-850-volvo-850-s2/

Daniel V
30/10/13, 20:41
Det er vel mest de umåtelige mengdene dyr olje som går med... :D Men trolig en grei forsikring hvis den ser ut til å være bra nå. Det høres så smått ut som "galskap" at en bil som ble nevnt gikk på sin tredje automatkasse hvis det er normal kjøring det dreier seg om.

Er jo derfor man har bekjenter :) Beregner 16 liter tenker jeg. Da blir det nok rødt og fint! :)

Tre automatkasser er mye ja. Denne bilen har kun hatt voksne eiere, så det teller positivt mtp kilometeren :)

Satser på at det blir handel, men det finner vi ut på fredag :)

locked
30/10/13, 23:37
Kjenner en som hadde 1.gen V70 TDI, bikka 500.000km+ uten nevneverdig problemer før han solgte til fordel for nyere bil.
Mener å ha lest at 2.5TDI 5syl motoren er noe av det mest slitesterke Audi har lagd?


Hvis det er korrekt, tror jeg vi kan fastslå at det farer mye tvilsom informasjon rundt også... :p
Veldig viktig å huske på at Audi har laga minst to utgaver av "2.5 TDI" !

- 2.5 TDI V6, detta er ein vanvittig dårleg motor! Kom i Audi A6 rundt år 2000.
- 2.5 TDI R5, denne motoren fekk ein både i fleire VAG produkt i tillegg til Volvo. Sånn bortsett frå litt hard gange (tomgang i alle fall, har aldri køyrd sjøl) så er det jo ein motor som er driftssikker og fin. Lavt forbruk og rikeleg med dele. Men om det er blitt i orden kaldstartvanskane på P2 bilane veit eg ikkje, er jo nok av bileigarar som ikkje får start utan motorvarmar og som har skifta mesteparten av delene på utsida utan å få ordning på problemet....

Daniel V
30/10/13, 23:43
Er visst bare glødepluggene som gjør det. Han jeg snakket med i går hadde bare byttet det på sin, og da ble det som å starte en ny dieselbil i -30. Var ikke noe problem sa han.

larsverm
30/10/13, 23:45
Veldig viktig å huske på at Audi har laga minst to utgaver av "2.5 TDI" !

- 2.5 TDI V6, detta er ein vanvittig dårleg motor! Kom i Audi A6 rundt år 2000.
- 2.5 TDI R5, denne motoren fekk ein både i fleire VAG produkt i tillegg til Volvo. Sånn bortsett frå litt hard gange (tomgang i alle fall, har aldri køyrd sjøl) så er det jo ein motor som er driftssikker og fin. Lavt forbruk og rikeleg med dele. Men om det er blitt i orden kaldstartvanskane på P2 bilane veit eg ikkje, er jo nok av bileigarar som ikkje får start utan motorvarmar og som har skifta mesteparten av delene på utsida utan å få ordning på problemet....

Ja selvfølgelig, der har vi det. Det er den V6eren i Audi som har et spesielt dårlig rykte. Så spørs det da om det først og fremst er litt av dette som feilaktig har smittet over på rekkefemmeren blant annet brukt av Volvo i den perioden?

Liland
30/10/13, 23:49
Det er vel mest de umåtelige mengdene dyr olje som går med... :D Men trolig en grei forsikring hvis den ser ut til å være bra nå. Det høres så smått ut som "galskap" at en bil som ble nevnt gikk på sin tredje automatkasse hvis det er normal kjøring det dreier seg om.
Bilen jeg hadde hadde ikke opplevd normal bruk, første kassen gikk da den var taxi og neste gikk for eieren før meg, og kjøringen hans er al annet enn normal :P Motorramma og undersiden på bilen var bulkete og stygg.
Noe som styrker min tro på motoren, for den gikk som en kule!

larsverm
31/10/13, 00:04
OK, altså ikke så normalt. :p Ikke så rent få skal jo likevel ha fått ødelagt girkasser, men de har sikkert for det meste klart seg med ett bytte. Og kanskje er det mer de nyere og kraftigste D5-typene som har vært slemmest til å "spise" automatkasser, eller hva?

Da kan vi vel etter hvert bortimot slå oss til ro med at vedlikehold av typen oljeskift er redningen, og at ingenting vesentlig på disse bilene er håpløst i utgangspunktet? :)

Jimmen
31/10/13, 00:32
Veldig viktig å huske på at Audi har laga minst to utgaver av "2.5 TDI" !

- Men om det er blitt i orden kaldstartvanskane på P2 bilane veit eg ikkje, er jo nok av bileigarar som ikkje får start utan motorvarmar og som har skifta mesteparten av delene på utsida utan å få ordning på problemet....

