PDA

Vis full versjon : Ettermontere Automatisk nivåregulering?



Karsko1
02/06/10, 21:04
Som topic sier, er det mulig å ettermontere automatisk nivåregulering, og hva vil det evt. innebære?

Morgis
02/06/10, 21:09
det er innebygd i nivåmat demperene.. Så det er plug&play :)
Helt vanlig prosedyre for demperskifte

Karsko1
02/06/10, 21:37
Ikke noe som må tilføres av strøm eller noe annet lurt som bilen ikke har fra før..?

Morgis
02/06/10, 21:41
niks. alt er i selve demperen.

http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/13906.jpg
Ikke nivåmatdemper

http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/13905.jpg
Nivåmatdemper (tykkere)

THolandsli
02/06/10, 22:04
Må bytte fjørene også.

Karsko1
02/06/10, 22:08
Må bytte fjørene også.

tenkte jeg skulle ta dem i samme slengen, noen H&R som gir den litt senk i samme slengen. Er det noe problem eller..? Er kanskje noe begrensninger på hvor mye senk en kan ha?

Hvor stor er prisforskjellen på med og uten nivåmat?

Morgis
02/06/10, 22:09
det blir problem da nivåmatikken vil løfte bilen selv :P
Du må enten bygge distansebolter på demperene, eller kjøpe "R" dempere som er senket originalt..

Prisforksjell er enorm. nivåmatic dempere er fort dobbelt så dyre

THolandsli
02/06/10, 22:14
Vanlig pris på nivåmatdempere er vell 3-4000kr/stk. :S

V70T5
02/06/10, 22:38
dumt spørsmål kansje, men hva er fordelen med et slikt system? å hva modeller/utgaver har det orginalt? =)

Morgis
02/06/10, 22:41
alle mer påkostede modeller har det somregel originalt. feks R.

Fordelen er at man kan dra til svinesund, fylle opp bagasjerommet med 10 brett brus, 10kilo kjøtt, 10 esker capri sonne og ellers litt bildeler uten at bilen siger ned på bakken og subber hele hjemreisen. :)

Nivåmatikken holder bilen i lik høyde selv om bilen lastes opp tungt bak.
Vanlige bildempere vil bare sige sammen
http://s3.amazonaws.com/picable/2006/10/29/7680_Volkswagon-Jettas-Heavy-Load_620.jpg

ThePlace
03/06/10, 18:30
alle mer påkostede modeller har det somregel originalt. feks R.

Noen som har varenr på de demperne til R, da FWD og fjørene som senker litt?

Kom det Nivåmat på V70 varebilene som standar eller er det tilleggsutstyr?

Marhau
03/06/10, 19:15
jeg har nivå dempere liggenes hvis du er intrsert?

ThePlace
29/06/10, 20:17
http://forum.vccn.no/

Er det kun nivåmatdempere som har den belgen på demperen?

Noen som vet om varebilene (V70) kom med nivåmat som standar eller om det var tilleggsutstyr?
Min var vare, usikker på om det er nivåmat. Dersom det er så funker den dårlig.

Mr-C
05/07/10, 22:15
Bare lurer på noen ting i forhold til nivå dempere.
Kan disse monteres på alle 855 og er det virkelig sånn at alt ligger i demperen? ingen strøm eller luft slanger?
Er det egne fjærer som skal brukes med disse demperne?
Tilbud om å kjøpe noen brukte som har vært på en bil som har rullet 250 er de noe å satse på?

Karsko1
06/07/10, 16:55
De skal etter det jeg vet kunne monteres på alle 855, og det skal ikke være nødvendig å koble til strøm eller noe.

Etter det som står i programmet på mekonomen, så er det egne fjærer til de med nivåmat. Disse fjærene for nivåmat kan ikke skaffes gjennon Mekonomen.

Om fjærene har rullet 250 000, så er vel det i meste laget. Mine har nå gått 185 000, og bak er de overmoden...

MadAss
06/07/10, 21:16
Finnes komplette nivåmatsett på volvo til 850/x70. Disse innholder fjærer, dempere og stabstag bak. Husker ikke prisen, men den var absolutt ikke avskrekkende

Karsko1
06/07/10, 22:39
Det er tidligere omtalt i tråden at disse demperne ligger på 3- 4000 kroner pr. stk. Slik at en pakke pris vil vel være noenlunde høyere enn om du hadde gått til Mekonomen å kjøpt støtdempere, og forsterkede fjærer (ja det finnes, tror politiet brukte dem...).

Frank
08/07/10, 22:27
Det er tidligere omtalt i tråden at disse demperne ligger på 3- 4000 kroner pr. stk. Slik at en pakke pris vil vel være noenlunde høyere enn om du hadde gått til Mekonomen å kjøpt støtdempere, og forsterkede fjærer (ja det finnes, tror politiet brukte dem...).

svigers hentet dette i settet over hos søta bror kostet nesten 5 tusen svenske komplett.har stabilisatorstag og fjærene liggende.tilhørte dette settet.

locked
08/07/10, 22:40
Jeg har bestilt ombygging av min bil.

