PDA

Vis full versjon : Noen som er gode på lodding her? Chokewireproblem



Brisendal
26/10/13, 17:28
Driver og har en liten utfordring for tiden med tanke på chokewiren i 245'n, den har røket og det viser seg vanskelig å få tak i en ny med håndtak. Volvo lokalt har kun selve ståltråden, og for tiden kjører jeg rundt med den stikkende ut av dashbordet og justerer med en tang. Å få start går fint, men å holde tomgangen fin inntil motoren er varm er en utfordring.

Wiren er originalt festet i en bit firkanstål bak håndtaket, og hamret flat gjennom to hull i firkantstålet, Volvo ansatte tydeligvis en smed en gang på sekstitallet:rolleyes: Jeg prøvde først å borre ut de flate bitene, men ble da sittende igjen med et stykke ståltråd mellom hullene :mad: som ikke vil ut.

Forsøkte å borre på langs, men knakk selvsagt borret. Har nå frest ut et lite spor med en 1.0mm kappeskive på vinkelsliper og tenkte jeg kunne forsøke å lodde fast wiren i dette. Med tanke på tilpasning og kapillære krefter er sporbredden slettes ikke verst, men jeg har tydeligvis for lite erfaring med lodding til å kunne få det til å feste seg.

Det jeg har av utstyr er et oxy-acetylen apparat som varmekilde, sølvloddetinn (http://www.clasohlson.com/no/S%C3%B8lvloddetinn/Pr307461000) og flussmiddel (http://www.clasohlson.com/no/Ecogel-flussmiddel/Pr408226000). Både tinnet og flussmiddelet ble kjøpt inn for konstruksjon av bryggeutstyr og er best egnet for kobberrør, men tinnet skal fungere på stål og annet flussmiddel finner jeg ikke.

Resultatet av forsøket er at tinnet bare perler seg oppå arbeidsstykket, og hverken fester seg eller trekker inn i sprekkene som det skal. Om noen har tips til hvor jeg får tak i riktig utstyr, eventuelt en chokewire, er det bare å skrike ut.

Moderatorer: om tråden ligger feil er det bare å flytte. Med tanke på typen lodding tenkte jeg det kanskje er her det best passer hjemme.

turb00le
27/10/13, 17:31
Perler seg vel pga ett belegg på vaieren eller smuss.

Det passer ikke med noe tråsykkelgreier a? Der finnes det jo mye rart.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Øyvind G
28/10/13, 19:02
Å lodde slikt som dette fungerer som regel veldig dårlig. Det er nok lettere å sveise det sammen.
Problemet her er jo at plasten som du skal feste wire'en i ikke tåler varme. Både sveising og lodding utvikkler mye varme.

Har du hvert hos hoggeren å sett om de har en bil med wire i? Det er nok lettest, kjappest og billigst. :)

Dan Bay-Johansen
28/10/13, 20:01
Ikke umulig at jeg har en slik liggende som jeg kan kvitte meg med, kan sjekke i morgen ;-)

Tidl. daain83.

Brisendal
29/10/13, 22:40
Har sjekket på det jeg kunne komme på av hoggerier her i området, fant kun en med chokewire og der var plastbiten ødelagt.

Når jeg gjorde loddeforsøket satte jeg firkanstålet i skrustikka, opphengt i flere kobberbiter for å lede varmen bort fra plasten. På det siste forsøket var endestykket på firkantstålet rødglødende mens jeg fortsatt kunne ta med fingrene ved håndtaket:p

Nevnte det for pappa rundt helgen og han kunne fortelle at nettopp denne wiren var noe av det siste han byttet på bilen før jeg overtok, dvs. den har ikke gått mer enn rundt 50000km. Dette gjør meg skeptisk til å skaffe en brukt.

Blir nok å sette en par velplasserte perler med MIG'n tenker jeg, og så gjenta prosedyren neste gang...