Dette gjelder vistnok kun Audi slik jeg har innbilt meg det.
Ruller flere i mitt område med denne motoren, og er bare Audier som har dette trøbbelet.

00- å nyere fikk en litt "oppgradert" versjon av 2.5TDI, nyere innsug, annen motorstyring og litt småtterier.
Hvordan dette forbedret motoren har jeg ingen snøring om, jeg finner ingen forskjell ivertfall.

Det jeg kan utsette og nevne, er turboen.. Om du slipper gassen, og gir full pinne igjen så tar det fort 1 sekund før den reagerer.
Samme om du chipper eller ikke, samme da og. FRYKTELIG irriterende når du tenker over det mens du kjører. :p

Og, chipper du vil du ha hjulspinn hele tiden.
Ikke prøvd med min, men 850 TDI med chip, eksos å filter spinna i 4 gire, i sving. :P Vell og merke med slitte 15" hjul..

gaupe
31/10/13, 10:15
Det er forskjell på motorstyring mellom 97 og 98 på desse motorane, men det gjeld ikkje S80, vil tru at dei har den nye. Forskjellen er blant anna at ein berre brukar luftmengdemålar og ikkje luftmassemålar på dei før 98. Desse bilane ryk vesentleg meir enn dei seinare.

Daniel V
31/10/13, 13:09
Bilen det er snakk om i mitt tilfelle er en 99 mod.

Har også sett av 850, S70 og V70 TDI før 99 ryker MYE mer enn S80 2,5 TDI gjør, hvis man sammenlikner filmklipp fra YouTube.

Alt i alt taler det for at denne S80en er en bra bil. Det får vi vite i morgen når den skal prøvekjøres :)

Anders Mathiesen
31/10/13, 13:17
En kamerat har en 01-mod V70 import med 2,5 tdi. Gått 250.000 km. Aldri noe problemer med motor, den ryker ganske bra ved pådrag, men ikke noe uoverkommelig :-) resten av bilen, dog... Ikke veldig bra

larsverm
31/10/13, 14:14
Bilen det er snakk om i mitt tilfelle er en 99 mod.

Har også sett av 850, S70 og V70 TDI før 99 ryker MYE mer enn S80 2,5 TDI gjør, hvis man sammenlikner filmklipp fra YouTube.

Alt i alt taler det for at denne S80en er en bra bil. Det får vi vite i morgen når den skal prøvekjøres :)

99 er da for øvrig også første årsmodell av S80. Nei, nå får vi bare vente og høre hva dere finner ut i morgen. :)

Daniel V
31/10/13, 16:35
Vi får se ja :) Spennende blir det :) Satser på at det blir kjøp i morgen :) Det er liksom måten girkassa oppfører seg på som sånnsett er utslagsgivende :) Selger sier den girer smooth, så da håper jeg den gjør det :) Hvis ikke finnes det jo flere S80er :) En ting er uansett sikkert: S80 blir det uansett! :)

gaupe
31/10/13, 16:40
99 er da for øvrig også første årsmodell av S80. Nei, nå får vi bare vente og høre hva dere finner ut i morgen. :)

Ein bil plaga med mykje barnesjukdomar, sidan alt var nytt. Ein av grunnane til at S80 har hatt eit rykte for kvalitetsproblem.

larsverm
31/10/13, 17:29
Ja, den var jo den første av den nye plattformen og fikk sikkert "tatt unna" for en del av slikt som det ble mindre problemer med på V70 og S60. Men på en eldre bil bør også "barnesykdommene" langt på vei kunne være et tilbakelagt stadium på grunn av vedlikehold og reparasjoner underveis.

Uansett - veldig mange smileansikter i den forrige meldingen til Daniel: Han har nok veldig lyst på en S80 nå. :)

The Sven
31/10/13, 17:38
Uansett - veldig mange smileansikter i den forrige meldingen til Daniel: Han har nok veldig lyst på en S80 nå. :)

Hehe :) :) tenkte samme tanken :) :) :)

:)

Daniel V
31/10/13, 21:57
Haha. Dere altså!

Jeg tror denne bilen har potensiale. En bil full av barnesykdommer hadde vel neppe klart 320 000km. Vil tro det meste er ordnet opp i. Den alt skal virke, så da satser vi på det. :)

En S80 blir det uansett ;)

Mistenker at det egentlig kanskje er en 2000 modell, da den er regga sent i 99 i Tyskland.