Trenger dempere, fjærer og en innfestning (sikkert øvre til dempere)

Deler+arbeid+4-hjulskontroll = 13700SEK til bilen min.

Til første generasjon V70 er dette noe billigere men FY FAEN hvor bra det virker! Hadde på min forrige 99modell, og selv om alt i bakstillinga hadde gått 250 000km holdt den perfekt høyde med 200(!)kg overlass på bakaslingen fra sverige og hjem (to motorer i bagasjerommet :o)

locked
08/07/10, 22:44
tenkte jeg skulle ta dem i samme slengen, noen H&R som gir den litt senk i samme slengen. Er det noe problem eller..? Er kanskje noe begrensninger på hvor mye senk en kan ha?

Hvor stor er prisforskjellen på med og uten nivåmat?
Du kan ikke montere senkefjærer på bil med nivåmat helt uten videre.

En bil uten nivåmat har følgende funksjon:

Demper: dempe slag og støt
Fjær: bærer bilens vekt fullt ut

Med nivåmat er dette litt annerledes:

Demper: demper skal og stør og bærer samtidig ALL vekt som overstiger egenvekt.
Fjær: bærer bilens egenvekt (mye slappere fjær enn vanlige)

Dersom du senker en bil med nivåmat ser det bra ut helt til du begynner å kjøre, da vil demperen løfte bilen igjen.

Chrome
14/07/10, 12:09
Låner denne tråden litt:
Er det originalt montert nivåmatdempere på alle 855 R-modeller?
Jeg kjører av og til litt varer med min bil, og noe sier meg at hvis jeg har nivåmatdempere, så virker de ikke helt slik som de skal lenger.. :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1117.jpg


Bør jeg gå for nye originale nivåmatdempere til R-modell, eller finnes det noe bedre som kan anbefales?

855 tdi
14/07/10, 22:24
Fast pris for bytte av en/to nivåmat i sweden. da pris for jobb og dempere. fikk gjort dette for 3-4 år siden i Piteå. Det gikk 20 min, så var dem ferdige.
Nivåmat er fordelaktig ved: tilhenger, campingvogn eller full oppakning bak.

F86
09/09/10, 12:03
Låner denne tråden litt:) Jeg har nivomat på min GLT stv. Hadde tenkt å bytte fjærer siden bilen har passert 300k, tenkte da å montere forsterkete fjærer. Vil dette virke negativt på nivomat demperen?

Morgis
09/09/10, 12:51
nivåmatfjørene er veldig myke da nivåmatdemperen er nokså stiv.
så selv "standard" ikkeivåmatfjører vil gjøre bilen veldig stiv bak.

F86
09/09/10, 13:04
Har ikke kjørt bilen enda, er under resturering:) Synes bare den var veldig myk i enden. Dette kan jo skyldes at nivomaten må "pumpe" seg opp under kjøring?

Morgis
09/09/10, 14:10
nei det må den ikke, men nivåmatene kan være ødelagte..
Jeg hadde nivåmater på min, og når den ene punkterte var den litt slapp bak, men imponerende stiv til å bare ha en demper..

mrstfu
09/09/10, 14:30
jeg har akkurat montert nivåmat på min, som kom fra en 1996 855, med originalt 25mm senk. anbefales på det sterkeste, bilen er en helt annen, spesielt i svinger, rumpe føles ikke som den vil ut i skogen lennger:D bar ehusk å bytte til forsterkede topplagere, nivåmat sliter visstnok noe mer på topplagerene. disse koster 340kr på bilia per stykk, grei pris:D

JanP
31/07/11, 19:49
jeg har akkurat montert nivåmat på min, som kom fra en 1996 855, med originalt 25mm senk. anbefales på det sterkeste, bilen er en helt annen, spesielt i svinger, rumpe føles ikke som den vil ut i skogen lennger:D bar ehusk å bytte til forsterkede topplagere, nivåmat sliter visstnok noe mer på topplagerene. disse koster 340kr på bilia per stykk, grei pris:D

Hei!
Har en slags knirke/gnikselyd bak når jeg kjører i dumper o.l.
Kan dette være topplagringa på støtdemperne som er gåen? Har nivåmat.

locked
31/07/11, 21:50
Hei!
Har en slags knirke/gnikselyd bak når jeg kjører i dumper o.l.
Kan dette være topplagringa på støtdemperne som er gåen? Har nivåmat.
Det er nok bakluke og/eller bakseterygg

Nilsebu
31/07/11, 23:45
Låner denne tråden litt.

Bilen min er ganske så lav før nivåmatene får pumpet seg opp. Er R nivåmat.

Kan dette ha med at fjørene er slitte og har seget litt sammen?

Etter forrige svensketur så ble bilen GANSKE så lav bak. Måtte da laste litt om i bilen og kjøre litt før subbingen ga seg for godt.