Uansett så tror jeg nok den skal funke bra. :) Det får vi som sagt svar på i morgen :) Jeg er ikke den som tar sorgene på forskudd. :) De første rullet jo ut til kundene i slutten av 98, og bare på det første halve året fikk de jo fikset mye av barnesykdommene. Jeg har også lest at P2 plattformen var en vellykket platform uten de helt store barnesykdommene, i forhold til mange andre merker når de introduserer en ny plattform.

larsverm
31/10/13, 22:23
Årsmodellkoden er etter hva jeg kan se X, og det vil si 1999...

Daniel V
31/10/13, 22:33
Ikke umulig, men den er uansett regga nesten et år etter de første kom, så da regner jeg med at noen av barnesykdommene er tatt, bare der.

larsverm
31/10/13, 22:46
Ikke umulig, men den er uansett regga nesten et år etter de første kom, så da regner jeg med at noen av barnesykdommene er tatt, bare der.

Det kan nok være. Og jeg tenker at en 14 år gammel bil som har gått over 300.000 km uansett har "vært igjennom alt", så slitedeler og komponenter som måtte ha forårsaket trøbbel tidlig, må ha vært byttet og oppgradert forlengst. Nei, bare å høre hva utprøvingen avstedkommer nå. :)

lilleulv
31/10/13, 23:15
største svakhet på 2,5tdi r5 motoren til audi er at folk slurvet med olje skift og reimbytte, samt timing av diesel pumpa, 80000 max på reimene, å 10000km max på oljeskift så går motoren så lenge bilen er kjørbar,

Daniel V
31/10/13, 23:24
Denne har fått ny olje en gang i året, og med 15 000km de siste 4 årene er det helt innenfor! :)

lilleulv
01/11/13, 02:51
Om bilen er i ok stand så ikke la deg skremme av km. Viktig på disse motorene er å sørge for at alt av vakumslanger er ok. Lønner seg å sjekke disse årlig. Er bilen tungstartet når det er mange minus. Og gløding er ok. Så er det ofte timing på pumpa som er synderen. Har kjørt 170tusen km med slik motor.

Daniel V
01/11/13, 07:46
Om bilen er i ok stand så ikke la deg skremme av km. Viktig på disse motorene er å sørge for at alt av vakumslanger er ok. Lønner seg å sjekke disse årlig. Er bilen tungstartet når det er mange minus. Og gløding er ok. Så er det ofte timing på pumpa som er synderen. Har kjørt 170tusen km med slik motor.

Er det noe som skremmer meg lite på en bil, så er det km! :) Vedlikehold er alfaomega uansett hva slags bil man har :)

Selvfølgelig, hadde dette vært en dritbil som f. Eks Chrysler Grand Voyager TDI, så hadde jeg brydd meg om km. :p

larsverm
01/11/13, 10:17
Det er klart, men noe slikt ville du vel ikke ha vurdert å kjøpe med langsiktighet for øye, om i det hele tatt. :D

Daniel V
01/11/13, 12:53
Det er klart, men noe slikt ville du vel ikke ha vurdert å kjøpe med langsiktighet for øye, om i det hele tatt. :D

Hadde ikke kjøpt en sånn for å komme meg hjem fra nærbutikken engang. :p

Christian
01/11/13, 19:19
Gratulerer med ny bil :cool:

Daniel V
01/11/13, 19:28
Takk for det! :) Nå blir det bare velstand! :)

ovlov86
01/11/13, 22:34
Takk for det! :) Nå blir det bare velstand! :)

Wehey! Venter på worklog?

Daniel V
02/11/13, 00:05
Bilen blir sendt på tirsdag :) Regner med å ha den her på fredag :)

larsverm
02/11/13, 15:32
Skal bli artig å høre hvordan du vurderer kjøreopplevelsen med en S80. :)

Daniel V
02/11/13, 18:07
Kjørte masse S80 forrige uke, så jeg vet at S80 i seg selv er fantastisk! :)

larsverm
03/11/13, 15:44
Det er jo et positivt utgangspunkt. :) Så får vi se hvordan du ser på det over tid - sammenlignet med 343 og 850 og annet. :p

Daniel V
03/11/13, 15:57
343en er jo 20 år eldre, så det blir jo en helt annen opplevelse, og 850en som originalbil er jo veldig flott, men min er jo veldig stiv :)

Har opprettet prosjekttråd nå, så dere kan jo gå inn der å se. Link i signaturen :)

ovlov86
04/11/13, 02:21
men min er jo veldig stiv :)


Høhø!! :-P

Daniel V
05/05/14, 12:39
Kan komme med en liten oppdatering nå :) Det passer seg fint! :)