JanP
22/08/11, 20:34
Det er nok bakluke og/eller bakseterygg

Det var det ikkje, derimot var det dinna gummidingsen som står midt i fjæra som subba inni fjæra. Om det er et tegn på at fjæra har gjort jobben sin etter 240k veit ikkje eg :o

mrstfu
23/08/11, 13:09
Låner denne tråden litt.

Bilen min er ganske så lav før nivåmatene får pumpet seg opp. Er R nivåmat.

Kan dette ha med at fjørene er slitte og har seget litt sammen?

Etter forrige svensketur så ble bilen GANSKE så lav bak. Måtte da laste litt om i bilen og kjøre litt før subbingen ga seg for godt.

En Nivomat som har stått en stund er jo i prinsippet ikke noe annet enn en demper, kombinert med den spinkle Nivomat-fjæra vil det subbe inntil Nivomaten får pumpa seg opp.

Hadde dette problemet en gang jeg kjørte med litt feilstabla henger (:D), kjapp og grei løsning er å stelle seg på hengerfestet og hoppe i et par minutter. Om skjermen skulle ta borti hjulet, er du hvertfall spart de voldsomme skadene som kan skje hvis hjulet går rundt:D

Tore
24/08/11, 06:32
Låner denne tråden litt.

Bilen min er ganske så lav før nivåmatene får pumpet seg opp. Er R nivåmat.

Kan dette ha med at fjørene er slitte og har seget litt sammen?

Etter forrige svensketur så ble bilen GANSKE så lav bak. Måtte da laste litt om i bilen og kjøre litt før subbingen ga seg for godt.

Jeg har nye R-fjærer og nivomater bak.

Min også synker noen millimeter om den står en stund, for å sjekke dette tok jeg av nivomatene for å se hvordan bilen stod på kun fjærene. Uten nivomater ble bilen skikkelig lav bak (ca 25 mm eller deromkring).

Nivomatene løfter altså litt selv når bilen ikke har last, og de synker litt (mister trykk) når bilen står en stund. Dette er helt ihht volvos spesifikasjoner.

Jeg har likevel kjøpt inn ett ekstra sett nivomater og fjærer da jeg tror disse er på vei ut fra volvos sortiment. Greit å ha liggende reservedeler for fremtidig bruk ;) Om 2-3 år har de jo tross alt begynt å merke tidens tann selv om de generelt sett holder mye lengre...

mrstfu
24/08/11, 09:49
Jeg har likevel kjøpt inn ett ekstra sett nivomater og fjærer da jeg tror disse er på vei ut fra volvos sortiment. Greit å ha liggende reservedeler for fremtidig bruk ;) Om 2-3 år har de jo tross alt begynt å merke tidens tann selv om de generelt sett holder mye lengre...

Du kjøpte inn et ekstra sett Rnivomater, bare for å ha det? SÅnn i tilfelle?

Tore, du er syk. Vi andre hamstrer kaffe.

Tore
24/08/11, 13:15
Du kjøpte inn et ekstra sett Rnivomater, bare for å ha det? SÅnn i tilfelle?


Ja, mener å ha hørt at det er obsolete, så jeg kjøpte et ekstra sett med R-fjærer og R-nivomatere bak sist jeg var på Volvo i Østersund :) Da har jeg nytt på bilen og nytt liggende "på lager" :) Sover best om natta da :p

Siden de som står på bilen nå er brukt siden i desember burde jeg vel egentlig bytte til de nye slik at de beste står på bilen hele tiden... Rotere litt liksom.. :confused:



Vi andre hamstrer kaffe.

Jeg drikker jo ikke kaffe; noe må jo jeg også hamstre...

mrstfu
24/08/11, 13:21
Sukker, da. Du kan samle på kaffekopper.

Bare et eller annet som IKKE gjør oss kvalme av misunnelse.

cossykiller
24/08/11, 21:33
handle de på fcpgroton.com heller, er mye billigere enn både sverige og norge, bestilte nivomat og begge drivakslinger komplett foran, dette kom på 4000 ferdig inn i landet mener jeg det var, eller auto og traileparts i Norge hvis du trenger det litt fortere, fikk pris på 2500, ikke skyt meg om det er feil, men ikke langt unna :)

Tore
25/08/11, 11:01
handle de på fcpgroton.com heller, er mye billigere enn både sverige og norge

Man får det man betaler for vettu :p Når jeg betaler dyrt så smiler jeg mye bredere fordi jeg tror jeg har fått det beste som er... :cool:

cossykiller
25/08/11, 21:55
er jo tilsvarende original kvalitet :P begynner bilen min og spise akslinger så skal jeg garantere deg at jeg blir varm i huet :P men er jo billigere og kjøpe komplett derifra enn og bytte mansjett her nesten

edit : tenkte helt feil her, men nivomatene er 100% originale, med samme klistera som du får om du kjøper her, så om du vil stappe mer penger enn nødvendig i det bare for at du vil det så skal jeg ikke stoppe deg :)