Har kjørt bilen 9 000km siden kjøp nå, og det har gått utrolig greit egentlig. Hadde et havari nå for en liten stund siden. Vi var sikre på at det var registerreimen som hadde hoppet over, men det var det ikke. Var rett og slett svingningsdemperen på veiva som hadde delt seg i vulkingen. Ikke så rart det, da den var datostemplet 15.03.1999. Kjøpte ny på NBS og byttet alle reimene samt løpehjul og timet dieselpumpa. Nå skal den være god som gull igjen. Monterte også nye simringer på kamakslingen på begge sider. Ble kun brukt originaldeler bortsett fra simringene på kammen. Grunnen var at de originale vi brukte først kostet 400,- stykket og lakk begge to, mens de fra BilXtra kostet 100,- stk og var helt tette og fine. :) Alt ble gjort på Volvo i Halden sammen med Petter! :) Det var strålende :)

Daniel V
24/11/15, 22:40
Synes det er påtide med en oppdatering igjen nå.

Har nå hatt bilen i to år, og den har nå gått 353 000 km.

Kort oppsummert vil jeg si at dette har vært veldig greit egentlig. Jeg fikk en ulyd på registersiden i fjor sommer som har irritert meg en stund. Har byttet litt og litt for å se om jeg kunne finne feilen, men det har ikke hjulpet. Regreim, dieselpumpereim, løpehjul og strammere byttet jeg våren 2014, så det er bare velstand.

Den rare lyden kommer kun når multireima er på, derfor bestemte jeg meg for å bytte alt på den siden når jeg først var i gang. Det eneste som gjenstår er AC-pumpa, som jeg byttet til en brukt som har samme lyden :p

Byttet multireim, strammer, løpehjul, servopumpe og alt nå i vinter. I sommer havarerte dynamoen (må være lov det, etter 350 000km), så da ble den skiftet også.

En gjengangerfeil på D5252T er jo at svingningsdemperen på veiva, som driver multireima ryker i vulkingen etter ca 15 år eller rett over 300 000km. Denne fåes kjøpt ny til 1500,-, så det er bare å bytte med det samme om man har en sånn før den ryker. Er en sinnsykt stor vulking på det hjulet som ikke tåler all verdens.

Vakumpumpa til bremsen er også en kjent synder på disse. Den blir slapp i fjæra som gjør at den lager stygg lyd, og at du får hard pedal som ikke siger inn om du bremser flere ganger etterhverandre på tomgang.
Selve deler er superlett å bytte. På Volvo koster ny pumpe 4200,- ca, mens jeg kjøpte en spell ny fra Tyskland for 1000,- inkl frakt og MVA.

Jeg synes motoren i seg selv er helt kurrant, og den bruker lite diesel. Det som er kjedelig, men samtidig fører noe positivt med seg er at den har AW 50-42L automatkasse. Denne har dessverre kun 4 gir, men oppleves som 5-trinnskassen bortsett fra at det føles ut som at den mangler 4 gir, og går rett fra 3 til 5. Er jo bare en vanesak egentlig. Fordelen med denne kassen er at den går på vanlig ATF-olje, og tåler mer enn AW-55-50 som er på de øvrige motorene du får i S80, bortsett fra T6.

Karrosserimessig er det ikke mye å si om S80, da rust ikke er et tema. Bilen min ser fortsatt omtrent ny ut under, til tross for sine 353 000km.

Motoren bruker lite diesel, og oppleves som sterk så lenge alle vakumslanger til TCV er inntakte. Det er jo en stor og tung bil, men jeg synes man merker stor forskjell på D5252Tens 140 turbodieselhester, kontra B5244Sen med 140 bensinsugehester.

Jeg har ikke vært plaget med støy i denne bilen i særlig grad. S80 er godt lydisolerte biler, noe som merkes godt ved at man ikke hører motoren når man cruiser avsted på motorveien.

Synes mange P80er jeg har hørt høres ut som treskeverk og steinknusere på tomgang, men har ikke hatt dette problemet på min. Den er veldig stille og rolig så lenge den får oljeskift hver 10 000km. Da går den silkemykt i forhold til de som er dårlig vedlikeholdt.

Jeg kjører min på 10w-40 delsyntolje, og det gir motoren en behagelig gange, samt at jeg slipper å fylle på mellom skiftene. Disse motorene har høy smørekapasitet, så det går med en god del olje på skiftene.

Synes egentlig denne motoren fungerer bra sammen med P2-plattformen, bortsett fra at den er litt annerledes å skru på enn Volvomotorene.

Det blir nok ingen ny D5252T på meg neste gang, for da er jo målet en litt nyere bil, og denne motoren gikk jo ut på 2001 modellene.